۱۳۹۰ آبان ۱۴, شنبه

رد ادعای ایران مبنی بر پایان نظام سرمایه داری توسط یک مقام سابق آمریکا

از: سیامک دهقانپور و بابک گرجی

بخش فارسی صدای آمریکا

(واشنگتن) – یک مقام سابق دولتی آمریکا، ادعای مقامات ایرانی مبنی بر این که جنبش تسخیر وال استریت منعکس کنندۀ بحرانی جدی است که به سقوط نظام سرمایه داری ایالات متحده منجر خواهد شد را رد کرد و گفت که سرمایه داری آمریکایی به آن اندازه مستحکم هست که بتواند خود را تعدیل کند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، چندی پیش گفته بود جنبش ضد وال استریت انعکاس بحران های جدی در آمریکاست و پیش بینی کرد غرب و نظام سرمایه داری اش در نهایت با گسترش این تحرکات سقوط خواهند کرد.

جنبش «وال استریت را اشغال کن»، از سپتامبر گذشته در شهر نیویورک و در اعتراض به قدرت بخش های سیاسی و مالی در آن کشور آغاز شد و نه تنها به شهر های دیگر آمریکا گسترش یافت، بلکه الهام بخش فعالان ضد شرکت های بزرگ مالی و اقتصادی در سایر کشورها شد.

رابرت رایش، وزیر اسبق کار آمریکا، که مهمان برنامۀ تحلیلی «افق» از بخش فارسی صدای آمریکا بود، به این نکته اذعان کرد که گاهی نظام سرمایه داری در ایالات متحده از تعادل خارج می شود اما در عین حال تاکید کرد که «این پایان سرمایه داری آمریکا نیست».

رایش همچنین بر قدرت انعظاف پذیری اقتصاد آمریکا تاکید کرد و گفت: «همانطور که در ۱۲۰ سال گذشته شاهد بودیم، ایالات متحده همیشه تعادل را برقرار کرده و هنوز چنین تمایلی را دارد».

آیت الله خامنه ای طی یک سخنرانی در کرمانشاه ادعا کرده بود که سرمایه داری غرب به بن بست رسیده و جهان در حال تغییری تاریخی است.

رایش که هم اکنون استاد دانشگاه برکلی است، طی سخنرانی در ماه گذشته در جمع معترضان در کالیفرنیا، آنها را تشویق کرد که اعتراضشان را به شکلی «غیر خشونت آمیز» ادامه داده تا واشنگتن اگر کمکی نمی تواند بکند، دست کم مجبور شود به آن توجه کند.

کارشناسان بر این باورند که رشد این حرکت اعتراضی ملهم از روش های بکار گرفته شده در قیام های مردمی موسوم به «بهار عرب» در خاورمیانه است. مقامات ایرانی جنبش تسخیر وال استریت را با آن قیام ها در جهان عرب مقایسه کرده و این اعتراضات را «بهار آمریکا» نامیده اند.

ایلان برمن، نایب رئیس شورای سیاست خارجی آمریکا، که دیگر مهمان برنامۀ افق بود، در واکنش به این موضوع گفت: «بطور حتم معترضان وال استریت، یا دست کم بعضی از آنها، گفته اند که از بهار عرب الهام گرفته اند ... ولی شباهت این دو حرکت در همین جا به پایان می رسد

وی در ادامه توضیح داد که جنبش تسخیر وال استریت درصدد ساقط کردن حکومت نیست و تاکید کرد: «یقینأ آنها تغییرات بنیادی که معترضان در خاورمیانه می خواهند را دنبال نمی کنند

جنبش وال استریت، بخشی از یک حرکت سازماندهی شدۀ کوچکی است که نسبت به عملکرد شبکه های مالی، نابرابری اقتصادی و نیز نرخ بالای بیکاری در آمریکا معترض است.

باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا، طی سخنانی در اواسط ماه اکتبر در مراسم یادبود مارتین لوترکینگ در واشنگتن، ضمن تائید تلویحی اعتراضات گفت: «اگر او امروز زنده بود، به ما یادآوری می کرد که کارگران بیکارشده این حق را دارند که زیاده روی های وال استریت را زیر سوال ببرند، بدون اینکه تمام افرادی که در آنجا کار می کنند را انسان هایی نادرست بدانند

هیچ نظری موجود نیست: