۱۳۸۷ مهر ۲۶, جمعه

آیا مک کین برنده شد یا اوباما شکست نخورد؟

۱۹ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از پایان آخرین مناظره ی تلویزیونی سناتور دموکرات براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین در دانشگاه هافسترا در نیویورک دو کاندیدا برای رقابت های فشرده انتخاباتی راهی ایالت های سرنوشت ساز در انتخابات چهارم نوامبر می شوند. مک کین ناچار است در فرصت اندک باقیمانده به برنامه ی خود حضور در ایالت های بطور سنتی جمهوریخواه را اضافه کند که نظرسنجی ها از احتمال پیروزی اوباما در آن خبر می دهد. مک کین در مناظره ی دیشب هر چه در چنته داشت برای تغییر روند رقابت ها و افکندن سایه ی تردید بر اوباما انجام داد و بارها او را متهم کرد که به مردم آمریکا حقیقت را نمی گوید.
راند آخر رو در رویی انتخاباتی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور براک اوباما برخلاف دو مناظره ی قبلی مملو از حملات پیاپی سناتور مک کین بود. جان مک کین که در نظرسنجی ها از اوباما عقب مانده است رقیب دموکرات را متهم کرد که با طرح مالیاتی اش در پی تقسیم ثروت است و زمینه ساز یک جنگ طبقاتی خواهد شد و اوباما را برای یکی شمردن او با پرزیدنت بوش شدیدا مورد انتقاد قرار داد.
مک کین در یکی از مهمترین فرازهای مناظره به اوباما گفت سناتور اوباما من پرزیدنت بوش نیستم اگر می خواستید با بوش رقابت کنید باید چهار سال پیش در انتخابات شرکت می کردید.
اوباما ضمن حفظ آرامش گفت مشابهت سیاست های اقتصادی شما و حمایت از طرح های بودجه ی دولت بوش شما را با پرزیدنت بوش متفاوت نشان نمی دهد.
نیکول والاس، مشاور ارشد مک کین، معتقد است مناظره دیشب یک پیروزی قاطع برای جان مک کین بود.
با وجودیکه به باور بسیاری مک کین بهترین حضور خود را در سه مناظره دیشب به نمایش گذاشت اما، نظرسنجی سی بی اس با ۵۳ درصد در برابر ۲۲ درصد و سی ان ان که نسبت پرسش شوندگان دموکراتش به جمهوریخواهان ۴۰ به ۳۰ بود با ۵۸ درصد در برابر ۳۱ درصد اوباما را برنده ی مناظره نشان داد. حتی نظرسنجی فاکس نیوز از گروه منتخبی از رای دهندگان مستقل از پیروزی اوباما حکایت دارد.
جنیفر گرانهولم، فرماندار دموکرات میشیگن، می گوید مک کین به یک تغییر شدید نیاز داشت اما، تنها چیزی که مردم شاهد بودند یک فرد عصبی و صراحتا کمی ناامید را بود که درباره ی مسائلی بی ارتباط با نگرانی های مردم صحبت می کرد که ارتباطی با نگرانی های مردم نداشت.
مک کین در طول ۹۰ دقیقه مناظره اوباما را بی وقفه مورد انتقاداتی تند قرار داد که بعضی حامیان کمپین اش از او تمنا کرده بودند. از جمله پرسش ها گستره ی روابط اوباما با ویلیام ایرز، یک عضو پیشین گروه تروریستی داخلی دهه شصت آمریکا، و نقش اوباما در همکاری با ایکورن، سازمانی است که در کانون اتهامات بر سر تقلب در روند ثبت نام انتخاباتی قرار داد. مک کین این مهم را در شرایطی انجام داد که نظرسنجی ها به تاثیر منفی این اقدامات بر محبوبیت مک کین در میان رای دهندگان صحه می گذارد.
اوباما ضمن رد اتهامات گفت می تواند سه هفته ی دیگر حملات را تحمل کند اما، مردم آمریکا نمی توانند چهار سال دیگر سیاست های اقتصادی شکست خورده را تحمل کنند.
اوباما از رقیب جمهوریخواهش خواست ۱۹ روز باقیمانده را درباره ی مشکلات اقتصادی مردم سخن بگویند.
نیکول والاس می گوید آنچه مردم آمریکا خواهان آن هستند حقیقت است و زمانی که ما درباره ی براک اوباما و بعضی دروغ هایش درباره ی وابستگی و پیوستگی هایش صحبت می کنیم مساله ی یافتن حقیقت است. مساله ی دموکرات و جمهوریخواه نیست همه ی آمریکایی ها در پی شنیدن حقیقت هستند.
کارشناسان معتقدند اوباما برای حفظ روند پیشتازی اش در نظرسنجی ها تنها نیاز به حضوری با تدوام و بدون هیاهو داشت. هیلری کلینتون دقایقی پس از مناظره گفت اوباما در آستانه ی تمام کردن رقابت قرار دارد. مک کین اینک مجبور به دفاع از ایالت هایی است که سنگر مطمئن جمهوریخواهان بوده است.
تیم پاولنتی، فرماندار جمهوریخواه مینه سوتا، پیش بینی می کند شاهد انتخاباتی نزدیک باشیم و می گوید مک کین بارها در طول زندگی اش در شرایطی که کسی حساب چندانی روی او باز نمی کرد از ته صف گام بر سکوی نخست گذاشته و این بار نیز می تواند آن موفقیت ها را تکرار کند.
در مناظره از دو کاندیدا در این باره سوال شد که با توجه به بحران اقتصادی در بودجه ی آتی از چه برنامه هایی صرفنظر خواهند کرد مک کین به بودجه ی دفاع اشاره کرد. بودجه ی نظامی آمریکا با حدود ۶۹۰ میلیارد دلار که ۱۸۰ میلیون دلار آن به جنگ عراق و افغانستان اختصاص دارد در بالاترین حد پس از جنگ جهانی است. در سایه ی کسری هنگفت بودجه و بحران اقتصادی اعضای کمپین می گویند اصلاحات ساختاری در بودجه ی دفاع ضروری است اما، با توجه به برنامه ی توسعه ی ارتش و افزودن ۳۰ هزار سرباز جدید به نیروی زمینی تا سال ۲۰۱۰ تغییری چندانی در بودجه رخ نخواهد داد. درباره ی دیپلماسی عمومی و ترویج و تبلیغ دموکراسی نیز چنین اعتقادی وجود دارد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

اقای دهقان پور سلام
یادداشتی درباره انتخابات آمریکا نوشتم که خوشحال می شوم نظرتان را درباره آن بدانم... لطفا به وبلاگ من سر بزنید./ با سپاس-امید ایران مهر

سيامک دهقانپور گفت...

امید عزیز، مطلبت بسیار خواندنی بود. قربانی گرفتن دوباره از دموکرات توسط دانشجویان فراز محکمی است.