۱۳۸۷ آبان ۸, چهارشنبه

جنگ رسانه ای مک کین و اوباما

شش روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات هر چه در چنته دارند رو می کنند. سناتور دموکرات براک اوباما امشب آگهی انتخاباتی پر هزینه و کم نظیر نیم ساعته ای را از تقریبا تمام شبکه های سراسریٍ بزرگ آمریکا، ان بی سی، سی بی اس، و فاکس، پخش می کند و همزمان در فلوریدا، که یکی از سرنوشت سازترین ایالت هاست، در نخستین کمپین مشترک به اتفاق بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، حاضر خواهد شد. رای دهندگان در فلوریدا امروز همچنین شاهد حضور فعال سناتور جمهوریخواه جان مک کین خواهند بود و در نشریات آن ایالت آگهی یک دی وی دی نود و پنج دقیقه ای ضد اوباما را مشاهده می کنند. این دی وی دی با هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار در سه ایالت سرنوشت ساز در حال توزیع است. جان مک کین که در نظرسنجی ها از اوباما عقب مانده است در فاصله ی کوتاه مانده به انتخابات در تلاشی جدید می کوشد نگرانی های اقتصادی مردم را به مساله ی امنیت ملی پیوند بزند.
نبرد انتخاباتی امشب به جنگ رسانه ای بدل خواهد شد.
آگهی نیم ساعته ی سناتور اوباما که ساعت هشت امشب به وقت واشنگتن با سالگرد سه شنبه ی سیاه، روز سقوط بازار سهام در سال هزار و نهصد و بیست و نه، سرآغاز رکود بزرگ اقتصادی همزمان شده است. پخش این آگهی از هر شبکه بیش از یک میلیون دلار هزینه در بر داشته است.
کمپین سناتور اوباما می گوید تم این آگهی نگرانی های اقتصادی مردم خواهد بود که محور مبارزات انتخاباتی قرار گرفته است.
سابقه پخش چنین آگهی هایی به دهه ی پنجاه باز می گردد اما، آخرین مربوط به سال هزار و نهصد و نود و دو است که توسط راس پرو، کاندیدای مستقل انتخابات ریاست جمهوری، تهیه و پخش شد و حدود یازده میلیون و ششصد هزار بیننده را به خود جلب کرد.
سناتور مک کین که امشب خود مصاحبه ای اختصاصی با سی ان ان دارد پیشاپیش پخش این آگهی سراسری اوباما را بشدت مورد انتقاد قرار داده است.
سناتور دموکرات براک اوباما برخوردار از کمک های مالی انتخاباتی بی نظیر امشب برای مجاب کردن میلیون ها رای دهنده ی مستقل و مردد پیام خود را از طریق جعبه ی جادویی به درون خانه های مردم می برد. غیر از سی ان ان که مصاحبه ای را در روز جمعه با اوباما برنامه ریزی کرده است تقریبا تمام شبکه های سراسری و محلی پیش از برگزاری مسابقات سراسری بیسبال، فیلمی نیم ساعته از اوباما، حامیان و بستگانش را که طی دو سال گذشته در کنار کمپین او بوده اند، به نمایش می گذارند.
سناتور جان مک کین این اقدام اوباما را حرکتی گستاخانه توصیف کرد و با کنایه گفت اوباما در حال اندازه گیری پرده های کاخ سفید است و برای نخستین پیام سراسری خود پیش از پیروزی در انتخابات برنامه ریزی کرده است اما، من در دوران ریاست جمهوری ام چنین اجازه ای نخواهم داد که پخش مسابقات سراسری ورزشی برای آگهی های انتخاباتی به تاخیر بیافتد.
بنا بر گزارش ها مک کین و اوباما سه چهارم آگهی های تبلیغاتی خود را در فلوریدا، اوهایو و پنسیلوانیا متمرکز کرده اند. دی وی دی تبلیغاتی ضد اوباما که توسط گروه محافظه کاری موسوم به «شهروندان متحد» در حال توزیع است بخشی از فعالیت های حزب جمهوریخواه برای مخدوش کردن چهره ی اوباما و کاهش فاصله ی دو رقیب است.
مک کین در آگهی جدیدی عدم آمادگی اوباما را برای در دست گرفتن فرماندهی کل قوا زیر سوال برده و بخشی از گفتار اوباما را که از ایران به عنوان تهدیدی کوچک نام می برد پخش کرده و می گوید آیا تروریسم و تهدید به نابودی اسرائیل خطری جدی نیست؟
کمپین مک کین همچنین روزنامه ی لس آنجلس تایمز را برای نمایش یک ویدئو که ظاهرا از دوستی اوباما با یک استاد آمریکایی فلسطینی به نام رشید خلیلی حکایت دارد تحت فشار گذاشته است. خلیلی متولد نیویورک از مشاوران یاسر عرفات بود و مدتها در نزدیکی اوباما زندگی می کرد. لس آنجلس تایمز می گوید منبعی محرمانه این ویدئو را در اختیار آن روزنامه قرار داده است و آنها بر مبنای توافقشان تصمیم به انتشار آن ندارند.
کمپین اوباما اعلام کرده است سناتور اوباما و سناتور بایدن تعهد خود را به اسرائیل کاملا به نمایش گذاشته اند.
کارشناسان این فشارها را تلاشی برای جذب آرای یهودیان آمریکایی تعبیر می کنند که بطور سنتی به دموکرات ها رای می دهند.
اوباما کماکان بدون تغییری خاص در روند مبارزاتش می کوشد مک کین را در ایالت های جمهوریخواه به دفاع وا دارد و او را وادار کرده است برای از دست ندادن ایالات بیشتر حتی در مانتانا برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کند.
اوباما دیشب در ویرجینیا که چهار دهه به رئیس جمهور جمهوریخواه رای داده است با تکیه بر پیشتازی چشمگیرش در نظرسنجی ها با اطمینان خاطر بیشتری حاضر شد.
رای گیری زودهنگام در بسیاری از ایالت های سرنوشت ساز چون کاورلاینای شمالی و فلوریدا بسود اوباما پیش می رود. فرماندار فلوریدا برای کاهش ساعات انتظار مردم در صف های طولانی ساعات رای گیری پیش از موعد را به دوازده ساعت در روز افزایش داد. اما، بعضی از مناطق به دلیل عدم آمادگی از انجام آن ناتوان اند.
بسیاری از جمله شماری از جمهوریخواهان بلندپایه معتقدند راه مک کین برای پیروزی بسیار باریک و دشوار شده است.
تیم پاولنتی، فرماندار جمهوریخواه مینه سوتا، از پیشتازی قابل توجه اوباما در ایالت خود سخن می گوید و مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، به امکان بسیار جدی ریاست جمهوری اوباما اشاره می کند.
اوباما در ای میلی از طرفدارانش خواسته است روز انتخابات را مرخصی بگیرند تا صف طولانی رای گیری آنها را از دادن رای منصرف نکند و حتی بتوانند در انتقال دیگران به حوزه های اخذ رای کمک کنند.
در نیومکزیکو، یکی دیگر از ایالت های صحنه ی نبرد میان دو رقیب، نشریه ای پیشاپیش در طرح روی جلد خود از پیروزی اوباما خبر می دهد. بسیاری در آمریکا به خاطر دارند شیکاگو تربیون پیش از نتیجه ی رسمی انتخابات ریاست جمهوری سال هزار و نهصد و چهل و هشت تامس دوی را رئیس جمهور اعلام کرد در حالی که پس از اتمام شمارش آرا هری ترومن پیروز انتخابات معرفی شد. مدیران نشریه در نیومکزیکو می گویند این تنها حرکتی ضدکلیشه برای نمایش حمایت رسمی نشریه از اوباما بوده است.
در همین حال، وبلاگ های راست افراطی حملات علیه اوباما را به نهایت رسانده اند و ریاست جمهوری اوباما را با دوران حزب نازی آلمان مقایسه می کنند و حتی آن را نشانه ای از آخر زمان عنوان می کنند.
جو لوله کش هم که دیروز حمایت خود را از سناتور مک کین اعلام کرده بود در کنفرانس خبری در پاسخ به اظهارنظر یکی از حاضران تائید کرد رای به اوباما یعنی مرگ اسرائیل. البته کمپین سناتور مک کین این اظهارات جو را رد کرد. پس از آن خود جو هم اظهاراتش را پس گرفت و گفت او از سیاست خارجی سررشته ندارد.
دنیس کوسینیچ، قانونگذار دموکرات و یکی از منتقدان صریح الهجه ی دولت بوش در کنگره، و از حامیان اوباما هم از این احتمال خبر می دهد که حمله ی آمریکا در خاک سوریه حرکتی برنامه ریزی شده برای تقویت بخت مک کین در انتخابات بوده باشد.
آخرین نظرسنجی ها از وضعیت دو رقیب در هشت ایالت سرنوشت ساز نشان می دهد که اوباما در اوهایو با هفت درصد، در نوادا با دوازده درصد، در کلورادو با نه درصد، و ویرجینیا با هفت درصد، تمام ایالت هایی که پرزیدنت بوش در سال دو هزار و چهار در آنها پیروز شد، در پیش است. در دو ایالت دیگر پنسیلوانیا و نیوهمشایر که جان کری پیروز شده بود هنوز وضعیت چندان مطمئنی ندارد و در کارولاینای شمالی و فلوریدا تقریبا با مک کین برابر است.
فارغ از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری تردیدی نیست که انتخابات به تغییر ترکیب مجلس نمایندگان و سنا بسود دموکرات ها منجر خواهد شد. خطر از دست رفتن کرسی سناتور جمهوریخواه آلاسکا تد استوینس که با حکم فساد مالی از سوی دادگاه روبروست از مولفه های تقویت این احتمال است. سارا پیلین، فرماندار آلاسکا، پس از درخواست سناتور مک کین برای کناره گیری استوینس به او پیوست و خواست استعفا دهد. یکی از سناتورهای بلندپایه ی جمهوریخواه جیم دمینت هم به گروه جمهوریخواهان خواهان کناره گیری استیونس پیوست. تلاش می شود استیونس با حضورش در رقابت ها بیش از این وضعیت را برای جمهوریخواهان بغرنج نکند.
این هفته در آمریکا جشن هالوین برگزار می شود و بنظر تب انتخابات این مراسم را هم در بر گرفته است.هیو مکمیهن که سی سال است برای طراحی روح و جن و دیو بر روی کدوتنبل شهرت دارد، امسال چهره ی دو کاندیدا، سناتور اوباما و سناتور مک کین را بر روی کدوتنبل های نارنجی رنگ که سمبل هالوین هستند تراشیده است. طراحی هر چهره حدود دو تا سه ساعت وقت می برد و هر یک از این کدوها تا هزار دلار فروخته می شود. هیو قبلا چهره ی هیلری کلینتون، بیل کلینتون، رونالد ریگن، و رودی جولیانی را هم بر کدو تراشیده بود.

هیچ نظری موجود نیست: