۱۳۸۸ شهریور ۱۹, پنجشنبه

قانونگذاری که پرزیدنت اوباما را دروغگو خواند عذرخواهی کرد

پرزیدنت اوباما در یک سخنرانی مهم در برابر نشست مشترک دو مجلس کنگره ی آمریکا خطاب به قانونگذاران گفت زمان مشاجره به پایان رسیده است و آنها را به تصویب سریع طرح جامع اصلاحات سیستم بیمه و خدمات درمانی آمریکا دعوت کرد.
اما، سخنرانی رئیس جمهور از سوی جمهوریخواهان بی پاسخ نماند.
بدنبال سخنرانی چهل و هفت دقیقه ای رئیس جمهور آمریکا در کنگره تلاش ها برای تصویب لایحه ای که به گفته ی پرزیدنت اوباما آمریکا شصت و پنج سال انتظار آن را می کشد شدت گرفته است. در آخرین واکنش جوزف بایدن، معاون رئیس جمهور، ادعا کرد تا پیش از پایان نوامبر لایحه اصلاحات بیمه و خدمات درمانی تکمیل خواهد شد.
پرسش امروز بدنبال سخنرانی پر شور پرزیدنت اوباما در باره ی ضرورت اصلاح سیستم دو هزار و پانصد میلیارد دلاری بیمه و خدمات درمانی آمریکا این است که آیا رئیس جمهور موفق شد افکار عمومی را تغییر دهد.
جوزف بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، گفت مهمترین کاری که رئیس جمهور انجام داد این بود که مرکزیت بحث را به جای اصلی اش بازگرداند. بایدن تاکید کرد برغم مشاجرات بر سر جزئیات طرح اصلاح خدمات درمانی اتفاق نظری دو حزبی برای تغییر سیستم در حال ظهور است. بایدن بر این مبنا مدعی شد که لایحه تا پیش از تعطیلات مراسم شکرگزاری در بیست و ششم نوامبر آماده باشد.
پرزیدنت اوباما دیروز با هدف تاکید بر فوریت تغییر سیستم درمانی گفت من نخستین رئیس جمهوری نیستم که این مهم را در دست گرفتم اما، مصمم ام که آخرین باشم.
رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد ما تنها دموکراسی پیشرفته ی کره ی زمین و تنها کشور ثروتمندی هستیم که چنین مشقاتی را بر مردم خود روا می داریم. براک اوباما گفت در حال حاضر بیش از سی میلیون شهروند آمریکایی قادر به تهیه ی بیمه ی درمانی نیستند و تاکید کرد طی دوره ای دو ساله از هر سه آمریکایی یک نفر و روزانه چهارده هزار نفر بیمه ی درمانی شان را از دست می دهند.
به گفته ی رئیس جمهور هفتاد و پنج درصد بازار بیمه در سی و چهار ایالت آمریکا در دست پنج شرکت است و در آلاباما نود درصد بازار در اختیار یک شرکت قرار دارد. اوباما گفت از بین رفتن رقابت باعث بالا رفتن هزینه و پایین آمدن کیفیت خدمات درمانی شده است و او قصد دارد شرکت های بیمه را پاسخگو سازد.
پرزیدنت اوباما گفت بیمه درمانی یک ششم اقتصاد آمریکا است و او معتقد است بهتر است اصلاحات بر این مبنا بنا شود که آنچه کارآمد است بماند و آنچه نیست درست شود و سیستم جدیدی ایجاد نشود.
در صورت تصویب طرح مورد نظر غیرقانونی است که شرکت های بیمه بر مبنای وضعیت پیشین افراد آنها را از بیمه محروم کنند.
پرزیدنت اوباما گفت من از این اصل اساسی که اگر مردم آمریکا نتوانند بیمه ای که استطاعت پرداخت آن را دارند تهیه کنند ما انتخابی در اختیارشان خواهیم گذاشت عقب نخواهم نشست.
بنا بر نظرسنجی سی ان ان رئیس جمهور موفق شد با سخنرانی خود بخشی از افکار عمومی را که ظاهرا تحت تاثیر تبلیغات منفی قرار داشتند جذب کند. دو سوم از پرسش شوندگان از تصمیم رئیس جمهور حمایت کردند. پیش از سخنرانی پنجاه و سه درصد موضع پرزیدنت اوباما را تائید می کردند.
پرزیدنت اوباما اطلاعات غلط را عامل نگرانی مردم عنوان کرد و گفت هر چند برای شنیدن دیدگاههای منتقدان آماده است اما، تاکید کرد با آنهایی که بر اساس محاسبه ای سیاسی تصمیم گرفته اند که بهتر است طرح اصلاحات را نابود کرد تا بهبود بخشید وقت تلف نخواهم کرد.
اما، میزان شکاف سیاسی حزبی در کنگره جدی است. زمانی که پرزیدنت اوباما کوشید با رد اطلاعات غلط تصریح کند طرح بیمه ی مورد نظر او مهاجرین غیرقانونی را تحت پوشش قرار نمی دهد؛ جو ویلسون، قانونگذار جمهوریخواه کارولاینای جنوبی، فریاد زد دروغ می گویید.
سخنان او مورد انتقاد شدید رهبران جمهوریخواه قرار گرفت و سناتور جان مک کین گفت او باید از رئیس جمهور عذرخواهی کند.
ویلسون شب گذشته طی تماسی با پرزیدنت اوباما بابت رفتارش پوزش خواست. واکنش جو ویلسون در میان وبلاگ نویسان محافظه کار بازتاب گسترده ای داشته است.
اما، این در مخالفت جمهوریخواهان تاثیری نداشت.
چارلز بوستانی، قانونگذار و جراح قلب لبنانی تباری که واکنش جمهوریخواهان را ارائه می کرد گفت جایگزین کردن طرح بیمه ی فعلی با بیمه ی دولتی پاسخ مشکل نیست. بوستانی گفت طرح رئیس جمهور به کسری بودجه ی فدرال خواهد افزود.
پرزیدنت اوباما با تصریح اینکه لایحه ای را که سنتی به کسری بودجه ی کشور در حال حاضر یا آینده بیافزاید امضا نخواهد کرد گفت معتقد است از طریق از بین بردن اتلاف سرمایه و ناکارآمدی صرفه جویی خواهد شد و شرکت های بیمه با پرداخت مالیات بخشی از بودجه ی نهصد میلیارد دلاری اصلاحات طی دوره ای ده ساله را تامین می کنند.
پرزیدنت اوباما در فرازی از صحبت هایش خطاب به جمهوریخواهان مخالف گفت این نهصد میلیارد دلار هزینه طی ده سال کمتر از بودجه ی جنگ عراق و افغانستان و معافیت های مالیاتی است که کنگره در ابتدای دولت پیشین برای گروهی معدود از متمولین آمریکایی تصویب کرد.
بسیاری معتقدند توفیق یا ناکامی نهایی پرزیدنت اوباما در باره ی اصلاح بیمه و خدمات درمانی روشن خواهد کرد که آیا رئیس جمهور از سرمایه ی سیاسی کافی برای رسیدگی به مشکلات روبروی دولت چون منع گسترش جنگ افزار هسته ای و جنگ افغانستان و عراق برخوردار است یا نه.

هیچ نظری موجود نیست: