۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

راند دوم: مناظره ای پر هیاهو؟

چهار هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چند ساعت تا دومین مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری فضایی مملو از حملات و اتهامات شخصی بر رقابت های انتخاباتی سایه انداخته است. سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما که وعده ی کمپینی متفاوت را می دادند حملات تندی را چه از طریق آگهی های تلویزیونی و چه بطور مستقیم علیه یکدیگر وارد می کنند. سناتور مک کین با اشاره به گذشته ی اوباما این پرسش را مطرح می کند که «اوبامای واقعی کیست؟» و سناتور اوباما می گوید مک کین به تاکتیک لکه دار کردن متوسل شده است. دو کاندیدا امروز در نشویل تنسی برای دومین مناظره ی تلویزیونی در برابر یکدیگر قرار می گیرند.
سناتور مک کین و سناتور اوباما از یک روز پیش به سختی درگیر تمرین های آماده سازی برای مناظره ی امشب هستند. مک کین این بار بسیار بیش از مناظره ی نخست برای تمرین وقت گذاشته است و با رابرت پورتمن، قانونگذاران پیشین اوهایو و رئیس سابق دفتر بودجه ی کاخ سفید، به جای اوباما تمرین می کرد. مک کین که در فرمت مناظره ی امشب بارها شرکت کرده و تجربه دارد بارها اصرار داشت مناظرات این چنین بیشتری با اوباما داشته باشد. عقب ماندن مک کین در نظرسنجی ها که بسیاری آن را ناشی از اعتماد رای دهندگان به اوباما در رسیدگی به اوضاع نابسامان اقتصادی می دانند به مناظره ی امشب حساسیت خاصی بخشیده است.
آخرین نظرسنجی سراسری رویترز و زاگبی از رای دهندگان احتمالی نشان می دهد اوباما با ۳ درصد اختلاف یعنی با ۴۸ درصد از مک کین با ۴۵ درصد جلوست. این نظرسنجی حدود ۳ درصد حاشیه ی خطا دارد. نظرسنجی سی ان ان هم که میانگینی از چند نظرسنجی است اوباما را با ۴۹ درصد در برابر مک کین با ۴۳ درصد پیشتاز نشان می دهد و حدود ۸ درصد هنوز مرددند.
کمپین مک کین از چند روز پیش بار دیگر مساله ی ارتباط سوال برانگیز اوباما با بیل ایرز را که چهار دهه پیش عضو یک گروه تروریست داخلی بود و ماجراهای جرمایا رایت، کشیش پیشین کلیسای سابق محل عبادت اوباما را زیر ذره بین قرار داده است.
کمپین اوباما نیز در تلاش برای طرح دوباره ی نقش مک کین در یک رسوایی مالی دهه ی هشتاد است و از نقش مک کین در رسوایی سیاسی ایران کنترا و دوستی او با ژنرال بازنشسته جان سینگلاب، از فعالان در خرید و فروش اسلحه برای کمک به شورشیان ضد دولت کمونیست نیکاراگوئه، و حضورش در انجمن تحت نظر سینگلاب سخن می گوید که گویا سویه های ضد یهودی داشته است. بسیاری از این اتهامات صرفا با هدف تخریب شخصیت کاندیداها و ایجاد تردید در ذهن رای دهنده طراحی شده است.
باید دید تنسی سرزمین سه رئیس جمهور و بزرگان موسیقی آمریکا امشب شاهد مناظره ای با هیجان موسیقی راک اند رول خواهد بود یا یک مناظره ی آرام و بی هیاهوی دیگر را میزبانی خواهد کرد.
نشویل شهر موسیقی در ایالت تنسی، میعادگاه مشتاقان الویس پریسلی، مهد دانشگاهها در جنوب آمریکا، آتن جنوب خوانده می شود. دانشگاه خصوصی بلمانت با حدود ۵ هزار دانشجو از ۲۵ کشور جهان در رقابت میان ۱۶ دانشگاه موفق به کسب میزبانی دومین مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما شد.
مناظره ای منحصر بفرد با حضور حدود ۱۰۰ تن از رای دهندگان مردد که از سوی موسسه ی نظرسنجی گالوپ انتخاب شده اند تا پرسش های خود را بطور مستقیم با رهبران آتی کشور در میان بگذارند.
دکتر سیبرا بنت، استاد دانشگاه بلمانت، مدیر برنامه ی ژورنالیسم قرن بیست و یکم و برنده ی دو جایزه ی امی، می گوید این شیوه بزرگترین بخت را در اختیار مک کین قرار می دهد تا وجه دیگری از خود را نشان دهد.
به باور دکتر نیتن گریفیت، استاد علوم سیاسی دانشگاه بلمانت، مک کین فردی رو راست و بی غل و غش است و زمانی که با افراد یک به یک روبرو می شود این مساله کاملا دیده می شود. به باور دکتر گریفیت شکل اجرای این مناظره با مناظره ی پیشین متفاوت است. کاندیداها بر روی صندلی های بلند می نشینند، در صحنه در میان مردم حرکت می کنند. احتمالا با پرسش کننده دست می دهند یا از طریق نگاه با او ارتباط برقرار می کنند. گریفیت می گوید کاندیداها همچنین از سوالات هیچ ایده ای ندارند چرا که پرسش ها هنوز از سوی پرسش کنندگان در اختیار تام بروکا قرار نگرفته است.
پرسش کنندگان توسط تام بروکا، اداره ی کننده ی مناظره و ژورنالیست شبکه ی خبری ام اس ان بی سی، تعیین خواهند شد. این نخستین بار در تاریخ مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری خواهد بود که گروهی از مردم از طریق اینترنت پرسش هایشان را با کاندیداها در میان می گذارند.
دکتر بنت می گوید حملات تند انتخاباتی دو کاندیدا در چند روز گذشته زمینه را برای یک مناظره ی احتمالا تند نسبت به مناظره ی نخست فراهم کرده است.
کمپین مک کین و سارا پیلین، کاندیدای معاونت ریاست جمهوری، ارتباط اوباما با بیل ایرز، عضو سابق یک گروه تندرو را که در دهه ی هفتاد در ساختمان های دولتی بمبگذاری می کرد به عنوان دوستی اوباما با تروریست های داخلی به پرسش گرفته اند. کمپین اوباما معتقد است مک کین به دلیل نگرانی از شکست در انتخابات ضمن پرهیز از پرداختن به بحران اقتصادی کنونی قصد منحرف کردن اذهان رای دهندگان را دارد. اما، کمپین او نیز مستند کوتاهی را در بر روی وب سایتش گذاشته که به رابطه ی مک کین با دوستش چارلی کیتینگ، رئیس انجمن وام و سپرده ی لینکلن، و رسوایی های مالی پس از آن در دهه ی هشتاد می پردازد و می کوشد بین آن ماجرا و بی مقرراتی سیستم مالی آمریکا ارتباط برقرار کند.
دکتر گریفیت می گوید مک کین آنقدر از اوباما عقب نیست که در مناظره دست به کاری غیرمنتظره بزند البته در کمپین او تلاش کردند از او بخواهند به کارهایی بر خلاف ماهیتش دست بزند ولی باید بگذارند او همان مرد رو راستی باشد که هست.
وخامت اوضاع اقتصادی و روند رو به رشد ثبت نام کنندگان جوان واجد شرایط شرکت در انتخابات به تقویت موضع اوباما افزوده و فشار مضاعفی را بر مک کین برای کسب پیروزی در مناظره ی دوم وارد می کند.
به باور دکتر بنت روشن نیست آنهایی که در نظرسنجی ها می گویند به اوباما رای می دهند در روز انتخابات نیز چنین کنند اما، تاکید می کند هر دو باید طرحی برای حل مشکلات ارائه کنند و اگر چنین نکنند حدود ۱۰ درصد رای دهندگانی که کماکان نسبت به قابلیت کاندیداها تردید دارند مردد خواهند ماند.
کارشناسان یک ماه مانده به انتخابات چهارم نوامبر رقابتی نزدیک را پیش بینی می کنند و از احتمال برابر شدن آرای کالج انتخاباتی دو کاندیدا سخن می گویند.
دکتر گریفیت می گوید بر مبنای قانون اساسی آمریکا در صورت برابر شدن آرای کالج انتخاباتی دو کاندیدا این مجلس نمایندگان است که رئیس جمهور را انتخاب می کند و سنا نیز وظیفه ی انتخاب معاون ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.
مبنای سناریوی برابر شدن دو کاندیدا این است که اوباما در 'آیوا، نوادا، و نیومکزیکو پیروز شود و مابقی ایالت ها به همان شکل انتخابات ۲۰۰۴ باقی بماند یا اوباما آیوا، نیومکزیکو و کلورادو را به خود اختصاص دهد و مک کین در نیوهمشایر پیروز شود و بقیه ی نقشه کالج انتخاباتی دست نخورده بماند. این احتمال وجود دارد زمانی که دو کاندیدا هر دو ۲۶۹ رای کالج انتخاباتی را داشته باشند مثلا مجلس نمایندگان سناتور مک کین را انتخاب کند و سنا به سناتور بایدن رای بدهد و یکبار دیگر در تاریخ آمریکا شاهد دولتی ترکیبی از دموکرات ها و جمهوریخواهان باشیم.
امروز همسر سناتور جمهوریخواه چاک هیگل رسما از سناتور اوباما اعلام حمایت رسمی کرد ولی سناتور هیگل هنوز موضع گیری انتخاباتی نکرده است. همسر هیگل که با مک کین و همسرش سیندی، دوستی دارد می گوید تصمیم او هیچ پیامی به مک کین در بر ندارد بلکه تائید قابلیت های رهبری اوباماست.
در همین حال گزارش ها از نتایج مثبت روند رو به فزونی ثبت نام کنندگان شرکت در انتخابات برای سناتور اوباما حکایت دارد. حدود ۴ میلیون تن به صف واجدین شرایط شرکت در انتخابات ۲۰۰۸ پیوسته اند که عمدتا زیر ۲۹ سال دارند. در فلوریدا تعداد ثبت نام کنندگان دو برابر دوره ی گذشته است. در کلورادو و نوادا نسبت ثبت نام کنندگان دموکرات به جمهوریخواه ۴ به ۱، در کارولاینای شمالی ۶ به ۱ و در ویرجینیا بیش از ۳۱۰ هزار تن به صف شرکت کنندگان افزوده شده اند. امید اوباما این است افزایش مشارکت عمومی به پیروزی او در ایالت هایی منجر شود که بطور سنتی جمهوریخواهان برنده ی آن بوده اند اما، روشن نیست چه تعداد از این جوانان در شب انتخابات در پای صندوق های رای حاضر شوند.

هیچ نظری موجود نیست: