۱۳۸۹ بهمن ۴, دوشنبه

مصاحبه افق با سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی

مصاحبه اختصاصی افق با گلن دیویس، سفیر آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی:

سیامک دهقانپور:
«آقای سفیر، مواضع اخیر رئیس جمهوری آمریکا از موج جدید تحریم و فشار حکایت دارد؟»
گلن دیویس:
«این بستگی بسیار به رفتار و واکنش ایران و نحوه ی استفاده از فرصت تعامل و سرعت عمل در این تعامل دارد. آنچه که ما از ایران انتظار داریم ارائه ی نشانه ی قوی از تمایل به رفع نگرانی های جامعه ی جهانی است. این راه خروج ایران از زیر تحریم های شورای امنیت و پیوستن کامل به جامعه ی بین الملل است. این امر بسود همه است.»
سیامک دهقانپور:
«آیا هنوز امیدوارید ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند؟»
گلن دیویس:
«آنچه که اکنون مهم است تعامل با ایران است اما، بله. رعایت و احترام به قطعنامه های متعدد شورای امنیت و آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای عمل کامل ایران به تعهداتش بسود آن کشور است. اگر ایران اجازه دهد بازرسان به تمام تاسیسات هسته ای و متخصصین اش دسترسی داشته باشند روند حل و فصل پرسش های بی پاسخی که ده سال است مطرح اند آغاز خواهد شد.»
سیامک دهقانپور:
«مقامات ایران می گویند جامعه ی جهانی نهایتا با غنی سازی اورانیوم در ایران کنار خواهد آمد. در چه شرایطی پنج بعلاوه ی یک و آمریکا ادامه ی غنی سازی را خواهند پذیرفت؟»
گلن دیویس:
«یکی از مشکلات تعامل با ایران همین است که زود به پله ی بعدی می پرند و از آنچه که آخر سر ممکن است رخ دهد صحبت می کنند. آنچه که ما در پی آن هستیم یک روند گام به گام گفتگو با ایران و اتخاذ اقداماتی از سوی ایران با هدف نمایش جدیت در تعامل است. می خواهیم دریابیم ایران می فهمد که باید به همسایگانش و جهان اطمینان دهد که هدفش از برنامه ی هسته ای چیست. ما همه باید در مسیر جهانی عاری از جنگ افزار هسته ای گام برداریم.»
سیامک دهقانپور:
«آیا برای شما غنی سازی اورانیوم در ایران معادل تولید بمب اتم است؟»
گلن دیویس:
«نه. درخواست تعلیق غنی سازی ناشی از قصور ایران در همکاری با آژانس و جامعه ی جهانی طی هفت هشت سال گذشته است. اگر ایران غنی سازی را تعلیق کند گامی بسیار عالی خواهد بود اما، هیچ کس بطور واقع بینانه در این مرحله انتظار چنین اقدامی را ندارد. از این رو ما انتظار چندانی در این باره از مذاکرات استانبول نداریم. تمام آنچه که ما می خواهیم حفظ تعامل و ادامه ی مکالمه و دریافت پیامی صریح برای همکاری است.»
سیامک دهقانپور:
«آیا امیدی به توافق بر سر مبادله ی اورانیوم برای رآکتور تهران وجود دارد. ایران مدعی است چهل کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غلظت بیست درصد تولید کرده و استانبول فرصت آخر غرب برای مبادله است؟»
گلن دیویس:
«آخرین فرصت برای مبادله ی سوخت بیشتر شبیه عنوان فیلم های وسترن کابویی است. این ها لفاظی و ژست گرفتن است. پیشنهاد مبادله سوخت برای رآکتور تهران حدود پانزده ماه پیش ارائه شد که ایران آن را رد کرد. ممکن است در این باره نتایجی گرفته شود اما، این در کانون مذاکرات استانبول قرار ندارد. پرسش و چالش بزرگتر و گسترده تر دلیل عدم همکاری ایران با آژانس است.»
سیامک دهقانپور:
«مشکلات تکنیکی که گفته می شود ایران در نتیجه ی حمله ی استاکس نت با آن روبروست تا چه حد جدی است و چطور بر نحوه ی حضور ایران در مذاکرات تاثیر می گذارد؟»
گلن دیویس:
«روشن است که ایران در نطنز با مشکلات فنی دست به گریبان است. جای پرسش نیست که واقعا نمی توانند تمام سنتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم را فعال نگاه دارند. نمی دانم علت چیست ولی بنظرم دلایل متعددی دارد و انعکاس توفیق و تاثیر تحریم هاست. این تحول مثبتی است زیرا فرصتی برای دیپلماسی در اختیار ما قرار می دهد.»
سیامک دهقانپور:
«نقش ترکیه به عنوان میزبان را در مذاکرات استانبول چگونه می بینید؟»
گلن دیویس:
«ما خیلی خوشنودیم که ترکیه میزبانی مذاکرات با ایران را در استانبول برعهده گرفت. ترکیه نقش بسیار مثبتی ایفا می کند و مدتی است پیام می فرستد که منافعی واقعی در حل و فصل مشکل ایران دارد. امیدوارم این تلاش ها به تغییر رفتار ایران منجر شود.»
سیامک دهقانپور:
«سعید جلیلی، مذاکره کننده ی ارشد اتمی ایران، مدعی است که رابطه ای میان تحریم های بین المللی و ترور دانشمندان ایرانی وجود دارد. واکنش شما چیست؟»
گلن دیویس:
«من فکر می کنم او تصویر تاریکی از مساله ای که مبنای چندانی ندارد ارائه می کند. تحریم های شورای امنیت راههای مسالمت آمیز دیپلماتیک برای حل یک مشکل اند و هدف از آن ها پرهیز از درگیری و وارد شدن چالش به مرحله ای غیرقابل حل و خطرناک است. این یک نتیجه گیری حیرت آور و دور از باور است که تحریم ها را با اقدامات تروریستی برای کشتن دانشمندان هسته ای ایران که ما آن را محکوم می کنیم مرتبط دید. مهم این است که تحریم و فشار در بازگرداندن ایران به میز مذاکره پس از یک سال مقاومت تهران برای حل دیپلماتیک مساله نقش مثبتی بازی کرد.»

هیچ نظری موجود نیست: