۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

راند سوم: سه گام به پایان ماراتون

سناتور جمهوریخواه جان مک کین امشب با این امید در آخرین مناظره ی تلویزیونی با رقیب دموکراتش سناتور براک اوباما شرکت می کند که بتواند روند رو به رشد پیشتازی اوباما در نظرسنجی ها را متوقف کرده و مسیر رقابت ها را در کمتر از ۳ هفته به انتخابات تغییر دهد. نظرسنجی سی بی اس و نیویورک تایمز براک اوباما را با ۱۴ درصد اختلاف از جان مک کین در پیش نشان می دهد. این پنجمین نظرسنجی این هفته است که از فاصله ی دو رقمی دو کاندیدا حکایت دارد. اقتصاد در کانون مناظره ی امشب قرار دارد و دو کاندیدا طرح های جدید اصلاحات اقتصادی خود را برای جلب نظر دهها میلیون بیننده ی تلویزیونی ارائه خواهند کرد.
۲۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جهان چشم به دانشگاه هافسترا در نیویورک، میزبان فینال مناظرات تلویزیونی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما دوخته است.
استوارت ربینوویتز، رئیس دانشگاه هافسترا، به صدای آمریکا گفت این مناظره ای حیاتی برای آمریکا و جهان است و دانشگاه که برای نخستین بار میزبانی یک مناظره را برعهده دارد سراسر شور و هیجان است.
دانشگاه خصوصی هافسترا با حدود ۱۳ هزار دانشجو از ۷۳ کشور جهان برای رشته های تحصیلی مرتبط با تاریخ ریاست جمهوری آمریکا شهرت بسزایی دارد و واحدهای درسی بسیاری تنها به بررسی مناظرات انتخاباتی اختصاص دارد.
سومین مناظره ی مک کین و اوباما در شرایطی برگزار می شود که ادامه ی حملات شخصی علیه اوباما تاثیر منفی خود را در نظرسنجی ها نشان داده و مک کین با هر چه نزدیکتر شدن به انتخابات فاصله اش با رقیب دموکرات بیشتر می شود.
نحوه ی برگزاری مناظره هم که دو کاندیدا پشت میزی در کنار یکدیگر در برابر باب شیفر، ژورنالیست شبکه ی خبری سی بی اس، نشسته به پرسش ها پاسخ می دهند چندان مورد علاقه ی سناتور مک کین نیست. شیفر می گوید در مناظره دو کاندیدا را به چالش گرفتن مواضع یکدیگر سوق خواهد داد.
در تاریخ رقابت های انتخاباتی آمریکا در چند دهه ی گذشته تنها رونالد ریگن توانسته بود در فاصله ی چند روز به انتخابات ورق را برگرداند و از انتخابات سال ۱۹۸۰ در برابر جیمی کارتر پیروز بیرون آید.
دکتر مینا بوز، رئیس دپارتمان تاریخ ریاست جمهوری آمریکا در دانشگاه هافسترا، به صدای آمریکا می گوید هر چند مک کین این قابلیت بالقوه را دارد اما، شرایط ریگن با مک کین تفاوت های بسیاری دارد. ریگن و کارتر تنها یک مناظره آنهم در چند روز منتهی به انتخابات داشتند که نقشی تعیین کننده داشت ولی او کاندیدایی بود که علیه حزب حاکم به رقابت رفته بود و بحران های بسیاری چون گروگان گیری در ایران بسود او عمل کرد. دکتر بوز در عین حال معتقد است سه هفته در سیاست زمانی طولانی برای بسیاری تغییر و تحولات است.
نظرسنجی ها نشان می دهد اوضاع نابسامان اقتصادی نیز به تقویت موضع اوباما منجر شده است چرا که رای دهندگان در حوزه ی اقتصاد اعتماد بیشتری به او دارند. آخرین مناظره ی ۹۰ دقیقه ای دو کاندیدا صرفا به مسائل اقتصادی و داخلی اختصاص دارد و برگزاری آن در نیویورک، پایتخت اقتصادی آمریکا، مرکز بازار سهام و نهادهای مالی بزرگ این مهم را برجسته تر می کند.
استوارت ربینوویتز، رئیس دانشگاه هافسترا، که دیروز زنگ افتتاح بازار سهام نزدک را در بهترین روزش پس از چندین هفته سقوط ارزش سهام به صدا درآورد می گوید تصمیم دولت برای سرمایه گذاری مستقیم در بانک ها بدنبال اقدام بریتانیا و اروپا دلگرم کننده است و بازار سهام به آن واکنش مثبت نشان داد. ربینوویتز تاکید دارد که رشد سهام ارتباط مستقیم با منافع دانشگاه خصوصی تحت نظر او دارد.
باور گروهی بر این است که رئیس جمهور بعدی با خطر تکرار رکود اقتصادی دهه ی ۳۰ روبرو خواهد شد.
دکتر بوز می گوید شرایط فعلی با دورانی که یک چهارم مردم بیکار بودند فاصله ی زیادی دارد اما، پرسش این است که آمریکا چه مدت و تا چه حد این بحران را تحمل خواهد کرد. مشکلی که بسیاری از جوانب آن فراتر از اختیارات رئیس جمهوری است.
علیرغم ادامه ی اعتراض دانشجویان به ادامه ی جنگ تاثیر منفی بحران اقتصادی بر کاهش وام های دانشجویی از دیگر دلایلی است که اقتصاد را در کانون نگرانی های دانشجویان و جوانان قرار داده است.
برایانا گیز، رهبر جمهوریخواهان دانشگاه، و شان هاچیسن، رهبر دموکرات های دانشگاه، هر دو امیدوارند شاهد مناظره ای به دور از حملات شخصی باشند.
دانشگاه هافسترا در اقدامی کم نظیر نمایش دموکراسی آمریکا را به میان مردم آورده است که سرود «وی شل اورکام سام دی« موسیقی دوران مبارزات حقوق مدنی سیاهان به رهبری مارتین لوترکینگ بخش چشمگیری از آن بود.

هیچ نظری موجود نیست: