۱۳۸۸ شهریور ۱۷, سه‌شنبه

ائتلاف کاراکاس، تهران، دمشق و مسکو؟

سفر هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، به خاورمیانه و بازدید از ایران و سوریه واکنش شدید قانونگذاران ارشد دموکرات و جمهوریخواه در کنگره ی آمریکا را به همراه داشته است.
خبر توافق هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد بر سر آغاز تحویل بنزین به ایران از حدود یک ماه دیگر نقض متممی است که سنای آمریکا چندی پیش تصویب کرد. این حرکت همچنین واکنشی است به طرح جامع تحریم فروشندگان بنزین به ایران در کنگره که احتمالا در صورت عدم موفقیت پیشنهاد پرزیدنت اوباما مبنی بر تعامل با تهران قانونگذاران از همین شروع به کار کنگره پس از بازگشت از تعطیلات تابستانی، آن را به بحث و رای خواهند گذاشت.
لایحه ی مصوب سنای آمریکا شرکت های تحویل دهنده ی بنزین و فرآورده های نفتی به ایران را از عقد قرارداد فروش نفت خام برای ذخائر استراتژیک آمریکا محروم می کند.
خبر امضای توافقنامه ای میان هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا، و محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، طی سفر دو روزه ی رهبر ونزوئلا به تهران مبنی بر تحویل بیست هزار بشکه بنزین از ماه اکتبر به ایران بر روابط نفتی کاراکاس با واشنگتن تاثیر خواهد گذاشت. این آخرین واکنش تهران به طرح تحریم بنزین در کنگره ی آمریکا است که احتمال می رود طی چند هفته ی آینده به بحث و رای گذاشته شود.
بنا به گزارش ها ایران که چهل درصد بنزین مصرفی اش را وارد می کند قرار است سالانه هشتصد میلیون دلار برای خرید بنزین به ونزوئلا پرداخت کند. اگر ونزوئلا بتواند به تعهد خود عمل کند پانزده درصد از بنزین مورد نیاز ایران تامین می شود.
هر چند احمدی نژاد پس از کسب رای اعتماد به کابینه اش گفت غرب و آمریکا نمی توانند ایران را تحریم کنند اما، گزارش ها از ایران از کاهش صادرات نفت خام ایران با هدف افزایش تولید بنزین داخلی حکایت دارد.
با این وجود تردیدی نیست که کاهش تولید به درآمد ارزی ایران لطمه خواهد زد.
چاوز طی سفرش به منطقه با رهبران سوریه، ایران، لیبی، الجزایر، بلاروس و روسیه ملاقات می کند.
چاوز و احمدی نژاد با اشاره ای مستقیم به آمریکا گفتند قصد دارند در برابر امپریالسم بایستند و در بسیاری زمینه ها از جمله برنامه ی هسته ای همکاری کنند. چاوز طی این سفر برای نمایش حمایتش از مواضع ضد اسرائیلی احمدی نژاد اسرائیل را بشدت مورد انتقاد قرار داد.
الیوت انگل، رئیس دموکرات کمیته ی امور نیمکره ی غربی، در مجلس نمایندگان آمریکا،
در واکنشی تند می گوید لفاظی های چاوز به تهییج حس یهودی ستیزی و حمله به کنیسه ای در کاراکاس طی چند ماه گذشته منجر شد و به چاوز یادآوری می کند حزب الله مورد حمایت ایران پیشاپیش به دو حمله ی تروریستی در آمریکای جنوبی دست زده است. به گفته ی انگل چاوز اجازه داده است متحدان افراطی ایران جای پای خود را در نیمکره ی غربی محکم کنند.
الیوت انگل به دولت اوباما هشدار می دهد این موضع گیری های خشم برانگیز ضد اسرائیلی باید چراغ قرمزی برای مقامات آمریکایی باشد که در پی بهبود روابط با کاراکاس و دمشق اند.
دولت اوباما تا هفته ی دیگر در باره ی ایران دست به تصمیم گیری هایی خواهد زد.ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با اشاره به سفر چاوز به خاورمیانه می گوید خطرناکترین مستبدان جهان با تعهدشان بر افراط گرایی و تنفر از آزادی، دموکراسی و آمریکا به تعمیق روابط شان می پردازند و زمان آن رسیده واشنگتن دست از این بکشد که وانمود کند این رهبران با گفتار و رفتار خوش ممکن است صلحجویی پیشه کنند.

۶ نظر:

ایرانی گفت...

علی بنایی نماینده قم، از ورود هوگو چاوز به حرم امام رضا(ع) انتقاد کرد و گفت:
ورود افراد غیرمسلمان به مسجد، اماکن مقدس و حرم امامان مطابق با نظر فقها مغایر اسلام بود.
احمدی نژاد و رژیم او حتی اسلام را هم فقط برای سرکوب مخالفان بکار میبرند..!!
ایرانی

مسلمان گفت...

بزرگترین مشکل جهان و ایران در روزنامه خراسان :
چرا هیچکس بر مانتوفروشی ها نظارت نمی کند!! http://www.khorasannews.com/news.aspx?1_17361_R03_73083.XML

م گفت...

رئیس پیشین موساد:
«چاره ای
جز عملیات نظامی باقی نمانده است»
http://www.hamdami.com/MFAFA/Reports2009/100909-Iran.htm

پیشگو گفت...

نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در سفر به مسکو از روسیه خواست که کارشناسان روسی را از مراکز اتمی ایران دور کند !! چون حمله اسراییل قریب الوقوع خواهد بود ...!
پیشگو

علی گفت...

جنبش سبز و انقلاب مخملی
http://www.youtube.com/watch?v=ypYc3sClGB8&feature=channel_page

یک ایرانی میهن دوست گفت...

با افزایش احتمال حمله به تاسیسات بمب اتم سازی آخوندها بمب گذاریها در عراق بدستور جمهوری اسلامی برای ترساندن و بازداشتن مهاجمان رو به افزایش گذاشته است و طبق معمول جمهوری اسلامی به عواملش دستور افزایش بمب گذاریهای خونین را داده است , انفجارهای اخیر شاهدی بر این مدعاست .
یک ایرانی میهن دوست