۱۳۸۷ مهر ۲۹, دوشنبه

ادامه ی بحران اقتصادی = حذف جمهوریخواهان از صحنه ی سیاسی

کارشناسان معتقدند نگرانی عمیق مردم آمریکا از اوضاع نابسامان اقتصادی ممکن است نه تنها به پیروزی سناتور دموکرات براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند بلکه باعث شود جمهوریخواهان برای نخستین بار طی سی سال گذشته با سنای تحت کنترل دموکرات ها روبرو شوند. سناتور اوباما امیدوارست در صورت پیروزی ، تسلط دموکرات ها بر سنا او را در اجرای اصلاحات اقتصادی اش یاری دهد. رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، طی چند روز گذشته بارها براک اوباما را ، به تلاش برای تقسیم ثروت و پیاده کردن سوسیالیسم در آمریکا متهم کرده است. براک اوباما که نظرسنجی ها از ادامه ی پیشتازی او حکایت دارد در رقابت های این هفته در ایالت های صحنه ی نبرد ، رقیب جمهوریخواه را ، با تکیه بر برخورداری از حمایت رسمی کاولین پاول، وزیر پیشین امور خارجه ی دولت بوش، و منابع مالی کم نظیر تحت فشار می گذارد.
همزمان با آغاز رای گیری زودهنگام در فلوریدا؛ سناتور براک اوباما باتفاق همسرش، سناتور هیلری کلینتون و بیل ریچادرسون، فرماندار نیومکزیکو، ایالت فلوریدا را که ، صحنه ی نبردی نزدیک و سرنوشت ساز است طی سه روز آینده قدم به قدم طی خواهند کرد.
سناتور جان مک کین امروز راهی ایالت میزوری می شود.
اوباما در این دو ایالت مهم با اندکی اختلاف در نظرسنجی ها پیش است در حالی که هنوز گروه قابل توجه ای مرددند.
کمپین اوباما امیدوارست حمایت رسمی کاولین پاول، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، در فاصله ی اندک مانده به انتخابات موجب حرکت گروهی از رای دهندگان مستقل بسوی اوباما شود.
پانزده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری؛ کاولین پاول، وزیر امور خارجه ی دور نخست ریاست جمهوری دولت پرزیدنت بوش و دوست نزدیک سناتور مک کین در مصاحبه ای با شبکه ی خبری ام اس ان بی سی گفت آمریکا نیاز به عامل دگرگونی دارد و به باور او براک اوباما از معیارهای لازم برای یک رئیس جمهور استثنایی برخوردار است.
پاول، ژنرال چهار ستاره ی آمریکایی آفریقایی تبار، که در دولت های ریگان، بوش پدر، بیل کلینتون، و جرج بوش مشاور امنیت ملی، رئیس ستاد مشترک و دیپلمات ارشد بوده است ضمن ستودن قابلیت های جان مک کین از جمله دلایل تصمیم خود را لحن منفی کمپین مک کین و انتخاب سارا پیلین برای معاونت ریاست جمهوری برشمرد که به گفته ی او از آمادگی لازم برخوردار نیست.
براک اوباما در کارولاینای شمالی احساس شعف و افتخار بسیار خود را از این حمایت سیاسی مهم پنهان نکرد.
جان مک کین گفت کماکان برای پاول احترام بسیاری قائل است ولی با او درباره ی آمادگی اوباما برای ریاست جمهوری و انتقاد از پیلین اختلاف نظر دارد. مک کین تاکید کرد او از حمایت چهار وزیر پیشین خارجه ی جمهوریخواه، کیسینجر، بیکر، ایگلبرگر و هیگ، برخوردار است.
پاول گفت اوباما به نسل جدیدی تعلق دارد که پا به صحنه ی جهان و آمریکا می گذارد و ابراز نگرانی کرد که مک کین دستور کار سیاسی حزب هشت سال گذشته ی حزب جمهوریخواه را دنبال کند. پاول همچنین از عدم اطمینان مک کین در برخورد با بحران اقتصادی کنونی انتقاد کرد.
نیوت گینگریچ، رئیس پیشین جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید گفته ی پاول که احتمالا در یک آگهی تلویزیونی منعکس خواهد شد انتقاد از کم تجربگی اوباما در سیاست خارجی را از کانون بحث خارج می کند.
اخبار برای مک کین چندان خوشایند نیست. کمپین اوباما که بر مبنای آخرین نظرسنجی رویترز شش درصد از مک کین در پیش است اعلام کرد تنها در ماه سپتامبر صد و پنجاه میلیون دلار کمک های مالی جمع آوری کرده است. مک کین برای پذیرش کمک های مالی عمومی باید دو هفته ی آینده را تنها با هشتاد و چهار میلیون دلار به جنگ تبلیغاتی اوباما برود.
اوباما که آخر هفته بزرگترین گردهمایی عمومی کمپین خود را با حضور حدود یکصد هزار تن در سینت لوئیس و هفتاد و پنج هزار تن در کانزاس سیتی در ایالت بطور سنتی جمهوریخواه میزوری برگزار کرد تا کنون در مجموع ششصد و هیجده میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است.
کمپین براک اوباما اعلام کرده است ماه سپتامبر ششصد و سی و دو هزار عضو جدید را جذب کرده است و به این ترتیب شمار کل اعضای کمک کننده ی کمپین اوباما به سه میلیون و یکصد هزار تن بالغ می شود.
بنا به گزارش ها متوسط کمک ماهانه زیر یکصد دلار است.
کمپین اوباما در بسیاری از ایالت های سرنوشت ساز تبلیغاتی سنگین تلویزیونی را برنامه ریزی کرده است. در ویرجینیا نسبت تبلیغات به کمپین مک کین سه به یک، در فلوریدا چهار به یک، و در کارولاینای شمالی هشت به یک است.
در نقشه ی آرای کالج انتخاباتی هم کارشناسان معتقدند اوباما دویست و شصت و چهار رای کالج انتخاباتی را پیشاپیش در اختیار دارد و تا پیروزی و کسب حدنصاب دویست و هفتاد رای کالج انتخاباتی تنها چهار رای فاصله دارد.
احتمالا جان مک کین صد و هشتاد و پنج رای کالج انتخاباتی را کسب می کند.
و شش ایالت با مجموع هشتاد رای کالج انتخاباتی صحنه ی نبرد است.
در انتخابات کنگره نیز در مجموع سی و پنج کرسی در کورس رقابت است. بیست و سه کرسی را جمهوریخواهان در اختیار دارند. یازده کرسی از این تعداد در رقابت نزدیک قرار دارد. از جمله مینه سوتا، کارولاینای شمالی، جورجیا، و کنتاکی.
بسیاری معتقدند قرار گرفتن کرسی رهبر اقلیت جمهوریخواه، سناتور میچ مک کانل از کنتاکی، در کورس رقابت نشانه ی بارز تاثیر بحران اقتصادی بر انتخابات است.
دموکرات ها در پی تقویت اکثریت شکننده ی خود در سنا به اکثریت قاطع شصت کرسی هستند.در مجلس نمایندگان اکثریت دموکرات ها دویست و سی و پنج در برابر صد و نود کرسی است و اگر دو هفته پیش ده تا پانزده کرسی جمهوریخواهان در خطر بود اینک تعداد این کرسی ها دو برابر شده است.
امروز، بن برننکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا، برای نخستین بار از طرح مورد نظر دموکرات ها برای یک محرک اقتصادی دیگر حمایت کرد و گفت در شرایطی که انتظار می رود چند فصلی وضع اقتصاد به همین منوال باشد بررسی بالا بردن قدرت خرید مردم می تواند در بازگرداندن اعتماد به بازار عرضه و تقاضا موثر باشد.

هیچ نظری موجود نیست: