۱۳۸۷ شهریور ۱۴, پنجشنبه

زنگ بیدار باش برای حزب جمهوریخواه

سناتور جمهوریخواه جان مک کین امشب رسما کاندیداتوری حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می پذیرد تا رقابت های انتخابات ریاست جمهوری با رقیب دموکرات، سناتور براک اوباما، وارد دوره ی دو ماهه پر التهاب تا انتخابات چهارم نوامبر شود.
سخنرانی جان مک کین چندی پیش توسط مارک سلتر، دوست نزدیک او، نوشته شده است و در طول چند هفته ی گذشته بارها آن را تمرین کرده و تغییراتی در 'آن اعمال کرده است.
نزدیکان مک کین که بخش هایی از متن سخنرانی را دیده اند می گویند این پیام صریحی برای جمهوریخواهان است که باید روند تغییر را بپذیرند یا در انتظار شکست در آینده ی سیاسی خود باشند.
مک کین معتقد است جمهوریخواهان از موقعیت بهتری نسبت به دموکرات ها برای تکیه بر پیام تغییر برخوردارند. کارشناسان سخنرانی مک کین را زنگ بیدار باش برای جمهوریخواهان توصیف کرده اند و می گویند مک کین بیش از آنکه در پی حمله به اوباما باشد در تلاش برای توصیف خود به عنوان کاندیدایی مستقل و متفاوت از پرزیدنت بوش خواهد بود. مک کین سال ۲۰۰۸ به تمام لوایح مورد نظر دولت بوش و سال ۲۰۰۷ به حدود ۹۵ درصد لوایح مورد تائید پرزیدنت بوش رای مثبت داده است. این دستمایه ی خوبی برای حملات دموکرات علیه اوست تا او را دور سوم ریاست جمهوری پرزیدنت بوش معرفی کنند.
از جمله دیگر سخنران مهم امشب تام ریج، فرماندار پیشین پنسیلوینیا، سناتور سم بروانبک، سناتور لیندزی گراهم و فرماندار تیم پاولنتی خواهند بود که تم صلح و ضرورت تغییر را در کانون سخنرانی هایشان قرار خواهند داد.
تم تغییر در ساختمان کنوانسیون نیز دیده نمی شود. سکوی سخنرانی در ساختمان کنوانسیون برای راحتی بیشتر سناتور مک کین تغییر داده شده است و او امشب به جای اینکه مقابل آنها بایستد و سخنرانی کند در میان مردم سخنرانی خواهد کرد. این شیوه ای است که او در آن احساس راحتی بیشتری می کند.
رودی جولیانی، شهردار پیشین نیویورک، دیشب گفت مک کین چون ریگان پایگاه اجتماعی و سیاسی حزب جمهوریخواه را گسترش خواهد داد. جولیانی با اشاره ۱۳۰ رای ممتنع اوباما در دوران کوتاه قانونگذاری اش و تغییر مواضعش در موارد مهمی از جمله تفکیک ناپذیری اورشلیم سعی کرد از او چهره ی شخصیتی فاقد قدرت تصمیم گیری ارائه دهد. جولیانی ضمن دفاع از انتخاب سارا پیلین برای نامزدی معاونت ریاست جمهوری گفت این انتخاب مک کین نگاه به آینده است.
سارا پیلین، فرماندار جمهوریخواه آلاسکا، در شب سوم کنوانسیون در سینت پال مینه سوتا با پذیرش رسمی نامزدی معاونت ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه تاریخ ساز شد. نمایندگان حزب پس از سخنرانی پیلین به اتفاق آراء سناتور مک کین را به نامزدی حزب انتخاب کردند اما، چهره ی سارا پیلین ۴۴ ساله به عنوان نخستین زن در برگه ی انتخاباتی حزب جمهوریخواه تمام نگاهها را در شبی که پیام آن «اصلاحات» بود به خود معطوف کرد.
باب دل، کاندیدای پیشین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به صدای آمریکا گفت ما پیلین را نه به خاطر زن بودنش بلکه به خاطر ارزش های درستی که به برگه ی انتخاباتی می افزاید انتخاب کردیم.
پیلین سخنرانی اش را با تمجید از مک کین آغاز کرد سپس خانواده و پسر بزرگ نوزده ساله اش را معرفی کرد که هفته ی آینده به عراق اعزام می شود.
سناتور جمهوریخواه کی بیلی هاچیسن از تکزاس که از او به عنوان یکی از معاونان مورد نظر سناتور مک کین نامبرده می شد به صدای آمریکا گفت سارا پیلین به عنوان یک مادر شاغل ارزش هایی را با خود به همراه می آورد که زنان با آن ارتباط برقرار می کنند.
سارا پیلین تلاش کرد چهره ی یک مادر معمولی آمریکایی را منعکس کند که برای تمرین مسابقات هاکی فرزندانش بعدازظهرهایش را سپری کرده است.
سناتور جمهوریخواه جیمز اینهاف از اوکلاهوما معتقد است سارا پیلین زمختی های مک کین را تلطیف می کند. به باور او پیلین شخصیتی است که با آن لبخند همیشگی نمی توان دوستش نداشت این چیزی است که مک کین فاقد آن بود و برگه ی انتخاباتی آن را لازم داشت.
سناتور جرج وینوویچ از اوهایو به صدای آمریکا گفت اینکه سارا پیلین برخلاف بسیاری در حزب با مشکلات مردم عادی دست و پنجه نرم می کند در میان آمریکایی طنین انداز می شود چرا که مردم با زنی دارای ۵ فرزند روبرو می شوند که عضو انجمن خانه و مدرسه بوده است، شهردار شده و عصبانی از سیستم حاکم برای فرمانداری در انتخابات شرکت می کند و پیروز می شود.
نامزد معاونت ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه ضمن برشمردن اقدامات انقلابی اش چون فروش هواپیمای شخصی فرماندار پیشین، کاهش مالیات، حذف مالیات ایالتی بر سوخت، و صرفه جویی نیم میلیارد دلاری گفت شخصا و بدون نیاز به راننده ی شخصی مسیر خانه تا محل کار و بالعکس را رانندگی می کنند.
کریستوفر سمیت، عضو مجلس نمایندگان از نیوجرسی، معتقد است آنچه که درباره ی پیلین مهم است اصلاح طلب بودنش است. به باور سمیت پیلین خانواده محور است و به زندگی کودک متولد نشده معتقد است و نفس و انرژی تازه ای برای کمپین خواهد بود.
تام تنکردو، قانونگذار کنگره از کلورادو، می گوید حالا نه تنها به اوباما رای نمی دهد بلکه با آمدن پیلین می توانمد به برگه ی انتخاباتی حزب خود رای بدهد.
از جمعه ی گذشته پس از معرفی سارا پیلین به عنوان نامزد معاونت سناتور مک کین رسانه ها بشدت به تحقیق و تفحص در گذشته ی او پرداخته اند.
بسیاری چون سناتور هاچیسن معتقدند رسانه ها در برابر پیلین در مجموع بد عمل نکردند اما، بر سر ماجرای آبستن بودن دختر ۱۷ ساله ی ازدواج نکرده اش به باور سناتور هاچیسن پا فراتر از حوزه ی خودشان گذاشتند.
سه رقیب سناتور مک کین در انتخابات مقدماتی حزب جمهوریخواه، مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، مایک هاکبی، فرماندار آرکانزا، و رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک، با تکیه بر تجربه ی پیلین در امور اجرایی و با انتقاد از بی تجربگی سناتور براک اوباما از نامزد معاونت مک کین قویا دفاع کردند. اما، نگرانی ها از کم تجربگی پیلین در سیاست خارجی بویژه با توجه به سن بالای جان مک کین کماکان وجود دارد.
سناتور جرج وینوویچ، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است پیلین این تجربه را در محیط کار فرامی گیرد،
کریستوفر سمیت عضو کمیته ی امور خارجی کنگره، می گوید سارا پیلین خام و بی تجربه نخواهد بود.
سارا پیلین در فرازی از سخنرانی اش برای اثبات ضرورت حفاری های برون ساحلی و خودکفایی در تولید انرژی در آمریکا از جمله به خطر اقدامات احتمالی ایران در قطع جریان عبور یک پنجم انرژی جهان از تنگه ی هرمز اشاره کرد.
دیوید درایر، عضو ارشد جمهوریخواه کنگره، می گوید روابط گسترده ی آلاسکا با کشورهای آسیایی چون تایوان، چین و کره ی جنوبی و دیدار آنها از آن ایالت درک مناسبی از روابط خارجی نصیب او کرده است.
پیتر هوکسترا قانونگذار ایالت میشیگن می گوید هیچ فردی را نمی یابید که تمام ویژگی های لازم برای ریاست جمهوری و معاونت را داشته باشد اما، پیلین از مهارت های لازم کار اجرایی برای اداره ی مسائل برخوردار است.
تنکردو می گوید برای رهبری به قدرت قضاوت نیاز دارید که از یک پایه ی محکم منتج می شود و سارا پیلین از آن برخوردار است.
پیلین دیشب در توصیف سناتور مک کین گفت بسیاری از موضوع تغییر برای کسب موقعیت استفاده می کنند اما، مک کین موقعیت و اعتبارش را برای ایجاد تغییر به گرو گذاشته است.
سناتور هاچیسن می گوید برگه ی انتخاباتی مک کین ـ پیلین هدفش تغییر شیوه ی عمل در واشنگتن است. به باور او پیلین سابقه ی برخورد با سیستم موجود را دارد، بر سر مسائل اخلاقی موضعی بسیار قاطع دارد، به کاهش هزینه ها و مالیات متعهد است و این ها همان مسائل مورد نظر مک کین است. هاچیسن می گوید بنظرم مک کین در سارا پیلین یک هم تیمی با پیامی بسیار بسیار ساده دیده است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

آقای دهقانپور شما را به خدا اینهمه با احساس و عاطفه درباره تیم مک کین صحبت نفرمایید. سعی کنید مقداری از جانبداری آشکار از حزب جمهوری خواه آمریکا کم کنید.
میترا