۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

کنگره تحریم ایران را به تعویق می اندازد

قائم مقام رهبری اکثریت دموکرات در سنای آمریکا می گوید کنگره برای وضع تحریم بنزین علیه ایران تا مذاکرات اول اکتبر شش قدرت جهان با تهران صبر خواهد کرد. در همین حال، فاینشنال تایمز امروز از فروش بنزین به ایران از سوی چین خبر می دهد.
سناتور دیک دوربن، نفر دوم دموکرات ها در سنا، معتقد است چند روز انتظار برای روشن شدن نتیجه ی مذاکرات نهم مهرماه با ایران تفاوت چندانی ایجاد نخواهد کرد.
رهبران کنگره ی آمریکا کماکان در میانه ی بررسی زمان وضع تحریم بنزین علیه ایران هستند که فاینشنال تایمز در گزارشی می نویسد شرکت های چینی طی ماه جاری فروش بنزین به ایران را آغاز کرده اند و اینک روزانه حدود سی تا چهل هزار بشکه بنزین، یک سوم بنزین مورد نیاز ایران را تامین می کنند.
این گزارش در حالی منتشر می شود که بریتیش پترولیوم و ریالانس هند، دو شرکت از شش شرکت عمده ی تامین کننده ی بنزین ایران، تحت فشارهای آمریکا و جامعه ی جهانی از همکاری با ایران دست کشیدند.
در حالی که امروز وزیران خارجه ی شش قدرت جهان در نیویورک بر سر ایران گفتگو می کنند؛ سناتور دیک دوربن، یکی از بلندپایه ترین دموکرات ها در سنا، با اشاره به تصمیم اش برای نگهداشتن لایحه ی تحریم بنزین می گوید اگر دیپلماسی کارآیی خود را نشان داده و ما در جهت درست حرکت دهد قصد دارم فرصتی به آن بدهم.
سناتور ریچارد لوگر، عضو ارشد کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است جدول زمانی مورد نظر پرزیدنت اوباما رویکرد مناسبی است. لوگر می گوید این هفته ی سازمان ملل متحد و آمریکا است تا دولت در تعامل با کشورهای اروپایی و شرکای موثری چون روسیه در برابر ایران موضع و جایگاه آنان را بیازماید.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین با تاکید بر اینکه در صورت شکست دیپلماسی مورد نظر رئیس جمهور فاز بعدی تحریم خواهد بود گفت تعیین چگونگی رفتار با ایران کار بسیار دشواری است.
لایحه ی تحریم بنزین در مجلس نمایندگان تا کنون امضای سیصد تن از چهارصد و سی و پنج نماینده را برخود دارد و در سنا هفتاد و پنج قانونگذار از صد سناتور حمایت علنی خود را از آن اعلام کرده اند.
سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، می گوید تلاش های ما برای توقف مولفه های برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران تا کنون شکست خورده و ایران با سرعت به پیش می رود و تا زمانی که دلایلی در میان نباشد این وضع ادامه خواهد داشت. سناتور لیبرمن تاکید می کند اگر به اختیار من بود تا حالا تحریم بنزین تصویب شده بود.
سناتور مک کین با اشاره به تهدیدی که اسرائیل از سوی ایران حس می کند و با اشاره به عواقب آشوب برانگیز حمله ی اسرائیل به تاسیسات هسته ای ایران می گوید من سناریوی مناسبی در پی حمله ی اسرائیل به ایران نمی بینم اما، دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای نیز منطقه را بیش از پیش بی ثبات خواهد کرد. مک کین تصریح کرد منصرف کردن ایران از مسیری که می رود امری بسیار دشوار است.سناتور جمهوریخواه سکسبی چمبلیس می گوید تنها راه توفیق تحریم ها این است که واقع بین و عملگرا باشیم. چمبلیس تاکید می کند مردم ایران باید درک کنند ما در برابر رفتار رهبری آن کشور جدی هستیم.

۴ نظر:

ایران امروز گفت...

احمدی نژاد ادعا کرد که دنیا به دو اردوگاه تقسیم شده که یکی (غرب) با ترجیح دادن منافع اقتصادی خود موجب فقر و نابرابری و تحقیر انسان ها گردیده، "و ديگري كه با ايمان به خداي يگانه و در پيروي از تعليمات انبياء الهي، با احترام به كرامت انسانها و با عشق به نوع بشر ، در صدد برپايي جهاني سرشار از امنيت ، آزادي ، رفاه و صلح پايدار مبتني بر عدالت و معنويت براي همگان است».
این سخنان را رئیس جمهوری رژیمی بیان می کند که حتی بلندپایگان پیشین آن از قتل بیگناهان، تجاوز جنسی به زندانیان سیاسی و شکنجه های غیر انسانی رژیم سخن می گویند و ایمان مذهبی به پائین ترین سطح خود رسیده و هیچ شهروندی در ایران از آزادی و امنیت برخوردار نیست.
آنانی که به خوبی از کشتار و سرکوب مردم ایران آگاهی دارند، از شنیدن ادعاهای احمدی نژاد ممکن بود انگشت حیرت بر دهان بگزند، هنگامی که گفت: « ديگر زمان آن گذشته است كه عده اي خود، دموكراسي و آزادي را تعريف كنند، خود معيار آن باشند و در حاليكه خود، اول ناقض آن هستند، در موضع قاضي و مجري نيز قرار گيرند و با دولتهاي متكي بر مردمسالاري حقيقي مبارزه كنند

ناشناس گفت...

چگونه میشود به مریم صبری و ابراهیم شریفی کمک مالی کرد? میشه یک حساب مالی اعلام کنید یا به دکتر نوریزاده بگید در سایت خود مخصوص این موضوع اعلام کند دکتر نوریزاده در برنامه امروز خود حین صحبت با این دو هموطن قهرمان ما ...از ایرانیان برای نجات این دو از ترکیه تقاضای کمک کرد .
http://www.youtube.com/watch?v=3LubhH-by94&feature=channel_page

هاله نور گفت...

هدف احمدی نژاد متقلب و تجاوزگر بمعنی واقعی کلمه اینستکه با ترتیب دادن ولو تصادفی و حتی با یک سناتور یا هر مقام دون پایه آمریکایی برای خود وجهه و مشروعیت و نوعی برسمیت شناخته شدن کسب کند , از همه دنیا حتی آنهاییکه فقط بدنبال منافع خود هستند نه حقوق پایمال شده مردم ایران میگویم هر گونه ملاقات با این موجود منفور در چشم ایران و جهان, منافع آینده شما را از بین خواهد برد .
و مثل احمدی نژاد از چشم و علاقه ملت ایران خواهید افتاد و برای خود دشمنی ملت ایران را خواهید خرید .

ناشناس گفت...

واقعا" برام به عنوان یک ایرانی جالبه که حکومتی مثل حکومت ایران بتونه جامعه جهانی رو سر کار بزراه.
به نظر من رهبران ایران آدمهای باهوشی نیستن بلکه فقط بوئی از رفتار مدنی به مشامشون نخورده .
و با زور و خشونت و ریا کاری و رفتارهای ضد انسانی به کارهای خودشون ادامه می دن.
تا حالاکه امریکا تائید کرده ایران در رسیدن به خواستهای هسته ای به سرعت پیش رفته که فکر میکنم که تو این مورد اشتباه هم نکردن.
امیدوارم جامعه جهانی هم با سرعتی بیشتر و رفتاری دقیق تر جلوی ایران و جلوی کشورهائی که در ساخت سلاح هستهای به ایران کمک میکنن یا باعث می شن که تحریمها و قطع نامه های سازمان ملل و دیگر کشورها بی اثر بشه رو هر چه سریعتر بگیرن و ما در قرن 21 شاهد فاجعه اتمی که شاید تا کنون در جهان اتفاق نیافتاده نباشیم.
مشکل فقط ایران نیست ،هر چند که ایران هم مشکل کوچکی نیست اما ایران بدون کمک نمی تواند حداقل اینگونه سریع پیش برود.