۱۳۸۸ مهر ۳, جمعه

تنش بر سر فاش شدن دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در ایران

جمعه، در پیتزبرگ پنسیلوانیا رهبران آمریکا، بریتانیا، و فرانسه بشدت ایران را برای پنهانکاری در ساخت تاسیسات هسته ای جدید مورد انتقاد قرار دادند.
پرزیدنت اوباما در واکنش به خبر فاش شدن ساخت تاسیسات دوم غنی سازی اورانیوم در نزدیکی قم، بدون اطلاع آژانس بین المللی انرژی اتمی، و برغم قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد، در حالی که پس از سالها فعالیت دوشنبه آژانس را در جریان گذاشته است گفت این سایت نگرانی ما را نسبت به عدم پایبندی ایران به تعهدات بین المللی اش بویژه علنی کردن فعالیت های هسته ای اش عمیق تر می کند. پرزیدنت اوباما با اشاره به اینکه این نخستین بار نیست ایران به پنهانکاری دست می زند تاکید کرد ایران برای تامین نیاز انرژی مردمش حق دارد از انرژی هسته ای صلح آمیز برخوردار باشد اما، ابعاد و وضعیت سایت در تضاد با یک برنامه ی صلح آمیز قرار دارد. پرزیدنت اوباما می گوید حکومت ایران مقرراتی را که تمام کشورها باید از آن تبعیت کنند زیر پا گذاشته؛ پیمان منع گسترش جنگ افزار هسته ای را به مخاطره انداخته؛ مردم ایران را از فرصت هایی که استحقاق آن را دارند محروم ساخته؛ و ثبات و امنیت منطقه و جهان را تهدید کرده است.
نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، شدیدترین واکنش را نشان داد و گفت ساخت این سایت در طول سالها نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت است. سرکوزی گفت ما پیشاپیش در یک بحران وخیم عدم اعتماد با ایران قرار داریم و اینک شاهد به چالش گرفتن کل جامعه ی جهانی هستیم. سرکوزی تاکید می کند اول اکتبر همه ی گزینه ها همه ی گزینه ها باید در مذاکرات هسته ای در ژنو مورد نظر قرار بگیرد. سرکوزی می گوید نمی توانیم اجازه دهیم رهبران ایران زمان را با ادامه ی فعالیت سنتریفیوژها تلف کنند و اگر تا دسامبر تغییری اساسی رخ ندهد تحریم های شدید برای حفظ صلح و ثبات باید به مورد اجرا گذاشته شود.
گروه هشت نیز از ضرب الاجل پایان دسامبر صحبت می کند.
گوردون براون تاکید کرد اگر ایران در مذاکرات اول اکتبر حضوری فعال نداشته باشد. بریتانیا آماده ی وضع تحریم های شدیدتر است.
در برنامه ی این جمعه ی تفسیر خبر رونالد کلاین، عضو کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، مهمان برنامه بود.

کلاین رئیس دموکرات کارگروه دو حزبی ایران در کنگره و نایب رئیس کمیته ی فرعی امور خاورمیانه در مجلس نمایندگان است و چندین لایحه در ارتباط با ایران دارد. از جمله لوایح او «قانون مقابله با سرکوب فضای مجازی» است که در ژوئیه ارائه شد و او انتظار دارد طی چند هفته ی آینده در دستور کار کنگره قرار گیرد.
مهمان دیگر برنامه حسن سربخشیان، عکاس سرشناس ایرانی، بود.
سربخشیان ۱۰ سال عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس در ایران بود و تصاویر او در نشریات برجسته ی داخلی و خارجی از «صبح امروز» تا «حیات نو» و از «نیویورک تایمز» تا «واشنگتن پست» به چاپ رسیده است. او به تازگی جلای وطن کرده است.
سربخشیان در وبلاگش در مطلبی با عنوان «عکسهایی که گرفته نشد» می نویسد: «ساعت ۳ بامداد ۱۴ خرداد است و همه مردم به خیابانها ریخته اند بعد از مناظره
احمدی نژاد و موسوی؛ و من باز نتوانستم عکس بگیرم یا نشد! چه فرقی می کند مهم این است که عکسی باید گرفته می شد و حالا دیگر نیست.»
حسن سربخشیان دو پروژه در دست تهیه دارد: یکی مستندی درباره ی انتخابات دهم ریاست جمهوری و خشونت های پیامد آن و دیگری پروژه ای درباره ی یهودیان در ایران. او این روزها در نیویورک سرگرم عکسبرداری از اعتراضات مردم در برابر سازمان ملل متحد است.
بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، هم تحولات هفته را زیر ذره بین قرار دادند.
در برنامه کوشیدیم به دو پرسش پاسخ دهیم: «آیا فاش شدن دومین مرکز غنی سازی اورانیوم در ایران مبنای نگرانی های آمریکا و غرب نسبت به دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای را دگرگون خواهد کرد؟» و «محمود احمدی نژاد در آمریکا چه هدفی را دنبال می کند؟»

لینک برای دانلود برای سرعت بالا یا کم:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1630vbFRI.wmv

بابک داد در آخرین مطلبش می نویسد:

«صد و سه چهار روز از کوچ اجباری اما سبز خانواده ما می گذرد. امشب هم به لطف خدا در صدوسومین روز مهاجرت سبزمان، در برنامه تفسیرخبر صدای آمریکا با شما خواهم بود.هفته قبل از کنار یک بستنی فروشی مصاحبه کردم و تا ساعت 12 شب بدنبال پیدا کردن جایی برای اقامت شبانه مان گشتیم. خصلت این مبارزه مخفی در همین است که لحظه ای از خطر دور نیستیم و فقط بودنمان، نوعی تحقیر دشمن و نوعی حمله است. در طول این مدت، سواد امنیتی خانواده بسیار بالا رفته و با انواع هشدارباش هایی که از دوستان ناشناس و دلسوز دریافت کرده و می کنیم، انواع روشهای ردیابی تلفن یا شنود خطوط خارجی و روشهای پلیسی را آموخته ایم و با خطری که هفته قبل از بیخ گوشمان گذشت و ناچار شدم با پای زخمی محل را ترک کنیم، «شش بار» از یک قدمی خطر مطلق گریخته ایم. با این همه، عجیب به عهد خدا با «مهاجرین» باور آورده ایم. خدای آزاده و صمیمی مان که ضد ولایت فقیه و شرک است.»

لینک وبلاگ بابک داد:

http://www.babakdad.blogspot.com

لینک وبلاگ حسن سربخشیان:

www.hasanpix.com

۸ نظر:

ناشناس گفت...

تاسيسات هسته ای مخفيانه ایران تاسيسات غنی سازی اورانيومی در دل کوهی در نزديکی قم در دست ساختمان است. سرخط‌ خبرها اوباما ایران را به ساختن مخفيانه يک تاسيسات هسته ای متهم خواهد کرد باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا امروز پيش ازآغاز نشست گروه ۲۰ در پيتزبورگ آمريکا، جمهوری اسلامی را به ساختن مخفيفانه يک تاسيسات هسته ای متهم خواهد کرد. روزنامه نيويورک تايمز در گزارشی نوشته است که تاسيسات غنی سازی اورانيومی در دل کوهی در نزديکی قم در دست ساختمان است. به گزارش همين خبرگزاری ها، فرانسه و بريتانيا نيز ايران را به پنهان کاری در ساختن اين تاسيسات متهم خواهند کرد.

مهدی گفت...

نظر میهمان را بپرس
سازمان مجاهدين خلق ايران، از وجود دو مرکز مخفی در ايران که در زمينه توليد سلاح های هسته ای کار می کنند، خبر داد. مهدی ابريشم چی، سخنگوی اين سازمان روز پنج شنبه در کنفرانسی خبری در پاريس با نشان دادن عکس ها و آدرس هايی گفت يکی از اين تاسيسات مخفی در ساختمانی در شرق تهران واقع است و به واحدی مرتبط با وزارت دفاع جمهوری اسلامی با نام «مرکز تحقيقات فناوری انفجار» تعلق دارد و تاسيسات ديگری نيز در نزديکی روستای سنجريان در شرق تهران واقع است که با دیوارهای بتونی احاطه شده است.
آژانس بين اللمی انرژی اتمی روز پنج شنبه پس از کنفرانس خبری سازمان مجاهدين خلق ايران، گفت که در حال تحقيق درباره ادعای اين سازمان است.

Nooshin گفت...

اوباما و سایر رهبران غربی میگویند ایران از اهداف اتمی خود پرده بردارد
اوباما جان این شما هستید که باید پرده از بی ارادگی و ترس خود از برخورد با جمهوری شیطانی ایران بردارید !
جمهوری اسلامی سالهاست با پنهانکاری و اعلام محو قریب الوقوع اسراییل پرده از هدف خود یعنی باتش کشیدن دنیا با بمب اتم برداشته است ,شما حتی از تحریم موثر برایران میترسید چه رسد به گزینه نظامی پس بیخود تعارف نکنید شما جرات و اراده برخورد با جمهوری شیطانی ایران را ندارید , والسلام
http://www.radiofarda.com/content/f2_Obama_other_enrichment_plant_sanctions_Iran_nuclear_Pittsburg/1836373.html

ناشناس گفت...

Dear president Obama you want iran to uncover it's main reason about uraniem enrichment ,as an iranian tell to you and your alleis you have better uncover your fear and weakness in confrontaton with Islamic regim,because iran has uncoverd it's mind before.

mina rezvani گفت...

خیلی ممنون از این که یک عکاس دعوت کردید ولی چرا نه شما و نه عکاس میهمانتان اسمی از عکاسهایی که به خاطر عکاسی از وقایع اخیر در بازداشت و زندان اوین هستند نبردید
فکر کنم عکاسهای زندانی از میهمان شما سرشناس تر بودن
متاسفم

A petriot Iranian گفت...

Iran has uncoverd it's purpose ,they are heading to make the bomb and wipe israel off the map .
a petriot Iranian.

سارا گفت...

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، می‌گوید هرگونه حمله نظامی به ایران تنها برنامه هسته‌ای تهران را در حدود یک تا سه سال به تأخیر می‌اندازد.دقیقا بهمین علت باید با حمله همه جانبه از تمامی مرزها رژیم را سرنگون کرد , مردم در آرزوی این سرنگونی هستند و دست شما را خواهند فشرد ,از مرزهای عراق , افغانستان,از شمال از طریق آذربایجان و ترکمنستان و از پایگاههای ازبکستان و ترکیه واز جنوب هم از مرز های دریایی خیج فارس دریایی عمان مثل نرماندی در جنگ دوم در ششم ژوئن 1944 این دژ شیطانی هیتلر و مردم دربند آنرا آزاد کنید .اگر الان که این قلعه جهنمی در محاصره قوای شماست این کار را نکنید دیگر هرگز چنین فرصتی نخوهید داشت و سیانس بعدی هیتلر اسلامی مجهز به سلاح هسته ای و حمله به اسراییل و جنگ اتمی خواهد بود, بنظر من گام اول حمله اسراییل و بعد از اولین عکس العمل آخوندها حمله ائتلاف بین المللی به جمهوری شیطانی ملت ایران آزاد واهد شد درست مثل آلمان هیتلری .
آخوندها حتی در یک جبهه هم قادر به جنگ در برابر یک ارتش نیرومند نیستند چه رسد به اینکه در تمام مرزها درگیر شوند , هیچ کس به زوزه های آنها تحت عنوان دفاع از میهن توجه نخواهد کرد حتی به قوای آزادیبخش برای رهایی از این حکومت شیطانی سی ساله کمک خواهند کرد . سارا

خط قرمز گفت...

نتیجه همکاری وزارت اطلاعات و فرهاد رهبر در پیگیری عاملان حمله به کوی: دانشجویان از خوابگاه محروم می شوند!
با گذشت بیش از سه ماه از تهاجم وحشیانه نیروهای امنیتی و لباس شخصی به کوی دانشگاه تهران و کشتن هشت دانشجو و به خاک و خون کشیدن نزدیک به صد دانشجو و بازداشت نزدیک به 200 نفر از آنان،
اینهم عدالت برای دانشجویان و مهروزی برای نیروهای اطلاعاتی احمدی نژاد
احمدی نژاد در سازمان ملل برای عدالت در حق فلسطنیها و عربهاسخنرانی کرد !
اینم لینک خبر
http://www.autnews.mobi/node/3113