۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

سرنوشت همکاری هسته ای آمریکا و هند در هیجده روز آینده روشن می شود

امروز، کنگره ی آمریکا از تعطیلات تابستانی بازمی گردد و تا بیست و ششم سپتامبر مشغول کار خواهد بود. بیست و ششم سپتامبر زمان نخستین مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری است و از آن پس تمام قانونگذاران در مجلس نمایندگان و یک سوم اعضای سنا درگیر کمپین انتخاباتی در ایالت های خود خواهند بود. انتخابات کنگره همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در چهارم نوامبر برگزار می شود. انتظار می رود تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری چند لایحه و توافقنامه در دستورکار قرار بگیرد.
لایحه ی انرژی که هدف از آن کاهش بهای سوخت و کاهش وابستگی آمریکا به واردات سوخت های فسیلی است از جمله لوایحی است که بسرعت در دستور کار قرار می گیرد و انتظار می رود در فاصله ی هیجده روز دوره ی کاری کنگره تصویب شود.
یکی از طرح های جنجالی که احتمال می رود در این فاصله تصویب شود توافقنامه ی همکاری هسته ای غیرنظامی آمریکا و هند است.
دولت بوش پس از جلب موافقت گروه چهل و پنج کشوری تامین کنندگان مواد و تجهیزات هسته ای اینک تنها نیاز به موافقت کنگره دارد.
تصویب کنگره راه تامین نیاز رو به فزونی هند به انرژی را هموار خواهد کرد و یک بازار هسته ای چند میلیارد دلاری را میان دو کشور رونق می بخشد.
مخالفان توافقنامه در کنگره معتقدند واشنگتن با تصویب این توافقنامه هند را که به آزمایش اتمی دست زده از قوانین منع گسترش جنگ افزار هسته ای مستثنی می کندو به موضع آمریکا در بسیج جامعه ی جهانی علیه برنامه ی هسته ای ایران لطمه می زند.

۵ نظر:

نوید گفت...

با درود به شما آقاي دهقانپور ارزوي موفقيت روزافزون رو براي شما دارم
خواستم ازتون به خاطر اينكه از كلمه فارسي درود به جاي كلمه عربي سلام استفاده مي كنيد سپاسگذاري كنم.
خيلي از اين كارتون خوشم مياد.
پاينده باشيد
با آرزوي بهترين ها
نويد

ناشناس گفت...

کاش آقایون ما هم کمی از آقایون هند کشورداری یاد می گرفتن..

مصطفی گفت...

با درود فراوان خدمت آقای دهقان پور عزیز. یک خواهش دارم و امید وارم که رد نکنید و این است که سخنرانی خانم پیلین را به فارسی برگردونید و در این بلاگ قرار دهید.
امیدوارم خواهش من رو رد نکیند.

ناشناس گفت...

سلام
می خواستم درخواست کنم لینک نشریه اینترنتی ما را در لیست پیوند هایتان قرار دهید اما متوجه شدم که چنین لیستی در وبلاگتان موجود نیست
دعوت می کنم حداقل خودتان به این سایت سری بزنید
www.eja.ir

ناشناس گفت...

با درود
چرا وبلاگتون رو آپ دیت نمی کنید؟
موفق باشید
پویا