۱۳۸۷ آبان ۹, پنجشنبه

آیا بحران اقتصادی آمریکا بر بودجه ی نظامی و دیپلماتیک تاثیر منفی می گذارد؟

این دو کلیپ چکیده ای است از گفتگوی من با مقامات کمپین جان مک کین و براک اوباما درباره ی تاثیر احتمالی بحران اقتصادی آمریکا بر توانایی های دولت بعدی در گسترش ارتش و ترویج دموکراسی و حقوق بشر در جهان بویژه خاورمیانه و اینکه آیا در بودجه ی آتی این برنامه ها محدود خواهد شد؟

بودجه ی فعلی ارتش آمریکا با حدود ۶۹۰ میلیارد دلار که ۱۸۰ میلیارد دلار آن به جنگ عراق و افغانستان اختصاص دارد در بالاترین حد پس از جنگ جهانی است. در سایه ی کسری هنگفت بودجه و بحران اقتصادی اعضای کمپین می گویند اصلاحات ساختاری در بودجه ی دفاع ضروری است اما، با توجه به برنامه ی توسعه ی ارتش و افزودن ۳۰ هزار سرباز جدید به نیروی زمینی تا سال ۲۰۱۰ تغییری چندانی در بودجه رخ نخواهد داد. درباره ی دیپلماسی عمومی و ترویج و تبلیغ دموکراسی نیز چنین اعتقادی وجود دارد.

در کلیپ اول، راب پورتمن، مشاور ارشد مک کین؛ بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو و از اعضای فعال کمپین اوباما؛ و پیتر کینگ، عضو ارشد کمیته ی امنیت ملی کنگره و از مشاوران مک کین، صحبت می کنند.

در کلیپ دوم، از دیدگاه رام امانوئل، از اعضای رهبری حزب دموکرات در کنگره و از حامیان اوباما؛ بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو و از اعضای فعال کمپین اوباما؛ و پیتر کینگ، عضو ارشد کمیته ی امنیت ملی کنگره و از مشاوران مک کین؛ و راب پورتمن، مشاور ارشد مک کین؛ مطلع می شوید.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

قای دهقانپور گرامس!
شما یکی از بهترین گوینده های وی او ا
هستید و من تقریبا همه ی برنامه ها و گزراش های شما را می بینمو تحسین می کنم. در مورد این مطلب، به نظرم یک غلط تایپی شده است : بودحه ی جنگی آمریکا در عراق و افغانستان 180میلیارد( و نه 180 میلیون) دلار است.
موفق و تندرست باشید.
شهریار

سيامک دهقانپور گفت...

از توجه ات ممنونم. اصلاح شد.