۱۳۸۸ بهمن ۲۰, سه‌شنبه

تاکتیک مذاکراتی یا دعوت به بحران؟

تصمیم ایران برای غنی سازی اورانیوم تا سطح بیست درصد با واکنش شدید کنگره ی آمریکا روبرو شده است.
انتظار می رود تصمیم ایران فضای سیاسی واشنگتن را برای پیگیری سیاست تعامل با تهران بسیار پیچیده تر از پیش کند.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، در بیانیه ای تند در واکنش به تصمیم ایران مبنی بر غنی سازی اورانیوم با بیست درصد غلظت برای رآکتور تحقیقاتی تهران گفت این حرکت تنها وضعیت حول و حوش فعالیت های هسته ای ایران را بسوی بحران پیش می برد.
به باور برمن رژیم از این طریق به شکل چشمگیری راه غنی سازی برای مصارف نظامی تا هشتاد درصد و بیشتر را هموار می کند.
برمن که در میان منتقدان جمهوری اسلامی به طیف میانه نزدیک است و همواره بر دیپلماسی تاکید می گذارد می گوید دیگر باید برای همه روشن باشد که تهران به غیر از تحقق شرایط مورد نظر خودش که به تولید جنگ افزار هسته ای می انجامد علاقه ای به حل و فصل دیپلماتیک مساله ندارد.
گروهی از کارشناسان معتقدند با توجه به چالش های فنی پیش روی ایران در غنی سازی که در ماههای اخیر فاش شده است ایران از این حرکت خود به عنوان تاکتیکی در مذاکره استفاده می کند.
رامین مهانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ی ایران، امروز گفت تهران کماکان به مبادله ی اورانیوم پایبند است.
ما جائوشو، سخنگوی وزارت خارجه ی چین، هم که نگران به خطر افتادن منافعش در صورت تشدید بحران است امروز از تمام طرفین خواست طرح مبادله ی اورانیوم مورد حمایت جامعه ی بین الملل را در کانون حل مساله قرار دهند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، طی کنفرانس امنیتی مونیخ هشدار داده بود جهان اینک با انتخاب مهمی میان تحریم های شدید و سنگین یا حمله ی نظامی به ایران روبروست.
لیبرمن گفت دیالوگ با ایران شش سال است که ادامه دارد و ما همواره در پی گفتگوی معنادار بودیم اما، مقامات ایران از فرصتی که در اختیارشان قرار داده ایم استفاده نکرده اند.
هاوارد برمن، تنظیم کننده ی لایحه ی جدید تحریم فروشندگان بنزین به ایران در کنگره، می گوید در حالی که کنگره در حال تصویب نهایی لایحه مجلس نمایندگان و سنا است تا آن را برای کاخ سفید بفرستد شورای امنیت باید بسرعت تحریم های شدیدی را علیه تهران وضع کند. در راس گروه قانونگزاران آمریکایی در کنفرانس سه روزه ی مونیخ که یکشنبه به پایان رسید سناتور جان کری، رئیس دموکرات کمیته ی روابط خارجی سنا، حضور داشت. جان کری در مونیخ گفت بسیاری به این سو و آن سو می روند و فریاد می زنند ایران نمی تواند به جنگ افزار هسته ای دست یابد اما، این راه کنترل مساله ای به این جدیت نیست.

هیچ نظری موجود نیست: