۱۳۸۸ بهمن ۱۴, چهارشنبه

دنیس بلیر: «رژیم برغم آشوب داخلی سیاست خارجی اش را تغییر نداده است»

کنگره ی آمریکا دیروز و امروز صحنه ی حضور تمامی مدیران ارشد اطلاعات و دفاع ایالات متحده آمریکا بوده است. ایران از جمله مسائل مهم مطرح در مباحثات است.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، در گزارش چهل و هفت صفحه ای اش در باره ی تهدیدهای کنونی و آتی متوجه آمریکا بیش از شصت بار به ایران اشاره می کند و تاکید می کند برغم آشوب سیاسی داخلی جمهوری اسلامی سیاست خارجی اش را تغییر نداده است.
این نخستین گزارش جامع شانزده سازمان اطلاعاتی به کنگره است که تحولات سیاسی داخلی ایران در آن جای ویژه ای یافته است.
دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، که باتفاق رئیس سی آی ای، اف بی آی، مدیر اطلاعات وزارت دفاع، و کفیل مدیر اطلاعات وزارت خارجه، در برابر قانونگزاران حاضر شده بود گفت آیت الله خامنه ای، محمود احمدی نژاد، و متحدان تندروشان در واکنش به اپوزیسیون قویتر از انتظار و با نگاه به پایگاه سیاسی اجتماعی تضعیف شده شان بنظر می رسد مصمم اند با زور ابتکار عمل را در دست بگیرند اما، تا کنون در سرکوب مخالفان موفق نبوده اند.
سناتور کیت باند، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی اطلاعات سنا، با اشاره به احتمال تغییر نیات جمهوری اسلامی طی زمان ابراز امیدواری کرد مردم ایران در اعمال فشار بر حکومتشان برای تغییر موفق شوند.
بلیر گفت بر مبنای اطلاعات در دسترس تهران کماکان گزینه ی تولید جنگ افزار هسته ای را محفوظ نگه داشته است. مدیر اطلاعات ملی تاکید کرد جمع بندی دیدگاه شانزده سازمان اطلاعاتی آمریکا این است که ایران از ظرفیت فنی، علمی، و صنعتی برای تولید اورانیوم با درصد غنای مورد نیاز برای جنگ افزار هسته ای طی چند سال آتی برخوردار است اگر چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و سرانجام به تولید بمب اتم دست بزند اما، مساله ی محوری اتخاذ تصمیم سیاسی در این باره است.
دریاسالار بازنشسته ی ارتش آمریکا به قانونگزاران گفت ما کماکان معتقدیم ایران در تصمیم گیری بر سر برنامه ی هسته ای اش مزایای اقداماتش را در نظر می گیرد و این امر فرصت هایی را در اختیار جامعه ی بین الملل قرار می دهد تا بر روند تصمیم گیری ایران اعمال نفوذ کند.
روشن نیست چراغ سبز رئیس جمهوری ایران به غرب بر سر تبادل سوخت هسته ای تا چه حد ناشی از فشارهای بین المللی یا داخلی است.
مدیراطلاعات ملی در گزارش خود به کنگره می گوید اقتصاد ایران در وضعیت بحرانی نیست اما، وابستگی هشتاد درصدی درآمد ایران از صادرات به فروش نفت رژیم را آسیب پذیر ساخته است و ما معتقدیم تحریم ها بر تلاش های ایران برای بیرون آمدن از رکود اقتصادی تاثیر منفی خواهد گذاشت.
دنیس بلیر در عین حال می گوید برغم بحران داخلی در ایران سیاست خارجی رژیم تغییری نکرده است.
ژنرال رانلد برجس، مدیر اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، گفت ایران کماکان با تکیه بر نیروی قدس سپاه به تجهیز، تامین و تعلیم شبه نظامیان شیعه ی عراقی با هدف حمله به نیروهای آمریکا ادامه می دهد.
به گفته ی دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، ایران همچنین رویکرد دوگانه ی حمایت سیاسی و اقتصادی از دولت کرزی و ارسال مهمات برای عناصر طالبان را دنبال می کند.
بلیر در گزارش خود به کنگره می گوید رهبری ایران به حزب الله لبنان به عنوان الگویی برای دیگر گروههای شبه نظامی در خاورمیانه نگاه می کند.
سناتور دایان فاینستاین، رئیس دموکرات کمیته ی اطلاعات سنا، درباره ی بازسازی حزب الله پس از جنگ سی و سه روزه سال دو هزار و شش با اسرائیل از مدیران اطلاعاتی سوال کرد.
ژنرال برجس گفت حزب الله بسرعت خود را بازسازی کرده و آنچه را در جنگ از دست داده بود جایگزین کرده است و اینک در موقعیتی قویتر از نظر نظامی و سیاسی قرار دارند.
دیروز و امروز رابرت گیتس، وزیر دفاع، و دریاسالار مایک مالن، رئیس ستاد مشترک، در دو نشست در برابر قانونگزاران حاضر شدند.
دریاسالار مالن در بخشی از جلسه ی دیروز در سنا با اشاره به پتانسیل بی ثباتی در منطقه ی خاورمیانه در سایه ی سیاست های ایران گفت امیدوارست تعامل و دیالوگ با ایران نتیجه ای در پی داشته باشد.
دریاسالار مالن همچنین تاکید کرد گزینه ی نظامی در برابر ایران کماکان مد نظر است.رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، درباره ی آزمایش ناموفق اخیر آژانس دفاع موشکی گفت برنامه ی فشرده ای برای پرتاب های آزمایشی در دست است و ابراز اطمینان کرد موشک های رهگیر مستقر بر روی زمین قابلیت ساقط کردن تهدیدهای بالقوه ی موشکی از ناحیه ی ایران را دارد.

هیچ نظری موجود نیست: