۱۳۸۸ خرداد ۱۱, دوشنبه

قرارداد نظامی آمریکا با مصر در آستانه ی سخنرانی پرزیدنت اوباما در قاهره

دولت اوباما در آستانه ی سفر رئیس جمهوری به خاورمیانه و سخنرانی در مصر کنگره را در جریان فروش هلی کوپترهای پیشرفته ی به قاهره گذاشته است.
دولت اوباما اواخر ماه می یک درخواست رسمی از قاهره برای دریافت دوازده هلی کوپتر آپاچی لانگباو و مجموعه ی دیگری از تجهیزات پیشرفته ی نظامی به ارزش هشتصد و بیست و میلیون دلار دریافت کرده بود. کنگره سی روز فرصت دارد موافقت کند یا مانع چنین قراردادی شود.
در کنگره نگرش دو گانه ای نسبت به نقش مصر در صلح میان اعراب و اسرائیل وجود دارد. نظرسنجی جدیدی که توسط زاگبی در آستانه ی سفر پرزیدنت اوباما به عربستان و مصر در شش کشور عرب انجام گرفته است نشان می دهد رئیس جمهوری آمریکا در مراکش، لبنان، عربستان سعودی، و امارات متحده عربی از محبوبیت بالایی برخوردار است و رضایت نسبی درباره ی عملکرد او برای ترمیم چهره ی آمریکا و بهبود روابط آمریکا با جهان عرب دیده می شود اما، این روند در اردن و مصر معکوس است و سه چهارم پرسش شوندگان در مصر تردید دارند رئیس جمهوری آمریکا بتواند یا بخواهد سیاست آن کشور را تغییر دهد.
مصر پس از اسرائیل بیشترین کمک های خارجی آمریکا را دریافت می کند. کنگره در حال بررسی افزایش کمک های خارجی مورد درخواست دولت اوباما به مصر است.

هیچ نظری موجود نیست: