۱۳۸۸ شهریور ۱۱, چهارشنبه

پیشنهاد اوباما به ایران: «فرصت تاریخی یا خطر بزرگ»؟

پس از زدن مهر تائید مجلس بر اکثریت کابینه ی احمدی نژاد بدستور رهبر جمهوری اسلامی آیا محمود احمدی نژاد در موقعیت بهتری برای رسیدگی به مشاجرات بین المللی بر سر برنامه ی هسته ای ایران قرار دارد؟
در استکهلم وزیران خارجه ی اتحادیه ی اروپا گفتند اگر ایران تمایل به تعامل دارد ما آماده ی همکاری هستیم. اگر در پی مناقشه و رو در رویی است که مناقشه رخ خواهد داد.
در نشست روز چهارشنبه در کنیگشتاین در حومه ی فرانکفورت مدیران سیاسی شش قدرت جهان از ایران خواستند تا پیش از نشست مجمع عمومی بر سر میز مذاکره بنشیند.
در برنامه ی این جمعه ی تفسیر خبر یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه و قائم مقام صدر اعظم آلمان طی سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۵ در دولت گرهارد شرودر، مهمان برنامه بود.
فیشر یکی از سه وزیر خارجه ی تروئیکای اروپا بود که تهران را به تعلیق فعالیت های هسته ای اش مجاب کرد. او که مشاور خط لوله ی گاز نابوکو از دریای خزر به اروپا است در مقاله ای که دوشنبه در گاردین به چاپ رسید می نویسد: «ایران در فرآیند از دست دادن بزرگترین فرصت تاریخی آن کشور از زمان انقلاب ۵۷ و حتی طی یکصد سال گذشته قرار دارد. این فرصت براک اوباما است.»
رسانه های دولتی ایران در حالی از ارسال نامه ی دومی از سوی کاخ سفید برای رهبری ایران خبر می دهند که روز قبل از آن سعید جلیلی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، از آمادگی برای دور تازه ای از مذاکرات هسته ای سخن گفت. رسانه ها پیشتر از ارسال نامه ای از سوی کاخ سفید برای آیت الله خامنه ای خبر داده بودند که ظاهرا پیش از انتخابات ریاست جمهوری ایران ارسال شده بود.
یوشکا فیشر در مقاله اش می گوید: «پیشنهاد اوباما برای رهبران ایران در عین حال خطری بزرگ محسوب می شود.»
فیشر سه سال پیش به دعوت حسن روحانی، مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، به تهران سفر کرد. با علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر، هم ملاقات داشت. فیشر در آنجا از ارائه ی مدرنترین رآکتور آب سبک به ایران و تضمین دائم سوخت اتمی سخن گفت و تاکید کرد تکنولوژی موجود در نطنز در نهایت با فناوری های مدرن هسته ای تولید شده توسط زیمنس و وستینگهاوس تطابق نخواهد داشت.
سپتامبر ماه سرنوشت سازی برای ایران است که سرآغازش نشست چهارشنبه ی مدیران سیاسی وزارت خانه های شش قدرت بزرگ جهان در حومه ی فرانکفورت آلمان بود و پایان بخش آن نشست گروه بیست و مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود. پاییز امسال در حافظه ی تاریخ به خوبی ثبت خواهد شد.

آیا رهبری ایران سرانجام دست پرزیدنت اوباما را می فشارد یا منطقه را بسوی فاز جدیدی از مناقشه و رو در رویی سوق می دهد؟
وزیر امور خارجه پیشین آلمان با انتقاد شدید از عملکرد رهبران ایران در بکارگیری خشونت، سرکوب، شکنجه و ابزار استالینیستی برگزاری دادگاههای نمایشی در پی انتخابات مخدوش ریاست جمهوری می گوید: «بنظر می رسد رهبران ایران نمی خواهند از تاریخ درس بگیرند.»

لینک برای دانلود با سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

پس از گفتگو با یوشکا فیشر با کارشناسان برنامه دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، تحولات هفته را زیرذره بین قرار دادیم.
بابک داد که هر هفته با قبول مشقات و خطرات بسیار در برنامه شرکت می کند در وبلاگش می نویسد: «روزنامه «كيهان» ديروز، در يك «خبر ويژه» نوشته:[بابك داد در ايران نيست و از كشور خارج شده! اما با اين ترفند كه در داخل كشور متواري است و شجاعانه در حال مبارزه است، مي خواهد عناصر ساده لوح را خام و جوگير كند!»
داد در آخرین مطلبش نوشته است:
«ترديد نكنيد اگر مقابل كودتاچيان محكم و مقتدرانه ايستادگي نشود، آنها بنا دارند تا «حذف هاشمي رفسنجاني» جلو بروند. مخالفان ديرين آقاي هاشمي كه البته در جنبش سبز حضور كمتري دارند، نگويند «چه بهتر!» چون قبل از حذف هاشمي بايد از روي خيلي ها عبور كنند... ما براي رسيدن به حقانيت و عدالت و آزادي، بايد در همين سرزمين بمانيم و هزينه هاي رسيدن به آن مواهب و فضائل را بدهيم و سران دستگير نشده احزاب، مي توانند با كوچ و اختفاء و بيان حقايق و افشاگريهاي آشكار، روشنگري كنند و برنامه بدهند. يكبار براي هميشه دست از خانه و كاشانه و حتي دست از جان بشويند تا سخنشان در «جان» مردم نفوذ كند و ملت با روحيه مضاعفي كه مي گيرند پيروز شوند.»

لینک وبلاگ بابک داد:

http://www.babakdad.blogspot.com

۱۷ نظر:

یک ایرانی نگران گفت...

احمدی نژاد بسته پیشنهادی سرکاری بنام عدالت ارائه داده !!! ایشان خیال دارد با این بسته سرکاری دنیا را سرکار بگذارد و معطل کند تا با دستیابی به بمب اتم آنرا روی اسراییل بیندازد , تحریم هم دیر شده فقط برای نجات جهان از جنگ اتمی باید به تاسیسات بمب اتمی ایران حمله کرد .
یک ایرانی نگران

کتایون گفت...

به نظر من یک اشتباه بزرگ است که به فکر صحبت کردن با افرادی مثل رهبر ایران که کارنامه سیاهی دارند و کلا" سران جمهوری اسلامی فکر کرد.
زیرا هویت و موجودیت جمهوری اسلامی موجودیتی غیر دمکراتیک است.
آنها وقتی طی 30 سال با مردم خود بدترین بد رفتاریها را کرده اند.
اعدامها ،سنگسارها ،شکنجه ها و ...
و نمونه ای که بیشتر در سطح جهانی افشا شد رفتار آنها با مردم پس از انتخابات بود.
حال با این افراد طالبانی به نظر شما می شود گفتگو کرد ؟
به نظر من بعید می رسد .
اینها اهل گفتگو نیستند فقط باید با زور با انها برخورد کرد.

ناشناس گفت...

همزمان با حضور احمدی نژاد رییس جمهور قلابی و پوشالی ملت ایران با حضور درخیابانها آبرویش را میبرند و بدینوسیله به جهانیان نشان میدهیم او قلابی و کودتاییست .

کودتای مخملی گفت...

آقای یوشکا فیشر از شما میپرسم که یک آلمانی هستید . هیتلر قبل از جنگ مقاصد خود را بروشنی درکتاب نبرد من انتشار داد ولی کسی او را جدی نگرفت و فاجعه ای ببار آمد , آیا تاریخ تکرار میشود? چون احمدی نژادهم از مقاصد ویرانگر خود و فتح جهان بوسیله اسلام و محو اسراییل سخن گفته و فرقش با هیتلر اینستکه ابتدا بمب اتم میسازد و بعد به جنگ اسراییل و جهان میرود آیا نباید با اقدام نظای جلوی او را گرفت ?

ایرانی گفت...

انتخاب احمد وحيدی به عنوان وزير دفاع ايران تروریست تحت تعقیب پلیس بین المللی فقط از نمایندگان فیلتر شده بوسیله شورای نگهبان و ذوب شده در ولایت جهل وجور و فساد برمیاید .
ننگ بر این حکومت یزیدی هیتلر صفت و شرور .
ایرانی

ناشناس گفت...

سیامک عزیز سلام
می خواهم از آقای فیشر بپرسید که واقعیت این فرصت تاریخی چیست؟ چه مسایلی در آن نهفته است. در برگیرنده چه مواردی است و ایران چگونه میتواند از این فرصت استفاده کند. ما در ایران از ماهیت واقعی پیشنهاد غرب بی اطلاع هستیم.

حامد از ایران

Nooshin گفت...

شکنجه و تجاوز ثمره دخالت دین در حکومت و نتیجه حرف اشتباه خمینیست که میگفت دین از سیاست جدا نیست نظام ایدئولوژیک یعنی بدترین گزینه ممکن , حکومت باید سکولار و دین از سیاست جدا باشد وگرنه حکومت هرجنایتی را با مذهب توجیه میکند و با چماق مذهب دهان مردم را میبندد .

بمب اتمی گفت...

در ایالات متحده یک سرباز پیشین آمریکایی به جرم نقشش در تجاوز به یک دختر عراقی و کشتن وی و سه عضو خانواده اش به پنج بار حبس ابد محکوم شده است.
کاش ما هم بجای حکومت جمهوری اسلامی تحت اشغال آمریکاو عراقی بودیم جمهوری اسلامی حتی باندازه یک ارتش خارجی شرف ندارد که متجاوزان به زندانیان دختر و پسر را مجازات کند از آمریکا یاد بگیر ای خامنه ای رهبر مسلمانان جهان !!!!
http://www.radiofarda.com/archive/news/20090905/143/143.html?id=1815200

ناشناس گفت...

آقای محمد علی رامین چهره جالبیست. با اینکه از نزدیکان احمدی نژاد محسوب می شود و دبیر سیاسی ائتلاف رایحه خوش خدمت نیز هست ، آقاي رامين در اواخر سال ۸۳ بعنوان كارشناس برنامه هاي سياسي شبكه چهارم سيما مصاحبه اي با ايسنا انجام داده بود و در آن مصاحبه پيشنهاد داده بود نام "خليج فارس" به "خليج مسلمانان" تغيير يابد!! در تشريح پيشنهاد خودش هم گفته بود معني اين نامگذاري اين خواهد بود كه هيچ غير مسلماني حق اطراق يا زدن پايگاه نظامي در منطقه را نداشته باشد!!!!!

سکس گاه ایرانیان گفت...

حال که دول عربی که اخیرا دوباره به مباحث جزایر سه گانه پرداختند و لقب اشغالگر که ایران سی سال به اسراییل داد به ایران نسبت میدهند آیا بهتر نیست ما هم اینقدر سنگ اعراب و فلسطینیها را به سینه نزنیم ?

کتایون گفت...

وقتی در مجلس وزرای پیشنهادی می خواستند رای بیاورند.
برخی از نمایندگان مجلس مدام تکرار می کردند که اینجا خانه ملت است.
می خواستم بهشون بگم آقایون اینجا خانه ملت ایران نیست.
خانه رهبر است.
هر وزیری که مد نظر رهبر بود رای میاورد و هر وزیری که رهبر نظر مساعد نداشت رای نیاورد.
بنابراین خیلی هم دور از ذهن نباید باشد که وزیر دفاع رای بالائی از مجلس بگیرد ،چون برای سیاستهای بعدی خود به چنین فردی نیاز زیادی دارند.
مجلس به قیمت خون ریخته شده جوانان ایرانی که دولت کودتائی را قبول نداشتند به کابینه رای اعتماد داد.
ننگ برکسانی که این مجلس خانه مردم و این دولت را دولت مردم می دانند.

آقا گفت...

کسی که بر ضد دولت امام زمان قیام کند لایق تجاوز هم هست,اگر طرفدار اغتشاشگران نیستید چاپ کنید زنده باد احمدی نژاد رئیس دولت امام زمان .
آقا

roya گفت...

با تمام احترامی که برای حنا مخملباف قائلم اون قسمت حرفش در موردباصطلاح جنایات اسراییل علیه فلسطینیها از آثار شستشوی مغزی جمهوری اسلامی بعد از انقلاب روی مردم ایران خبر میداد , حنا جان اگر نگران مسلمانانی مسلمانان چچن و سین کیانگ و آذربایجان هم مسلمانند , اسراییل دشمن اعراب است و دشمن دشمن ما دوست ماست حال که دول عربی که اخیرا دوباره به مباحث جزایر سه گانه پرداختند و لقب اشغالگر که ایران سی سال به اسراییل داد به ایران نسبت میدهند آیا بهتر نیست ما هم اینقدر سنگ اعراب و فلسطینیها را به سینه نزنیم ?

ایران امروز گفت...

رهبر جمهوری اسلامی باانتقاداز افزایش کمی تعداد دانشجویان «علوم انسانی» آنرا «موجب بی اعتقادی به تعاليم الهی و اسلامی» دانست، آیا این شبیه عقاید عاملان کتاب‌سوزان در آلمان نازی و نوعی اعلام جنگ به فرهنگ نیست ?

ذوالنور گفت...

اگر همسر شهید مهدی باکری به طرفداری از کاندیدایی فریاد بلند می کند، چرا می‌گوید، همسر شهید مهدی باکری و چرا نمی‌گوید، همسر دوم علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات هستم و یا همسر شهید حمید باکری که همین ادعا را دارد، نمی‌گوید، اکنون زن یک معلم گیلانی هستم، چرا از اسم شهدا برای مقاصد خود سوءاستفاده می‌کنید.
http://www.parsine.com/pages
/?cid=9362

نگار گفت...

Sooti majles سوتی نماینده قم!
http://www.youtube.com/watch?v=7VZPpuxWZPg&feature=channel

نگار گفت...

متکی: بسته پیشنهادی ایران چهارشنبه به گروه ۱+۵ ارائه می شود !
بنده دارای علم غیب و حس ششم بدون خطایی هستم و محتویات این بسته را امروز سه شنبه اعلام میکنم :
عدالت و صلح و مهرورزی برای جهان و انسانها !
البته نه برای خس و خاشاک و اسراییل هم باید محو شود و کله مخالفین رو هم بیخ سقف میکوبیم , بجز اینا برای همه !
نگار