۱۳۸۷ مهر ۲۶, جمعه

فصل خنده و حمله

جان مک کین و براک اوباما، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پس از یک وقفه دو روزه با تمام قوا بار دیگر رقابت های انتخاباتی را در ایالت های صحنه نبرد از سر گرفته اند. سناتور مک کین امروز در فلوریدا خواهد بود در حالی که سناتور اوباما به ویرجینیا و میزوری می رود. سناتور جو لیبرمن تلاش زیادی می کند تا رای یهودیان فلوریدا را برای مک کین جمع کند. مک کین سپس به کارولاینای شمالی و ویرجینیا می رود. مک کین در هر سه ایالت پیشتازی خود در نظرسنجی ها را از دست داده است. در فلوریدا اوباما با ۵ درصد اختلاف، در ویرجینیا با اختلاف دو رقمی از مک کین در نظرسنجی ها فاصله گرفته است و در کارولاینای شمالی رقابت شانه به شانه است. با در همین حال، امروز واشنگتن پست، از کاندیداتوری سناتور اوباما اعلام حمایت رسمی کرد. روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله اش می نویسد نحوه ی تاسف بار اداره ی کمپین مک کین و انتخاب سارا پیلین، به معاونت، انتخاب میان مک کین و اوباما را به امر ساده ای برای روزنامه بدل کرد. آخرین نظرسنجی رویترز و زاگبی که سناتور اوباما را کماکان با پنج درصد جلوتر از سناتور مک کین نشان می دهد از تاثیر نامحسوس آخرین مناظره ی دو کاندیدا در تغییر دیدگاه رای دهندگان حکایت دارد.
نظرسنجی امروز آسوشیتدپرس از کاهش تدریجی محبوبیت مک کین از سپتامبر به این سو و افزایش یا ثبات محبوبیت اوباما حکایت دارد. یک روز پس از آخرین مناظره ی تلویزیونی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما برای آخرین بار پیش از انتخابات چهارم نوامبر بدون پیش شرط در مراسم شام شصت و سومین سالگرد یادبود یک بنیاد کاتولیک در نیویورک موسوم به آلفرد سمیت شرکت کرده و سخنرانی کردند و کوشیدند برای افزایش محبوبیت شان وجه لطیف تری از خود را به نمایش بگذارند.
مک کین در ابتدای سخنرانی گفت تحولات در کمپین من بسرعت رخ می دهد و حقیقت دارد که امروز صبح تمام تیم مشاوران ارشد خود را مرخص کردم و تمام پست های آن ها اینک در دست مردی به نام جو لوله کش است.
در واقع دو رقیب ترجیح دادند پس از یک مناظره ی تند در این آخرین حضور مشترک بر مبنای سنت جلسه همه اختلافات را به سخره گرفته و بر سر خنداندن حضار رقابت کنند. انفجار پیاپی خنده از نمایش روی دیگر سیاست در آمریکا حکایت داشت. اشاره ی مک کین به جو لوله کش یکی از اهالی اوهایو بود که به عنوان سمبل طبقه ی متوسط در مناظره ی دو کاندیدا بیست و پنج بار از او نام برده شد.
مک کین با لحنی طنزآمیز با اشاره به حاضران در مراسم که عمدتا رهبران سیاسی دموکرات نیویورک بودند گفت نمی توانم در احساس حمایت فعال گروهی از حضار در این جلسه خللی ایجاد کنم. بعد رو به هیلری کلینتون، سناتور نیویورک که رقابت سختی با اوباما در انتخابات درون حزبی داشت، کرد و گفت از دیدن شما امشب در این جلسه خشنودم.
سپس نوبت به اوباما رسید که با کهولت سن مک کین شوخی کند و بگوید افتخار آشنایی با جد بزرگ ال اسمیت، فرماندار پیشین نیویورک و کاندیدای ناموفق انتخابات ریاست جمهوری که این مراسم جمع آوری کمک های خیریه به افتخار او برگزار می شود، را نداشته اما از جان مک کین شنیده است پیش از اینکه آن دو از ملاقات با هم منع شوند اوقات بیاد ماندنی با هم داشتند.
اوباما سپس با خودش شوخی کرد و گفت بسیاری از شما می دانید که نام براک را من از پدرم گرفته ام اما آنچه که شما نمی دانید این است که براک به زبان سواحیلی یعنی «اون یکی». اشاره ی او به زمانی در مناظره ی دوم بود که مک کین به جای نام بردن از اوباما او را «اون یکی» خطاب کرده بود. اوباما سپس با کنایه به آنهایی که با اغراض سیاسی نام دوم او، حسین، را در کمپین تکرار می کنند گفت اسم دوم ام را از کسی گرفته ام که فکر نمی کرد زمانی ممکن است برای ریاست جمهوری رقابت کنم.
البته تمام جلسه به شوخی نگذشت و دو کاندیدا از یکدیگر به زیبایی تقدیر کردند.
اما، خارج از فضای دوستی میان دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات رقابت های انتخاباتی شدیدتر از آن است که بتوان تصور کرد.
کمپین مک کین و کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه هیجده روز مانده به انتخابات در ایالت های بطور سنتی جمهوریخواه که خطر شکست را احساس می کنند تماس های تلفنی خودکاری را آغاز کرده اند که در آن نسبت به رابطه ی اوباما با یک تروریست داخلی هشدار داده می شود.
در راستای نمایش چهره ای لطیف تر به رای دهنده دیشب شاهد حضور سناتور مک کین پس از مدتها جنجال در برنامه ی طنز تلویزیونی دیوید لترمن در سی بی اس بودیم و سناتور بایدن در برنامه ی طنز تلویزیونی جی لنو در ان بی سی حضور داشت. این برنامه ها میلیون ها بیننده دارد و فرصت مناسبی برای کاستن از زهر رقابت های انتخاباتی و تماس بی پرده با مردم است. فردا شب سارا پیلین در یکی از موفقترین برنامه های طنز تلویزیونی موسوم به ستردی نایت لایو شرکت می کند. نمایش های این گروه که در آن با رفتار و افکار خانم پیلین شوخی می کنند دهها میلیون بیننده در آمریکا و دیگر نقاط جهان را به خود جلب کرده است. تینا فی، هنرپیشه ی آن برنامه، به زیبایی رفتار پیلین را تقلید می کند.
در عین حال شایعاتی هم در رسانه ها مطرح شده مبنی بر اینکه احتمال دارد کاولین پاول، وزیر خارجه ی پیشین آمریکا، در یک برنامه ی میزگرد سیاسی تلویزیونی آخر هفته از سناتور اوباما اعلام حمایت کند. پاول، ژنرال چهار ستاره ی بازنشسته، رئیس ستاد مشترک در زمان جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، مشاور سه رئیس جمهور بوده است. حمایت جمهوریخواهی در حد و اندازه ی پاول از اوباما می تواند بسیار خبرساز باشد و اوضاع را برای مک کین بغرنجتر کند. باید در انتظار برنامه ی صبح یکشنبه ی میت دپرس بود تا ببینیم پاول چه خواهد گفت. پیشتر از او در این باره سوال شده بود و او که دوستی نزدیکی با مک کین دارد از هر دو کاندیدا تقدیر کرده بود ولی موضع گیری نکرده بود. اعضای کمپین مک کین ابراز نگرانی کرده اند که حضور پاول در چند روز مانده به انتخابات در یک میزگرد تلویزیونی بی دلیل نیست.

۱ نظر:

Unknown گفت...

آقا یکی از وبلاگ نویسان آبروی حسین درخشان رو برده. باور نمی کنید اینم لینکش: shokouheiran.blogfa.com