۱۳۸۹ اسفند ۸, یکشنبه

نگاهی به هفت خوان رستم، ابوعلی سینا و همدان

هفته هفتم هفت خوان رستم را پشت سر گذاشتیم. مطلب این هفته را کمی با تاخیر می نویسم زیرا در پی یافتن پاسخی تا حدودی روشن به پرسش های بسیار شما در این چند روز گذشته درباره ی علت قطع برنامه های ماهواره ای بودم. ماجرای توقف پخش برنامه های شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا از یوتل ست و هاتبرد همزمان با خبر هک شدن سایت فارسی صدای آمریکا نکات بسیاری را در خود نهفته داشت. گذشته از مسائل سیاسی و شکایت های بین المللی از ایران، مدیریت صدای آمریکا می گوید اختلافات با شرکت مالک ماهواره یوتل ست مانع تمدید عقد قرارداد با این شرکت شده است هر چند صدای آمریکا موفق شده بود تا سیگنالی را چنان نزدیک به برنامه های ماهواره ای جمهوری اسلامی پیدا کند که آنها نتوانند پارازیت بیاندازند و در واقع اگر چنین می کردند برنامه های ماهواره ای خودشان هم مختل می شد. مشکلات دریافت برنامه از طریق دیگر ماهواره ها برای شما در ایران از جدی ترین موضوعات جلسات مدیران صدای آمریکا است که من هم در چندین فرصت آن را مطرح کرده ام. یکی دو روز پیش فرصتی دست داد تا با دو مقام مسول امور ایران در وزارت خارجه گفتگویی رو در رو داشته باشم. در این دیدار این نکته را یادآوری کردم که انتظارات مردم در ایران از ما چیست و اینکه می خواهند صدای آمریکا به یوتل ست و هاتبرد بازگردد. امیدوارم چنین شود ولی روشن نیست چنین چیزی در صورت موافقت چقدر زمان خواهد برد. برداشت من این است که برنامه ها بسیار مورد توجه قرار گرفته و از این رو تلاش های بیشتری برای حضور فعالتر صدای آمریکا را شاهد خواهیم بود.
نکته ی جالب هفته ی هفتم این بود که بیش از تمام برنامه ها این تذکرات ابوعلی سینا مورد استقبال شما قرار گرفت:
«می گویند ابن سینا در قانون در طب توصیه کرده شب ها سی دقیقه قبل از خواب به افق خیره بشویم!»
«ابن سینا در کتاب نجات از گزمه هایی صحبت می کند که در پشت بام ها مانع نگاه کردن مردم به افق می شدند و از این رو اینترنت را اختراع می کند که در کتاب شفا به تفصیل درباره ی آن توضیح داده است و یکی دو فصل اش به تاثیر پراکسی بر آرامش خاطر و تقویت سوی چشم می پردازد.»
من که در نوجوانی سه سالی را پیش از انقلاب در همدان و در نزدیکی آرامگاه بوعلی زندگی کردم به اعجاز او بیش از پیش ایمان آوردم. خاطرات همدان شاید تنها خاطرات شیرین آن سالهاست؛ بعد که شد خون و جنگ و ترس و سرکوب و فرار.

دوشنبه وقتی پرسش برنامه را با اشاره به اختلاف نظرها در سپاه بر سر نحوه ی برخورد با موسوی و کروبی با این مضمون مطرح کردم که «آیا امکان دارد در سایه ی ترس از گسترش ابعاد تظاهرات و تداوم آن عناصری در سپاه دست به کودتا بزنند؟» کمتر کسی فکر می کرد که به این سرعت دست به کار شوند و موسوی و کروبی را با خانه و خانواده یکجا در تاریکی ببلعند.
بحث دوشنبه با دکتر میلانی و علی افشاری هنوز نکات تازه ای برای مراجعه دارد.

سه شنبه همزمان با بررسی بودجه ی ۱۳۹۰ دولت در مجلس با دکتر حسن منصور و دکتر حمید زنگنه به جزئیات و نحوه ی بودجه نویسی دولت پرداختیم و این احتمال که چقدر ممکن است دولت بهای حامل های انرژی را در سال ۹۰ افزایش دهد.

چهارشنبه شاه بیت برنامه آن جایی بود که دکتر جهانبگلو گفت ما باید ادبیات خودمان را برای مبارزات مان پدید بیاوریم و از ادبیات خشونت مابانه حکومتی فاصله بگیریم. امین بزرگیان هم یک جمله ی طلایی داشت و آن اینکه باید میان خشونت از پیش برنامه ریزی شده و خشونت واکنشی تفاوت قائل شد.

پنج شنبه با توجه به وضعیت نگران کننده ی نوکیشان مسیحی در ایران باب بحث جنجال برانگیز ارتداد را با دکتر آرش نراقی و منصور برجی باز کردیم. نکات بسیار روشنگرانه ای در برنامه مطرح شد که شاید مهمترین آن این بود که در قرآن برای ارتداد هیچ مجازات دنیوی در نظر گرفته نشده است و در دنیای امروز و در زمینه ی مباحث تساهل و تسامح، حقوق بشر، و آزادی مذهب دیگر نمی توان بر مبنای دریافت های فقهی کسی را به اتهام ارتداد اعدام کرد حتی اگر عامدانه اسلام را ترک کرده باشد.

۱ نظر:

kurdish nationalism گفت...

salam: sedaye ghalamet emrooz kami gereftast siamak khan?!! cherasho nemidoonam , shayad nemikham behesh fekr konam, dar zemn gereftane moosavi wa karrobi koodeta naboodo nist, wakoneshe normale har hokoomati azin dast baraye momaneat az rokhdade enghelabo ya chizai azin daste , amma khodet: yekam omidwartar bash rafigh, hamchenin khoshoonat khoshoonat miare wa barname ya bibarnamegi ham nadare,....