۱۳۸۸ بهمن ۲۲, پنجشنبه

مقامات رژیم در کانون تحریم

همزمان با ادامه ی اعتراضات مردمی در سالگرد انقلاب پنجاه و هفت در ایران کنگره ی آمریکا توجه خود را از تحریم های اقتصادی به تحریم های حقوق بشری معطوف می کند.
گروهی دو حزبی از قانونگزاران آمریکایی لایحه ای را ارائه کردند که در صورت تصویب رئیس جمهوری آمریکا را مجبور می کند در هر تحریم اقتصادی جدیدی که بر ایران اعمال می شود مقامات مسول نقض حقوق بشر و سرکوب مردم را هدف قرار دهد.
تصاویر رسیده از ایران حاکی از حضور جوانان و مردم معترض که در راهپیمایی سی و یکمین سالگرد انقلاب پنجاه و هفت خطاب به رهبران رژیم شعار مرگ بر دیکتاتور سر می دهند و اخبار مبنی بر ضرب و شتم و دستگیری شماری از تظاهرکنندگان اعضای کنگره ی آمریکا را واداشته است نقض حقوق بشر را در کانون استراتژی خود در برابر جمهوری اسلامی قرار دهند.
امروز سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، باتفاق سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، لایحه ای را ارائه کردند که از حمایت گروهی از اعضای دو حزب برخوردار است. سناتور دموکرات اون بای، عضو کمیته ی اطلاعات سنا، و سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبری جمهوریخواهان در سنا، در کنفرانس خبری حضور داشتند.
سناتور لیبرمن گفت این نخستین بار است که کنگره افرادی را در درون رژیم برای نقض حقوق بشر تحریم می کند و از این منظر این یک نقطه ی تحول است.
این حرکت بخشی از نارضایی جهانی نسبت به رفتار خشن رژیم با معترضانی است که بطور مسالمت آمیز خواست خود را برای آزادی مطرح می کنند.
چند روز پیش در کنفرانس بین المللی امنیتی مونیخ تلاش های ناموفق منوچهر متکی، وزیر خارجه ی ایران، برای توجیه سرکوب مردم در ایران با واکنش تند سناتور لیبرمن روبرو شد و لیبرمن وزیر خارجه ی ایران را به دروغ گویی آشکار در برابر رهبران جهان متهم کرد و این پرسش را به میان کشید که چگونه می توان با چنین رژیمی بر سر مسائل هسته ای به توافقی رسید.
حرکت دولت اوباما به سوی تحریم سپاه در جهت بخشی از خواست های این لایحه قرار دارد. وزارت خزانه داری آمریکا دیروز سرتیپ رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیای سپاه، و چهار شرکت زیر مجموعه ی این قرارگاه، موسسه های مکین، رهاب، فاطر، مهندسین مشاور ایمن سازان، را در ارتباط با برنامه های موشکی و هسته ای ایران تحت تحریم قرار داد.
سناتور جان مک کین تاکید کرد لایحه در صورت تصویب رئیس جمهور را موظف می کند طی نود روز فهرستی از مقامات جمهوری اسلامی که در سرکوب مردم نقش داشته اند تهیه و تنظیم کرده و آن را در اختیار عموم قرار دهد و سپس این افراد با تحریم هایی چون منع صدور روادید و توقیف سرمایه هایشان روبرو خواهند شد.
این لایحه احتمالا به طرح تحریم جامع ایران شامل تحریم فروشندگان بنزین انضمام می یابد.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، با اشاره به تظاهرات امروز معترضین در ایران دولت اوباما و رهبران اروپایی را بشدت مورد انتقاد قرار داده است و در بیانیه ای می گوید این که ما انتظار داشته باشیم رژیم ایران مسولان سرکوب مردم را مورد بازخواست قرار دهد خیال خام است و با طعنه این پرسش را مطرح می کند که آیا ما واقعا انتظار داریم رژیم به جای مشت آهنین در برابر مردم گوش شنوایی داشته باشد؟
راس لتینن جامعه ی جهانی را به حمایت قویتر از مردمی که آرزومند تنفس آزاد در ایران هستند و تضعیف سرکوبگران شان دعوت می کند.

۱ نظر:

کلثوم گفت...

با تشکر از جامعه محترم جهانی که به فکر مردم ایران هستید.
و تمامی کسانی که به فکر آزادی ما ایرانیها هستند.
من نمیدونم این رژیم این مشتهای اهنین قوی رو از کجا آورده.
باز هم متشکر از تمام دولتمردانی که به فکر ایران و ایرانی هستند.
و میخوان کم کم بجای مشت آهنین به فکر گوش شنوای رژیم مقتدر جمهوری اسلامی هم باشند.