۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

کنگره در پی «توقیف سرمایه ها و ممنوع الخروج کردن سران سرکوب مردم ایران»

قانونگزاران در کنگره ی آمریکا رایزنی ها برای یکی کردن لایحه ی جامع تحریم ایران در مجلس نمایندگان و سنا را آغاز کرده اند تا مصوبه ی نهایی هر چه سریعتر برای امضای رئیس جمهور به کاخ سفید ارسال شود.
تردیدی نیست که در نسخه ی نهایی لایحه دست کم یک تغییر بسیار مهم اعمال خواهد شد.
حرکت غیرمنتظره ی رهبر اکثریت در سنای آمریکا در شب پنج شنبه برای آوردن لایحه ی جامع تحریم ایران به صحن سنا برای تصویب در یک رای گیری شفاهی بدون مباحثه بر سر هیچ گونه متممی پرسش های بسیاری را بدنبال داشته است. سناتور دموکرات هری رید دوشنبه ی قبل گفته بود بدنبال همراهی جمهوریخواهان است تا لایحه را طی چند هفته ی آتی به رای بگذارد.
مجلس نمایندگان نسخه ی نسبتا مشابه لایحه جامع تحریم را در ماه نوامبر به تصویب رسانده بود.
این هفته مذاکرات برای یکی کردن دو نسخه که تحریم شرکت های خارجی فروشنده ی بنزین به ایران در کانون آن قرار دارد آغاز می شود.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین متممی به لایحه ارائه کرده است که رئیس جمهوری آمریکا را موظف می کند فهرستی از ناقضان حقوق بشر در ایران که در سرکوب خشونت بار فعالیت سیاسی مسالمت آمیز غیرنظامیان در ایران دست داشته اند تهیه کند.
سناتور مک کین می گوید متمم پیشنهادی او مقرر می کند این فهرست بطور علنی منتشر شود تا دشمنان مردم ایران نتوانند جرایم خود را پنهان کنند و در نتیجه بتوان صدور ویزاهای مسافرتی را برای آنان ممنوع و سرمایه هایشان را توقیف کرد.
سناتور هری رید از طرف خود و رهبر اقلیت، میچ مک کانل، به مک کین اطمینان داد پس از مذاکرات برای یکی کردن دو لایحه و الحاق متمم او نسخه ی نهایی بزودی به رای گذاشته شود.
دولت اوباما پیشتر خواستار تغییراتی در لایحه شده بود و معتقد است تحریم های یکجانبه به تلاش های بین المللی در شورای امنیت لطمه می زند. دولت از جمله می خواهد شرکت های خارجی کشورهایی که در تحریم بین المللی علیه ایران با آمریکا همکاری می کنند از تحریم مستثنی شوند.
سناتور دموکرات کریستوفر داد، تنظیم کننده ی لایحه ی جامع تحریم ایران با تاکید بر اینکه تحریم چند جانبه بسیار موثرتر خواهد بود گفت درباره ی درخواست دولت در مذاکرات برای یکی کردن دو نسخه ی لایحه با دیدی باز برخورد خواهد کرد.
اما، سناتور مک کانل معتقد است لایحه ی جامع تحریم ایران با لوایح تحریم یکجانبه متفاوت است و تحریم جدید آمریکا را به همکاری کشورهایی که کمتر نسبت به عواقبت اتمی شدن ایران نگرانی دارند گره نمی زند. رهبر اقلیت هشدار داد اگر دولت اوباما در برابر رژیم جمهوری اسلامی دست به اقدامی نزند کنگره باید چنین کند.
وزارت خارجه ی آمریکا همچنین از سوی قانونگزاران برای اجرای کامل قوانین کنونی تحریم ایران تحت فشار قرار گرفته است.
مارک کرک و ران کلاین، روسای جمهوریخواه و دموکرات کار گروه ایران در کنگره، پیرو نامه ی چندی پیش پنجاه تن از اعضای مجلس نمایندگان، قویا از مدیرکل امور خاور نزدیک وزارت خارجه خواسته اند به تعهد خود عمکلرده و اسامی موسسات و شرکت های نقض کننده ی تحریم ایران را بدون تاخیر اعلام کند.

۲ نظر:

رکسانا گفت...

روز شانزدهم بهمن ماه گزارش بودجه سال ۱۳۸۵ در مجلس قرائت شد. محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هنگام قرائت این گزارش اعلام کرد که یک میلیارد و ۵۸ میلیون دلار از سود سهم دولت به حساب خزانه واریز نشده‌و ناپدید و گم شده است !!با وجود سرداران سپاه حامی احمدی نژاد که این پول را بین خود تقسیم کرده اند چه انتظاری از پیشرفت وضع اقتصادی مردم دارید ? هیچکس جرات پیگیری این موضوع و حسابرسی آنرا ندارد چون با اسلحه سپاهیان حامی دولت کودتایی و تقلبی روبرو میشوند و متهم محاربه و به مخالفت با اسلام خواهند شد

ناشناس گفت...

با درود و سلام بر شما

میدانم که مساله ای را که میخواهم در اینجا مطرح کنم در حیطه کاری شما نیست ولی شما بعنوان خبرنگار با نفوذ در تشکیلات صدای امریکا میتوانید انرا به گوش مسولان این رسانه مهم برای ملت ایران رسانده و انانرا از لزوم اقدامات جدی در این زمینه اگاه کنید .
مساله مربوط میشود به قطع صدا و تصویر صدای امریکا در هاتبرد برای ایران .
در حال حاضر صدا و تصویر صدای امریکای در ایران روی هاتبرد دریافت نمیشود .
لطفا اقدامات جدی در این زمینه انجام دهید .

ممنونم