۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

ادامه ی اقدامات تخریبی ایران در عراق و نگرانی آمریکا درباره ی اردوگاه اشرف

امروز کنگره با حضور سفیر آمریکا در بغداد چشم انداز سیاست آمریکا در عراق را در دو مجلس نمایندگان و سنا مورد بررسی قرار داد.
بدنبال تصمیم پرزیدنت اوباما برای خروج نیروهای آمریکا از مناطق شهری و ادامه ی بمبگذاری ها مساله ی قابلیت نیروهای عراقی در تامین امنیت بار دیگر به کانون بحث بازگشته است.
نقش ایران در عراق بویژه بدنبال حمله ی نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف و درگذشت عبدالعزیز حکیم، رهبر فقید مجلس اعلای اسلامی عراق، از جمله مسائل مطرح در جلسه بود.
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان، از کریستوفر هیل، سفیر جدید آمریکا در عراق، درباره ی نقش ایران در عراق سوال کرد.
کریستوفر هیل در پاسخ به روابط مذهبی و فرهنگی دو همسایه اشاره کرد اما، گفت ایران کماکان نقش مخربی در تامین سلاح برای شورشیان و شبه نظامیان افراطی ایفا می کند. هیل برای نمونه به راکت صد و هفت میلیمتری ساخت ایران اشاره می کند که در حیاط محل سکونتش در منطقه ی سبز پس از حمله ی راکتی چند ماه پیش پیدا شده است.
هیل هشدار می دهد ایران برای ایفای نقشی مفید در عراق باید به تمامیت ارضی آن کشور احترام بگذارد و سرآغاز آن توقف ارسال تسلیحات است.
نگرانی از وضعیت ساکنین اردوگاه اشرف از سوی شماری از قانونگذاران از جمله ایلیانا راس لتینن و تد پو مطرح شد.
تد پو، عضو جمهوریخواه کمیته، از کریستوفر هیل پرسید وقتی نیروهای ما عراق را ترک کنند شما درباره ی تامین جانی ساکنین اردوگاه اشرف چه نظری دارید؟
هیل گفت ما و کمیته ی امور خارجی کنگره امروز کاملا برای دولت عراق روشن کردند که علاقمند به حفظ سلامت ساکنین اردوگاه اشرف، تامین حقوق آنان، و ممانعت از بازگرداندن اجباری آنها به ایران هستیم. هیل ضمن تاکید بر حق دولت عراق مبنی بر اداره ی امور تمامیت ارضی کشورش گفت حفظ این حق نباید به بهای تضییع حقوق بشر تمام شود.
هیل اطمینان داد نحوه ی رسیدگی به سی و شش بازداشتی اردوگاه اشرف را بدقت زیر نظر دارد.

۱ نظر:

صدف گفت...

جمهوری اسلامی نمیخواهد عراق الگوی یک حکومت سکولار شود برای مسلمانان بخصوص ایرانیان شود و از آن بنوان ویترین دمکراسی استفاده کنند , او میخواهد اسلام افراطی و حکومت مذهبی بر جهان حاکم شود و نکبتی که سی سال به ایران تحمیل کرده به جهان هم تحمیل کند .