۱۳۸۷ خرداد ۳۱, جمعه

تصویب بودجه ی جنگ دست رئیس جمهور بعدی را باز می گذارد یا می بندد؟

نخستین لایحه ی بودجه ی جنگ عراق و افغانستان از زمان روی کار آمدن دموکرات ها در کنگره که با همکاری دو حزب تنظیم شد در مجلس نمایندگان به تصویب رسید.
دموکرات های ضد جنگ با دست کشیدن از اعمال هر گونه محدودیت بر حضور نیروها در عراق موفق شدند از سد مخالفت جمهوریخواهان و کاخ سفید با لایحه ی ارائه ی خدمات آموزشی رایگان برای سربازان بازگشته از جنگ و تمدید بیمه ی بیکاری عبور کنند.
لایحه ی بودجه در واقع در دوبخش جداگانه بخش لایحه ی جنگ و لایحه ی امور داخلی به تصویب رسید تا مخالفان جنگ بتوانند مخالفت خود را با رای به نسخه ی اول نشان دهند.
بخش نخست لایحه که با دویست و شصت و هشت رای موافق در برابر صد و پنجاه و پنج رای مخالف به تصویب رسید با اختصاص صد و شصت و پنج میلیارد و چهارصد میلیون دلار به جنگ عراق و افغانستان موافقت کرده که تا نیمه سال دیگر بودجه ی جنگ را تامین می کند. بخش دوم درخواست بودجه را به صد و شصت و یک میلیارد و هشتصد میلیون دلار تقلیل داده است اما، شامل برنامه های کلیدی داخلی و بشردوستانه ی بین المللی است.
ننسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، با ابراز تاسف از اینکه نسخه ی اول لایحه هیچ محدودیتی بر حضور نیروها در عراق تعیین نکرده است ابراز امیدواری کرد این آخرین باری باشد که بدون اعمال تغییر در سیاست آمریکا در عراق دلاری هزینه می شود.
استنی هویر، رهبر اکثریت در مجلس نمایندگان، برای رضایت خاطر مخالفان جنگ در باب نسخه ی دوم مورد نظر دموکرات ها گفت این لایحه استفاده از سرفصل بودجه ساخت و ساز نظامی در عراق را برای ایجاد پایگاههای دائم ممنوع کرده است و مقرر کرده که دولت عراق به ازای هر دلار کمک آمریکا برای بازسازی عراق همان میزان را هزینه کند.
جان بینر، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان، خطاب به جمهوریخواهان ناراضی از بخش هایی از لایحه گفت این لایحه ای است که بر سر آن مصالحه انجام گرفته و مهم این است که بر روی میز رئیس جمهوری قرار خواهد گرفت.
پلوسی ضمن ابراز رضایت از آرامش سیاسی حاکم بر فضای مجلس نمایندگان تاکید کرد با اشتیاق به لایحه ی حاوی الویت های داخلی رای می دهد و هر چند به نسخه ی اول رای منفی می دهد اما، کسی را تشویق به مخالفت با آن نمی کند.
از اکثریت دموکرات ها تنها صد و پنجاه و یک نماینده به نسخه ی اول رای منفی دادند.
نسخه ی دوم که با رای قاطع چهارصد و شانزده نماینده به تصویب رسید در واقع لایحه ای صدو هشتاد و شش میلیارد و پانصد میلیون دلاری است. این لایحه شصت و دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار طی دوره ای ده ساله برای تحصیلات مجانی سربازانی که بیش از سه سال در منطقه ی جنگی خدمت کرده اند در نظر گرفته است؛ هشت میلیارد و دویست میلیون دلار به تمدید بیمه بیکاری برای دوره ی مازاد سیزده هفته ای تخصیص می دهد؛ دو میلیارد و هفتصد میلیون دلار به کمک های اضطراری برای مناطق آسیب دیده از سیل در آمریکا اختصاص داده؛ و پنج میلیارد و هشتصد میلیون دلار برای بازسازی آب بندها در نیواورلئان منظور کرده است.
افزایش کمک های خارجی بخشی دیگر از لایحه است. اسرائیل و اردن از جمله کشورهایی هستند که از افزایش بودجه ی ده میلیارد و یکصد میلیون دلاری سرفصل بودجه ی کمک های خارجی بهره مند می شوند. صد و هفتاد میلیون دلار کمک های جدید نظامی به اسرائیل بخشی از این برنامه است.
لایحه همچنین چهار صد و هفتاد و پنج میلیون دلار بیش از درخواست دولت برای کمک به پناهجویان و آوارگان عراقی در نظر گرفته است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
لطفا در صورت امکان به وب‌سایت خبری «کانون وحدت دانش‌جویان دانش‌گاه آزاد تبریز» پیوند دهید.
با تشکر، آدرس سایت:
http://www.kanoonevahdat.ir