۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

نخستین پیشتازی چشمگیر مک کین در یک نظرسنجی

نتایج یک نظرسنجی جدید میان رقبای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سناتور جمهوریخواه جان مک کین را با چهار درصد از رقیب دموکراتش، سناتور براک اوباما، در پیش نشان می دهد. این نظرسنجی که در فاصله ی روزهای جمعه تا یکشنبه، پس از اتمام کنوانسیون هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه، توسط یو اس ای تو دی و گالوپ انجام گرفته است سناتور مک کین را با پنجاه درصد پیش از باراک اوباما با چهل و شش درصد نشان می دهد. این نظرسنجی از تاثیر مثبت انتخاب سارا پیلین به نامزدی معاونت ریاست جمهوری سناتور مک کین حکایت دارد.
پنجاه و هفت روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این بزرگترین پیشتازی سناتور مک کین از سناتور اوباما در یک نظرسنجی است. نظرسنجی پیش از کنوانسیون جمهوریخواهان که توسط گالوپ انجام گرفته بود اوباما را با هفت درصد اختلاف پیشتاز نشان می داد. بر مبنای این نظرسنجی اختلاف دو رقیب بر سر مسائل اقتصادی، نقطه ی قوت براک اوباما، به حداقل رسیده است.
سناتور مک کین در گفتگویی با سی بی اس خود را نیروی تغییر در درون حزب جمهوریخواه توصیف کرد و گفت اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود دموکرات ها و سیاستمداران مستقل را به کابینه ی خود دعوت خواهد کرد.
سناتور اوباما در گفتگویی با ای بی سی گفت در صورت انتخاب به ریاست جمهوری به تغییرات عمده ای از جمله گسترش ارتش آمریکا دست خواهد زد که در درون حزب دموکرات حامی چندانی ندارد.
با حساستر شدن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حملات سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سارا پیلین، نامزد معاونت او، علیه رقبای دموکرات سناتور براک اوباما و سناتور جو بایدن ابعاد جدیدی یافته است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین در گفتگویی با شبکه ی خبری سی بی اس عدم آمادگی براک اوباما برای فرماندهی کل قوا و نقطه ی استدلال او مبنی بر برخورداری از قدرت قضاوت درست را به پرسش گرفت.
مک کین گفت چه درباره ی کوچک شمردن ایران به عنوان یک مشکل یا مهمتر تاکید او بر عدم کارآیی استراتژی اعزام نیروی بیشتر به عراق و عدم اذعان به در خطا بودنش نشان می دهد اوباما از قضاوت درست برخوردار نیست.
سناتور اوباما در گفتگویی با ای بی سی جنگ عراق را ماموریتی بسیار ضعیف طراحی شده بدون تعریف روشنی از پیروزی توصیف کرد و گفت حتی اینک که نخست وزیر عراق اعلام آمادگی کرده است اداره ی امور امنیتی کشورش را برعهده بگیرد و پرزیدنت بوش نیز آماده ی اعلام یک جدول زمانبندی خروج نیروها از عراق است جان مک کین مخالفت می کند.
سناتور جوزف بایدن، نامزد معاونت اوباما، چون براک اوباما موفقیت امنیتی اعزام نیروی بیشتر در کاهش خشونت را تائید کرد اما، تاکید کرد مک کین هیچ صحبتی از اوضاع عراق در زمینه ی مسائل منطقه نمی کند. این که چطور مانع حمایت ایران و سوریه از گروههای شیعه خواهد شد؟ بایدن گفت مک کین و دیگران از این موفقیت بزرگ صحبت می کنند ولی وقتی به خاورمیانه نگاه می کنیم شاهد یک دولت تحت تسلط شیعیان متمایل به ایران هستیم که روابط حسنه ای با احمدی نژاد دارد.
بایدن گفت این ها نکاتی است که مک کین و سارا پیلین از آن صحبت نمی کنند. بایدن که تا چند هفته ی دیگر با پیلین مناظره ی تلویزیونی خواهد داشت ابراز امیدواری کرد بیشتر از مواضع پیلین آگاه شود.
سارا پیلین دیروز در البکرک نیومکزیکو گفت سناتور بایدن می تواند ادعای ریاست سالهای متمادی در واشنگتن را داشته باشد اما، حتی تحسین کنندگان او نیز قادر نخواهند بود او را عامل تغییر بخوانند.
قابلیت بالقوه ی پیلین در جلب زنان رای دهنده در میان دموکرات ها نگرانی هایی را سبب شده است.
براک اوباما در نخستین حمله ی زیرکانه علیه پیلین تغییر موضع سیاسی او را در حمایت از تخصیص بودجه ی های ویژه در زمان مقتضی و سپس مخالفت ناگهانی با آن به پرسش گرفت و گفت این تغییری نیست که مردم خواهان آن هستند.
از بیست و نهم اوت زمان معرفی سارا پیلین به نامزدی معاونت ریاست جمهوری و بدنبال طرح مسائل خانوادگی او در رسانه ها هیچ شبکه ی تلویزیونی موفق به مصاحبه با این فرماندار آلاسکا نشده است. ظاهرا کمپین سناتور مک کین با نخستین مصاحبه با شبکه ی خبری ای بی سی موافقت کرده است. مصاحبه توسط چارلز گیبسن این هفته انجام خواهد گرفت و گویا هیچ پیش شرطی نیز مطرح نشده است.
امروز سی ان ان در مصاحبه ای اختصاصی با کاندالیزا رایس، وزیر امور خارجه ی آمریکا، طی سفر او به آفریقا از رایس در باره ی کم تجربگی پیلین در سیاست خارجی سوال کرد.
خانم رایس گفت به تصمیم مک کین کاملا اعتماد دارد و با پرهیز از اظهار نظرات انتخاباتی به این بسنده کرد که پیلین در کنوانسیون سخنرانی فوق العاده ای ارائه کرد.در عوض، دیک چینی، معاون ریاست جمهوری آمریکا، در گفتگویی با خبرنگاران در رم با اشتیاق از سارا پیلین حمایت کرد و گفت هر کسی تجارب خاص خود را به دفتر معاونت می آورد و تاکید کرد هیچ چیز مانع انجام وظایف پیلین نخواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: