۱۳۸۹ اسفند ۲, دوشنبه

نگاهی به هفته ی ششم: فیس بوک دانشگاه هنر

هفته ی ششم افق با ۲۵ بهمن آغاز شد. وقتی چند ماه پیش بچه های صفحه ی فیس بوک دانشگاه هنر از من هم مثل خیلی از دانشجویان سابق دانشکده ی سینما تئاتر دعوت کردند به صفحه بپیوندم فکر نمی کردم از طریق این صفحه در جریان خبر ناگوار کشته شدن دانشجوی ادبیات نمایشی دانشکده، صانع ژاله، قرار بگیرم. روز سه شنبه همان اوائل صبح بود که دیدم یکی از بچه های دانشگاه برای اولین بار تصویر صانع را در کنار آیت الله منتظری بر روی صفحه گذاشت. حال غریبی داشتم وقتی برنامه ی سه شنبه را اجرا می کردم. برنامه ی چهارشنبه هم با پخش صدای قانع، برادر صانع، که می گفت او بسیجی نبود حال و هوایی غریب داشت. پس از روز پر التهاب حمله ی بسیج و لباس شخصی ها به دانشجوها حین مراسم تشییع صانع دیدن هر تصویر و ویدئویی در اینترنت خاطرات غریب دانشکده و دانشگاه و برخوردهای امنیتی و فضای پس از قیام ۱۸ تیر را در دانشگاه برایم زنده می کرد. دانشگاهی که شاید یکی از سیاسی ترین دانشگاههای ایران بوده و هر یک یا دو سال مدیرش به دلایل عدیده ای عوض شده است. صانع نماد مظلومیت هنر در چند دهه ی گذشته و یادآور دانشکده و دانشگاهی است که برغم فشار سنگین سیاسی و تحمیل اساتید سفارشی و بیرون راندن اساتید واقعی آزاده ترین دانشجویان از آن بیرون آمدند. صانع، دانشجوی کرد و سنی ترم سوم ادبیات نمایشی، با پایان نابهنگام زندگی اش نمایش تک پرده ای اسطوره ای عروج ژاله و زوال سلطان را بر صورت تاریخ نگاشت.

تلاش برای مصادره کردن کشته شدگان ۲۵ بهمن، صانع ژاله و محمد مختاری، به نفع بسیج در شرایطی رخ می داد که فیلم پایان نامه، روایتی دولتی از کشته شدن ندا، با انتقاد شدید بینندگان و منتقدین جشنواره فجر روبرو شده بود.

دوشنبه ۲۵ بهمن، ۱۴ فوریه:
دکتر عباس میلانی و دکتر رسول نفیسی هر دو اذعان کردند که از حضور جوانان در خیابان ها در روز ۲۵ بهمن پس از موج سنگین سرکوب، بازداشت، و اعدام و تجاوز ۲۰ ماه گذشته شگفت زده شدند و در برابر این همه شجاعت سر تعظیم فرود می آورند. میلانی و نفیسی بر سر اینکه ایرانیان خارج از کشور چه نقشی می توانند در تجزیه و تحلیل حرکت اعتراضی داشته باشند یا راهکار ارائه دهند بحث مهمی را باز کردند که جای تامل داشت. همچنین بیانیه ی خبرساز و جنجالی جبهه ی مشارکت در باره ی عدم شباهت حرکت جنبش سبز و انقلاب مصر از این جهت که جنبش سبز در پی براندازی نظام نیست مورد بحث قرار گرفت و هر دو کارشناس برنامه ابهام در نبود یک هدف مشخص در رهبری را از عوامل مشکل ساز برای جنبش اعتراضی عنوان کردند.

سه شنبه ۲۶ بهمن، ۱۵ فوریه:
با محمد مصطفایی و هادی قائمی پیامدهای تظاهرات ۲۵ بهمن را بررسی کردیم. خشم مقامات جمهوری اسلامی نسبت به تظاهرات ۲۵ بهمن و بحث و جدل بر سر مصادره ی کشته شدگان ۲۵ بهمن از موضوعات محوری گفتگو بود. از نکات مهم بحث اشاره به حقوق بازداشت شدگان ۲۵ بهمن بود تا دریابند این طور نیست که وقتی بازداشت شدند ماموران هر طور بخواهند می توانند با آنها رفتار کنند بلکه باید حقوق خود را به عنوان فرد بازداشت شده طلب کنند تا شاهد تکرار فجایعی چون کهریزک نباشیم.

چهارشنبه ۲۷ بهمن، ۱۶ فوریه:
بدنبال جنجال های ناشی از تصمیم مدیران فستیوال برلین برای عملا تقدیم برلیناله به جعفر پناهی و ترک جشنواره از سوی مسولان ایرانی همزمان با نمایش فیلم اصغر فرهادی در برلین که جایزه ی خرس طلایی را هم ربود و شب پایان جشنواره ی فجر افق را به سیاست و سینمای ایران اختصاص دادیم و نگاهی داشتیم به دلایل برخورد رژیم با جعفر پناهی، محمد رسول اف، و محمد نوریزاد.
در برنامه بخش هایی از مصاحبه ی اختصاصی دیتر کوسلیک، مدیر فستیوال برلین، و لوچیانو سوونا، رئیس چینه چیتا (شهر سینمایی ایتالیا) با شبکه ی خبری فارسی صدای آمریکا، درباره ی وضعیت جعفر پناهی و بحران آزادی بیان در ایران پخش شد. دکتر سعید زیدآبادی نژاد، استاد رسانه و سینما در دانشگاه لندن، نویسنده ی کتاب سیاست در سینمای ایران، و رضا صدیق، عضو انجمن منتقدان ایران، از ارمنستان، در برنامه از زوایای گوناگون شرایط حاکم بر سینمای ایران و جشنواره ی امسال را کالبدشکافی کردند.

پنج شنبه ۲۸ بهمن، ۱۷ فوریه:
مصاحبه ی اختصاصی افق با سناتور جان مک کین بسیار خبر ساز شد. مک کین به صراحت از رئیس جمهوری آمریکا خواست تغییر رژیم ایران را به سیاست آمریکا در قبال ایران بدل کند و با اشاره به تظاهرات ۲۵ بهمن و موضع گیری تندروها در مجلس گفت باید آزادیخواهان ایران را در مبارزاتشان در برابر چنین رژیم بی رحم و خونریزی یاری داد.
تحریم های جدید ایران و نقش ترکیه محور بحث با شاهرخ بابایی، از پایه گذاران انجمن وکلای ایرانی آمریکایی، و بورقان نظامی، استاد اقتصاد دانشگاه رایس، بود. بابایی که ساعاتی پس از برنامه در نشستی میزبان مقامات وزارت خزانه داری آمریکا بود تا طی آن گزارشی از وضعیت تحریم های جدید ارائه شده و به پرسش های ایرانی آمریکایی های متخصص پاسخ داده شود از تاثیر تحریم ها سخن گفت. نظامی هم به پیشرفت های اقتصادی چشمگیر ترکیه در برابر ایران پرداخت و از ماهیت متفاوت تحریم های آمریکا و اروپا سخن گفت.

۱ نظر:

yek madar گفت...

man fagat yek soal daram az in mozdoorha ke ta key mikhahid baradaran va pedaran va khaharane khodetono bokhoshid?chetori ehsase aramesh darid vagti miaiid khone?aya moge khab fekr nemikonid ke ba in chand hezar tomani ke reghim shomaro kharide chegadr madara hast ke khab nadaran va shab ta sobh geryanan?nang bar shoma namardhaye bimorovat.