۱۳۸۹ اسفند ۵, پنجشنبه

مصاحبه اختصاصی افق با سناتور جمهوریخواه جان مک کین

متن کامل مصاحبه اختصاصی افق با سناتور جمهوریخواه جان مک کین:


سیامک دهقانپور:
«در سفرتان به خاورمیانه حامل چه پیامی هستید؟ آیا با توجه به فضای خاورمیانه پیامی متفاوت برای منطقه خواهید داشت؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«سناتور لیبرمن و من به منطقه می رویم. پیام ما تقریبا در راستای قطعنامه ای است که چند روز پیش در سنا تصویب شد و در آن ما حمایت خود را از جنبش های دموکراتیک در آن منطقه از جهان به نمایش گذاشتیم. ما باور داریم که گذار مسالمت آمیز در یکی از مغشوش ترین زمان ها در حال رخ دادن است و امید ما این است که این انتقال صلح آمیز و بدون خشونت باشد و حکومت ها مردمی را که برای حقوق خدادادی شان دست به تظاهرات می زنند سرکوب نکنند. اضافه کنم که جالب است در بعضی از کشورها چون مصر و تونس و
دیگران ارتش و حکومت دست به خشونت و سرکوب نمی زنند. در ایران ماجرا کاملا برعکس است.»

سیامک دهقانپور:
«آیا تعامل با هم پیمانان استراتژیک آمریکا در منطقه پیچیده تر شده است؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«دولت اوباما که بر سر کار آمد نمی خواست مانند دولت بوش عمل کند. احساس آنها این بود که پروژه ی ترویج دموکراسی پرزیدنت بوش برای منطقه شامل مداخله ی نظامی بوده و این امر سخنرانی های اولیه ی پرزیدنت اوباما را شکل داد. به تصورم همین امر مایه ی قصور تاسف آور در حمایت از تظاهرکنندگان در خیابان های تهران شد. در واقع روی گرداندن از مردم کاری نابخشودنی بود و حتی امروز هم پرزیدنت اوباما از تغییر رژیم در ایران صحبت نمی کند. چرا نه؟ این رژیمی بیرحم و سرکوبگر است. به رفتار مجلس ایران نگاه کنید که خواستار اعدام معترضین هستند. این غیرقابل پذیرش است. رئیس جمهوری آمریکا باید برای آزادی قد علم کند و این یعنی تغییر رژیم در ایران.»

سیامک دهقانپور:
«پس شما دعوت به تغییر رژیم در ایران می کنید؟»
سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«من مدت هاست که خواهان تغییر رژیم هستم همانطور که مدافعان دموکراسی در تمام جهان چنین می خواهند.»
سیامک دهقانپور:
«و چطور رژیم تغییر خواهد کرد؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین: «همانطور که پرده ی آهنین پایین آورده شد. ما با فراهم کردن امکان ارتباط میان مردم حمایت خود را از آنها به نمایش می گذاریم. همانطور که با امکانات مدرن چاپ لخ والسا و اتحادیه ی های کارگری را در لهستان حمایت کردیم. تویتر امروز همان کارکرد را دارد و می تواند با ایجاد ارتباط میان مردم آنها را همانطور که مصری ها بطرزی قابل توجهی در سازماندهی اعتراضات استفاده کردند مورد استفاده قرار دهند. من معتقدم حمایت ما از آزادی و دموکراسی و تلاش مان برای اطمینان از اینکه ایرانیان ابزار ارتباطی در دست دارند و گردش آزاد اطلاعات برایشان میسر است سرانجام به توفیق می انجامد.»

سیامک دهقانپور:
«بینندگان ما می گویند سخن از تغییر رژیم بیشتر حرف است آنها می پرسند با توجه به توانایی ایران در قطع اینترنت و پخش برنامه های ماهواره ای آمریکا دقیقا چه می تواند انجام دهد؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«این گونه ای جنگ سایبری است. ما باید فناوری هایی برای مقابله با قطع اینترنت و راههای ارتباطی میان مردم ایران بیابیم و به قطع باید منابع مالی برای تحقیق و تولید این فناوری ها تخصیص داده شود.»

سیامک دهقانپور:
«آیا امیدوارید که گذار مسالمت آمیز و بی خشونت به دموکراسی را در خاورمیانه شاهد باشیم؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«همه چیز برای گذار مسالمت آمیز آماده است اما، باید بدقت اداره شود. من بسیار نگران اخوان المسلمین هستم. نکاتی که آنها در وبسایت شان منعکس می کنند جای نگرانی است. بهترین راه در این شرایط آموزش رای دهندگان، مشارکت احزاب و اشخاص در انتخابات آزاد و عادلانه است. من اطمینان دارم مردم مصر سازمانی افراطی را برای اداره ی کشورشان انتخاب نخواهند کرد. مصری ها مردمی بسیار پیچیده و فوق العاده تحصیلکرده اند که خود را بشدت وقف دموکراسی کرده اند. البته گروههای کوچک بسیار منظم و تاثیرگذار می توانند انتخابات و حکومت را بربایند. همانطور که در دوران لنین و در دیگر کشورها رخ داد. در عین حال نمونه هایی چون اندونزی و فیلیپین هم هستند که گذار از دیکتاتوری به دموکراسی اتفاق افتاده است. ما باید آنها را الگو قرار دهیم.»

سیامک دهقانپور:
«فکر می کنید تنها زیر فشار تظاهرات رژیم ایران تغییر خواهد کرد؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«تظاهرات مسالمت آمیز تنها راه و شیوه ای است که مردم ایران در دست دارند. البته رسانه ها در کنترل حکومت است و من بسیار نگران ابعاد سرکوب و بیرحمی این رژیم هستم. جهان می داند که رژیم ایران با توجه به ماهیتش در سوی نادرست تاریخ قرار دارد.»

سیامک دهقانپور:
«از دیدن ابعاد تظاهرات جدید در ایران شگفت زده شدید؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«از حضور دوباره ی تظاهرکنندگان کمی شگفت زده شدم چرا که آنها می دانند با چه رژیم بیرحمی روبرو هستند. آخرین بار، شاهد تجاوز، قتل و کتک بودند. میزان شجاعت آنها واقعا تحسین برانگیز است. بله شگفت زده شدم اما، عمیقا از سرکوب مجدد تظاهرکنندگان متاسف شدم.»

سیامک دهقانپور:
«صحبت های بسیاری از تحریم های جدید علیه ایران خارج از شورای امنیت مطرح می شود. فکر می کنید این استراتژی ای درست و موثر است؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«تردیدی نیست که تحریم ها به اقتصاد ایران آسیب زده است اما، من شخص قابل توجهی را نمی شناسم که باور داشته باشد این تحریم ها تاثیر کافی بر نحوه ی رفتار حکومت ایران با مردمش داشته یا آنها را از تصمیم برای حرکت به سوی جنگ افزار هسته ای منصرف کرده باشد. من طرفدار تحریم های شدیدتر هستم ولی فکر می کنم برای این تحریم ها دیگر دیر شده است.»

سیامک دهقانپور:
«پس شما اعتقاد ندارید تحریم ها تاثیر چندانی داشته باشد؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«موثر بوده اند اما، نه آنچنان که الگوی رفتاری این حکومت را تغییر داده باشد.»

سیامک دهقانپور:
«در واقع فشار برای تحریم های دیگر اتلاف وقت است؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«شماری از تحریم ها هستند که می توانیم آنها را شدت ببخشیم اما، نگرانی من این است که رهبران ایران از مسیر دستیابی به جنگ افزار هسته ای بازداشته نخواهند شد.»

سیامک دهقانپور:
«ارزیابی جدید اطلاعات ملی درباره ی ایران چهار سال پس از گزارش جنجالی سال دو هزار و هفت در میان مقامات مسول منتشر شده است و تاکید دارد بر جدل تفرقه آمیز میان رهبران ایران بر سر تولید بمب اتم در زیر سایه ی تحریم های بین المللی. تا چقدر نیات رهبران ایران باید در برابر اطلاعات موثق از فعالیت های ایران باید بر نتیجه گیری گزارش موثر باشد؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«گزارش دو هزار و هفت که بطور عمومی حاکی از انصراف رهبران ایران از تولید جنگ افزار اتمی بود یکی از بزرگترین موارد قصور اطلاعاتی آمریکا در تاریخ معاصر بود. ما باید بسیار محتاط باشیم این ارزیابی ها دور از خطا نیستند و گاهی باید به چشمان خودمان بیشتر از آنچه می خوانیم اعتماد کنیم. این ارزیابی جدید بنا به گزارش های منتشر شده نشان می دهد ایران بر مشکلاتی که در برنامه ی اتمی اش با آن روبرو شده بود فائق آمده و این خبر خوبی نیست.»

سیامک دهقانپور:
«آیا آمریکا پیشاپیش با این حملات سایبری درگیر یک جنگ با ایران است؟»

سناتور جمهوریخواه جان مک کین:
«ما در گیر و دار یک نوع مناقشه عموما محدود به دنیای حملات و ضد حملات سایبری هستیم. اما، فکر نمی کنم به هیچ شکلی در مسیر نوعی جنگ متعارف با ایران قرار داشته باشیم. البته تردیدی نیست که اگر رهبران ایران به جنگ افزار هسته ای دست یابند بحران دیگری در خاورمیانه پدید خواهد آمد.»

۱ نظر:

ناشناس گفت...

چرا کشور ایران بصورت آزادانه از ماهواره برای ارسال برنامه های خود به سراسر دنیا استفاده میکند اما با ارسال پارازیت جلوی دریافت برنامه های دیگر کشورها را می گیرد.
آیا واقعا قانونی وجود ندارد که بتوان با این روش برخورد یا حتی مقابله به مثل کرد؟
یا اینکه راهی وجود دارد اما کشورهایی مانند انگلیس و امریکا که دم از قانونمندی میزنند چشم خود را به روی آن بسته اند؟