۱۳۸۷ شهریور ۱۵, جمعه

آغاز رسمی دو ماه رقابت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با پیام مشترک «تغییر»

سناتور جان مک کین ضمن پذیرش رسمی نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنرانی اختتامیه پایان کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه در سینت پال مینه سوتا خود را اصلاح طلبی آزاد اندیش معرفی کرد و به آمریکاییان وعده داد اگر در انتخابات چهارم نوامبر به او رای بدهند تغییر در راه خواهد بود.
مک کین وعده ی سرآمدن تغییر را در هشداری قبل از وقوع به ساختار سیاسی قدیمی و ناکارآمد واشنگتن اعلام کرد.
حال پرسش این است که حزب جمهوریخواه به تم تغییر کمپین مک کین چه واکنشی نشان می دهد. هنری کیسنجر، وزیر پیشین خارجه ی آمریکا، به صدای آمریکا گفت واکنش حزب مثبت خواهد بود.
جف فلیک، عضو مجلس نمایندگان از ایالت آریزونا، به صدای آمریکا گفت واشنگتن نیازمند اصلاحات است و مردم آمریکا نیز خواهان آن اند. به باور او رای دهندگان می دانند واشنگتن کارآیی ندارد. کنگره بیش از بودجه ی کشور هزینه می کند. بهای انرژی سرسام آور است و دیگر نمی توان این گونه ادامه داد.
گروهی معتقدند قبولاندن تم تغییر برای سناتور مک کین که بیست و شش سال بخشی از واشنگتن بوده است بسیار دشوار است.
بیل فریست، رهبر پیشین اکثریت جمهوریخواه در سنا، به صدای آمریکا گفت مک کین فردی مستقل است و این استقلال او ناشی از ارزش های مورد نظرش است و اینک این ویژگی او با حضور سارا پیلین، کاندیدای معاونتش، متفکر مستقلی که بروشنی خواهان تغییر است، تکمیل شده است.
مک کین در سخنرانی اش بارها کوشید ایده ی فراحزبی عمل کردن اوباما را رد کند.
تام پرایس، عضو کنگره از جورجیا، می گوید اوباما چپگراترین سناتور لیبرال در سناست. کسی که خواهان نقش بیشتر دولت است و این دقیقا آنچیزی است که مردم نمی خواهند.
مک کین در سخنانش هر دو حزب را مسول ناکارآمدی واشنگتن عنوان کرد.
جان بوزمن، عضو کنگره از آرکانزاس، به صدای آمریکا گفت مک کین از اینکه علیه حزب خودش و رئیس جمهور نیز موضع گیری کند به هیچ عنوان ابایی ندارد و حال سارا پیلین، شخصیتی جسور، به عنوان یک فرد برآمده از بیرون واشنگتن قدم پیش گذاشته و مردم آمریکا را به وجد آورده است.
تحلیلگران معتقدند حزب جمهوریخواه در پایان کنوانسیون و در پی سخنرانی مک کین و افزودن پیلین به برگه ی انتخاباتی با اتحاد سینت پال را ترک می کند.
دانکن هانتر معتقد است این اتحاد در پایان کنوانسیون به موقعیت مک کین در نظرسنجی ها کمک می کند و او را در موقعیت برتر در برابر رقیب دموکرات قرار می دهد.
مک کین یکی از دلایل کاهش اعتماد مردم به واشنگتن را بی توجهی به بحران انرژی توصیف کرد و رقیب دموکراتش را متهم کرد برای کاهش وابستگی به نفت خارجی سیاستی ندارد و با حفاری های برون ساحلی نیز مخالفت می کند.
جرج الن، سناتور پیشین ویرجینیا، به صدای آمریکا گفت امنیت منابع انرژی از مسائل حیاتی مورد نظر مک کین است و چنانچه رئیس جمهور شود اجازه نخواهد داد کشورهایی چون ایران، روسیه و ونزوئلا از انرژی به عنوان اهرمی سیاسی سوء استفاده کنند.
صلح موضوع شب پایان کنوانسیون بود. مک کین با برشمردن خاطرات اش از جنگ از تنفرش از جنگ و تعهدش به استفاده از دیپلماسی برای برقراری صلح در جهان سخن گفت.
جان مک کین در بخشی از سخنانش نسبت به خطرات ناشی از ادامه ی حرکت ایران در مسیر دستیابی به جنگ افزار هسته ای هشدار داد و روسیه را نیز برای اقدامات مداخله جویانه اش زیر سوال برد.
دانکن هانتر، قانونگذار کنگره از ایالت کالیفرنیا، به صدای آمریکا گفت هر چند هدف حل صلح آمیز بحران هسته ای ایران از طریق تحریم های سنگین است اما، گزینه ی نظامی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران هرگز از مدنظر خارج نخواهد شد.
به باور جرج الن همکاری روسیه بر سر ایران بسیار حیاتی است اما، مک کین در صورت عدم همکاری مسکو با تهران از طریق یجاد ائتلافی از کشورهای دموکراسی خواه در جهان و در منطقه هزینه ی این برنامه را برای ایران تا حدی سنگین می کند که جمهوری اسلامی تحت فشار مردم تصمیم خود را عوض کند.
جان بوزمن با تقدیر از نقش نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، در میانجیگری در خاورمیانه و هشداری که او نسبت به خطر حمله ی اسرائیل به ایران داده است گفت مک کین رهبری مقتدر خواهد بود و به صلح مبتنی بر قوت و قدرت پایبند خواهد بود.
بسیاری از جمهوریخواهان امیدوارند بدنبال پایان کنوانسیون و با آشنا شدن رای دهندگان با سارا پیلین در نظرسنجی ها تغییراتی ببینند و فاصله ی مک کین و اوباما بسیار نزدیک شود. گروهی دیگر در انتظار تغییر در نظرسنجی ها در پی مناظرات تلویزیونی میان کاندیداها و معاونین اند که از حدود سه هفته ی دیگر نخستین دور آن آغاز می شود.
به گزارش نیلسن مدیا بطور متوسط ۳۸ میلیون و نهصد هزار بیننده ی تلویزیونی سخنرانی پنج شنبه شب جان مک کین در کنوانسیون ملی حزب جمهوریخواه را از تلویزیون تماشا کردند. هفته ی گذشته اوباما موفق شده بود ۳۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تن را برای دیدن سخنرانی اش پای گیرنده ی های تلویزیونی بنشاند. بینندگان سخنرانی پذیرش نمایندگی حزب جمهوریخواه سناتور مک کین حتی از بینندگان سخنرانی سارا پیلین، نامزد معاونتش، بیشتر بودند. روز چهارشنبه ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به تماشای سخنرانی پیلین از تلویزیون نشستند.

هیچ نظری موجود نیست: