۱۳۸۹ دی ۲۴, جمعه

استیون هدلی: تحریم بین المللی باید صادرات نفت ایران را هدف قرار دهد

متن کامل مصاحبه اختصاصی افق با استیون هدلی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹، نماینده ی وزارت دفاع در مذاکرات استارت یک و دو با مسکو، مشاور هیات ویژه بررسی فروش تسلیحات آمریکا به ایران در سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷. هدلی اینک مشاور ارشد امور بین الملل موسسه صلح آمریکا در واشنگتن است و یک موسسه حقوقی با نام رایس هدلی گروپ باتفاق کاندالیزا رایس، وزیر پیشین امور خارجه آمریکا را اداره می کند.

سیامک دهقانپور:
«جمهوریخواهان با بازگشت به قدرت در واشنگتن دولت اوباما را برای تشدید سیاست اش در برابر ایران تحت فشار خواهند گذاشت؟»
استیون هدلی:
«به تصور من حضور جمهوریخواهان در واقع دست رئیس جمهوری را بیشتر باز می گذارد. جمهوریخواهان از تشدید تحریم و فشار تا دست کشیدن رهبری ایران از برنامه جنگ افزار هسته ای اش حمایت می کنند از این رو موقعیت پرزیدنت اوباما تقویت می شود زیرا حمایت قوی جمهوریخواهان در کنگره را با خود خواهد داشت.»
سیامک دهقانپور:
«اما، جمهوریخواهانی هستند که منتقد رویکرد گفتگوی رئیس جمهور با ایران هستند؟»
استیون هدلی:
«دولت اوباما تلاش کرد با ایران تماس و تعامل داشته باشد اما، مشکل این است که ایران صادقانه در این راه پا نگذاشت و این مایه تاسف است. بنظر من گروهی از قانونگزاران جمهوریخواه و همچنین بعضی دموکرات ها رئیس جمهور را برای تشدید تحریم ایران زیر فشار خواهند گذاشت. تحریم ها توجه ایران را به خود جلب کرده و بروشنی موثر بوده است. اما، هنوز در سطحی نیست که رژیم مجبور باشد میان بقای خود و برنامه ی جنگ افزار هسته ای اش یکی را انتخاب کند. آنها نمی توانند هر دو را در داشته باشند. برای رسیدن به آن نقطه تحریم بین المللی باید صادرات نفت و دیگر مسائل را هدف بگیرد. کنگره بویژه جمهوریخواهان احتمالا در این مسیر حرکت خواهند کرد. مشکل این است که ایران در مذاکرات جدیت نشان نمی دهد.»
سیامک دهقانپور:
«شما در آخرین روزهای خدمت خود در کاخ سفید گفتید بزرگترین چالش دولت اوباما در منطقه ایران خواهد بود و تلاش های شما اهرم مناسبی را برای اعمال فشار بر ایران در اختیار آنها قرار داده است. دولت اوباما از آن اهرم برای شکل دهی یک سیاست موثر استفاده کرده است؟»
استیون هدلی:
«من فکر می کنم خیلی خوب کار کردند. آنها در حوزه ی تحریم قطعنامه ی قوی را در شورای امنیت تصویب کردند و کشورهای بسیاری را به اعمال اقداماتی فراتر متقاعد کردند. از این رو بهتر از آن که من انتظار داشتم در تحریم ها عمل کردند. مساله این است که رژیم ایران به اقداماتی تاکتیکی در مذاکرات دست زده اما، تصمیمی استراتژیک برای دست کشیدن از برنامه ی جنگ افزار هسته ای اش نگرفته است و از پیشنهاد جامعه ی جهانی برای برخورداری از حق خود یعنی یک برنامه ی هسته ای صلح آمیز استفاده نمی کند... وضعیتی که هیچکس نمی خواهد در آن درگیر شود انتخاب میان پذیرش یک ایران با مسیری روشن به سوی تولید جنگ افزار هسته ای یا استفاده از نیروی نظامی است. هر دو گزینه های بسیار دشواری اند.»
سیامک دهقانپور:
شما می گویید سیاست خارجی اوباما عناصر مشترک بسیاری با سیاست خارجی بوش دارد. این دقیقا همان چیزی است که رهبران ایران رئیس جمهور را به آن متهم می کنند. از سویی مردم نیز انتقاد می کنند که در روزهای اعتراضات خیابانی دولت احمدی نژاد را زیر فشار نگذاشت. آیا واشنگتن به سیاست خارجی دوران بوش در برابر ایران بازمی گردد؟
استیون هدلی:
«فکر می کنم کمی تفاوت می کند. این مساله مربوط به پرزیدنت بوش و پرزیدنت اوباما نیست. توقف غنی سازی اورانیوم در نطنز که وسیله ی دستیابی به تولید جنگ افزار هسته ای است خواست جامعه ی جهانی و چین و روسیه است. البته بنظرم دولت اوباما در راستای حمایت از خواست مردم ایران کمی کند عمل کرد. انتخابات سراسر ساختگی بود و این چیزی نیست که مردم پر غرور ایران سزاوار آن باشند.»ُ
سیامک دهقانپور:
«صحبت های بسیاری هست که جمهوریخواهان در کنگره ممکن است برنامه هایی چون ترویج دموکراسی در ایران را که در زمان دولت شما اجرا می شد و با انتقاد فعالان سیاسی روبرو شد از سر بگیرند.»
استیون هدلی:
«مساله ی بسیار ظریفی است که ما حمایت خود را از عناصری در جامعه ی ایران که خواهان آزادی بیشتری برای مردم هستند نشان دهیم. اما طوری که اعتبار آن ها خدشه دار نشود و رژیم نتواند به ناروا آنها را به عنوان مامور آمریکا معرفی کند. دست آخر این مردم هستند که باید برای آزادی شان مبارزه کنند کس دیگری نمی تواند به جای آن ها عمل کند. آنچه که ما می توانیم انجام دهیم این است که از طریق برنامه هایی مانند برنامه ی شما اطلاعات را در اختیار آنها قرار دهیم و انتخاب را بر عهده ی مردم ایران بگذاریم... مردمی که در ایران اعتراض می کنند برای آمریکا دست به این کار نمی زنند. برای خودشان، امیدهایشان برای فرزندانشان، و تقویت کشورشان چنین می کنند. آنها برای دلیل درستی به این امر دست می زنند و ما باید از آن حمایت کنیم.»ُ
سیامک دهقانپور:
«آیا با توفیقی که از عملکرد استاکس نت بر برنامه ی هسته ای ایران شنیده می شود باید تصور کرد جنگ با ایران پیشاپیش آغاز شده است؟»
استیون هدلی:
«وقتی به چارچوبی که پرزیدنت بوش تنظیم کرد و به باور من کماکان راهگشای دولت اوباما است نگاه کنیم این نکته در کانون توجه است که به هر کار ممکن برای به تعویق انداختن زمان امکان دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای و سرعت دادن به فرا رسیدن روزی که یک دولت دموکراتیک و متمایل به همکاری با جامعه ی جهانی در ایران بر سر کار باشد باید دست زد. کاملا قطعی است بر مبنای گزارش های آژانس که ایران در مرکز غنی سازی نطنز با مشکلاتی روبرو شده است و این امری دلخواه است اما، درباره ی منبع استاکس نت و قابلیت هایش هنوز چیز زیادی نمی دانیم.»ُ
سیامک دهقانپور:
«آیا متاسف هستید که کاخ سفید را پس از هشت سال فعالیت بدون حل مساله ایران ترک کردید؟»
استیون هدلی:
«در عراق ما به نقطه ای رسیدیم که با گزینه ی جنگ رو در رو قرار گرفتیم و پرزیدنت بوش به عنوان آخرین گزینه دست به آن زد. در مورد ایران ما در چنین شرایطی قرار نداریم. در سال دو هزار و هشت در آن شرایط قرار نداشتیم و الان هم هنوز به آن نقطه نرسیده ایم. هنوز زمان برای دیپلماسی و فرصت برای تحریم و اعمال فشار هماهنگ بین المللی وجود دارد اما، در حدود یک تا دو سال دیگر اگر روشن شود که جامعه ی جهانی نمی تواند ایران را از مسیر تولید جنگ افزار هسته ای با توسل به غنی سازی بازگرداند آنموقع جامعه ی جهانی باید به تصمیم گیری های دشواری دست بزند... ما در موقعیت بدتری نسبت به سه سال پیش قرار داریم زیرا ایران به غنی سازی و تکمیل آن و تولید اورانیوم غنی شده ادامه داده است آنچه که خبر تاسف آور است این که ایران به مسیر روشنی برای دستیابی به جنگ افزار هسته ای نزدیکتر شده است.»

هیچ نظری موجود نیست: