۱۳۸۸ بهمن ۱۲, دوشنبه

سه درصد افزایش در بودجه ی پنتاگون

پرزیدنت اوباما بودجه ی درخواستی خود برای سال مالی دو هزار و ده را به کنگره فرستاد.
بودجه ی پیشنهادی دو هزار و یازده رئیس جمهور سه هزار و هشتصد میلیارد دلار است که ایجاد کار و کاهش کسری بودجه در بلند مدت در کانون آن قرار دارد. بودجه ی سال مالی جاری سه هزار و پانصد میلیارد دلار بود از این رو این افزایش بودجه با واکنش نه چندان خوشایند قانونگزاران روبرو خواهد شد.
این بودجه برای سال مالی آتی یک هزار و سیصد میلیارد دلار کسری بودجه را پیش بینی می کند که تا پایان دهه ی جاری چهار و نیم درصد اقتصاد آمریکا را تشکیل می دهد. کسری بودجه ی سال جاری یک هزار و ششصد میلیارد دلار برآورد شده است.
از فردا جلسات متعدد کنگره برای بررسی بودجه ی درخواستی آغاز می شود و وزرای دولت برای دفاع از آن در کنگره حاضر می شوند. وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک طی این هفته دو بار برای تشریح بودجه ی پنتاگون به کنگره می آیند.
برغم کاهش بودجه ی بسیاری از برنامه ها؛ بودجه ی پیشنهادی دفاع یک افزایش حدودا سه و چهار دهم درصدی را نشان می دهد. سی و سه میلیارد دلار برای طرح افزایش سی هزار نفری نیرو به افغانستان در نظر گرفته شده و در مجموع صد و پنجاه و نه میلیارد دلار برای جنگ عراق و افغانستان پیش بینی شده است. در بودجه ی دفاع تغییر نگاه استراتژیک پنتاگون از جنگ متعارف به نیروهای ویژه و ادوات پیشرفته برای مبارزه با افراط گرایان اسلامی دیده می شود.

هیچ نظری موجود نیست: