۱۳۸۸ بهمن ۲۱, چهارشنبه

«آیا جنبش سبز در انقلاب پنجاه و هفت ریشه دارد؟» برنامه دوم

«روی خط» چهارشنبه میزبان محمد جعفری، مدیرمسول روزنامه ی انقلاب اسلامی در دوران ریاست جمهوری ابوالحسن بنی صدر، در لندن، نویسنده ی کتاب های متعددی از جمله «پاریس و تحول انقلاب ایران از آزادی به استبداد»، «اوین: جامعه شناسی زندانی و زندانیان»، و «تقابل دو خط یا کودتای خرداد شصت»؛ دکتر بهزاد یغماییان، استاد اقتصاد سیاسی کالج راماپو در نیوجرسی؛ و آقای حسن سربخشیان، عکاس سرشناسی که ده سال برای خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران فعالیت می کرد، بود.
سی و یک سال پیش توصیه ی آیت الله خمینی به مردم برای بی اعتنایی به حکومت نظامی و ماندن در خیابان ها ایران را در شب بیست و دوم بهمن در یک قدمی انقلاب قرار داد.
جمهوری اسلامی هر سال سالگرد بیست و دوم بهمن را با برپایی تظاهرات دولتی بزرگ و آتش زدن پرچم آمریکا جشن می گیرد اما، تظاهرات فردا در شرایطی برگزار می شود که رابطه ی حاکمیت و ملت دچار تحول جدی شده است.
امروز وبسایت متعلق به حزب اعتماد ملی از حضور مهدی کروبی در تظاهرات فردا خبر داد. دوشنبه میرحسین موسوی، دیگر نامزد معترض انتخابات ریاست جمهوری، هم مردم به شرکت در راهپیمایی فردا دعوت کرده بود. اما، گزارش ها از ایران از کندی سرعت اینترنت و اختلال در ارسال پیامک و استفاده از تلفن های همراه حکایت دارد.
وبسایت های نزدیک به اصلاح طلبان می نویسند از شب گذشته شمار کثیری از بسیجی ها در اطراف میدان آزادی مستقر شده اند تا مانع حضور معترضان شوند.
حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات ایران، می گوید امنیت راهپیمایی را خود مردم ایجاد می کنند و تاکید می کند البته دستگاههای امنیتی و انتظامی بر اساس فرضیات مختلف پیش بینی های لازم را انجام داده اند.
احمد رضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی تهران، از صدا و سیما خواسته است در پوشش خبری تظاهرات فردا با نیروهای انتظامی و امنیتی همکاری کند.
جمهوری اسلامی از خبرنگاران خارجی دعوت کرده است تا مراسم فردا را پوشش خبری دهند.
همزمان، گزارش ها از ایران از اختلال در سیستم مخابراتی حکایت دارد و نیروهای انتظامی بلندگوهای بزرگ و متعددی را برای کنترل شعارها در مسیرهای راهپیمایی نصب کرده اند و سطل آشغال های پلاستیکی قابل اشتعال نیز جمع آوری شده است.
علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، می گوید بیست و دوم بهمن میدان مانورهای سیاسی نیست تا بیگانگان از آن سوء استفاده کنند.
معمولا در این روز رهبر جمهوری اسلامی گروهی از زندانیان را مشمول عفو می کند. روشن نیست با توجه به درخواست روحانیون بلندپایه ای چون موسوی اردبیلی آیت الله خامنه ای برای برداشتن نخستین گام برای مصالحه دستور عفو زندانیان اصلاح طلب را صادر خواهد کرد.
گزارش ها همچنین از بازداشت شبانه ی سه روزنامه نگار دیگر حکایت دارد.
محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، امروز گفت مطمئنم بیست و دوم بهمن امسال گامی به جلو است.
بدنبال آزادی علیرضا بهشتی و محمد رضا تاجیک، دو مشاور میر حسین موسوی، با سپردن وثیقه، تاجیک در یک گفتگوی تلویزیونی پس از چهل روز انفرادی گفت رسانه های بیگانه بر موج اعتراضات مردم سوار شده اند.
جان لیمبرت، معاون مدیرکل وزارت خارجه ی آمریکا، ابراز امیدواری کرده است هفته ی آینده شورای حقوق بشر سازمان ملل با بررسی پرونده ی حقوق بشر ایران ابعاد سرکوب و ارعاب و شکنجه در ایران را روشن کند.

هیچ نظری موجود نیست: