۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

«زمان از دست می رود»

یک گروه سیاستگذاری دو حزبی در واشنگتن در یک گزارش به دولت اوباما توصیه می کند در صورتی که تهران کماکان به برنامه ی هسته ای اش ادامه دهد آمریکا باید آماده ی وضع تحریم های کمرشکن و احتمال حمله ی نظامی شود. این گروه که متشکل از دو سناتور پیشین و یک ژنرال بازنشسته ی نیروی هوایی آمریکاست دیروز گزارش خود را در نشستی در کنگره تشریح کردند.
تهیه کنندگان گزارش دو حزبی با عنوان «رویارویی با چالش: زمان از دست می رود» توصیه می کنند برای سنجش جدیت ایران در مذاکرات شصت روز ضرب الاجل تعیین شود.
«اگر تحریم های گزنده به نمایش صداقت ایران در مذاکرات و دست کشیدن از فعالیت های غنی سازی اورانیوم منجر نشود، کاخ سفید باید بطور جدی گزینه ی یک حمله ی نظامی به رهبری آمریکا به تاسیسات هسته ای ایران را مورد بررسی قرار دهد.» گزارش مرکز سیاستگذاری دو حزبی نخستین بار سپتامبر دو هزار و هشت منتشر شد و نام دنیس راس، مشاور پرزیدنت اوباما، در میان تنظیم کنندگانش به چشم می خورد اما، نسخه ی روزآمد شده ی آن که چهاردهم سپتامبر دو هزار و نه منتشر شد و در بر گیرنده ی تحولات اخیر در ایران است و با سو تیتر جدید «زمان از دست می رود» به چاپ رسیده است.
گزارش استدلال می کند اگر آمریکا سریع دست به کار نشود اسرائیل به یک اقدام نظامی علیه ایران دست خواهد زد.
گزارش توسط چارلز راب، دنیل کوتز، سناتورهای پیشین دموکرات و جمهوریخواه، و چارلز والد، ژنرال بازنشسته ی نیروی هوایی ارتش آمریکا به نگارش در آمده است.
نویسندگان گزارش معتقدند حمله ی نظامی اسرائیل به ایران با پیامدهای خطرناکتری نسبت به حمله ی آمریکا به ایران توام خواهد بود.
ارزیابی این گروه دو حزبی در حالی منتشر می شود که دولت اوباما آماده می شود تا در مذاکرات مقدماتی اول اکتبر با ایران شرکت کند.
نویسندگان گزارش، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، انتخابات اخیر ایران، قدرت گرفتن بنیامین نتانیاهو، و ادامه ی فعالیت های هسته ای در ایران و نبود یک تحرک دیپلماتیک جدید را علت ارائه ی گزارش خود عنوان می کنند.
چاک راب به صدای آمریکا گفت مذاکرات علنی محتوم به شکست است چرا که ایران علنا اعلام کرده در باره ی مساله ی هسته ای گفتگو نمی کند اما، تاکید کرد این به این معنی نیست که مذاکرات پشت پرده نمی تواند نتیجه بخش باشد و این همان چیزی است که ما در گزارش بر آن انگشت می گذاریم.
دنیل کوتز درباره ی گزارش های حاکی از احتمال انتخاب ترکیه به عنوان به میزبان دور بعدی مذاکرات به صدای آمریکا گفت نفس اینکه مذاکرات در خاورمیانه برگزار شود مفید است.
چاک والد، ژنرال بازنشسته ی نیروی هوایی ارتش آمریکا، با اشاره به ظرفیت بالای قدرت هوایی آمریکا که چندان در جنگ عراق و افغانستان به کار گرفته نشده است می گوید ایران نباید تصور کند نیروهای نظامی آمریکا بیش از حد تحت فشار هستند. والد در واکنش به انتقادات نسبت به درگیر شدن آمریکا در یک جنگ دیگر می گوید در طرح گزینه ی حمله به ایران به اشغال نظامی فکر نکرده است بلکه طرحی برای حمله ی هوایی در نظر دارد زیرا به باور او ما در ایران چون نمونه ی عراق و افغانستان در پی تغییر رژیم نیستیم بلکه می خواهیم از توان بالقوه خطرناک هسته ای ایران بکاهیم.
نویسندگان گزارش در عین حال از رویکرد تعامل پرزیدنت اوباما و طرح تحریم فروش بنزین مورد نظر کنگره حمایت می کنند.
چاک راب می گوید هدف دولت این است که علنا تمایل خود را برای گفتگو با ایران به جامعه ی جهانی اثبات کند اما، امید این است که از مذاکرات با پرسش های بیشتری به جای پاسخ بیرون نیاییم چرا که احمدی نژاد در پاسخ دادن به یک پرسش با پرسشی دیگر مهارت زیادی دارد.
سناتور جمهوریخواه جان کایل، قائم مقام رهبر اقلیت در سنای آمریکا، در نشست معرفی گزارش در سنا خطاب به منتقدان گزینه ی نظامی گفت اگر خواهان پرهیز از اقدام نظامی هستید پس بهتر است به اقدامات لازم برای گریز از آن دست بزنیم. کایل با تحسین گزارش دو حزبی کنگره را به تصویب سریع تحریم شدید بخش انرژی و سیستم بانکی ایران دعوت کرد و گفت اگر تحریم های طی چند ماه نتیجه بخش نبود آنوقت باید تهدید قابل باور حمله ی نظامی را علنا مطرح کرد.
دنیل کوتز تصریح کرد در نظر گرفتن گزینه ی نظامی به معنی حمله ی نظامی نیست. گزارش اعزام یک ناو هواپیمابر مضاعف به خلیج فارس و دست زدن به مانورهای نظامی مشترک با متحدان آمریکا در منطقه و استقرار نیروی لازم برای یک حمله ی احتمالی را پیشنهاد می کند.
نویسندگان گزارش سیاست بازدارندگی را با توجه به تردیدها نسبت به عقلانیت رهبری ایران چندان قابل اعتنا نمی دانند.
اما، رهبران ایران می گویند ایران هرگز در پی اشغال و حمله به کشوری نبوده است.
دنیل کوتز به صدای آمریکا گفت بعضی برداشت ها حاکی از غیرعقلانی بودن رهبری ایران مربوط به اظهارات محمود احمدی نژاد است البته ممکن است عقلانیتی در بیان اظهارات غیرعقلانی وجود داشته باشد اما، ما تردیدی نداریم که مردم ایران مردمی تحصیلکرده و معقول اند اما، اینکه رئیس جمهور ایران چنین باشد نمی دانم.
چاک والد، معاون پیشین فرماندهی نیروهای آمریکا در اروپا، در رد گزینه ی بازدارندگی گفت رهبران کشورهای دارای جنگ افزار هسته ای مسولیت بالایی دارند و باید بدانند چه بگویند و چه نگویند و درک کنند اظهارنظرات تحریک کننده می تواند به یک جنگ اتمی منجر شود. ژنرال بازنشسته ی نیروی هوایی ارتش آمریکا گفت اینطور نیست که به عواقب حمله به ایران چون واکنش پاکستان و روسیه و افزایش بهای نفت فکر نکرده باشد و تاکید کرد این انتخاب ساده ای نیست اما، به باور او این ها مسائلی سیاسی اند و تلاش او این بوده است که نشان دهد اقدام نظامی آمریکا برای از بین بردن قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای ایران امکان پذیر است.

۴ نظر:

سارا گفت...

خیلی عجیب است آمریکا برای جلوگیری از افتادن سلاح اتمی بدست افراطیون اسلامی در پاکستان این همه خرج و عمیات نظامی میکند ولی در ایران که افراطیون قدرت را در دست دارند و بسمت سلاح اتمی و محو اسراییل میروند هیچ کاری نمیکند .

نویسنده گفت...

مصاحبهٔ صدای آمریکا با مریم صبری که در اعتراض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری دستگیر و مورد شکنجه و تجاوز جنسی‌ قرار گرفت
http://www.youtube.com/watch?v=yoWLH_6fvm8&feature=channel_page

صدف گفت...

لطفا مصاحبه مریم صابری مخصوصا این قسمت را دوباره از صدای آمریکا پخش کنید .صدف
http://www.youtube.com/watch?v=NiSsOe9XLgU&feature=channel_page

سرکار خانم زندی گفت...

ارتش و قوای نظامی هر کشوری وظیفه شان مقابله با تجاوز به ملت و کشور است ,
در جمهوری اسلامی به فرزندان این آب و خاک , به پسران و دختران بمعنی واقعی کلمه تجاوز شد,
ولی یک نظامی با شرف پیدا نمیشود تا از فرزندان ملت دفاع کند و با قیام خود این اهریمنان حاکم را سرنگون کند و به این بیداگریها خاتمه دهد شما لایق اسم نظامی نیستید.
ابراهیم شریفی و مریم صبری مشتی نمونه خروارند ننگ ابدی بر شما و هر کس که سکوت میکند .