۱۳۸۷ مهر ۱۷, چهارشنبه

پایان راند دوم و ۲۷ روز پر التهاب

دومین راند از سومین رو در رویی سیاسی میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما این پرسش بزرگ را مطرح کرد که آیا ۲۷ روز مانده به انتخابات مک کین توانست روند کنونی را عوض کند؟ یا اوباما موفق شد به قائله پایان دهد؟
ریک دیویس، مدیر کمپین مک کین، در گفتگویی با صدای آمریکا کاندیدای خود را به دلیل ایجاد ارتباط با مردم بر سر مسائل اقتصادی، آینده ی کشور، و معنای رهبری پیروز مناظره دانست.
نظرسنجی ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد پرسش شوندگان بزرگترین نگرانی خود را اقتصاد می دانند و تنها ۹ درصد معتقدند کشور در مسیر درستی حرکت می کند.
به باور کارشناسان مک کین با ارائه ی طرح جنجالی ۳۰۰ میلیارد دلاری اش در راستای دخالت دولت در خرید وام های مساله دار مسکن، تکرار مخالفت با اوباما بر سر کاهش مالیات ها، و طرح بیمه درمانی، چهره ای پر انرژی از خود در یک ساعت نخست نشان داد.
رابرت گیبز، مشاور ارشد اوباما، طی گفتگو با صدای آمریکا کاندیدای خود را به دلیل ارائه ی طرحی متقاعد کننده برای تغییر، طرحی برای حرکت اقتصادی و خروج مسولانه از عراق پیروز صریح مناظره معرفی کرد.
نظرسنجی های انجام گرفته توسط سی ان ان و سی بی اس از مرددین اوباما را با اختلافی دو رقمی پیروز مناظره ی دوم نشان می دهد. بر مبنای نظرسنجی سی ان ان اوباما با ۵۴ درصد در برابر مک کین با ۳۰ درصد و بر مبنای نظرسنجی سی بی اس اوباما با ۳۹ درصد در برابر مک کین با ۲۷ درصد پیروز مناظره ی دیروز بود. گروهی معتقدند مناظره وضعیت کنونی را که بسود اوباماست تغییر نخواهد داد اما، مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، گونه ای دیگر می اندیشد.
مت رامنی با یادآوری مناظره های خودش با مک کین و دیگر جمهوریخواهان گفت ما اطمینان خاطر داشتیم که برنده ی مناظره ایم اما، دست آخر مک کین برنده می شد. رامنی به صدای آمریکا گفت زمانی بود که من، رودی جولیانی یا فرد تامسن در نظرسنجی ها جلو بودیم اما سرانجام مک کین پیروز شد چرا که مردم به تجربه و قدرت قضاوت او اعتماد دارند.
بسیاری انتظار داشتند بدنبال تلاش کمپین مک کین برای تخریب شخصیت اوباما و طرح ارتباط او با رادیکال های سیاسی و واکنش متقابل کمپین اوباما برای تخریب شخصیت مک کین شاهد مناظره ای پرتنش باشیم.
از جمله اتهامات علیه مک کین ارتباط او با شورای آمریکایی آزادی جهان بوده که گفته می شود در رسوایی ایران کنترا، تلاش برای سرنگونی چپگراهای نیکاراگوئه از طریق فروش غیرقانونی اسلحه به ایران و انتقال وجوه آن به شورشیان موسوم به کنتراها، نقش داشته است.
چارلی بلک، مشاور ارشد مک کین، به صدای آمریکا گفت این اتهام از اساس بی پایه است.
غیر از لحظه ای که مک کین به جای نام بردن از اوباما او را «اون یکی» خطاب کرد بطور کلی مناظره در کمال آرامش برگزار شد و بیشتر به انتقاد از سیاست ها اختصاص داشت.
دیوید پلاف، مدیر کمپین اوباما، می گوید احتمالا مک کین متوجه شد وقتی تخریب شخصیتی اوباما را آغاز کرده و بحث بحران اقتصادی را کنار گذاشته در نظرسنجی ها شاهد پس رفتن محبوبیتش بوده است. پلاف به صدای آمریکا گفت چهار هفته ی آتی را بطور مداوم درباره ی اقتصاد صحبت می کنیم و تصور ما این است که این تدوام و حمایت از طبقه ی متوسط نتیجه بخش خواهد بود.
نظرسنجی های منتشره ی امروز هم اخبار خوبی را برای مک کین به همراه ندارند. بهترین آنها رویترز ـ زاگبی است که اوباما را با ۲ درصد در پیش نشان می دهد. راسموسن اوباما را با ۶ درصد اختلاف و گالوپ با ۹ درصد اختلاف از مک کین پیشتاز نشان می دهد.
انتظار عمومی بر این بود که شکل متفاوت مناظره با حضور مستقیم مردم و طرح سوالات پیش بینی نشده بسود مک کین تمام شود اما، غیر از چند مورد همه چیز بسیار مشابه مناظره ی نخست بود
یکی از معدود موارد پیش بینی نشده زمانی بود که ترنس شایری، افسر بازنشسته ی نیروی دریایی، از اوباما و مک کین پرسید اگر علیرغم تمام تلاش های دیپلماتیک ایران به اسرائیل حمله کند آیا برای دفاغ از اسرائیل در انتظار مجوز شورای امنیت می نشینید یا مستقیم نیروی نظامی را بکار می گیرید؟
مک کین گفت منتظر شورای امنیت نخواهد نشست چرا که روسیه و چین سد راه هر گونه اقدام جدی خواهند بود.
مک کین گفت دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای و خواست دیگر کشورهای منطقه بدنبال آن به افزایش تنش می انجامد؛ و باید از طریق تحریم های سنگین با لیگ دموکراسی ها ایران را در مسیر تغییر رفتار قرار داد.
اوباما گفت ما قدرت وتو در اختیار سازمان ملل و هیچ کس دیگری نمی گذاریم تا منافع ما را تامین کند. اوباما تاکید کرد ایران اتمی خطر انتقال بمب اتم به دست تروریست ها را بدنبال دارد و او هرگز گزینه ی نظامی را در دفاع از اسرائیل، بزرگترین هم پیمان آمریکا در منطقه، از نظر خارج نمی کند.
اوباما در عین حال گفت با دیپلماسی سرسختانه و تحریم های بین المللی باید مانع چنین رخدادی شد و تحریم فروش بنزین به ایران را بسیار موثر دانست.
سناتور جوزف لیبرمن می گوید مک کین این را روشن کرد ما در طرف مردم ایران هستیم و مخالفت ما با حکومت فناتیک ایران است. لیبرمن به صدای آمریکا گفت ما خواهان درگیری نیستیم این رهبران تهران هستند که بدنبال درگیری اند.
سناتور دموکرات کلر مک کسکیل در گفتگویی با صدای آمریکا گفت اوباما می داند آیت الله ها قدرت واقعی در ایران اند و درک می کند بسیاری از ایرانیان طرفدار آمریکا هستند و باید از کمک آنها استفاده کرد.

هیچ نظری موجود نیست: