۱۳۸۸ مهر ۱, چهارشنبه

احتمال یک حمله ی تروریستی بزرگ دیگر طی چهار سال آینده

در آستانه ی آغاز مباحثات در سازمان ملل بر سر جلوگیری از گسترش جنگ افزار کشتار جمعی؛ کمیته ی امنیت ملی سنای آمریکا بررسی «قانون آمادگی و پیش گیری در برابر گسترش جنگ افزار کشتار جمعی سال دو هزار و نه» را آغاز کرد.
عنوان نشست روز سه شنبه «جهان در خطر: قانون آمادگی و پیش گیری در برابر گسترش جنگ افزار کشتار جمعی سال دو هزار و نه» بود که به ریاست سناتور جوزف لیبرمن، رئیس دموکرات مستقل کمیته ی امنیت ملی سنا، و سناتور جمهوریخواه سوزان کالینز، عضو ارشد کمیته، و با حضور باب گراهم، رئیس کمیسیون منع گسترش جنگ افزار کشتار جمعی و تروریسم، و جیم تلنت، نایب رئیس کمیسیون، دو سناتور پیشین، برگزار شد.
این کمیسیون اوایل سال دو هزار و هشت بر مبنای توصیه های کمیسیون تحقیق حملات تروریستی یازدهم سپتامبر دو هزار و یک به دستور کنگره تشکیل شد و ماموریت آن یافتن ارزیابی خطرات حملات با جنگ افزار کشتار جمعی به آمریکا بود.
در کانون نشست که هشت سال پس از حملات تروریستی یازدهم سپتامبر برگزار می شد این جمله ی باب گراهم بسیار چشمگیر بود که اعضای کمیسیون باتفاق به این نتیجه رسیده اند اگر بسرعت تدبیری اندیشیده نشود این احتمال بسیار بالاست که تا سال دو هزار و سیزده یک شهر بزرگ در نقطه ای از جهان مورد یک حمله ی تروریستی با سلاح کشتار جمعی قرار گیرد. کمیسیون سیزده توصیه و چهل و نه اقدام را پیشنهاد می کند و بر این نکته تاکید دارد که چنین حمله ای بسیار محتمل است با بمب بیولوژیکی انجام گیرد تا یک بمب دست ساز اتمی.
باب گراهم می گوید کمیسیون سه دلیل عمده برای این امر دارد: تهیه ی بمب بیولوژیکی چندان پر هزینه نیست؛ ابعاد مرگ و میر آن می تواند با یک بمب اتمی دست ساز برابری کرده یا حتی بیشتر باشد؛ و احتمال دستگیری تروریست های بیولوژیکی در مقایسه با تروریست های اتمی بسیار کمتر است.
لایحه ای که سنا در دست بررسی دارد می کوشد مسیرهای دستیابی به ابزار لازم برای تولید بمب بیولوژیکی را مسدود کند و حدود چهارصد لابراتور و پانزده هزار پرسنلی را که در حوزه ی مطالعات بیولوژیکی فعالیت می کنند زیر نظارت شدیدتری قرار دهد. لایحه همچنین قصد دارد امکان پیوستن تروریست ها به شبکه های قاچاق مواد مخدر را به دقت مورد بررسی قرار دهد.
نگرانی ها در کنگره در سایه ی دستگیری اخیر مظنونین به فعالیت های تروریستی در کلورادو شدت بیشتری گرفته است.

هیچ نظری موجود نیست: