۱۳۸۸ بهمن ۱۵, پنجشنبه

«به جنبش سبز لطمه نزنیم»

قانونگزاران در کنگره ی آمریکا با توجه به چالش های پیش روی دستیابی به توافقی هسته ای با تهران بررسی نقش آمریکا در جنبش اصلاحات سیاسی در ایران را در دستور کار قرار داده اند.
در کنگره بر سر تشدید تحریم ایران اتفاق نظر دو حزبی وجود دارد اما، قانونگزاران دموکرات و جمهوریخواه درباره ی نحوه ی حمایت آمریکا از جنبش سبز اختلاف نظر دارند.
چگونه می توان از جنبش سبز حمایت کرد اما، استقلال آن را زیر سوال نبرد؟
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان، با طرح این پرسش تاکید می کند آمریکا باید در برابر تحولات در ایران صبورانه عمل کند اما، این به معنای بی تفاوتی یا اتخاذ موضع انفعالی نیست. اکرمن معتقد است نخستین وظیفه ی آمریکا این است که به جنبش مردم لطمه نزند و دوم اینکه دریابد ما پزشک نیستیم و ایران هم بیمار نیست؛ ایران کشوری مستقل است که مردم شجاعش در کشاکش بر سر کسب آزادی اند و هر چند طبیعی است که از این حرکت حمایت کنیم اما، پرسش این است که چگونه؟
صحبت های رئیس دموکرات کمیته با واکنش جمهوریخواهان روبرو شد.
دنا روهرباکر هشدار داد اینک زمان صبوری در برابر ایران نیست و فرصت آن مدتهاست که بسر آمده است.
اد رویس از رویکرد دولت اوباما در این باره که در بودجه ی پیشنهادی سال دو هزار و یازده هیچ درخواستی برای کمک به توسعه ی دموکراسی در ایران ارائه نشده است انتقاد کرد و با بدبینی نسبت به مذاکرات هسته ای با ایران تاکید کرد پرسش پیش روی ما این است که احتمال وقوع کدام یک بیشتر است: دستیابی به یک توافق هسته ای معتبر با رژیم یا توفیق مبارزات اپوزیسیون؟
مهدی خلجی، کارشناس ارشد انستیتو سیاست های خاورنزدیک واشنگتن، تاکید داشت در وقوع هر سناریویی در ایران آیت الله خامنه ای نقش چندانی نخواهد داشت و ما یا شاهد سقوط رژیم خواهیم بود یا ظهور یک رژیم تماما نظامی. خلجی از این رو به قانونگزاران توصیه کرد با هدف قرار دادن سپاه در تحریم ها و تضعیف آن امکان روی کار آمدن یک حکومت نظامی را کاهش دهند.
جنیو عبدو، مدیر برنامه ی ایران در بنیاد سنچوری، احتمال مصالحه ی سیاسی میان اپوزیسیون و حاکمیت را در شرایط کنونی جدی ترین مساله ی پیش روی جنبش مردمی خواند. عبدو تاکید داشت حتی اگر در جریان تحولات پیش رو نقش آیت الله خامنه ای تضعیف شود او تا پایان عمر در مقام ولی فقیه خواهد ماند.
فریبرز قدر، کارشناس ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل، احتمال سرکوب شدید تظاهرات احتمالی معترضین در بیست و دوم بهمن را بسیار قوی دانست و گفت باید افشای فساد مالی حکومت و بویژه سپاه را در دستور کار قرار داد و مردم را در این باره آگاه کرد.
به باور اسکات کارپنتر، کارشناس انستیتو سیاست خاورنزدیک واشنگتن، تحریم های شوک آور چون جلوگیری از فروش بنزین می تواند در به زانو در آوردن رژیم بسیار موثر باشد اما، تاکید داشت آمریکا نباید از حمایت علنی از فعالین دموکراسی خواه ابایی داشته باشد.دنا روهرباکر، عضو جمهوریخواه کنگره، هشدار داد در این باره دچار سوءتفاهم نشویم که سپاه موقعیت اش را مدیون روحانیون حاکم است و این به گفته ی او ملاها هستند که درباره ی فرد رهبری کننده ی ایران تصمیم نهایی را می گیرند. کارشناسان اتفاق نظر داشتند بخش عمده ی اتهامات حاکی از فساد حکومتی متوجه سپاه است و نه شخص ولی فقیه.

هیچ نظری موجود نیست: