۱۳۸۷ شهریور ۱۱, دوشنبه

«جان مک کین کیست؟»

کنوانسیون چهار روزه ی حزب جمهوریخواه در شهرهای دوقلوی سینت پال و مینیاپولیس مینه سوتا که در همان روز نخست آغاز به کار رسمی اش تحت تاثیر نگرانی ها از خطرات توفان دریایی گوستاو تقریبا به حالت نیمه تعطیل درآمد امروز با موضوع اصلی «جان مک کین کیست؟» ماشین کنوانسیون را راه می اندازد.
کنوانسیون پس از فروکش کردن توفان گوستاو که در سایه ی آمادگی های قبلی تنها چند کشته و احتمالا ۶ تا ۱۰ میلیارد دلار خسارت مالی به جای گذاشت حال در میانه ی یک تنش دیگر بر سر معاون مورد نظر سناتور مک کین، سارا پیلین، قرار دارد. رسانه ها از دیروز بخش عمده ای از گزارش های خود را به تجسس در زندگی شخصی و خانوادگی پیلین و دخترش اختصاص دادند. خبر آبستن بودن دختر ۱۷ ساله ی پیلین و حمایت سارا و شوهرش از تصمیم دخترشان برای نگاه داشتن فرزند و ازدواج با پدر بچه به یک خبر داغ سیاسی بدل شد. سناتور دموکرات براک اوباما هم که همسرش چندی پیش به موضوع داغ رسانه ها بدل شده بود این اقدام را قویا محکوم کرد و از رسانه ها خواست از دخالت در زندگی پیلین دست بکشند. سناتور مک کین با هدف کاهش تنش در برگزاری کنوانسیون امروز از تصمیم خود برای انتخاب پیلین علیرغم اخبار رسانه ها دفاع کرد.
از جمله سخنرانان مهم امشب کنوانسیون جمهوریخواهان سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن و سناتور پیشین جمهوریخواه ایالت تنسی فرد تامسن است. لیبرمن در سخنرانی خود از تجربه اش به عنوان یک دموکرات در میان جمهوریخواهان سخن می گوید و تم محوری کمپین مک کین، مستقل و فراحزبی بودن، او را برجسته می کند.
تامپسن که به محافظه کاران مذهبی تعلق دارد
گروهی معتقدند برگزاری بی رونق کنوانسیون در مینه سوتا می تواند به رقابت نزدیک سناتور جمهوریخواه مک کین با رقیب دموکراتش، سناتور براک اوباما، لطمه بزند.
سناتور جمهوریخواه نورم کلمن از ایالت مینه سوتا که خود در رقابت های ماه نوامبر باید از کرسی اش در سنا در برابر رقیب دموکرات، ال فرانکن، دفاع کند به صدای آمریکا گفت تصور نمی کند هیچ کس نگران تاثیرات نامطلوب آغاز بی سر و صدای کنوانسیون باشد چرا که آنها به آنچه که درست است دست می زنند و آن قرار دادن نیازهای آمریکاییان در شرف بلایای طبیعی در کانون توجه است. کلمن که در لیست سخنران روز نخست بود تاکید کرد کاندیداتوری سناتور مک کین اگر چه با تاخیر اما سرانجام از سوی حزب جمهوریخواه رسمیت خواهد یافت.
ماریو دیاز بلارت، قانونگذار ایالت فلوریدا، یکی دیگر از نمایندگان کنگره که نامش در لیست سخنرانان روز نخست به چشم می خورد، در گفتگویی با صدای آمریکا، ضمن ابراز امیدواری نسبت به این که اثرات توفان گوستاو آنچنان که بیم آن می رود سهمگین نباشد، گفت هدف سخنرانی اش این بود که ثابت کند چرا مک کین در این دوران بسیار خطرناک تاریخ آماده ترین فرد برای ریاست جمهوری است.
پیتر کینگ، قانونگذار ایالت نیویورک، به صدای آمریکا گفت سناتور مک کین واقعا چون یک رهبر ملی به توفان گوستاو واکنش نشان داده است و می داند زمانی که مردم آمریکا در مشکل گرفتار هستند آنها مقدم بر هر مساله ی سیاسی اند.
غیر از سخنرانی لورا بوش، بانوی اول آمریکا، و سیندی مک کین، بانوی اول احتمالی بعدی آمریکا، که به دعوت مردم به کمک های بشر دوستانه اختصاص داشت تمام سخنرانی ها از جمله سخنرانی پرزیدنت بوش و دیک چینی، معاون ریاست جمهوری، لغو شد. گروهی معتقدند این مهم می تواند در نهایت بسود سناتور مک کین تمام شود.
پیتر کینگ که از جمله جمهوریخواهانی است که کماکان صراحتا از پرزیدنت بوش دفاع می کند می گوید تصور نمی کند این عدم حضور پرزیدنت بوش و دیک چینی تاثیر چندانی داشته باشد.
یکی از تاثیرات منفی لغو برنامه های کنوانسیون می تواند کاهش بخت مک کین در پیروزی در مینه سوتا باشد.
اما، دیاز بالارت به این خوش بین است که انتخابات چنان که اینک بنظر می رسد نزدیک نباشد و در پیروزی قاطع مک کین ایالت هایی چون مینه سوتا نقش بازی کنند.
مایک دواین، سناتور پیشین اوهایو، و مدیر کمپین مک کین در آن ایالت که حدود ۲۵ سال سابقه ی دوستی با سناتور مک کین دارد، می گوید استقلال اندیشه ی مک کین این امکان را به او می دهد که در ایالت هایی که بطور سنتی رقابتی نبوده اند رقابت نزدیکی داشته باشد.
پیتر کینگ می گوید اتفاقا برگزاری کنوانسیون در مینه سوتا و نحوه ی برخورد ما می تواند ما را برای پیروزی در موقعیتی واقعی قرار دهد.
یکی دیگر از مسائلی که کنوانسیون را تحت الشعاع قرار داده است اخبار مرتبط به سوابق و زندگی خصوصی نامزد معاونت ریاست جمهوری سناتور مک کین، سارا پیلین، است. بسیاری هنوز تردید دارند پیلین بتواند در جلب آرای زنان طرفدار هیلری کلینتون موفق باشد اما، پیتر کینگ می گوید بعضی نظرسنجی ها نشان می دهد ۲۰ تا ۲۵ درصد زنان حامی کلینتون همان حامیان پرزیدنت بوش اند؛ زنانی با ارزش های اجتماعی محافظه کارانه که فرماندار پیلین می تواند آنها را بسوی خود بکشد.
مایک دواین می گوید پیلین از سوی زنان اوهایو که کلینتون با تکیه بر آنها اوباما را به سختی شکست داد بشدت مورد استقبال قرار گرفته است.
به باور دیاز بالارت پیلین انرژی جدیدی را به کمپین تزریق کرده است و در حوزه ی بحران انرژی، مهمترین چالش پیش روی آمریکا، تجربه ی فراوانی دارد. او در پاسخ به انتقادات مربوط به کم تجربگی پیلین در سیاست خارجی گفت تصور نمی کند بسود کمپین اوباما باشد تا حرف تجربه در سیاست خارجی را مطرح کند.
همزمان با برگزاری کنوانسیون پخش آگهی های تلویزیونی در مینه سوتا توسط لابی های اسرائیلی ادامه دارد. آنها در آگهی جدیدی نسبت به خطرات ناشی از برنامه ی موشکی و اتمی ایران به مردم آمریکا هشدار می دهند و می گویند تصور کنید سینت پال توسط مینیاپولیس تهدید به حمله ی موشکی شود.
سناتور نورم کلمن، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است تحریم ایران و برخورد از سرقدرت با ایران در راستای ممانعت با تولید جنگ افزار هسته ای یک موضوع مهم انتخابات نوامبر خواهد بود و مک کین قدرت و تجربه ی لازم برای رسیدگی به مساله ی ایران را دارد.
پیتر کینگ در پاسخ به موضع اوباما و بایدن درباره ی گفتگو با ایران می گوید آمریکا نباید در سطح رئیس جمهور و وزیرخارجه با ایران گفتگو کرده و اجازه دهد تهران از این امر سواستفاده کند. او به گفتگوهای در سطح پایین معتقد است اما، می گوید اصرار اوباما برای دیدار بدون پیش شرط با احمدی نژاد یا دیگر رهبران ایران حاکی از درک نادرست او در سیاست خارجی است.
دیوید وید، سخنگوی سناتور بایدن، امروز گزارش رادیو ارتش اسرائیل را حاکی از اینکه او در دیدار سه سال گذشته اش با مقامات اسرائیل با حمله ی نظامی به ایران مخالفت کرده و گفته است اسرائیل باید با واقعیت یک ایران اتمی روبرو شود قویا رد کرد.

اکسل انرژی سنتر، ورزشگاه لیگ سراسری هاکی، در سینت پال، با صندلی های خالی

استودیوی پخش صدای آمریکا در ساختمان کنوانسیون

سکوی نه چندان مرتفع محل سخنرانی ها

در تمام سالن نام مک کین و سارا پیلین به چشم می خورد.

بسیاری از نمایندگان ایالت های صحنه ی قدرت نمایی دست طبیعت
در ساحل خلیج مکزیک، به دلیل نگرانی ها از توفان گوستاو به جنوب بازگشته اند.

صبح سوت و کور در کنوانسیون. همه چشم به تلویزیون ها دوخته اند.

مرکز اطلاع رسانی توفان گوستاو در ساختمان کنوانسیون

با نزدیک شدن به ساعت افتتاح کنوانسیون گروهی از نمایندگان در صحن کنوانسیون جمع شدند.

«نخست کشور»، شعار و تم کلی کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه در مینه سوتا است.

بادکنک ها در انتظار پنج شنبه شب و سخنرانی پذیرش نامزدی سناتور جان مک کین

تظاهرات گروهی از معترضین به سیاست های دولت بوش.

گاردها به دقت تظاهرات آرام مخالفین جنگ را تحت کنترل داشتند.

تدابیر امنیتی نسبتا شدیدی برای برگزاری کنوانسیون در نظر گرفته شده است.

معماری مدرن شهری در مینیاپولیس

نمایی از مرکز شهر مینیاپولیس

ویلیام بیمن، مدیر دپارتمان مردم شناسی دانشگاه مینه سوتا،
دهه هاست که با مسائل ایران آشناست و در ایران در دانشگاهها تدریس می کند.
او مقاله ای در باره ی ایران داشت که طی برگزاری کنوانسیون منتشر شد.

هیچ نظری موجود نیست: