۱۳۸۷ مهر ۶, شنبه

ایران عمیق ترین فصل اختلاف مک کین و اوباما

نخستین زورآزمایی سیاست خارجی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در دانشگاه میسیسیپی در برابر چشم میلیون ها بیننده ی تلویزیونی گرچه تحت الشعاع بحران اقتصادی آمریکا قرار داشت اما، سیاست آمریکا در عراق، افغانستان، پاکستان و نهایتا ایران ابعاد اختلافات عمیق دو کاندیدا را برجسته کرد. نظرسنجی های مختلف هر یک اوباما و مک کین را برنده ی مناظره ی دیشب نشان می دهد.

از سناتور دموکرات جان کری، عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا، که خود پیشتر در مناظرات مشابهی در موقعیت اوباما قرار داشته پرسیدم چه توصیه ای برای اوباما دارد. سناتور کری گفت اوباما نیاز به توصیه ی من ندارد و فوق العاده حضور خواهد یافت چرا که اختلاف میان دو کاندیدا در سیاست خارجی بسیار روشن است. به گفته ی جان کری در نتیجه ی سیاست های مورد نظر مک کین حماس، حزب الله و ایران قدرتمندتر از همیشه اند و القاعده در هشتاد کشور فعال شده است.
سناتور مک کین در مناظره ی دیشب ضمن هشدار نسبت به ترک زودهنگام عراق گفت نتیجه ی این اقدام افزایش نفوذ ایران و تقویت القاعده خواهد بود.

مک کین نسبت به خطری که از سوی یک ایران اتمی متوجه موجودیت اسرائیل است هشدار داد و گفت اجازه نخواهد داد یک هولوکاست دیگر رخ دهد.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، به صدای آمریکا گفت یقین دارد رژیم جمهوری اسلامی بدنبال انرژی اتمی نیست بلکه بدنبال سلاح اتمی است و نمی توان اجازه داد چنین امری رخ دهد.
مجلس نمایندگان آمریکا ساعتی پیش از آغاز مناظره لایحه ی جدید تحریم ایران را به تصویب رساند. روشن نیست این لایحه در سنا چه سرنوشتی داشته باشد.
رابرت گیبز، مشاور ارشد سناتور اوباما، می گوید براک اوباما گرچه از گفتگو سخن می گوید حامی قاطع تحریم ایران است.
رابرت وکسلر، عضو دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید اوباما معتقد به استفاده ی بیشتر از گفتگو و مشوق به جای انزوا و مجازات است و باور دارد که این امر می تواند قاعده ی بازی را عوض کند. وکسلر گونه ای تضمین امنیتی را هم بخشی از مشوق ها عنوان می کند.
به باور لیندزی گراهم اگر روسیه و چین به تحریم ها بپیوندند باتفاق اروپا می توان جلوی فروش بنزین و سوخت را به ایران گرفت و هزینه ی پیگیری برنامه ی هسته ای را برای آنان بالا برد. به باور گراهم دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای در جهت منافع مسکو نیست.
اختلافات مسکو و واشنگتن روسیه را به سدی در برابر تشدید تحریم های ایران بدل کرده و قطعنامه ی جدید تحریم شورای امنیت نیز به اعتقاد کارشناسان در واقع تحریم جدیدی را در بر ندارد.
مک کین امیدوارست با ایجاد ائتلاف دموکراسی ها متحد بدون همکاری روسیه بتوان با تحریم های شدید غنی سازی اورانیوم ایران را متوقف کرد.
مک کین گفت سپاه پاسداران ایران درگیر تجهیز، تعلیم و تامین گروههایی است که نیروهای آمریکا را در عراق می کشند در حالی که رقیب دموکراتش به لایحه ی سنا که سپاه را سازمان تروریستی می خواند رای منفی دهد.
اوباما گفت سپاه پاسداران از نظر او سازمانی تروریستی است اما، در توضیح علت رای منفی خود گفت قطعنامه می توانست به بهانه ای برای ادامه ی حضور طولانی نیروهای آمریکا در عراق بدل شود.
اوباما معتقد است بدون کمک روسیه نمی توان تحریم های معنی داری علیه ایران وضع کرد و از این رو باور دارد مذاکرات مستقیم با ایران حتی اگر به نتیجه نرسد به تقویت ائتلاف بین المللی علیه ایران می انجامد. اوباما گفت ایران در نتیجه ی سیاست های هشت سال گذشته ی واشنگتن از موقعیتی بهتر برخوردار است و غنی سازی اورانیوم از هیچ به ۴ هزار سنتریفیوژ رسیده است.
به باور سناتور کری تفاوت عمده ی سیاست اوباما با دولت بوش تمایل اوباما برای همکاری با دیگر کشورها پیش از نیاز به استفاده از اهرم های لازم برای فشار است؛ یعنی پرهیز از اشتباهی که دولت بوش با سپردن مذاکرات به اروپایی ها مرتکب شد. سناتور کری می گوید همین اشتباه روند استفاده از تحریم ها را بسیار دشوار کرده است.
اختلاف میان اوباما و مک کین جایی بالا گرفت که اوباما با اشاره به نشست اخیر ۵ وزیر خارجه ی پیشین جمهوریخواه و دموکرات گفت حتی هنری کیسینجر، مشاور سناتور مک کین، چون دیگر وزرا از ضرورت گفتگوی بدون پیش شرط با ایران به عنوان دستور کاری برای دولت بعدی آمریکا سخن گفت.
مک کین که دوستی دیرینی با کیسینجر دارد تاکید کرد کیسینجر هرگز از مذاکره ی رئیس جمهور آمریکا با رئیس جمهور ایران سخن نگفته است.
سناتور مک کین گفت با گفتگو با ایران در سطوح پایین دیپلماتیک مشکلی ندارد اما، معتقد است رئیس جمهور آمریکا نباید با نشستن بر سر میز مذاکره با احمدی نژاد کسی که اسرائیل را جسد متعفن می خواند به دیدگاههای او مشروعیت ببخشد.
مک کین این دیدگاه اوباما را نه تنها خام بلکه خطرناک عنوان کرد.
بیل ریچاردسون می گوید اوباما در پی فصل جدیدی از روابط با ایران است که دشوار خواهد بود و نشان از اهمیت دوباره ی خاورمیانه و خلیج فارس برای آمریکا دارد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام به شما
اول از مطالب و عکس های خوبتون متشکرم
سوالی داشتم
می خواستم بدونم نتیجه لایحه ای مبنی بر اینکه افرادی که متولد کشوری غیر از امریکا متولد شده اند اما بیشتر از بیست سال شهروند امریکا هستند میتوانند رییس جمهور شوند چه شد؟

سيامک دهقانپور گفت...

تا آنجایی که من می دانم خبر جدیدی نیست و قطعا تا افتتاح کنگره ی سال آینده هم بحثی در این باره نخواهد شد و تصور نمی کنم شانس چندانی هم داشته باشد.