۱۳۸۷ آبان ۳, جمعه

سرعت، تهمت و مقاومت: شمارش معکوس آغاز می شود

یازده روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سناتور دموکرات براک اوباما امروز دور از فعالیت های انتخاباتی بر بالین مادربزرگ بشدت بیمارش در هاوایی خواهد بود. مدلین دانهم هشتاد و پنج ساله آخرین بازمانده از خانواده ی مادری اوباما از وضعیت جسمانی امیدوار کننده ی برخوردار نیست. براک اوباما دیروز در مصاحبه ای گفت سیزده سال پیش زمانی که مادرش با سرطان دست و پنجه نرم می کرد او موفق نشد پیش از مرگ بر بالین اش حاضر شود و به هیچ عنوان نمی خواهد آن اشتباه را تکرار کند. اوباما که کماکان از پیشتازی در نظرسنجی های در برابر رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، برخوردار است و روز به روز به شمار حامیان جمهوریخواهش افزوده می شود؛ روز یکشنبه فعالیت انتخاباتی خود را در نوادا و کلورادو، ایالت های بطور سنتی جمهوریخواه، از سر می گیرد.
سناتور مک کین امروز برای دفاع از سنگر کلورادو در آن ایالت خواهد بود.
امروز نیویورک تایمز نیز به صف حامیان اوباما پیوست و در سرمقاله اش سناتور ایلینوی را برای برخورداری از شخصیت و درک والا و نمایش آن در طول رقابت های طولانی انتخاباتی مورد تقدیر قرار داد.
این روزنامه سناتور مک کین را برای حرکت به سوی دیدگاه جناح بشدت راست در طول کمپین و انتخاب سارا پیلین برای معاونت فردی فرصت طلب و دارای قضاوت نادرست توصیف کرده است.
نسبت نشریات حامی اوباما به حامیان مک کین سه به یک است.
اخیرا حتی روزنامه ی محافظه کار شیکاگو تریبیون که تا کنون از دموکراتی حمایت نکرده بود حمایت خود را از اوباما اعلام کرد.
نیویورک تایمز می نویسد اوباما دارای آرامش و ثبات لازم برای رهبری آمریکا در خلاف جهت رهبری شکست خورده ی پرزیدنت بوش است و توانایی ایجاد اتفاق نظر جامع برای حل مشکلات کشور را دارد. از دیشب تا امروز سه جمهوریخواه به حامیان اوباما افزوده شده اند. دو فرماندار پیشین مینه سوتا و ماساچوست، و اسکات مک کللن، سخنگوی پرزیدنت بوش طی سالهای دو هزار و سه تا دو هزار و شش، از جمله حامیان جدید جمهوریخواه اوباما هستند.
مک کللن که برای انتشار کتابی انتقادی علیه دولت بوش بشدت مورد اعتراض اعضای دولت قرار گرفت دیشب به سی ان ان گفت اوباما از بهترین فرصت برای تغییر عملکرد واشنگتن برخوردار است.
یازده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، براک اوباما نشسته بر موج موافق امروز را در جزیره ی هاوایی در کنار عزیزی است که به گفته ی خودش موفقیت امروزش را مدیون اوست؛ مادربزرگ بشدت بیمارش که گویا امید کمی به زنده ماندنش می رود.
درباره ی تاثیرات مثبت و منفی تصمیم اوباما مبنی بر ترک دو روزه ی رقابت ها بر نتیجه ی انتخابات دیدگاههای متفاوتی وجود دارد اما، گروهی معتقدند اوباما با اطمینان از عدم توفیق مک کین در چند روز باقیمانده این تصمیم را در شرایطی گرفته است که احتمال می دهد در صورت پیروزی در انتخابات درگیر تشکیل کابینه و مشکلاتی شود که شاید نتواند تا مدتی برای عیادت مادربزرگش به هاوایی برود و تاسف ندیدن مادر پنجاه و سه ساله اش پیش از مرگ تکرار شود.
اوباما چند روز پایانی رقابت ها را در حالی که رای گیری زودهنگام در سی و یک ایالت در حال انجام است روز یکشنبه از نوادا و کلورادو از سر می گیرد. امروز سناتور هیلری کلینتون در کلورادو رای دهندگان را به حمایت از اوباما دعوت می کند. و میشل اوباما، همسر اوباما، و سناتور جوزف بایدن، کاندیدای معاونتش، می کوشند جای خالی او را پر کنند.
رقیب جمهوریخواه اوباما، سناتور جان مک کین، امروز برای دفاع از نه رای کالج انتخاباتی کلورادو که شانزده سال است به رئیس جمهور دموکراتی رای نداده است در دنور حضوری فعال خواهد داشت.
نظرسنجی ها از پیشتازی قابل توجه اوباما در این ایالت جمهوریخواه حکایت دارد.
مک کین دیروز در فلوریدا، ایالتی که نظرسنجی ها از پیشتازی اندک اوباما حکایت دارد، کمیپنی نفس گیر داشت و در شش نقطه در یک روز حاضر شد تا مبادا فلوریدا با بیست و هفت رای کالج انتخاباتی به سوی کمپین اوباما غلت بخورد.
مک کین اوباما را برای اعمال تغییراتی در طرح مالیاتی اش مورد انتقاد قرار داد و او را متهم کرد که برای پیروزی در انتخابات هر چیزی می گوید.
کانون توجه مک کین در فلوریدا منطقه ای بود که گفته می شود بیشترین رای دهنده ی مستقل در آن حضور دارد.
نظرسنجی امروز رویترز و زاگبی از اختلاف چشمگیر اوباما با مک کین در میان رای دهندگان مستقل حکایت دارد. بر مبنای این نظرسنجی اوباما با پنجاه و شش درصد از مک کین با سی درصد در میان مستقل ها پیشی گرفته است. نسبت تبلیغات تلویزیونی اوباما به مک کین در فلوریدا چهار به یک است. فلوریدا در یازده انتخابات از چهارده انتخابات ریاست جمهوری به کاندیدای جمهوریخواه رای داده است.
اوباما پیش از ترک ایندیانا به قصد هاوایی در ایندیاناپولیس گفت سیاست های مالیاتی مک کین به فرار فرصت های شغلی از کشور منجر می شود.
این چهل و هفتمین حضور اوباما در ایندیانا بود در حالی که مک کین تنها دو بار فرصت حضور در آن ایالت را داشته است.
ایندیانا چهل و چهار سال است دموکراتی را برای ریاست جمهوری انتخاب نکرده است و رقابت میان دو کاندیدا در ایندیانا بسیار نزدیک است.
نظرسنجی ها نشان می دهد که اوباما و مک کین بر سر رای ساکنین مناطق روستایی و حومه ی شهرها رقابت شانه به شانه و برابر دارند.
کمپین مک کین معتقد است پیشتازی اوباما در نظرسنجی ها نشان دهنده ی هیچ چیز نیست و آن را با پیشتازی ال گور در همین دوران در انتخابات سال دوهزار مقایسه می کنند.
با داغ تر شدن تنور انتخابات در آمریکا جهان نیز لحظه به لحظه رقابت ها را دنبال می کند و نظرسنجی ها نشان می دهد اکثریت قاطع مردم اروپا و حتی چین در انتظار پیروزی اوباما هستند.
نظرسنجی که توسط شبکه ی خبری بیست و چهار فرانسه انجام گرفته نشان می دهد تنها یک درصد از پرسش شوندگان فرانسوی خواهان پیروزی مک کین هستند و هفتاد و هشت درصد از اوباما حمایت می کنند. بنابر این نظرسنجی در آلمان نسبت حامیان اوباما به مک کین هفتاد و دو به پنج؛ در انگلستان چهل و هشت به یازده؛ در ایتالیا شصت و شش به دوازده؛ و در اسپانیا شصت و هشت به هشت است.
اوباما در چین نیز از حمایت حدود هفتاد و پنج درصد پرسش شوندگان در یک نظرسنجی برخوردار است.
علیرغم سایه انداختن اقتصاد بر انتخابات آمریکا اما، ایران کماکان در حوزه ی سیاست خارجی یکی از موضوعات انتخاباتی است.
ویلیام گریسن، جمهوریخواهی که در نشستی با گروهی از دانشجویان برای تشریح مواضع سناتور مک کین حاضر شده بود، دیروز عنوان کرد رئیس جمهور بعدی چه مک کین و چه اوباما با ایران وارد جنگ خواهد شد. گریسن گفت ایران بشدت درگیر تولید جنگ افزار هسته ای است و تا آن را علیه اسرائیل و دیگر متحدان ما بکار بگیرد و این جنگی است که ما به آن قدم خواهیم گذاشت.
تونی وست، دموکراتی که برای تشریح مواضع سناتور اوباما به این نشست دعوت شده بود، در واکنش گفت تصور نمی کند در آمریکا به این نتیجه رسیده ایم که طی چهار یا هشت سال آینده با کشوری وارد جنگ بشویم.
چارلز کپچن، عضو پیشین شورای امنیت ملی دولت بیل کلینتون و از حامیان براک اوباما، دیشب در سخنرانی در برلین گفت اوباما دیپلماسی توام با جدیت را در برابر ایران در دستور کار قرار می دهد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سیامک عزیز اونچه به نظرم در این موعد زمانی کوتا تا 4 نوامبر باید مورد توجه قرار بگیره این است که فارغ از اینکه کارگزاران سیاسی جمهوری اسلامی از پیروزی چه کسی حمایت می کنن خطر پیروزی اوباما برای جمهوری اسلامی طی دو ماه آینده یعنی تا روز سوگند ساکن بعدی کاخ سفید است. شاید بسیاری این تحلیل را در زمره تحلیل ها و پیش بینی های کلاسیک پیرامون حمله اسرائیل به ایران ارزیابی کنند ولی باید درنظر گرفت که ارتش اسرائیل و منابع دیگر اسرائیلی بارها به شکل جدی پیرامون احتمال وقوع حمله در صورت راه یافتن سناتور اوباما به کاخ سفید هشدار داده اند. در حقیقت این گمانه زنی ها زمانی بیش از پیش تقویت شد که سناتور باراک اوباما در میان ناباوری همگان جو بایدن مختلف المزاج را به سمت معاونت خود برگزید در حالیکه گزینه های دیگری همچون سناتور کلینتون و خانم کندی به گمان من می توانست انتخاب و گزینشی دوراندیشانه تر نه فقط برای پیروزی در انتخابات بلکه برای طی مسیر سختی که دولت آینده آمریکا با چالشهایی نظیر جمهوری اسلامی و گروه های کوچک و بزرگ تروریستی که بسیاری از آ؛نها همچون حزب الله و حماس انشعابی از نظام حاکم بر ایران است آماده تر و مستعد تر سازد.

موفق باشی
محمدرضا شکوهی فرد

ناشناس گفت...

به احتمال قریب به یقین اوباما وارد کاخ سفید میشه...و همه ی ترس من از اینه که اونقدر دست به عصا در مورد ایران رفتار کنه و موضع ثابت و راسخی نداشته باشه،که 4 یا 8 سال دیگه هم ما تو این برزخ بمونیم!
.
.
.
.
از همه ی این حرفها که بگذریم،شما بی نظیرید!مسلط،آگاه و دانا...

fati گفت...

آقا سیامک چرا جواب من رو ندادین؟

سيامک دهقانپور گفت...

محمدرضا عزیز بعضی معتقدند گزارش حاکی از حمله ی هلی کوپترهای آمریکا در عمق خاک سوریه به برخی از این نگرانی ها دامن می زند. در طول جنگ عراق این امری بی سابقه است و جالب این که تنها چند هفته پس از ریاست ژنرال دیوید پترایس بر سنتکام، فرماندهی نیروهای مرکزی آمریکا در خاورمیانه، رخ می دهد.

نهال عزیر، از محبتت تو هم ممنونم. من و دیگر خوانندگان وبلاگ را از دیدگاههایت محروم نکن.

فاطی عزیر،
نمی دانم سوالت چه بود که در دادن پاسخ کوتاهی کرده باشم. محبت کن بار دیگر پرسش ات را با من در میان بگذار امیدوارم بضاعت پاسخ دادن را داشته باشم.