۱۳۸۷ آبان ۱۰, جمعه

آیا رای دهندگان مردد به مک کین رای خواهند داد؟

چهار روز به انتخابات آمریکا؛ نبرد نفس گیر میان براک اوباما و جان مک کین بر سر جلب آرای حدود چهارده درصد رای دهندگان مردد به اوج خود می رسد. اوباما امروز به آیوا ایالتی می رود که سنگ بنای پیروزی های انتخاباتی او در آن جا نهاده شد و سپس راهی ایالت جمهوریخواه ایندیانا می شود که نظر سنجی ها از رقابت شانه به شانه ی او با جان مک کین حکایت دارد. مک کین امروز برای دومین روز پیاپی در ایالت سرنوشت ساز اوهایو تلاش می کند پیشتازی شش درصدی اوباما در نظرسنجی ها را خنثی کند. در تاریخ آمریکا هیچ جمهوریخواهی بدون پیروزی در اوهایو به ریاست جمهوری دست نیافته است. اقتصاد و امنیت ملی محور جدال های انتخاباتی در این روزهای منتهی به چهارم نوامبر است.
مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، می گوید رئیس جمهور بعدی آمریکا با مجموعه ای از چالش ها در سیاست خارجی از جمله ظهور گروههای تروریستی جدید و قدرتمندتر و رشد فزاینده ی اقتصادی کشورهایی چون چین روبرو خواهد بود.
در پایان ماه اکتبر هستیم و برای غافلگیری ماه اکتبر و اقدامی که به تغییر روند موجود در انتخابات منجر شود کمی دیر شده است
اما، براک اوباما و جان مک کین بسیار با احتیاط چهار روز منتهی به انتخابات را زیر نظر دارند.
بسیاری معتقدند در دو انتخابات پیشین ریاست جمهوری آمریکا بروز رخدادهای غیرقابل پیش بینی، از جمله پخش نوار ویدئوی اسامه بن لادن، رهبر شبکه ی تروریستی القاعده، در جمعه ی پیش از انتخابات سال دو هزار و چهار، در نتیجه ی انتخابات و شکست جان کری و پیروزی پرزیدنت بوش بی تاثیر نبوده است.
نوار یادآور خطر تروریسم بود و به باور کارشناسان در حرکت رای دهندگان مردد موثر بود.
با نزدیکتر شدن رقابت ها میان مک کین و اوباما نظرسنجی جدید آسوشیتدپرس نشان می دهد که از هر هفت رای دهنده هنوز یک نفر تصمیم نگرفته است به چه کسی رای بدهد. این نظرسنجی مدعی است این افراد به احتمال زیاد سفیدپوست هستند و گرایش لیبرال ندارند.
جان مک کین طی کمپین سرنوشت سازش در اوهایو با اشاره به حضورش در رقابت های انتخاباتی متعدد گفت احساس می کنم روند انتخابات بسود ما در حال چرخش است و در اوهایو پیروز می شویم.
مایک مک کانل، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دیروز در کنفرانسی درباره ی چالش های پیش روی رئیس جمهور بعدی گفت شرایط جهانی دلخواه رشد گروههای تروریستی و نفوذ آنها در خاورمیانه و دیگر نقاط جهان است و پیشرفت های علمی و فنی امکاناتی را در اختیار آنها قرار می دهد تا به حملات گسترده ی بیولوژیکی و رادیواکتیو دست بزنند.
مک کانل با اشاره به اینکه حملات بزرگ تروریستی در سال نخست ریاست جمهوری پرزیدنت بوش و پرزیدنت کلینتون اتفاق افتاد نسبت به آسیب پذیری آمریکا در برابر یک حمله ی تروریستی در سال نخست ریاست جمهوری جدید هشدار داد.
مک کین امروز تاکید کرد او رئیس جمهوری نخواهد بود که نیاز به آزموده شدن داشته باشد.
در عین حال، بسیاری معتقدند غافلگیری اکتبر در انتخابات امسال ماه سپتامبر زمانی رخ داد که طرح نجات مالی هفتصد میلیارد دلاری به تغییر مسیر انتخابات بسوی اوباما منجر شد و موقعیت مک کین را تضعیف کرد.
پیروزی در ایالت اوهایو با بیست رای کالج انتخاباتی برای جان مک کین حیاتی است. مک کین با شور و هیجانی مضاعف به رای دهندگان یادآوری کرد آخرین دموکراتی که بدون پیروزی در اوهایو رئیس جمهور شد جان اف کندی بود و او تلاش خواهد کرد اوهایو در اردوی جمهوریخواهان باقی بماند.
اما، انتشار گزارش کاهش سه دهم درصدی تولید ناخالص ملی در سه ماهه ی سوم سال دستمایه ی خوبی برای رقیب دموکرات براک اوباما بود تا مقصر را جمهوریخواهان و سیاست های هشت سال گذشته معرفی کند.
انتشار گزارش با خبر سود پانزده میلیارد دلاری بی سابقه ی شرکت نفتی اکسان موبیل در همین سه ماهه همزمان شد.
مک کین با اشاره به رای مثبت اوباما به لایحه ی اخیر انرژی و مخالفت او با آن رقیب دموکرات و سیاست های حزب دموکرات را مقصر معرفی کرد.
بنا به گزارش ها سی و پنج درصد پیشاپیش تصمیم گرفته اند در رای گیری زودهنگام پیش از انتخابات چهارم نوامبر شرکت کنند ولی هر دو کمپین سخت می کوشند در این روزهای پایانی ذهن رای دهنده را نسبت به رقیب تغییردهند و آخرین سلاحهای انتخاباتی را از انبار بیرون می آورند.
مک کین امروز برای جلب آرای مستقلین مردد باتفاق آرنولد شوارتزنگر در مجموعه ای از گردهمایی های انتخاباتی در اوهایو حاضر می شود. ال گور، معاون پیشین ریاست جمهوری آمریکا، امروز برای نخستین بار از زمان انتخابات سال دو هزار در فلوریدا برای اوباما فعالیت انتخاباتی می کند.
اوباما دیروز در ویرجینیا هشدار داد که حامیانش سرخوش از نظرسنجی ها عقب نشینند و لحظه ای را تا شب انتخابات از دست ندهند.
بنا به گزارش نیلسن مدیا آگهی انتخاباتی نیم ساعته ی اوباما که با هزینه ای گزاف از هفت شبکه تلویزیونی پخش شد و هدفش جلب آرای مرددین بود بیش از سی سه میلیون و پانصد هزار بیننده داشته است.
متوسط نظرسنجی های سراسری از پیشتازی شش درصدی اوباما حکایت دارد اما، نیویورک تایمز و سی بی اس از اختلاف یازده درصدی دو رقیب خبر می دهد. نیویورک تایمز بر مبنای این نظرسنجی از جمله دلایل باریک شدن راه موفقیت مک کین را سارا پیلین، کاندیدای معاونت او می داند و می گوید پنجاه و نه درصد پرسش شوندگان معتقدند پیلین برای معاونت ریاست جمهوری از آمادگی لازم برخوردار نیست اما، نزدیک به سه چهارم پرسش شوندگان سناتور جوزف بایدن را فردی مناسب برای معاونت اوباما می دانند.
لارنس ایگلبرگر، وزیر خارجه ی دولت بوش پدر و از حامیان مک کین، در مصاحبه ای عنوان کرد سارا پیلین برای معاونت ریاست جمهوری آماده نیست اما، می تواند به قابلیت کافی اگر نه درخشان دست یابد.
پیلین که زیر فشارهای سیاسی بسیاری قرار دارد دیروز در حمله ای شدید اوباما را فاقد قابلیت های لازم برای اداره ی امور امنیت ملی دانست.
مک کین طی فعالیت انتخاباتی روز چهارشنبه در فلوریدا هشدار داد اگر اوباما رئیس جمهور شود امکان دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای بیشتر می شود چرا که او فردی ناآزموده است.
بنا بر یک نظرسنجی در ایالت تکزاس بیست و سه درصد رای دهندگان معتقدند اوباما مسلمان است و به دروغ خود را مسیحی معرفی می کند.
اوباما در ویرجینیا خطاب به مشتاقانش گفت تمام تلاش آنها این است تا کاری کنند شما از من بترسید.
این روزها تمام توجه معطوف دو کاندیدای دو حزب بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری است اما، کاندیداهای دیگری هم در رقابت ها حضور دارند. دیشب تنها مناظره ی تلویزیونی میان رلف نیدر، کاندیدای مستقل، باب بار، کاندیدای حزب لیبرترین، و چاک بالدوین، کاندیدای حزب قانون اساسی، اتفاقا در ایالت اوهایو برگزار شد. هر سه کاندیدا علیرغم اختلافاتی اتفاق نظر دارند که کاندیداهای دو حزب دموکرات و جمهوریخواه از اهداف قانون اساسی آمریکا منحرف شده اند. بر مبنای نظرسنجی های سراسری رلف نیدر، که برای چهارمین بار خود را کاندیدا کرده است سه درصد، و باب بار، چهار دوره نماینده ی جورجیا در کنگره ، دو درصد آرا را کسب می کنند. این کاندیداها در مجموع احتمالا حدود شش درصد آرا در اوهایو را بدست خواهند آورد و می توانند بر تغییر نتیجه ی انتخابات تاثیر مستقیم بگذارند.
با شدت یافتن رقابت های انتخابات ریاست جمهوری انتخابات کنگره نیز بسیار خبر ساز شده است. حدود شش تا نه کرسی سنا صحنه ی رقابت شدید میان دموکرات ها و جمهوریخواهان است. کرسی کارولاینای شمالی بشدت خبر ساز شده و پخش آگهی های انتخاباتی و متهم کردن رقیب به همنشینی با ملحدان کار را به دادگاه کشانده است. سناتور جمهوریخواه الیزابت دول در خطر از دست دادن کرسی اش به خانم کی هیگن دموکرات، قانونگزار ایالتی و مدرس مذهبی، قرار دارد.
رقابت حساس بعدی در مینه سوتاست که از احتمال شکست سناتور جمهوریخواه نورم کلمن از ال فرنکن دموکرات، یک کمدین تلویزیونی، حکایت دارد. بیل کلینتون برای تقویت احتمال پیروزی فرنکن برای او فعالیت انتخاباتی می کند.اما، اتفاق عجیب احتمال از دست دادن یک کرسی دموکرات ها در پنسیلوینیاست. جان مورتای دموکرات با چند دهه سابقه پس از اینکه بخشی از مردم ایالت خود را نژادپرست هایی معرفی کرد که به اوباما رای نخواهند داد در خطر از دست دادن کرسی اش در مجلس نمایندگان قرار گرفته است.

۱۳۸۷ آبان ۹, پنجشنبه

نگاهی به آزادی آکادمیک در فصل انتخابات

آیا بحران اقتصادی آمریکا بر بودجه ی نظامی و دیپلماتیک تاثیر منفی می گذارد؟

این دو کلیپ چکیده ای است از گفتگوی من با مقامات کمپین جان مک کین و براک اوباما درباره ی تاثیر احتمالی بحران اقتصادی آمریکا بر توانایی های دولت بعدی در گسترش ارتش و ترویج دموکراسی و حقوق بشر در جهان بویژه خاورمیانه و اینکه آیا در بودجه ی آتی این برنامه ها محدود خواهد شد؟

بودجه ی فعلی ارتش آمریکا با حدود ۶۹۰ میلیارد دلار که ۱۸۰ میلیارد دلار آن به جنگ عراق و افغانستان اختصاص دارد در بالاترین حد پس از جنگ جهانی است. در سایه ی کسری هنگفت بودجه و بحران اقتصادی اعضای کمپین می گویند اصلاحات ساختاری در بودجه ی دفاع ضروری است اما، با توجه به برنامه ی توسعه ی ارتش و افزودن ۳۰ هزار سرباز جدید به نیروی زمینی تا سال ۲۰۱۰ تغییری چندانی در بودجه رخ نخواهد داد. درباره ی دیپلماسی عمومی و ترویج و تبلیغ دموکراسی نیز چنین اعتقادی وجود دارد.

در کلیپ اول، راب پورتمن، مشاور ارشد مک کین؛ بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو و از اعضای فعال کمپین اوباما؛ و پیتر کینگ، عضو ارشد کمیته ی امنیت ملی کنگره و از مشاوران مک کین، صحبت می کنند.

در کلیپ دوم، از دیدگاه رام امانوئل، از اعضای رهبری حزب دموکرات در کنگره و از حامیان اوباما؛ بیل ریچاردسون، فرماندار دموکرات نیومکزیکو و از اعضای فعال کمپین اوباما؛ و پیتر کینگ، عضو ارشد کمیته ی امنیت ملی کنگره و از مشاوران مک کین؛ و راب پورتمن، مشاور ارشد مک کین؛ مطلع می شوید.

نظرسنجی ها تا چه حد معیار محسوب می شوند؟

پنج روز به انتخابات آمریکا؛ بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، می گوید براک اوباما، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، نماد آینده ی آمریکاست. بیل کلینتون این نقطه نظر را نیمه شب گذشته در نخستین حضور مشترکش با براک اوباما در یک گردهمایی انتخاباتی در فلوریدا و خطاب به حدود سی و پنج هزارتن از جمعیت حاضر عنوان کرد. ساعاتی قبل از این گردهمایی هفت شبکه ی تلویزیونی آگهی نیم ساعته ی پر هزینه ای را بطور همزمان پخش کردند که معرفی دوباره ی براک اوباما، و طرح های او برای اصلاح اقتصاد، سیستم خدمات درمانی، آموزش و انرژی در کانون آن قرار داشت.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین و کاندیدای معاونتش، سارا پیلین، باتفاق آمادگی اوباما را برای ریاست جمهوری به پرسش گرفته و بی اعتنا به نظرسنجی هایی که از ادامه ی پیشتازی رقیب دموکرات حکایت دارد عهد کردند با یک پیروزی در شب انتخابات بسیاری را حیرت زده کنند.
براک اوباما امروز سه ایالت سرنوشت ساز فلوریدا، ویرجینیا، و میزوری را صحنه ی تاخت و تاز قرار خواهد داد و رقیب جمهوریخواه، جان مک کین، تمام امروز و فردا را در ایالت بسیار مهم، اوهایو، خیمه می زند.
مک کین در فرصت کوتاه باقیمانده تمام تلاش خود را بر ایجاد تردید در ذهن رای دهندگان نسبت به اوباما معطوف کرده است و طرح مالیاتی او و قابلیت اوباما را در دفاع از کشور در برابر القاعده و دیگر تهدیدهای موجود در جهان به چالش می گیرد.
بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، دیشب در حالی که اوباما را در کنار خود داشت ضمن ستودن جهان بینی، سیاستگذاری ها، و قابلیت های اوباما در عمل به برنامه هایش به رای دهندگان آمریکایی گفت اوباما باید رئیس جمهور ما باشد.
حضور بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، برای نخستین بار در کنار براک اوباما در ایالت سرنوشت ساز فلوریدا که به صحنه ی نبرد شانه به شانه با رقیب جمهوریخواه، جان مک کین، بدل شده است می تواند موقعیت را بسود اوباما تغییر دهد. کلینتون به رای دهندگان هشدار داد تنها یک چیز می تواند مانع ریاست جمهوری اوباما شود و آنهم عدم حضور مردم در پای صندوق های رای در سه شنبه چهارم نوامبر است.
پیشاپیش بیش از شانزده میلیون تن در بیش از سی ایالت با صبوری ساعتها در صف های طولانی در انتظار ماندند تا در رای گیری زودهنگام شرکت کنند. تا کنون شمار رای دهندگان در مقایسه با سال دو هزار و چهار در بسیاری از ایالت ها دو برابر برآورد شده است و بخش عمده ای از آنها دموکرات هستند. اما، آرای غیابی از نسبت بیشتر جمهوریخواهان حکایت دارد.
نظرسنجی های جدید گر چه از پیشتازی چشمگیر اوباما نسبت به مک کین در میان مستقل ها، زنان، کاتولیک ها، لاتین تبارها و سیاهان خبر می دهد اما، مک کین کماکان در میان مردان سفیدپوست از محبوبیت بیشتری برخوردار است.
اوباما دیشب در آگهی نیم ساعته ی انتخاباتی کوشید با نمایش بخش فشرده ای از زندگی چند خانواده ی سفید طبقه ی کارگری، لاتین تبار، و سیاهپوست از خود چهره ی رهبری را نشان دهد که مرزهای جغرافیایی و نژادی را در هم خواهد شکست. یکی از اهداف این آگهی که ساعت هشت شب بطور همزمان از هفت شبکه ی تلویزیونی پخش شد ارائه ی تصویری مطمئن از اوبامای رئیس جمهور در کاخ سفید بود. از فصول موثر آگهی تصاویر مادر لاتین تباری است که به سختی مایحتاج فرزندانش را تامین می کند؛ زن سیاه سالخورده ای که با دستهای روماتیسمی زیر هزینه های درمانی خم شده و در خطر از دست دادن خانه ی دوران بازنشستگی اش قرار دارد؛ و پدری که برای دخترش کتاب می خواند؛ تا پیام های اوباما در حوزه ی اقتصاد، درمان، و آموزش عینت یابد. اما، آگهی انتقاداتی را هم بدنبال داشت و بسیاری معتقدند اوباما در ارائه ی هزینه های سنگین برنامه هایش و غیرقابل اجرا بودن بعضی از آنها با مردم رو راست نبوده است.
مک کین کماکان می کوشد با کوبیدن بر طبل بی تجربگی اوباما و سوابق بشدت لیبرالش و ارتباط با یک استاد دانشگاه منتقد اسرائیل توجه عمومی را به خود جلب کند که این آخری نسبتا موثر بوده است.
شش ماه پیش مقاله ای در لس آنجلس تایمز نوشته شد که به استناد ویدئویی از حضور اوباما در میهمانی خداحافظی رشید خلیلی خبر می دهد. خلیلی که در دانشگاه شیکاگو تدریس و در نزدیکی منزل اوباما زندگی می کرد قصد انتقال به دانشگاه کلمبیا در نیویورک را داشت. رشید خلیلی از منتقدان سیاست های دولت اسرائیل بوده و از اساس تشکیل کشور اسرائیل را نادرست می داند. او در سلسله مقالات و سخنرانی هایی مواضع خود را منعکس کرده است اما، این ادعا را که او سخنگوی جبهه ی آزادیبخش فلسطین بوده است رد کرده است.
بعضی معتقدند ظاهرا بیل ایرز، استاد دانشگاه شیکاگو و عضو پیشین گروه افراطی «ودر آندرگراند» که در دهه ی شصت در ساختمان های فدرال بمبگذاری می کرد، هم در آن میهمانی حضور داشته است.
شایعات حاکی از این است که سخنان تند ضد اسرائیلی در آن مجلس مطرح شده است.
سارا پیلین و جان مک کین می خواهند بدانند اوباما آنجا چه گفته است.
مک کین حتی دیشب گفت اگر او یا پیلین با یک نئونازی در جایی بود و از آن ویدئویی وجود داشت تا به حال در رسانه ها پخش شده بود. مک کین از تصمیم لس آنجلس تایمز برای عدم انتشار آن انتقاد کرده است.
برمبنای قانون مطبوعات حفظ حقوق منبع خبر در صورت توافق باید حفظ شود و لس آنجلس تایمز می گوید به شرط عدم انتشار ویدئو اجازه یافته گزارش را تهیه کند.
خلیلی خود در جایی گفته است که اوباما با او اختلاف نظر دارد اما، دیدگاه بازی نسبت به مساله اسرائیل و فلسطین دارد.
گروهی از دموکرات ها در واکنش می گویند کمیته ای از جمهوریخواهان که مک کین عضوی از آن بوده به موسسه ای که تحت مدیریت خلیلی در غزه فعالیت های سیاسی اجتماعی و نظرسنجی می کرده است کمک مالی می کردند. از این رو آنها این فشار کمپین مک کین را اقدامی از سرناچاری و برای تغییر روند رقابت ها در فاصله ی اندک مانده به انتخابات تعبیر کرده اند.
در همین حال، اوباما در مصاحبه ای با ای بی سی گفت در صورت پیروزی در انتخابات در کابینه اش جمهوریخواهان خوش فکر حضور خواهند داشت. اوباما درباره ی احتمال باقی ماندن رابرت گیتز، در سمت وزیر دفاع، سخنی نگفت اما، تاکید کرد امنیت ملی باید مساله ای فراحزبی باشد. او تاکید کرد اینک تمام توجه خود را معطوف انتخابات کرده و قصد فکر کردن به کابینه را ندارد.
بسیاری از احتمال انتخاب ریچارد دنزیگ، وزیر پیشین نیروی دریایی، و سناتور جمهوریخواه چاک هیگل برای اداره ی وزارت دفاع سخن می گویند و معتقدند وزیر دفاع و خزانه داری دو وزیری هستند که بیشترین حساسیت را برخواهند انگیخت.
در این آخرین روزها، اوباما همچنین پخش نخستین آگهی انتخاباتی انتقادی خود علیه سارا پیلین را آغاز کرده است. در این آگهی پس از ظاهر شدن گفته های مک کین بر تصویر مبنی بر بی تجربگی اش در امور اقتصادی و نیاز به مشورت با معاونش سپس تصویر پیلین در حال چشمک زدن را می بینیم که در برابر نام او یک علامت سوال ظاهر می شود.
مک کین دیشب در مصاحبه ای با سی ان ان با بی اعتنایی نسبت به نظرسنجی هایی که از باریک شدن راه پیروزی او حکایت دارند وعده داد ساعتی که رای گیری تمام شود پیروزی او رقم خواهد خورد.
پس از هفته ها کمپین مک کین موفق شد با کمک حزب جمهوریخواه در پخش آگهی های تلویزیونی با اوباما در ایالت های سرنوشت سازی چون فلوریدا، اوهایو، ویرجینیا، و پنسیلوانیا نسبتا برابری کند.
سناتور مک کین دیشب سیستم جمع آوری کمک های مالی اوباما را غیرشفاف و مساله دار عنوان کرد و عدم پایبندی او را به وعده اش برای استفاده از بودجه ی مقرر فدرال برای انتخابات مورد انتقاد قرار داد. آخرین نظرسنجی ها موجب شده که شبکه های خبری دو ایالت جمهوریخواه کلورداو و نوادا را در لیست ایالت های متمایل به اوباما قرار دهند و اعلام کنند اگر انتخابات امروز برگزار می شد اوباما بر مبنای نظرسنجی ها با بیش از دویست و هشتاد رای کالج الکترال پیروز بود.
در این روزهای منتهی به انتخابات نظرسنجی ها ارقام بسیار متفاوتی را نشان می دهند. سابقه ی نظرسنجی های نادرست به سال هزار و نهصد و چهل و هشت زمانی برمی گردد که آمار از پیشتازی تامس دووی جمهوریخواه خبر می داد اما، سرانجام هری ترومن دموکرات پیروز شد.
آخرین نمونه هم انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در نیوهمشایر بود که اوباما بر خلاف نظرسنجی هایی که او را از هیلری کلینتون با هشت تا ده درصد اختلاف پیشتاز نشان می داد با پنج درصد اختلاف شکست خورد.
مک کین امیدوارست همین اتفاق در چهارم نوامبر تکرار شود.
اما، باید توجه کرد که نظرسنجی ها نمایانگر نتیجه ی انتخابات نیستند.
دیروز راسموسن اوباما را با سه درصد پیشتاز نشان می داد اما، موسسه ی پیو اوباما را شانزده درصد. تفاوت در مدل نظرسنجی است که یا بر مبنای رای دهندگان احتمالی در الگوی مشارکت سال دو هزار و چهار صورت می گیرد یا بر مبنای الگوی مشارکت احتمالی بالای امسال در میان سیاهان، لاتین ها، و جوانان. در این معادله مشارکت دانشجویان را که عمدتا از تلفن همراه استفاده می کنند و در نظرسنجی های تلفنی چندان نقشی ندارند نباید فراموش کرد.
گالوپ بر همین مبنا دو نظرسنجی تهیه کرده است که در یکی اوباما را با دو درصد ودر دیگری با هفت درصد پیشتاز نشان می دهد.
کمپین مک کین معتقد است مشارکت در تمام گروهها بالا خواهد بود. گروهی معتقدند بردلی افکت هم نتایج خود را آشکار خواهد کرد و رنگ پوست اوباما آرای مک کین را افزایش می دهد.به هر شکل نظرسنجی های روزانه ی راسموسن، زاگبی و گالوپ که در روزهای منتهی به انتخابات تهیه می شود از دقت بیشتری برخورداراست.

۱۳۸۷ آبان ۸, چهارشنبه

جنگ رسانه ای مک کین و اوباما

شش روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات هر چه در چنته دارند رو می کنند. سناتور دموکرات براک اوباما امشب آگهی انتخاباتی پر هزینه و کم نظیر نیم ساعته ای را از تقریبا تمام شبکه های سراسریٍ بزرگ آمریکا، ان بی سی، سی بی اس، و فاکس، پخش می کند و همزمان در فلوریدا، که یکی از سرنوشت سازترین ایالت هاست، در نخستین کمپین مشترک به اتفاق بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، حاضر خواهد شد. رای دهندگان در فلوریدا امروز همچنین شاهد حضور فعال سناتور جمهوریخواه جان مک کین خواهند بود و در نشریات آن ایالت آگهی یک دی وی دی نود و پنج دقیقه ای ضد اوباما را مشاهده می کنند. این دی وی دی با هزینه ای بالغ بر یک میلیون دلار در سه ایالت سرنوشت ساز در حال توزیع است. جان مک کین که در نظرسنجی ها از اوباما عقب مانده است در فاصله ی کوتاه مانده به انتخابات در تلاشی جدید می کوشد نگرانی های اقتصادی مردم را به مساله ی امنیت ملی پیوند بزند.
نبرد انتخاباتی امشب به جنگ رسانه ای بدل خواهد شد.
آگهی نیم ساعته ی سناتور اوباما که ساعت هشت امشب به وقت واشنگتن با سالگرد سه شنبه ی سیاه، روز سقوط بازار سهام در سال هزار و نهصد و بیست و نه، سرآغاز رکود بزرگ اقتصادی همزمان شده است. پخش این آگهی از هر شبکه بیش از یک میلیون دلار هزینه در بر داشته است.
کمپین سناتور اوباما می گوید تم این آگهی نگرانی های اقتصادی مردم خواهد بود که محور مبارزات انتخاباتی قرار گرفته است.
سابقه پخش چنین آگهی هایی به دهه ی پنجاه باز می گردد اما، آخرین مربوط به سال هزار و نهصد و نود و دو است که توسط راس پرو، کاندیدای مستقل انتخابات ریاست جمهوری، تهیه و پخش شد و حدود یازده میلیون و ششصد هزار بیننده را به خود جلب کرد.
سناتور مک کین که امشب خود مصاحبه ای اختصاصی با سی ان ان دارد پیشاپیش پخش این آگهی سراسری اوباما را بشدت مورد انتقاد قرار داده است.
سناتور دموکرات براک اوباما برخوردار از کمک های مالی انتخاباتی بی نظیر امشب برای مجاب کردن میلیون ها رای دهنده ی مستقل و مردد پیام خود را از طریق جعبه ی جادویی به درون خانه های مردم می برد. غیر از سی ان ان که مصاحبه ای را در روز جمعه با اوباما برنامه ریزی کرده است تقریبا تمام شبکه های سراسری و محلی پیش از برگزاری مسابقات سراسری بیسبال، فیلمی نیم ساعته از اوباما، حامیان و بستگانش را که طی دو سال گذشته در کنار کمپین او بوده اند، به نمایش می گذارند.
سناتور جان مک کین این اقدام اوباما را حرکتی گستاخانه توصیف کرد و با کنایه گفت اوباما در حال اندازه گیری پرده های کاخ سفید است و برای نخستین پیام سراسری خود پیش از پیروزی در انتخابات برنامه ریزی کرده است اما، من در دوران ریاست جمهوری ام چنین اجازه ای نخواهم داد که پخش مسابقات سراسری ورزشی برای آگهی های انتخاباتی به تاخیر بیافتد.
بنا بر گزارش ها مک کین و اوباما سه چهارم آگهی های تبلیغاتی خود را در فلوریدا، اوهایو و پنسیلوانیا متمرکز کرده اند. دی وی دی تبلیغاتی ضد اوباما که توسط گروه محافظه کاری موسوم به «شهروندان متحد» در حال توزیع است بخشی از فعالیت های حزب جمهوریخواه برای مخدوش کردن چهره ی اوباما و کاهش فاصله ی دو رقیب است.
مک کین در آگهی جدیدی عدم آمادگی اوباما را برای در دست گرفتن فرماندهی کل قوا زیر سوال برده و بخشی از گفتار اوباما را که از ایران به عنوان تهدیدی کوچک نام می برد پخش کرده و می گوید آیا تروریسم و تهدید به نابودی اسرائیل خطری جدی نیست؟
کمپین مک کین همچنین روزنامه ی لس آنجلس تایمز را برای نمایش یک ویدئو که ظاهرا از دوستی اوباما با یک استاد آمریکایی فلسطینی به نام رشید خلیلی حکایت دارد تحت فشار گذاشته است. خلیلی متولد نیویورک از مشاوران یاسر عرفات بود و مدتها در نزدیکی اوباما زندگی می کرد. لس آنجلس تایمز می گوید منبعی محرمانه این ویدئو را در اختیار آن روزنامه قرار داده است و آنها بر مبنای توافقشان تصمیم به انتشار آن ندارند.
کمپین اوباما اعلام کرده است سناتور اوباما و سناتور بایدن تعهد خود را به اسرائیل کاملا به نمایش گذاشته اند.
کارشناسان این فشارها را تلاشی برای جذب آرای یهودیان آمریکایی تعبیر می کنند که بطور سنتی به دموکرات ها رای می دهند.
اوباما کماکان بدون تغییری خاص در روند مبارزاتش می کوشد مک کین را در ایالت های جمهوریخواه به دفاع وا دارد و او را وادار کرده است برای از دست ندادن ایالات بیشتر حتی در مانتانا برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کند.
اوباما دیشب در ویرجینیا که چهار دهه به رئیس جمهور جمهوریخواه رای داده است با تکیه بر پیشتازی چشمگیرش در نظرسنجی ها با اطمینان خاطر بیشتری حاضر شد.
رای گیری زودهنگام در بسیاری از ایالت های سرنوشت ساز چون کاورلاینای شمالی و فلوریدا بسود اوباما پیش می رود. فرماندار فلوریدا برای کاهش ساعات انتظار مردم در صف های طولانی ساعات رای گیری پیش از موعد را به دوازده ساعت در روز افزایش داد. اما، بعضی از مناطق به دلیل عدم آمادگی از انجام آن ناتوان اند.
بسیاری از جمله شماری از جمهوریخواهان بلندپایه معتقدند راه مک کین برای پیروزی بسیار باریک و دشوار شده است.
تیم پاولنتی، فرماندار جمهوریخواه مینه سوتا، از پیشتازی قابل توجه اوباما در ایالت خود سخن می گوید و مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، به امکان بسیار جدی ریاست جمهوری اوباما اشاره می کند.
اوباما در ای میلی از طرفدارانش خواسته است روز انتخابات را مرخصی بگیرند تا صف طولانی رای گیری آنها را از دادن رای منصرف نکند و حتی بتوانند در انتقال دیگران به حوزه های اخذ رای کمک کنند.
در نیومکزیکو، یکی دیگر از ایالت های صحنه ی نبرد میان دو رقیب، نشریه ای پیشاپیش در طرح روی جلد خود از پیروزی اوباما خبر می دهد. بسیاری در آمریکا به خاطر دارند شیکاگو تربیون پیش از نتیجه ی رسمی انتخابات ریاست جمهوری سال هزار و نهصد و چهل و هشت تامس دوی را رئیس جمهور اعلام کرد در حالی که پس از اتمام شمارش آرا هری ترومن پیروز انتخابات معرفی شد. مدیران نشریه در نیومکزیکو می گویند این تنها حرکتی ضدکلیشه برای نمایش حمایت رسمی نشریه از اوباما بوده است.
در همین حال، وبلاگ های راست افراطی حملات علیه اوباما را به نهایت رسانده اند و ریاست جمهوری اوباما را با دوران حزب نازی آلمان مقایسه می کنند و حتی آن را نشانه ای از آخر زمان عنوان می کنند.
جو لوله کش هم که دیروز حمایت خود را از سناتور مک کین اعلام کرده بود در کنفرانس خبری در پاسخ به اظهارنظر یکی از حاضران تائید کرد رای به اوباما یعنی مرگ اسرائیل. البته کمپین سناتور مک کین این اظهارات جو را رد کرد. پس از آن خود جو هم اظهاراتش را پس گرفت و گفت او از سیاست خارجی سررشته ندارد.
دنیس کوسینیچ، قانونگذار دموکرات و یکی از منتقدان صریح الهجه ی دولت بوش در کنگره، و از حامیان اوباما هم از این احتمال خبر می دهد که حمله ی آمریکا در خاک سوریه حرکتی برنامه ریزی شده برای تقویت بخت مک کین در انتخابات بوده باشد.
آخرین نظرسنجی ها از وضعیت دو رقیب در هشت ایالت سرنوشت ساز نشان می دهد که اوباما در اوهایو با هفت درصد، در نوادا با دوازده درصد، در کلورادو با نه درصد، و ویرجینیا با هفت درصد، تمام ایالت هایی که پرزیدنت بوش در سال دو هزار و چهار در آنها پیروز شد، در پیش است. در دو ایالت دیگر پنسیلوانیا و نیوهمشایر که جان کری پیروز شده بود هنوز وضعیت چندان مطمئنی ندارد و در کارولاینای شمالی و فلوریدا تقریبا با مک کین برابر است.
فارغ از نتیجه ی انتخابات ریاست جمهوری تردیدی نیست که انتخابات به تغییر ترکیب مجلس نمایندگان و سنا بسود دموکرات ها منجر خواهد شد. خطر از دست رفتن کرسی سناتور جمهوریخواه آلاسکا تد استوینس که با حکم فساد مالی از سوی دادگاه روبروست از مولفه های تقویت این احتمال است. سارا پیلین، فرماندار آلاسکا، پس از درخواست سناتور مک کین برای کناره گیری استوینس به او پیوست و خواست استعفا دهد. یکی از سناتورهای بلندپایه ی جمهوریخواه جیم دمینت هم به گروه جمهوریخواهان خواهان کناره گیری استیونس پیوست. تلاش می شود استیونس با حضورش در رقابت ها بیش از این وضعیت را برای جمهوریخواهان بغرنج نکند.
این هفته در آمریکا جشن هالوین برگزار می شود و بنظر تب انتخابات این مراسم را هم در بر گرفته است.هیو مکمیهن که سی سال است برای طراحی روح و جن و دیو بر روی کدوتنبل شهرت دارد، امسال چهره ی دو کاندیدا، سناتور اوباما و سناتور مک کین را بر روی کدوتنبل های نارنجی رنگ که سمبل هالوین هستند تراشیده است. طراحی هر چهره حدود دو تا سه ساعت وقت می برد و هر یک از این کدوها تا هزار دلار فروخته می شود. هیو قبلا چهره ی هیلری کلینتون، بیل کلینتون، رونالد ریگن، و رودی جولیانی را هم بر کدو تراشیده بود.

۱۳۸۷ آبان ۷, سه‌شنبه

آیا اوباما یک سوسیالیست است؟

یک هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سناتور دموکرات براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین فعالیت انتخاباتی خود را با هدف متقاعد کردن رای دهندگان به حداکثر رسانده اند و نظرسنجی ها از کاهش فاصله ی دو رقیب حکایت دارد. ایالت سرنوشت ساز پنسیلوانیا امروز صحنه ی کمپین مشترک سناتور مک کین و کاندیدای معاونتش، سارا پیلین، و حضور براک اوباماست. دو رقیب عصر امروز راهی دو ایالت مهم دیگر، ویرجینیا و کارولاینای شمالی، می شوند. در همین حال، مقامات رسمی ایالت تنسی از بازداشت دو تن در ارتباط با طرح ریزی ترور گروهی آمریکایی آفریقایی تبار و سناتور اوباما خبر می دهند. و همچنین صبح امروز، روزنامه ی محافظه کار واشنگتن تایمز در سرمقاله ای حمایت رسمی خود را از سناتور جان مک کین اعلام کرد.
با نزدیکتر شدن به خط پایان، نبرد نفس گیر بر سر رسیدن به کاخ سفید تنها بر چند ایالت سرنوشت ساز متمرکز شده است. شرایط به گونه ای است که حتی نظرسنجی ها ملاک نیست.
پنسیلوینیا ایالتی که نظرسنجی ها از پیشتازی قابل توجه اوباما در آن حکایت دارد به صحنه ی تاخت و تاز مک کین طی دیروز و امروز بدل شده است و اوباما که در چندین ایالت جمهوریخواه مک کین را به دفاع واداشته بود ناچار برای حراست از بیست و یک رای کالج انتخاباتی پنسیلوینیا دیروز و امروز را به دفاع از انتقادات مک کین پرداخت.
سناتور مک کین با امید به جلب آرای مستقلین مردد در پنسیلوینیا که عمدتا محافظه کارند در حمله ای جدید تسلط تفکر لیبرال اوباما، و رهبری دموکرات ها کنگره بر واشنگتن را خطرناک توصیف کرد.
روی سخن مک کین حدود هشت نه درصد مردد ایالت پنسیلوینیاست که هنوز تصمیم نگرفته اند به چه کسی رای بدهند. گروه بزرگی که مک کین را امیدوار کرده اند تا شاید بتواند با جلب آرای آنان ورق را برگرداند. مک کین در این یک هفته باقیمانده مک کین در دو جبهه می جنگد: سیاست های اقتصادی و مالیاتی اوباما را مورد حمله قرار می دهد و آنها را نوعی تقسیم ثروت قلمداد می کند و از سوی دیگر می کوشد خود را متفاوت از پرزیدنت بوش نشان دهد.
کمپین مک کین برای برجسته کردن دیدگاههای اقتصادی اوباما که آن را نوعی سوسیالیسم تعبیر می کنند مصاحبه ای رادیویی را از اوباما در قالب آگهی انتخاباتی پخش می کند که به ششم سپتامبر دو هزار و یک زمان فعالیت اوباما در سنای ایالتی ایلینوی برمی گردد. اوباما در بخشی از آن مصاحبه می گوید دیوان عالی بطور سنتی تمایلی نداشته است که پرسش هایی را در ارتباط با تعریف ما از تقسیم ثروت در قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد. اوباما می گوید تراژدی این است که جنبش حقوق مدنی هم به همین اشتباه دست زد و از دیوان عالی و سیستم قضایی انتظارات زیادی داشت. اوباما در این مصاحبه می گوید مساله ی تقسیم ثروت در حوزه ی قدرت قوه ی مقننه است نه قوه ی قضاییه؛ و این کنگره بود که سیستم مالیاتی پیشرو را پایه گذاری کرد.
کمپین مک کین در آگهی خود می گوید اوباما از این که دیوان عالی به اقدامی رادیکال در ارتباط با بررسی تقسیم ثروت دست نزده ابراز تاسف کرده و آن را یک تراژدی توصیف کرده است.
کمپین اوباما حمله ی مک کین را نادرست و از سرناچاری توصیف کرده است و می گوید گرچه هر دو کاندیدا تفاوت هایی در سیاست های اقتصادی دارند اما، هر دو طرفدار سیستم مالیاتی پیشرو هستند که در پی افزایش مالیات بر طبقه ی پردرآمد و کاهش مالیات بر افراد کم درآمد هستند. به باور کمپین اوباما سناتور ایلینوی توجه زیادی به تقسیم فرصت ها برای طبقات کم درآمد دارد تا آنها از فرصت های برابر برای پیشرفت برخوردار باشند و این هیچ ربطی به سوسیالیزم ندارد.
بسیاری در کمپین مک کین معتقدند شرایط برای مک کین چنان دشوار است که او برای پیروزی در انتخابات بی تردید به پنسیلوینیا نیاز دارد. پنسیلوینیا در چهار انتخابات گذشته به دموکرات ها رای داده است اما، در دو انتخابات گذشته اختلاف چندان زیاد نبوده است.
واکنش اوباما نسبت به این خطر پنهان مرتبط کردن دوباره ی مک کین با پرزیدنت بوش است. با این امید که اوضاع نابسامان اقتصادی مستقل ها را به سوی جمهوریخواهان متمایل نکند.
هر دو کمپین سخت در تلاش برای تشویق رای دهندگان به شرکت در رای گیری زودهنگام یا غیابی اند اما، بنظر اوباما در این امر موفق تر بوده است. بنا به گزارش ها تا کنون نه درصد واجدین شرایط پیشاپیش رای داده اند و اوباما در میان آنها با اختلافی بیست و یک درصدی پیشتاز است.
با این وجود پنسیلوینیا شرایط متفاوتی دارد و رای گیری زودهنگام در آن انجام نمی گیرد.
مایکل برکمن، استاد دانشگاه ایالتی پن، می گوید اوباما در پنسیلوینیا در برابر رقیب دموکراتش هیلری کلینتون در رقابت های درون حزبی شکست خورد و عدم توفیق او در جذب آرای طبقه ی سفید کارگری احتمالا امیدهایی را در کمپین مک کین تقویت کرده است.
مک کین امروز پس از پنجمین سفرش به پنسیلوینیا برای دفاع از سنگر کارولاینای شمالی راهی جنوب خواهد شد اما، سارا پیلین برای تشویق محافظه کاران در پنسیلوینیا خواهد ماند. اوباما دیروز به حامیانش هشدار داد برای یک لحظه غفلت نکنند و فریب نظرسنجی ها را نخورند که انتخابات تمام شده است.
دیروز برای چندمین بار طی فعالیت انتخاباتی اوباما خبر کشف طرح توطئه ترور اوباما موجی از نگرانی را به سطح رسانه ها آورد. مقامات ایالت تنسی می گویند دو جوان افراطی تحت تاثیر افکار نئونازیسم را با چندین قبضه اسلحه دستگیر کرده است که قصد ربودن سلاح های بیشتر و حمله به مدرسه ای را داشتند که محصلین آن عمدتا سیاهپیوست اند. بنا بر گزارش ها این دو تن که از طریق اینترنت با هم آشنا شده اند طرح ترور براک اوباما را نیز در سر پروانده بودند.
هشدار مک کین نسبت به خطر تسلط دموکرات های لیبرال بر واشنگتن با خبر ناخوشایندی برای جمهوریخواهان در سنا همزمان شد که امکان دستیابی دموکرات ها به شصت کرسی سنا را بیش از پیش تقویت کرد.
دیروز یک هیات منصفه در واشنگتن باسابقه ترین سناتور جمهوریخواه در سنا، تد استیونس از آلاسکا، را که پرونده ی سوء استفاده مالی آن تحت بررسی بود، در هفت مورد گناهکار اعلام کرد.
این رسوایی مالی جمهوریخواهان را در فاصله ی اندک مانده به انتخابات در موضع بدی قرار می دهد و احتمال از دست رفتن کرسی ایالت آلاسکای جمهوریخواهان در سنا بیش از پیش شد.
این خبر واکنش سارا پیلین، کاندیدای معاونت سناتور مک کین و فرماندار آلاسکا، را هم بدنبال داشت.
سارا پیلین گفت رای هیات منصفه نوری بر فساد حاکم بر شرکت های نفتی در آلاسکا می اندازد که بیش از حد بر آلاسکا کنترل داشته اند.
سناتور استیونس چهل سال کرسی آلاسکا را در سنا در اختیار داشته است و ضمن اعتراض به حکم دادگاه اعلام کرده قصد ماندن در رقابت های انتخاباتی چهارم نوامبر را دارد. از سال هزار و نهصد و شصت و هشت این نخستین بارست که رقیب دموکرات با او رقابتی شانه به شانه دارد.
سناتور مک کین ساعتی پیش خواستار کناره گیری استیونس شد. سارا پیلین ساعاتی پس از مک کین از موضع رئیس خود تبعیت کرد و خواست استیونس استعفا دهد.
در همین حال، دهها هزار نیرو آمریکا در عراق و افغانستان از جمله رای دهندگان غیابی اند که رقابت های انتخاباتی را تا حد امکان دنبال می کنند.
در میان سربازان نیاز به تغییر در سیاست آمریکا دیده می شود. سرجوخه کیت جوردن می گوید امیدوارست فارغ از اینکه اوباما یا مک کین پیروز شوند نوعی تغییر را پیاده کنند.
گروهبان دامنیک گارزا معتقد است که دیدگاه همه مهم است بویژه زمانی که بحث دادن رای به کسی مطرح است که قصد بازگرداندن نیروها به خانه را دارد.
گزارش ها حاکی است که در انتخابات پیشین رای تنها سی درصد سربازان به موقع بدست مقامات ایالتی رسید و مورد شمارش قرار گرفت و رای مابقی تاثیری نداشت اما، امیدواری این است که این مشکل در این دوره تکرار نشود.
شور انتخابات در آمریکا، مقامات جمهوری اسلامی را هم به اظهار نظرهای پیاپی واداشته است. پیشتر شاهد گفته های علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، بودیم امروز هم نوبت منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ی ایران، بود.
متکی در کنفرانس خبری مشترکی با رئیس جمهوری پیشین لبنان درباره ی نقش رئیس جمهوری بعدی آمریکا و تاثیر آن بر منطقه و پیام تغییر آنها اظهارنظر کرد.

۱۳۸۷ آبان ۶, دوشنبه

سکانس آخر: خطر مثلث اوباما، پلوسی، و سناتور رید!

در آستانه ی هفته ی منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سناتور دموکرات براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین بخش عمده ای از وقت و انرژی خود را، در ایالت هایی صرف خواهند کرد که ، پرزیدنت بوش در انتخابات سال دو هزار و چهار در آنها پیروز شده بود. علیرغم گزارش های حاکی از بروز اختلافات درونی در کمپین مک کین وی بی اعتنا به ادامه ی پیشتازی اوباما در نظرسنجی ها وعده داد که نهایتا شب انتخابات رای دهندگان او را به رقیب دموکرات ترجیح می دهند. سناتور اوباما امروز در اوهایو در سخنرانی مهمی که مشاورانش «کلام آخر» کمپین او توصیف کرده اند با تکیه بر پیام تغییر از رای دهندگان خواست ورق را برگردانده و بر سیاست هایی که تنها برای پیروزی انتخاباتی به شکاف در آمریکا دامن می زند نقطه ی پایان بگذارند.
طولانی ترین رقابت انتخابات ریاست جمهوری تاریخ آمریکا پس از دو سال وقت و صرف بیش از یک میلیارد دلار هشت روز دیگر به خط پایان می رسد.
دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات، مک کین و اوباما، در حالی بر سر پیروزی در دو ایالت سرنوشت ساز، اوهایو و پنسیلوانیا، دست به دوئل انتخاباتی زده اند که مک کین باید در چندین سنگر دیگر جمهوریخواهان از جمله فلوریدا، ویرجینیا، کارولاینای شمالی، کلورداو، نوادا، میزوری و ایندیانا مانع پیشروی اوباما شود.
اوباما در سخنرانی دقایقی پیش خود موسوم به «کلام آخر» پرزیدنت بوش را مقصر بحران روزافزون اقتصادی معرفی کرد و گفت رویکرد رقیب جمهوریخواه در اقتصاد چیزی جز انعکاس سیاست بوش نیست.
سناتور مک کین صبح امروز در سخنرانی در اوهایو نسبت به تبعات کنترل دموکرات ها بر کاخ سفید و کنگره هشدار داد.
از سال هزار و نهصد و شصت، ریاست جمهوری جان اف کندی، به این سو هیچ کاندیدای دموکراتی بدون پیروزی در اوهایو به مقام ریاست جمهوری آمریکا نرسیده است. انتخاب کنتون، شهر صنعتی شمال شرقی اوهایو برای ایراد آنچه که کمپین براک اوباما «کلام آخر» توصیف کرده است انتخابی استراتژیک است. ایالتی که اوباما در انتخابات مقدماتی دموکرات ها ناکام از جذب آرای طبقه ی کارگری سفیدپوست آن را به رقیب دموکراتش هیلری کلینتون واگذار کرد. محور «کلام آخر» اتصال رقیب جمهوریخواه جان مک کین به پرزیدنت بوش، است؛ رئیس جمهوری که از حمایت کمتر از سی درصد مردم آمریکا برخوردار است.
سناتور مک کین دیروز در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیونی ان بی سی گفت او با پرزیدنت بوش بر سر فلسفه ی مشترک حزب جمهوریخواه اتفاق نظر دارد اما، در برابر نه تنها بوش بلکه دیگران و رهبری حزب خود در مواردی ایستاده است و شواهد آن وجود دارد.
اوباما دیروز در کلورادو گفت مک کین سرانجام صادقانه اعتراف کرد که با سیاست های بوش اشتراک نظر دارد. او امروز در اوهایو تاکید کرد جان مک کین می تواند به لحظاتی در هشت سال گذشته از جمله مخالفتش با شکنجه اشاره کند که طی آن خط خود را از پرزیدنت بوش جدا کرد اما، حقیقت این است که در مورد مسائل مهم امروز چون اقتصاد او قدم به قدم در کنار بوش ایستاده بود.
اوهایو با بیست رای کالج انتخاباتی از سال دو هزار به این سو شاهد از دست رفتن دویست و پنجاه هزار شغل کارگری بوده است و با نرخ بیکاری هفت و دو دهم درصد، بالاتر از متوسط کشور شش و یک دهم درصد، به صحنه ی رقابت نزدیکی میان اوباما و مک کین بدل شده است. پیروزی پرزیدنت بوش در اوهایو بود که جایگاه او را برای یک دوره ی چهار ساله ی دیگر در کاخ سفید محکم کرد.
نظرسنجی اخیر در اوهایو اوباما را با سه درصد پیشتاز نشان می دهد در حالی که نظرسنجی ماه گذشته از پیشتازی شش درصدی مک کین حکایت داشت.
جان مک کین امروز پیش از ترک اوهایو به قصد پنسیلوینیا کانون انتقاد خود را بر کنگره، نهادی که از محبوبیتی پایین تر از پرزیدنت بوش برخوردار است، متمرکز کرد و هشدار داد پیروزی اوباما و تقویت اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان و برخورداری از اکثریت قاطع شصت سناتور در سنا یعنی افزایش مالیات و وخامت بیشتر بحران اقتصادی. مک کین اوباما، ننسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، و سناتور هری رید، رهبر اکثریت در سنا، را سه گانه ای خطرناک توصیف کرد. مک کین دیروز در زینزویل اوهایو خطاب به چند هزار حامی اش گفت باید در اوهایو پیروز شویم.
اوباما که دیروز در کلورداو برای بیش از یکصد هزار تن سخنرانی می کرد علیرغم پیشتازی در نظرسنجی ها در این روزهای پایانی شخصا برای دعوت مردم به رای زودهنگام آستین بالا زده و دست به تلفن شده است.
اوباما در سخنرانی اش به رای زودهنگام و روز جمعه ی پرزیدنت بوش به سناتور مک کین اشاره کرد و تاکید کرد نباید بگذاریم مشعل از بوش به مک کین دست به دست شود.
گرچه اعضای کمپین اوباما سخنرانی امروز را «کلام آخر» توصیف کرده اند اما، انتظار می رود در چند روز آتی بر موضوعات خاصی تاکید شود.
روز چهارشنبه سناتور اوباما آگهی تلویزیونی نیم ساعته ای را برنامه ریزی کرده است و بنا به گزارش ها کمپین او همچنین چگونگی انتقال قدرت را در کاخ سفید در دست بررسی دارد.
سارا پیلین، کاندیدای معاونت سناتور مک کین و فرماندار آلاسکا، که این روزها زیر فشار دوباره ی رسانه ها بر سر خرید لباس های گرانقیمت قرار دارد ضمن رد این اتهامات اوباما را مورد انتقاد قرار داد که پیش از پیروزی دور افتخار می زند.
در عین حال، گزارش هایی از رسانه ها شنیده می شود که از اختلافات درونی در کمپین سناتور مک کین بر سر اظهارنظرات سارا پیلین حکایت دارد. مهمترین روزنامه ی ایالت آلاسکا هم رقیب دموکرات را به فرماندار آن ایالت ترجیح داده است.
در این روزهای پایانی بسیار مهم است به آنچه که کمپین تعیین می کند عمل کرد و کاری انجام نداد که فرصت جبرانش وجود نداشته باشد.
اما، برخی در رسانه ها می گویند پیلین از کنترل بیش از حد کمپین بر خودش گله مند است و شاید فکر می کند نحوه ی اداره ی او به ضررش تمام شده است. بنا به این گزارش ها اختلافاتی میان مشاوران او و مشاوران مک کین بروز کرده است و دیده شده خانم پیلین خارج از متن تنظیم شده ی سخنرانی صحبت می کند.
اختلاف او با مک کین بر سر جمع آوری کمپین در ایالت میشیگن، و نحوه ی سیاست آمریکا در برابر کره ی شمالی از جمله نمونه های آشکار اختلاف میان مک کین و پیلین است.
او دیشب بار دیگر مساله ی لباس های گرانقیمت خریداری شده برای او توسط حزب جمهوریخواه را مطرح کرد تا از او خود دفاع کند. اما، تکرار این امر باعث می شود کمپین در فرصت اندک باقیمانده از پیام اصلی خارج شود.
آنکوراژ، بزرگترین روزنامه ی آلاسکا، در سرمقاله اش نوشته است انتخاب پیلین به تغییر چشم انداز سیاسی آلاسکا منجر می شود اما، در این انتخابات مساله بر سر پیلین نیست بلکه مساله این است که در این دوران حیاتی برای کشور انتخاب مک کین امری نادرست است و اوباما با نمایش تحلیل های متفکرانه اش و برخورداری از مشاورانی برجسته، و ارائه ی آرامش و ثبات در رهبری امیدهایی بسیاری را با خود به کاخ سفید می برد.
بطور کلی وضعیت دو کاندیدا در هشت روز مانده به انتخابات در هشت ایالت سرنوشت ساز این گونه است. در اوهایو، ویرجینیا، کارولاینای شمالی، میزوری، و نوادا اوباما با اختلافی نه چندان از مک کین در پیش است اما، مک کین با اختلافی ده درصدی در ویرجینیای غربی و شش درصدی در ایندیانا اوباما را پشت سرگذاشته است.
در فلوریدا ایالتی که سرنوشت انتخابات سال دوهزار را رقم زد هر دو کاندیدا رقابت شانه به شانه دارند.
روز چهارشنبه بیل کلینتون، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، و اوباما برای نخستین بار در یک کمپین انتخاباتی مشترک در اورلاندو فلوریدا شرکت می کنند. نظرسنجی ها نشان می دهد که اوباما در تمام ایالت هایی که جان کری سال دو هزار و چهار در آنها پیروز شد در موقعیتی ایده آل قرار دارد اما، مک کین در موقعیتی خطرناک برای از دست دادن چند ایالتی قرار دارد که بوش سال دو هزار و چهار در آن ها پیروز شده بود.

۱۳۸۷ آبان ۳, جمعه

سرعت، تهمت و مقاومت: شمارش معکوس آغاز می شود

یازده روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ سناتور دموکرات براک اوباما امروز دور از فعالیت های انتخاباتی بر بالین مادربزرگ بشدت بیمارش در هاوایی خواهد بود. مدلین دانهم هشتاد و پنج ساله آخرین بازمانده از خانواده ی مادری اوباما از وضعیت جسمانی امیدوار کننده ی برخوردار نیست. براک اوباما دیروز در مصاحبه ای گفت سیزده سال پیش زمانی که مادرش با سرطان دست و پنجه نرم می کرد او موفق نشد پیش از مرگ بر بالین اش حاضر شود و به هیچ عنوان نمی خواهد آن اشتباه را تکرار کند. اوباما که کماکان از پیشتازی در نظرسنجی های در برابر رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، برخوردار است و روز به روز به شمار حامیان جمهوریخواهش افزوده می شود؛ روز یکشنبه فعالیت انتخاباتی خود را در نوادا و کلورادو، ایالت های بطور سنتی جمهوریخواه، از سر می گیرد.
سناتور مک کین امروز برای دفاع از سنگر کلورادو در آن ایالت خواهد بود.
امروز نیویورک تایمز نیز به صف حامیان اوباما پیوست و در سرمقاله اش سناتور ایلینوی را برای برخورداری از شخصیت و درک والا و نمایش آن در طول رقابت های طولانی انتخاباتی مورد تقدیر قرار داد.
این روزنامه سناتور مک کین را برای حرکت به سوی دیدگاه جناح بشدت راست در طول کمپین و انتخاب سارا پیلین برای معاونت فردی فرصت طلب و دارای قضاوت نادرست توصیف کرده است.
نسبت نشریات حامی اوباما به حامیان مک کین سه به یک است.
اخیرا حتی روزنامه ی محافظه کار شیکاگو تریبیون که تا کنون از دموکراتی حمایت نکرده بود حمایت خود را از اوباما اعلام کرد.
نیویورک تایمز می نویسد اوباما دارای آرامش و ثبات لازم برای رهبری آمریکا در خلاف جهت رهبری شکست خورده ی پرزیدنت بوش است و توانایی ایجاد اتفاق نظر جامع برای حل مشکلات کشور را دارد. از دیشب تا امروز سه جمهوریخواه به حامیان اوباما افزوده شده اند. دو فرماندار پیشین مینه سوتا و ماساچوست، و اسکات مک کللن، سخنگوی پرزیدنت بوش طی سالهای دو هزار و سه تا دو هزار و شش، از جمله حامیان جدید جمهوریخواه اوباما هستند.
مک کللن که برای انتشار کتابی انتقادی علیه دولت بوش بشدت مورد اعتراض اعضای دولت قرار گرفت دیشب به سی ان ان گفت اوباما از بهترین فرصت برای تغییر عملکرد واشنگتن برخوردار است.
یازده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، براک اوباما نشسته بر موج موافق امروز را در جزیره ی هاوایی در کنار عزیزی است که به گفته ی خودش موفقیت امروزش را مدیون اوست؛ مادربزرگ بشدت بیمارش که گویا امید کمی به زنده ماندنش می رود.
درباره ی تاثیرات مثبت و منفی تصمیم اوباما مبنی بر ترک دو روزه ی رقابت ها بر نتیجه ی انتخابات دیدگاههای متفاوتی وجود دارد اما، گروهی معتقدند اوباما با اطمینان از عدم توفیق مک کین در چند روز باقیمانده این تصمیم را در شرایطی گرفته است که احتمال می دهد در صورت پیروزی در انتخابات درگیر تشکیل کابینه و مشکلاتی شود که شاید نتواند تا مدتی برای عیادت مادربزرگش به هاوایی برود و تاسف ندیدن مادر پنجاه و سه ساله اش پیش از مرگ تکرار شود.
اوباما چند روز پایانی رقابت ها را در حالی که رای گیری زودهنگام در سی و یک ایالت در حال انجام است روز یکشنبه از نوادا و کلورادو از سر می گیرد. امروز سناتور هیلری کلینتون در کلورادو رای دهندگان را به حمایت از اوباما دعوت می کند. و میشل اوباما، همسر اوباما، و سناتور جوزف بایدن، کاندیدای معاونتش، می کوشند جای خالی او را پر کنند.
رقیب جمهوریخواه اوباما، سناتور جان مک کین، امروز برای دفاع از نه رای کالج انتخاباتی کلورادو که شانزده سال است به رئیس جمهور دموکراتی رای نداده است در دنور حضوری فعال خواهد داشت.
نظرسنجی ها از پیشتازی قابل توجه اوباما در این ایالت جمهوریخواه حکایت دارد.
مک کین دیروز در فلوریدا، ایالتی که نظرسنجی ها از پیشتازی اندک اوباما حکایت دارد، کمیپنی نفس گیر داشت و در شش نقطه در یک روز حاضر شد تا مبادا فلوریدا با بیست و هفت رای کالج انتخاباتی به سوی کمپین اوباما غلت بخورد.
مک کین اوباما را برای اعمال تغییراتی در طرح مالیاتی اش مورد انتقاد قرار داد و او را متهم کرد که برای پیروزی در انتخابات هر چیزی می گوید.
کانون توجه مک کین در فلوریدا منطقه ای بود که گفته می شود بیشترین رای دهنده ی مستقل در آن حضور دارد.
نظرسنجی امروز رویترز و زاگبی از اختلاف چشمگیر اوباما با مک کین در میان رای دهندگان مستقل حکایت دارد. بر مبنای این نظرسنجی اوباما با پنجاه و شش درصد از مک کین با سی درصد در میان مستقل ها پیشی گرفته است. نسبت تبلیغات تلویزیونی اوباما به مک کین در فلوریدا چهار به یک است. فلوریدا در یازده انتخابات از چهارده انتخابات ریاست جمهوری به کاندیدای جمهوریخواه رای داده است.
اوباما پیش از ترک ایندیانا به قصد هاوایی در ایندیاناپولیس گفت سیاست های مالیاتی مک کین به فرار فرصت های شغلی از کشور منجر می شود.
این چهل و هفتمین حضور اوباما در ایندیانا بود در حالی که مک کین تنها دو بار فرصت حضور در آن ایالت را داشته است.
ایندیانا چهل و چهار سال است دموکراتی را برای ریاست جمهوری انتخاب نکرده است و رقابت میان دو کاندیدا در ایندیانا بسیار نزدیک است.
نظرسنجی ها نشان می دهد که اوباما و مک کین بر سر رای ساکنین مناطق روستایی و حومه ی شهرها رقابت شانه به شانه و برابر دارند.
کمپین مک کین معتقد است پیشتازی اوباما در نظرسنجی ها نشان دهنده ی هیچ چیز نیست و آن را با پیشتازی ال گور در همین دوران در انتخابات سال دوهزار مقایسه می کنند.
با داغ تر شدن تنور انتخابات در آمریکا جهان نیز لحظه به لحظه رقابت ها را دنبال می کند و نظرسنجی ها نشان می دهد اکثریت قاطع مردم اروپا و حتی چین در انتظار پیروزی اوباما هستند.
نظرسنجی که توسط شبکه ی خبری بیست و چهار فرانسه انجام گرفته نشان می دهد تنها یک درصد از پرسش شوندگان فرانسوی خواهان پیروزی مک کین هستند و هفتاد و هشت درصد از اوباما حمایت می کنند. بنابر این نظرسنجی در آلمان نسبت حامیان اوباما به مک کین هفتاد و دو به پنج؛ در انگلستان چهل و هشت به یازده؛ در ایتالیا شصت و شش به دوازده؛ و در اسپانیا شصت و هشت به هشت است.
اوباما در چین نیز از حمایت حدود هفتاد و پنج درصد پرسش شوندگان در یک نظرسنجی برخوردار است.
علیرغم سایه انداختن اقتصاد بر انتخابات آمریکا اما، ایران کماکان در حوزه ی سیاست خارجی یکی از موضوعات انتخاباتی است.
ویلیام گریسن، جمهوریخواهی که در نشستی با گروهی از دانشجویان برای تشریح مواضع سناتور مک کین حاضر شده بود، دیروز عنوان کرد رئیس جمهور بعدی چه مک کین و چه اوباما با ایران وارد جنگ خواهد شد. گریسن گفت ایران بشدت درگیر تولید جنگ افزار هسته ای است و تا آن را علیه اسرائیل و دیگر متحدان ما بکار بگیرد و این جنگی است که ما به آن قدم خواهیم گذاشت.
تونی وست، دموکراتی که برای تشریح مواضع سناتور اوباما به این نشست دعوت شده بود، در واکنش گفت تصور نمی کند در آمریکا به این نتیجه رسیده ایم که طی چهار یا هشت سال آینده با کشوری وارد جنگ بشویم.
چارلز کپچن، عضو پیشین شورای امنیت ملی دولت بیل کلینتون و از حامیان براک اوباما، دیشب در سخنرانی در برلین گفت اوباما دیپلماسی توام با جدیت را در برابر ایران در دستور کار قرار می دهد.

۱۳۸۷ آبان ۲, پنجشنبه

جمهوری اسلامی ایران ترجیح می دهد اوباما رئیس جمهور آمریکا شود

بسیاری از تحلیگران معتقدند ایران یکی از محوری ترین بحران ها برای رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. دیروز برای نخستین بار یک مقام ارشد سیاسی ایران درباره ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موضع گیری سیاسی کرد.
خبرگزاری فرانسه گزارش داده است علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، طی سفر دو روزه ی خود به منامه در بحرین در یک کنفرانس خبری گفته است ایران ترجیح می دهد براک اوباما رئیس جمهوری آمریکا شود.
لاریجانی دلیل این امر را انعطاف پذیری و منطقی بودن او عنوان کرده و در عین حال گفته معتقد است سیاست آمریکا در برابر ایران تغییر چندانی نخواهد کرد.
آقای لاریجانی در این کنفرانس خبری احتمال حمله ی نظامی به ایران را رد کرده و گفت این احتمال پیشتر بسیار ضعیف بود اما، اینک صد در صد از بین رفته است زیرا آمریکا بیش از حد درگیر رسیدگی به بحران اقتصادی جهانی است.
گروهی از تحلیلگران سیاسی معتقدند دولت اوباما یا دولت مک کین پیش از هر گونه درگیری به احتمال زیاد با ایران وارد گفتگو خواهند شد.
یک وب سایت وابسته به القاعده در بیانیه ای اعلام کرده است که ریاست جمهوری مک کین به نفع آنان است و آنان ترجیح می دهند سناتور مک کین رئیس جمهوری آمریکا شود.

۱۳۸۷ مهر ۳۰, سه‌شنبه

آیا فلوریدا بار دیگر سرنوشت انتخابات را تعیین خواهد کرد؟

در دو هفته باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تعدادی از ایالت ها از جمله تگزاس و فلوریدا پیشاپیش شاهد صف طولانی و کم نظیر رای دهندگانی اند که قصد استفاده از امکان رای گیری زودهنگام را دارند. سناتور جمهوریخواه جان مک کین در راستای اطمینان از کسب حمایت بیشتر رای دهندگان در ایالت های سرنوشت ساز دیروز در میزوری بود و امروز به پنسیلوانیا می رود. اما، سناتور دموکرات براک اوباما در تصمیمی غیرمنتظره اعلام کرد از روز پنج شنبه کمپین انتخاباتی خود را ترک کرده و برای دیدار مادربزرگ هشتاد و پنج ساله و بشدت بیمارش راهی هاوایی خواهد شد. در حالی که ، نظرسنجی ها ، در ایالت های صحنه ی نبرد از هر چه نزدیکتر شدن رقابت حکایت دارد نظرسنجی امروز رویترز وزاگبی برای نخستین بار طی دو هفته ی گذشته براک اوباما را با هشت درصد اختلاف از جان مک کین جلوتر نشان می دهد.
بر طبق نظرسنجی رویترز و زاگبی اوباما با پنجاه درصد از مک کین با چهل و دو درصد پیشی گرفته است. دو درصد صعود اوباما نسبت به آخرین نظرسنجی ناشی از تقویت پایگاه او در میان دو گروه مهم رای دهندگان افراد مستقل و زنان است.
اختلاف اوباما در میان رای دهندگان مستقل از یازده درصد به پانزده درصد و در میان زنان از هشت درصد به سیزده درصد افزایش یافته است.
البته نظرسنجی راسموسن پیشتازی اوباما را با اختلافی کمتر و تنها چهار درصد نشان می دهد.
اما، در ایالت های سرنوشت ساز آسیب دیده از بحران اقتصادی چون فلوریدا رقابت بسیار تنگاتنگ است.
اوباما در فلوریدا تنها با دو درصد از مک کین جلوست.
براک اوباما امروز با حضور گروه مشاوران اقتصادی اش از جمله اریک شمیت، مدیر عامل گوگل، پال ولکر، رئیس پیشین بانک مرکزی، و فرمانداران میشیگن، اوهایو، کلورادو و نیومکزیکو قصد برگزاری یک نشست اقتصادی با موضوع ایجاد کار را دارد.
اوباما در میانه ی کمپینی بسیار سنگین روز پنج شنبه از ایندیانا راهی هاوایی می شود تا دو روز را در کنار مادربزرگ بشدت بیمارش که حق مادری به گردن او دارد، باشد.
براک اوباما طی کمپین کم نظیر و تاریخی اش برای ریاست جمهوری همواره مادربزرگش را که در بزرگ کردن او نقشی محوری داشت به یاد داشت. زمانی که ماه اوت باتفاق خانواده اش راهی دیدن او بود بنظر به بیماری رو به وخامت او وقوف داشت.
آخرین باری که اوباما از مادربزرگش تقدیر کرد در سخنرانی اختتامیه ی کنوانسیون حزب دموکرات در دنور بود. جایی که از خودگذشتگی های او را در محروم کردن همه چیز بر خود برای تهیه مایحتاج لازم برای خودش برشمرد.
اوباما کمپین روز پنج شنبه در آیوا و ویسکانسین دو ایالت سرنوشت ساز را برای شاید آخرین دیدار با مادربزرگش به تعلیق در می آورد و روز جمعه همسرش، میشل، جای خالی او را در اوهایو پر خواهد کرد.
اما، برای گروهی کمپین انتخاباتی پیشاپیش به پایان رسیده است. سی و یک ایالت از جمله فلوریدای سرنوشت ساز با بیست و هفت رای کالج انتخاباتی برگزاری انتخابات پیش از موعد را آغاز کرده اند. آخرین نظرسنجی در فلوریدا اوباما را با چهل و نه درصد در برابر جان مک کین با چهل و هفت درصد در رقابتی شانه به شانه نشان می دهد. سناتور هیلری کلینتون که در فلوریدا از محبوبیت بالایی برخوردار است برای نخستین بار از ماه ژوئن به اوباما پیوست و حدود پنجاه هزار مشتاق حاضر را به مشارکت هر چه بیشتر دعوت کرد تا از تکرار ماجرای انتخابات سال دو هزار و شکست برای چند صد رای پرهیز شود.
اما، مشکلات فنی دستگاههای جدید رای گیری صف طولانی رای دهندگان را پشت حوزه های اخذ رای به انتظار نشانده است.
فلوریدا در دو انتخابات گذشته به پرزیدنت بوش رای داده است اما، گزارش حاکی از اینکه شصت درصد رای دهندگان جدید واجد شرایط شرکت در انتخابات دموکرات هستند امیدهایی تازه ای یافته اند. فلوریدا دومین ایالت آمریکا از لحاظ شمار مردمی است که خانه های خود را بدنبال بحران اقتصادی از دست داده اند و طی سال گذشته صد و پانزده هزار تن کار خود را از دست داده اند.
اما، کمپین مک کین از این رو کماکان امیدوار به حفظ سنگر فلوریداست که آرای غیابی فلوریدا تا کنون نشان می دهد دویست و نود و پنج هزار جمهوریخواه در برابر صد و نود و نه هزار دموکرات آرای خود را از طریق پست ارسال کرده اند.
سناتور جان مک کین که دیروز برای اطمینان از عدم تغییر رنگ ایالت بطور سنتی قرمز و جمهوریخواه میزوری به آبی به آن ایالت رفته بود اوباما را متهم کرد از طریق طرح مالیاتی اش به جای رشد اقتصادی در پی ایجاد تقسیم ثروت در جامعه است.
گروهی معتقدند در فاصله ی دو هفته مانده به انتخابات عدم حضور اوباما برای دیدار دو روزه با مادر بزرگش، مدلین دانهم، می تواند فرصت مغتنم انتخاباتی برای جان مک کین باشد تا خود را در کانون توجه رسانه ها قرار دهد. گروهی معتقدند اتفاقا بودن اوباما با مادربزرگش بسود او تمام خواهد شد.
به هر شکل اوباما روز شنبه احتمالا در نوادا فعالیت انتخاباتی خود را دوباره از سرمی گیرد.
مدلین دانهم که اوباما در سخنرانی معروفش درباره ی مسائل نژادی از او به عنوان مادر بزرگ سفید نام برد روز یکشنبه هشتاد و شش ساله خواهد شد.
مدلین دختر دفتردار یک شرکت نفتی است و اوباما بارها گفته است از او پاسخگویی، اتکای به نفس، عشق به آمریکا، و سختکوشی بدون عذر و بهانه را آموخته است.
در فاصله ی اندک مانده به انتخابات رای کاتولیک ها که حدود یک چهارم رای دهندگان را در آمریکا تشکیل می دهند و در ایالت های سرنوشت ساز نقش مهمی دارند در کانون توجه قرار گرفته است. کاتولیک های سفیدپوست در ایالت هایی مهمی چون اوهایو، پنسیلوانیا، و ویسکانسین نقش مهمی بازی می کنند. کاتولیک های لاتین تبار در انتخابات در نیومکزیکو، کلورداو، و نوادا بسیار تعیین کننده هستند. نظرسنجی های متفاوتی درباره ی گرایش این گروه به اوباما یا مک کین وجود دارد اما، آنچه که مسلم است این گروه به نسبت حمایتشان از جان کری در سال دو هزار و چهار از براک اوباما بیشتر حمایت می کنند. سال دو هزار و چهار پرزیدنت بوش پنجاه و دو درصد رای کاتولیک ها را کسب کرد و سناتور کری چهل و هفت درصد. آخرین نظرسنجی پیو در نیمه ی اکتبر نشان می دهد که پنجاه و پنج درصد کاتولیک ها از اوباما و سی و پنج درصد از مک کین حمایت می کنند. اما، نظرسنجی روزانه ی واشنگتن پست هر دو کاندیدا را با چهل و هشت درصد برابر نشان می دهد.

۱۳۸۷ مهر ۲۹, دوشنبه

نگاهی دوباره به آخرین مناظره ی دو کاندیدا در دانشگاه هافسترا در نیویورک





ادامه ی بحران اقتصادی = حذف جمهوریخواهان از صحنه ی سیاسی

کارشناسان معتقدند نگرانی عمیق مردم آمریکا از اوضاع نابسامان اقتصادی ممکن است نه تنها به پیروزی سناتور دموکرات براک اوباما در انتخابات ریاست جمهوری کمک کند بلکه باعث شود جمهوریخواهان برای نخستین بار طی سی سال گذشته با سنای تحت کنترل دموکرات ها روبرو شوند. سناتور اوباما امیدوارست در صورت پیروزی ، تسلط دموکرات ها بر سنا او را در اجرای اصلاحات اقتصادی اش یاری دهد. رقیب جمهوریخواه، سناتور جان مک کین، طی چند روز گذشته بارها براک اوباما را ، به تلاش برای تقسیم ثروت و پیاده کردن سوسیالیسم در آمریکا متهم کرده است. براک اوباما که نظرسنجی ها از ادامه ی پیشتازی او حکایت دارد در رقابت های این هفته در ایالت های صحنه ی نبرد ، رقیب جمهوریخواه را ، با تکیه بر برخورداری از حمایت رسمی کاولین پاول، وزیر پیشین امور خارجه ی دولت بوش، و منابع مالی کم نظیر تحت فشار می گذارد.
همزمان با آغاز رای گیری زودهنگام در فلوریدا؛ سناتور براک اوباما باتفاق همسرش، سناتور هیلری کلینتون و بیل ریچادرسون، فرماندار نیومکزیکو، ایالت فلوریدا را که ، صحنه ی نبردی نزدیک و سرنوشت ساز است طی سه روز آینده قدم به قدم طی خواهند کرد.
سناتور جان مک کین امروز راهی ایالت میزوری می شود.
اوباما در این دو ایالت مهم با اندکی اختلاف در نظرسنجی ها پیش است در حالی که هنوز گروه قابل توجه ای مرددند.
کمپین اوباما امیدوارست حمایت رسمی کاولین پاول، رئیس پیشین ستاد مشترک نیروهای مسلح ارتش آمریکا، در فاصله ی اندک مانده به انتخابات موجب حرکت گروهی از رای دهندگان مستقل بسوی اوباما شود.
پانزده روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری؛ کاولین پاول، وزیر امور خارجه ی دور نخست ریاست جمهوری دولت پرزیدنت بوش و دوست نزدیک سناتور مک کین در مصاحبه ای با شبکه ی خبری ام اس ان بی سی گفت آمریکا نیاز به عامل دگرگونی دارد و به باور او براک اوباما از معیارهای لازم برای یک رئیس جمهور استثنایی برخوردار است.
پاول، ژنرال چهار ستاره ی آمریکایی آفریقایی تبار، که در دولت های ریگان، بوش پدر، بیل کلینتون، و جرج بوش مشاور امنیت ملی، رئیس ستاد مشترک و دیپلمات ارشد بوده است ضمن ستودن قابلیت های جان مک کین از جمله دلایل تصمیم خود را لحن منفی کمپین مک کین و انتخاب سارا پیلین برای معاونت ریاست جمهوری برشمرد که به گفته ی او از آمادگی لازم برخوردار نیست.
براک اوباما در کارولاینای شمالی احساس شعف و افتخار بسیار خود را از این حمایت سیاسی مهم پنهان نکرد.
جان مک کین گفت کماکان برای پاول احترام بسیاری قائل است ولی با او درباره ی آمادگی اوباما برای ریاست جمهوری و انتقاد از پیلین اختلاف نظر دارد. مک کین تاکید کرد او از حمایت چهار وزیر پیشین خارجه ی جمهوریخواه، کیسینجر، بیکر، ایگلبرگر و هیگ، برخوردار است.
پاول گفت اوباما به نسل جدیدی تعلق دارد که پا به صحنه ی جهان و آمریکا می گذارد و ابراز نگرانی کرد که مک کین دستور کار سیاسی حزب هشت سال گذشته ی حزب جمهوریخواه را دنبال کند. پاول همچنین از عدم اطمینان مک کین در برخورد با بحران اقتصادی کنونی انتقاد کرد.
نیوت گینگریچ، رئیس پیشین جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا، می گوید گفته ی پاول که احتمالا در یک آگهی تلویزیونی منعکس خواهد شد انتقاد از کم تجربگی اوباما در سیاست خارجی را از کانون بحث خارج می کند.
اخبار برای مک کین چندان خوشایند نیست. کمپین اوباما که بر مبنای آخرین نظرسنجی رویترز شش درصد از مک کین در پیش است اعلام کرد تنها در ماه سپتامبر صد و پنجاه میلیون دلار کمک های مالی جمع آوری کرده است. مک کین برای پذیرش کمک های مالی عمومی باید دو هفته ی آینده را تنها با هشتاد و چهار میلیون دلار به جنگ تبلیغاتی اوباما برود.
اوباما که آخر هفته بزرگترین گردهمایی عمومی کمپین خود را با حضور حدود یکصد هزار تن در سینت لوئیس و هفتاد و پنج هزار تن در کانزاس سیتی در ایالت بطور سنتی جمهوریخواه میزوری برگزار کرد تا کنون در مجموع ششصد و هیجده میلیون دلار کمک مالی جمع آوری کرده است.
کمپین براک اوباما اعلام کرده است ماه سپتامبر ششصد و سی و دو هزار عضو جدید را جذب کرده است و به این ترتیب شمار کل اعضای کمک کننده ی کمپین اوباما به سه میلیون و یکصد هزار تن بالغ می شود.
بنا به گزارش ها متوسط کمک ماهانه زیر یکصد دلار است.
کمپین اوباما در بسیاری از ایالت های سرنوشت ساز تبلیغاتی سنگین تلویزیونی را برنامه ریزی کرده است. در ویرجینیا نسبت تبلیغات به کمپین مک کین سه به یک، در فلوریدا چهار به یک، و در کارولاینای شمالی هشت به یک است.
در نقشه ی آرای کالج انتخاباتی هم کارشناسان معتقدند اوباما دویست و شصت و چهار رای کالج انتخاباتی را پیشاپیش در اختیار دارد و تا پیروزی و کسب حدنصاب دویست و هفتاد رای کالج انتخاباتی تنها چهار رای فاصله دارد.
احتمالا جان مک کین صد و هشتاد و پنج رای کالج انتخاباتی را کسب می کند.
و شش ایالت با مجموع هشتاد رای کالج انتخاباتی صحنه ی نبرد است.
در انتخابات کنگره نیز در مجموع سی و پنج کرسی در کورس رقابت است. بیست و سه کرسی را جمهوریخواهان در اختیار دارند. یازده کرسی از این تعداد در رقابت نزدیک قرار دارد. از جمله مینه سوتا، کارولاینای شمالی، جورجیا، و کنتاکی.
بسیاری معتقدند قرار گرفتن کرسی رهبر اقلیت جمهوریخواه، سناتور میچ مک کانل از کنتاکی، در کورس رقابت نشانه ی بارز تاثیر بحران اقتصادی بر انتخابات است.
دموکرات ها در پی تقویت اکثریت شکننده ی خود در سنا به اکثریت قاطع شصت کرسی هستند.در مجلس نمایندگان اکثریت دموکرات ها دویست و سی و پنج در برابر صد و نود کرسی است و اگر دو هفته پیش ده تا پانزده کرسی جمهوریخواهان در خطر بود اینک تعداد این کرسی ها دو برابر شده است.
امروز، بن برننکی، رئیس بانک مرکزی آمریکا، برای نخستین بار از طرح مورد نظر دموکرات ها برای یک محرک اقتصادی دیگر حمایت کرد و گفت در شرایطی که انتظار می رود چند فصلی وضع اقتصاد به همین منوال باشد بررسی بالا بردن قدرت خرید مردم می تواند در بازگرداندن اعتماد به بازار عرضه و تقاضا موثر باشد.

۱۳۸۷ مهر ۲۶, جمعه

فصل خنده و حمله

جان مک کین و براک اوباما، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پس از یک وقفه دو روزه با تمام قوا بار دیگر رقابت های انتخاباتی را در ایالت های صحنه نبرد از سر گرفته اند. سناتور مک کین امروز در فلوریدا خواهد بود در حالی که سناتور اوباما به ویرجینیا و میزوری می رود. سناتور جو لیبرمن تلاش زیادی می کند تا رای یهودیان فلوریدا را برای مک کین جمع کند. مک کین سپس به کارولاینای شمالی و ویرجینیا می رود. مک کین در هر سه ایالت پیشتازی خود در نظرسنجی ها را از دست داده است. در فلوریدا اوباما با ۵ درصد اختلاف، در ویرجینیا با اختلاف دو رقمی از مک کین در نظرسنجی ها فاصله گرفته است و در کارولاینای شمالی رقابت شانه به شانه است. با در همین حال، امروز واشنگتن پست، از کاندیداتوری سناتور اوباما اعلام حمایت رسمی کرد. روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله اش می نویسد نحوه ی تاسف بار اداره ی کمپین مک کین و انتخاب سارا پیلین، به معاونت، انتخاب میان مک کین و اوباما را به امر ساده ای برای روزنامه بدل کرد. آخرین نظرسنجی رویترز و زاگبی که سناتور اوباما را کماکان با پنج درصد جلوتر از سناتور مک کین نشان می دهد از تاثیر نامحسوس آخرین مناظره ی دو کاندیدا در تغییر دیدگاه رای دهندگان حکایت دارد.
نظرسنجی امروز آسوشیتدپرس از کاهش تدریجی محبوبیت مک کین از سپتامبر به این سو و افزایش یا ثبات محبوبیت اوباما حکایت دارد. یک روز پس از آخرین مناظره ی تلویزیونی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما برای آخرین بار پیش از انتخابات چهارم نوامبر بدون پیش شرط در مراسم شام شصت و سومین سالگرد یادبود یک بنیاد کاتولیک در نیویورک موسوم به آلفرد سمیت شرکت کرده و سخنرانی کردند و کوشیدند برای افزایش محبوبیت شان وجه لطیف تری از خود را به نمایش بگذارند.
مک کین در ابتدای سخنرانی گفت تحولات در کمپین من بسرعت رخ می دهد و حقیقت دارد که امروز صبح تمام تیم مشاوران ارشد خود را مرخص کردم و تمام پست های آن ها اینک در دست مردی به نام جو لوله کش است.
در واقع دو رقیب ترجیح دادند پس از یک مناظره ی تند در این آخرین حضور مشترک بر مبنای سنت جلسه همه اختلافات را به سخره گرفته و بر سر خنداندن حضار رقابت کنند. انفجار پیاپی خنده از نمایش روی دیگر سیاست در آمریکا حکایت داشت. اشاره ی مک کین به جو لوله کش یکی از اهالی اوهایو بود که به عنوان سمبل طبقه ی متوسط در مناظره ی دو کاندیدا بیست و پنج بار از او نام برده شد.
مک کین با لحنی طنزآمیز با اشاره به حاضران در مراسم که عمدتا رهبران سیاسی دموکرات نیویورک بودند گفت نمی توانم در احساس حمایت فعال گروهی از حضار در این جلسه خللی ایجاد کنم. بعد رو به هیلری کلینتون، سناتور نیویورک که رقابت سختی با اوباما در انتخابات درون حزبی داشت، کرد و گفت از دیدن شما امشب در این جلسه خشنودم.
سپس نوبت به اوباما رسید که با کهولت سن مک کین شوخی کند و بگوید افتخار آشنایی با جد بزرگ ال اسمیت، فرماندار پیشین نیویورک و کاندیدای ناموفق انتخابات ریاست جمهوری که این مراسم جمع آوری کمک های خیریه به افتخار او برگزار می شود، را نداشته اما از جان مک کین شنیده است پیش از اینکه آن دو از ملاقات با هم منع شوند اوقات بیاد ماندنی با هم داشتند.
اوباما سپس با خودش شوخی کرد و گفت بسیاری از شما می دانید که نام براک را من از پدرم گرفته ام اما آنچه که شما نمی دانید این است که براک به زبان سواحیلی یعنی «اون یکی». اشاره ی او به زمانی در مناظره ی دوم بود که مک کین به جای نام بردن از اوباما او را «اون یکی» خطاب کرده بود. اوباما سپس با کنایه به آنهایی که با اغراض سیاسی نام دوم او، حسین، را در کمپین تکرار می کنند گفت اسم دوم ام را از کسی گرفته ام که فکر نمی کرد زمانی ممکن است برای ریاست جمهوری رقابت کنم.
البته تمام جلسه به شوخی نگذشت و دو کاندیدا از یکدیگر به زیبایی تقدیر کردند.
اما، خارج از فضای دوستی میان دو رقیب جمهوریخواه و دموکرات رقابت های انتخاباتی شدیدتر از آن است که بتوان تصور کرد.
کمپین مک کین و کمیته ی ملی حزب جمهوریخواه هیجده روز مانده به انتخابات در ایالت های بطور سنتی جمهوریخواه که خطر شکست را احساس می کنند تماس های تلفنی خودکاری را آغاز کرده اند که در آن نسبت به رابطه ی اوباما با یک تروریست داخلی هشدار داده می شود.
در راستای نمایش چهره ای لطیف تر به رای دهنده دیشب شاهد حضور سناتور مک کین پس از مدتها جنجال در برنامه ی طنز تلویزیونی دیوید لترمن در سی بی اس بودیم و سناتور بایدن در برنامه ی طنز تلویزیونی جی لنو در ان بی سی حضور داشت. این برنامه ها میلیون ها بیننده دارد و فرصت مناسبی برای کاستن از زهر رقابت های انتخاباتی و تماس بی پرده با مردم است. فردا شب سارا پیلین در یکی از موفقترین برنامه های طنز تلویزیونی موسوم به ستردی نایت لایو شرکت می کند. نمایش های این گروه که در آن با رفتار و افکار خانم پیلین شوخی می کنند دهها میلیون بیننده در آمریکا و دیگر نقاط جهان را به خود جلب کرده است. تینا فی، هنرپیشه ی آن برنامه، به زیبایی رفتار پیلین را تقلید می کند.
در عین حال شایعاتی هم در رسانه ها مطرح شده مبنی بر اینکه احتمال دارد کاولین پاول، وزیر خارجه ی پیشین آمریکا، در یک برنامه ی میزگرد سیاسی تلویزیونی آخر هفته از سناتور اوباما اعلام حمایت کند. پاول، ژنرال چهار ستاره ی بازنشسته، رئیس ستاد مشترک در زمان جنگ ۱۹۹۱ خلیج فارس، مشاور سه رئیس جمهور بوده است. حمایت جمهوریخواهی در حد و اندازه ی پاول از اوباما می تواند بسیار خبرساز باشد و اوضاع را برای مک کین بغرنجتر کند. باید در انتظار برنامه ی صبح یکشنبه ی میت دپرس بود تا ببینیم پاول چه خواهد گفت. پیشتر از او در این باره سوال شده بود و او که دوستی نزدیکی با مک کین دارد از هر دو کاندیدا تقدیر کرده بود ولی موضع گیری نکرده بود. اعضای کمپین مک کین ابراز نگرانی کرده اند که حضور پاول در چند روز مانده به انتخابات در یک میزگرد تلویزیونی بی دلیل نیست.

آیا مک کین برنده شد یا اوباما شکست نخورد؟

۱۹ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پس از پایان آخرین مناظره ی تلویزیونی سناتور دموکرات براک اوباما و سناتور جمهوریخواه جان مک کین در دانشگاه هافسترا در نیویورک دو کاندیدا برای رقابت های فشرده انتخاباتی راهی ایالت های سرنوشت ساز در انتخابات چهارم نوامبر می شوند. مک کین ناچار است در فرصت اندک باقیمانده به برنامه ی خود حضور در ایالت های بطور سنتی جمهوریخواه را اضافه کند که نظرسنجی ها از احتمال پیروزی اوباما در آن خبر می دهد. مک کین در مناظره ی دیشب هر چه در چنته داشت برای تغییر روند رقابت ها و افکندن سایه ی تردید بر اوباما انجام داد و بارها او را متهم کرد که به مردم آمریکا حقیقت را نمی گوید.
راند آخر رو در رویی انتخاباتی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور براک اوباما برخلاف دو مناظره ی قبلی مملو از حملات پیاپی سناتور مک کین بود. جان مک کین که در نظرسنجی ها از اوباما عقب مانده است رقیب دموکرات را متهم کرد که با طرح مالیاتی اش در پی تقسیم ثروت است و زمینه ساز یک جنگ طبقاتی خواهد شد و اوباما را برای یکی شمردن او با پرزیدنت بوش شدیدا مورد انتقاد قرار داد.
مک کین در یکی از مهمترین فرازهای مناظره به اوباما گفت سناتور اوباما من پرزیدنت بوش نیستم اگر می خواستید با بوش رقابت کنید باید چهار سال پیش در انتخابات شرکت می کردید.
اوباما ضمن حفظ آرامش گفت مشابهت سیاست های اقتصادی شما و حمایت از طرح های بودجه ی دولت بوش شما را با پرزیدنت بوش متفاوت نشان نمی دهد.
نیکول والاس، مشاور ارشد مک کین، معتقد است مناظره دیشب یک پیروزی قاطع برای جان مک کین بود.
با وجودیکه به باور بسیاری مک کین بهترین حضور خود را در سه مناظره دیشب به نمایش گذاشت اما، نظرسنجی سی بی اس با ۵۳ درصد در برابر ۲۲ درصد و سی ان ان که نسبت پرسش شوندگان دموکراتش به جمهوریخواهان ۴۰ به ۳۰ بود با ۵۸ درصد در برابر ۳۱ درصد اوباما را برنده ی مناظره نشان داد. حتی نظرسنجی فاکس نیوز از گروه منتخبی از رای دهندگان مستقل از پیروزی اوباما حکایت دارد.
جنیفر گرانهولم، فرماندار دموکرات میشیگن، می گوید مک کین به یک تغییر شدید نیاز داشت اما، تنها چیزی که مردم شاهد بودند یک فرد عصبی و صراحتا کمی ناامید را بود که درباره ی مسائلی بی ارتباط با نگرانی های مردم صحبت می کرد که ارتباطی با نگرانی های مردم نداشت.
مک کین در طول ۹۰ دقیقه مناظره اوباما را بی وقفه مورد انتقاداتی تند قرار داد که بعضی حامیان کمپین اش از او تمنا کرده بودند. از جمله پرسش ها گستره ی روابط اوباما با ویلیام ایرز، یک عضو پیشین گروه تروریستی داخلی دهه شصت آمریکا، و نقش اوباما در همکاری با ایکورن، سازمانی است که در کانون اتهامات بر سر تقلب در روند ثبت نام انتخاباتی قرار داد. مک کین این مهم را در شرایطی انجام داد که نظرسنجی ها به تاثیر منفی این اقدامات بر محبوبیت مک کین در میان رای دهندگان صحه می گذارد.
اوباما ضمن رد اتهامات گفت می تواند سه هفته ی دیگر حملات را تحمل کند اما، مردم آمریکا نمی توانند چهار سال دیگر سیاست های اقتصادی شکست خورده را تحمل کنند.
اوباما از رقیب جمهوریخواهش خواست ۱۹ روز باقیمانده را درباره ی مشکلات اقتصادی مردم سخن بگویند.
نیکول والاس می گوید آنچه مردم آمریکا خواهان آن هستند حقیقت است و زمانی که ما درباره ی براک اوباما و بعضی دروغ هایش درباره ی وابستگی و پیوستگی هایش صحبت می کنیم مساله ی یافتن حقیقت است. مساله ی دموکرات و جمهوریخواه نیست همه ی آمریکایی ها در پی شنیدن حقیقت هستند.
کارشناسان معتقدند اوباما برای حفظ روند پیشتازی اش در نظرسنجی ها تنها نیاز به حضوری با تدوام و بدون هیاهو داشت. هیلری کلینتون دقایقی پس از مناظره گفت اوباما در آستانه ی تمام کردن رقابت قرار دارد. مک کین اینک مجبور به دفاع از ایالت هایی است که سنگر مطمئن جمهوریخواهان بوده است.
تیم پاولنتی، فرماندار جمهوریخواه مینه سوتا، پیش بینی می کند شاهد انتخاباتی نزدیک باشیم و می گوید مک کین بارها در طول زندگی اش در شرایطی که کسی حساب چندانی روی او باز نمی کرد از ته صف گام بر سکوی نخست گذاشته و این بار نیز می تواند آن موفقیت ها را تکرار کند.
در مناظره از دو کاندیدا در این باره سوال شد که با توجه به بحران اقتصادی در بودجه ی آتی از چه برنامه هایی صرفنظر خواهند کرد مک کین به بودجه ی دفاع اشاره کرد. بودجه ی نظامی آمریکا با حدود ۶۹۰ میلیارد دلار که ۱۸۰ میلیون دلار آن به جنگ عراق و افغانستان اختصاص دارد در بالاترین حد پس از جنگ جهانی است. در سایه ی کسری هنگفت بودجه و بحران اقتصادی اعضای کمپین می گویند اصلاحات ساختاری در بودجه ی دفاع ضروری است اما، با توجه به برنامه ی توسعه ی ارتش و افزودن ۳۰ هزار سرباز جدید به نیروی زمینی تا سال ۲۰۱۰ تغییری چندانی در بودجه رخ نخواهد داد. درباره ی دیپلماسی عمومی و ترویج و تبلیغ دموکراسی نیز چنین اعتقادی وجود دارد.

۱۳۸۷ مهر ۲۴, چهارشنبه

راند سوم: سه گام به پایان ماراتون

سناتور جمهوریخواه جان مک کین امشب با این امید در آخرین مناظره ی تلویزیونی با رقیب دموکراتش سناتور براک اوباما شرکت می کند که بتواند روند رو به رشد پیشتازی اوباما در نظرسنجی ها را متوقف کرده و مسیر رقابت ها را در کمتر از ۳ هفته به انتخابات تغییر دهد. نظرسنجی سی بی اس و نیویورک تایمز براک اوباما را با ۱۴ درصد اختلاف از جان مک کین در پیش نشان می دهد. این پنجمین نظرسنجی این هفته است که از فاصله ی دو رقمی دو کاندیدا حکایت دارد. اقتصاد در کانون مناظره ی امشب قرار دارد و دو کاندیدا طرح های جدید اصلاحات اقتصادی خود را برای جلب نظر دهها میلیون بیننده ی تلویزیونی ارائه خواهند کرد.
۲۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جهان چشم به دانشگاه هافسترا در نیویورک، میزبان فینال مناظرات تلویزیونی سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما دوخته است.
استوارت ربینوویتز، رئیس دانشگاه هافسترا، به صدای آمریکا گفت این مناظره ای حیاتی برای آمریکا و جهان است و دانشگاه که برای نخستین بار میزبانی یک مناظره را برعهده دارد سراسر شور و هیجان است.
دانشگاه خصوصی هافسترا با حدود ۱۳ هزار دانشجو از ۷۳ کشور جهان برای رشته های تحصیلی مرتبط با تاریخ ریاست جمهوری آمریکا شهرت بسزایی دارد و واحدهای درسی بسیاری تنها به بررسی مناظرات انتخاباتی اختصاص دارد.
سومین مناظره ی مک کین و اوباما در شرایطی برگزار می شود که ادامه ی حملات شخصی علیه اوباما تاثیر منفی خود را در نظرسنجی ها نشان داده و مک کین با هر چه نزدیکتر شدن به انتخابات فاصله اش با رقیب دموکرات بیشتر می شود.
نحوه ی برگزاری مناظره هم که دو کاندیدا پشت میزی در کنار یکدیگر در برابر باب شیفر، ژورنالیست شبکه ی خبری سی بی اس، نشسته به پرسش ها پاسخ می دهند چندان مورد علاقه ی سناتور مک کین نیست. شیفر می گوید در مناظره دو کاندیدا را به چالش گرفتن مواضع یکدیگر سوق خواهد داد.
در تاریخ رقابت های انتخاباتی آمریکا در چند دهه ی گذشته تنها رونالد ریگن توانسته بود در فاصله ی چند روز به انتخابات ورق را برگرداند و از انتخابات سال ۱۹۸۰ در برابر جیمی کارتر پیروز بیرون آید.
دکتر مینا بوز، رئیس دپارتمان تاریخ ریاست جمهوری آمریکا در دانشگاه هافسترا، به صدای آمریکا می گوید هر چند مک کین این قابلیت بالقوه را دارد اما، شرایط ریگن با مک کین تفاوت های بسیاری دارد. ریگن و کارتر تنها یک مناظره آنهم در چند روز منتهی به انتخابات داشتند که نقشی تعیین کننده داشت ولی او کاندیدایی بود که علیه حزب حاکم به رقابت رفته بود و بحران های بسیاری چون گروگان گیری در ایران بسود او عمل کرد. دکتر بوز در عین حال معتقد است سه هفته در سیاست زمانی طولانی برای بسیاری تغییر و تحولات است.
نظرسنجی ها نشان می دهد اوضاع نابسامان اقتصادی نیز به تقویت موضع اوباما منجر شده است چرا که رای دهندگان در حوزه ی اقتصاد اعتماد بیشتری به او دارند. آخرین مناظره ی ۹۰ دقیقه ای دو کاندیدا صرفا به مسائل اقتصادی و داخلی اختصاص دارد و برگزاری آن در نیویورک، پایتخت اقتصادی آمریکا، مرکز بازار سهام و نهادهای مالی بزرگ این مهم را برجسته تر می کند.
استوارت ربینوویتز، رئیس دانشگاه هافسترا، که دیروز زنگ افتتاح بازار سهام نزدک را در بهترین روزش پس از چندین هفته سقوط ارزش سهام به صدا درآورد می گوید تصمیم دولت برای سرمایه گذاری مستقیم در بانک ها بدنبال اقدام بریتانیا و اروپا دلگرم کننده است و بازار سهام به آن واکنش مثبت نشان داد. ربینوویتز تاکید دارد که رشد سهام ارتباط مستقیم با منافع دانشگاه خصوصی تحت نظر او دارد.
باور گروهی بر این است که رئیس جمهور بعدی با خطر تکرار رکود اقتصادی دهه ی ۳۰ روبرو خواهد شد.
دکتر بوز می گوید شرایط فعلی با دورانی که یک چهارم مردم بیکار بودند فاصله ی زیادی دارد اما، پرسش این است که آمریکا چه مدت و تا چه حد این بحران را تحمل خواهد کرد. مشکلی که بسیاری از جوانب آن فراتر از اختیارات رئیس جمهوری است.
علیرغم ادامه ی اعتراض دانشجویان به ادامه ی جنگ تاثیر منفی بحران اقتصادی بر کاهش وام های دانشجویی از دیگر دلایلی است که اقتصاد را در کانون نگرانی های دانشجویان و جوانان قرار داده است.
برایانا گیز، رهبر جمهوریخواهان دانشگاه، و شان هاچیسن، رهبر دموکرات های دانشگاه، هر دو امیدوارند شاهد مناظره ای به دور از حملات شخصی باشند.
دانشگاه هافسترا در اقدامی کم نظیر نمایش دموکراسی آمریکا را به میان مردم آورده است که سرود «وی شل اورکام سام دی« موسیقی دوران مبارزات حقوق مدنی سیاهان به رهبری مارتین لوترکینگ بخش چشمگیری از آن بود.

۱۳۸۷ مهر ۱۷, چهارشنبه

پایان راند دوم و ۲۷ روز پر التهاب

دومین راند از سومین رو در رویی سیاسی میان کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما این پرسش بزرگ را مطرح کرد که آیا ۲۷ روز مانده به انتخابات مک کین توانست روند کنونی را عوض کند؟ یا اوباما موفق شد به قائله پایان دهد؟
ریک دیویس، مدیر کمپین مک کین، در گفتگویی با صدای آمریکا کاندیدای خود را به دلیل ایجاد ارتباط با مردم بر سر مسائل اقتصادی، آینده ی کشور، و معنای رهبری پیروز مناظره دانست.
نظرسنجی ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد پرسش شوندگان بزرگترین نگرانی خود را اقتصاد می دانند و تنها ۹ درصد معتقدند کشور در مسیر درستی حرکت می کند.
به باور کارشناسان مک کین با ارائه ی طرح جنجالی ۳۰۰ میلیارد دلاری اش در راستای دخالت دولت در خرید وام های مساله دار مسکن، تکرار مخالفت با اوباما بر سر کاهش مالیات ها، و طرح بیمه درمانی، چهره ای پر انرژی از خود در یک ساعت نخست نشان داد.
رابرت گیبز، مشاور ارشد اوباما، طی گفتگو با صدای آمریکا کاندیدای خود را به دلیل ارائه ی طرحی متقاعد کننده برای تغییر، طرحی برای حرکت اقتصادی و خروج مسولانه از عراق پیروز صریح مناظره معرفی کرد.
نظرسنجی های انجام گرفته توسط سی ان ان و سی بی اس از مرددین اوباما را با اختلافی دو رقمی پیروز مناظره ی دوم نشان می دهد. بر مبنای نظرسنجی سی ان ان اوباما با ۵۴ درصد در برابر مک کین با ۳۰ درصد و بر مبنای نظرسنجی سی بی اس اوباما با ۳۹ درصد در برابر مک کین با ۲۷ درصد پیروز مناظره ی دیروز بود. گروهی معتقدند مناظره وضعیت کنونی را که بسود اوباماست تغییر نخواهد داد اما، مت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست، گونه ای دیگر می اندیشد.
مت رامنی با یادآوری مناظره های خودش با مک کین و دیگر جمهوریخواهان گفت ما اطمینان خاطر داشتیم که برنده ی مناظره ایم اما، دست آخر مک کین برنده می شد. رامنی به صدای آمریکا گفت زمانی بود که من، رودی جولیانی یا فرد تامسن در نظرسنجی ها جلو بودیم اما سرانجام مک کین پیروز شد چرا که مردم به تجربه و قدرت قضاوت او اعتماد دارند.
بسیاری انتظار داشتند بدنبال تلاش کمپین مک کین برای تخریب شخصیت اوباما و طرح ارتباط او با رادیکال های سیاسی و واکنش متقابل کمپین اوباما برای تخریب شخصیت مک کین شاهد مناظره ای پرتنش باشیم.
از جمله اتهامات علیه مک کین ارتباط او با شورای آمریکایی آزادی جهان بوده که گفته می شود در رسوایی ایران کنترا، تلاش برای سرنگونی چپگراهای نیکاراگوئه از طریق فروش غیرقانونی اسلحه به ایران و انتقال وجوه آن به شورشیان موسوم به کنتراها، نقش داشته است.
چارلی بلک، مشاور ارشد مک کین، به صدای آمریکا گفت این اتهام از اساس بی پایه است.
غیر از لحظه ای که مک کین به جای نام بردن از اوباما او را «اون یکی» خطاب کرد بطور کلی مناظره در کمال آرامش برگزار شد و بیشتر به انتقاد از سیاست ها اختصاص داشت.
دیوید پلاف، مدیر کمپین اوباما، می گوید احتمالا مک کین متوجه شد وقتی تخریب شخصیتی اوباما را آغاز کرده و بحث بحران اقتصادی را کنار گذاشته در نظرسنجی ها شاهد پس رفتن محبوبیتش بوده است. پلاف به صدای آمریکا گفت چهار هفته ی آتی را بطور مداوم درباره ی اقتصاد صحبت می کنیم و تصور ما این است که این تدوام و حمایت از طبقه ی متوسط نتیجه بخش خواهد بود.
نظرسنجی های منتشره ی امروز هم اخبار خوبی را برای مک کین به همراه ندارند. بهترین آنها رویترز ـ زاگبی است که اوباما را با ۲ درصد در پیش نشان می دهد. راسموسن اوباما را با ۶ درصد اختلاف و گالوپ با ۹ درصد اختلاف از مک کین پیشتاز نشان می دهد.
انتظار عمومی بر این بود که شکل متفاوت مناظره با حضور مستقیم مردم و طرح سوالات پیش بینی نشده بسود مک کین تمام شود اما، غیر از چند مورد همه چیز بسیار مشابه مناظره ی نخست بود
یکی از معدود موارد پیش بینی نشده زمانی بود که ترنس شایری، افسر بازنشسته ی نیروی دریایی، از اوباما و مک کین پرسید اگر علیرغم تمام تلاش های دیپلماتیک ایران به اسرائیل حمله کند آیا برای دفاغ از اسرائیل در انتظار مجوز شورای امنیت می نشینید یا مستقیم نیروی نظامی را بکار می گیرید؟
مک کین گفت منتظر شورای امنیت نخواهد نشست چرا که روسیه و چین سد راه هر گونه اقدام جدی خواهند بود.
مک کین گفت دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای و خواست دیگر کشورهای منطقه بدنبال آن به افزایش تنش می انجامد؛ و باید از طریق تحریم های سنگین با لیگ دموکراسی ها ایران را در مسیر تغییر رفتار قرار داد.
اوباما گفت ما قدرت وتو در اختیار سازمان ملل و هیچ کس دیگری نمی گذاریم تا منافع ما را تامین کند. اوباما تاکید کرد ایران اتمی خطر انتقال بمب اتم به دست تروریست ها را بدنبال دارد و او هرگز گزینه ی نظامی را در دفاع از اسرائیل، بزرگترین هم پیمان آمریکا در منطقه، از نظر خارج نمی کند.
اوباما در عین حال گفت با دیپلماسی سرسختانه و تحریم های بین المللی باید مانع چنین رخدادی شد و تحریم فروش بنزین به ایران را بسیار موثر دانست.
سناتور جوزف لیبرمن می گوید مک کین این را روشن کرد ما در طرف مردم ایران هستیم و مخالفت ما با حکومت فناتیک ایران است. لیبرمن به صدای آمریکا گفت ما خواهان درگیری نیستیم این رهبران تهران هستند که بدنبال درگیری اند.
سناتور دموکرات کلر مک کسکیل در گفتگویی با صدای آمریکا گفت اوباما می داند آیت الله ها قدرت واقعی در ایران اند و درک می کند بسیاری از ایرانیان طرفدار آمریکا هستند و باید از کمک آنها استفاده کرد.

۱۳۸۷ مهر ۱۶, سه‌شنبه

راند دوم: مناظره ای پر هیاهو؟

چهار هفته به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چند ساعت تا دومین مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری فضایی مملو از حملات و اتهامات شخصی بر رقابت های انتخاباتی سایه انداخته است. سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما که وعده ی کمپینی متفاوت را می دادند حملات تندی را چه از طریق آگهی های تلویزیونی و چه بطور مستقیم علیه یکدیگر وارد می کنند. سناتور مک کین با اشاره به گذشته ی اوباما این پرسش را مطرح می کند که «اوبامای واقعی کیست؟» و سناتور اوباما می گوید مک کین به تاکتیک لکه دار کردن متوسل شده است. دو کاندیدا امروز در نشویل تنسی برای دومین مناظره ی تلویزیونی در برابر یکدیگر قرار می گیرند.
سناتور مک کین و سناتور اوباما از یک روز پیش به سختی درگیر تمرین های آماده سازی برای مناظره ی امشب هستند. مک کین این بار بسیار بیش از مناظره ی نخست برای تمرین وقت گذاشته است و با رابرت پورتمن، قانونگذاران پیشین اوهایو و رئیس سابق دفتر بودجه ی کاخ سفید، به جای اوباما تمرین می کرد. مک کین که در فرمت مناظره ی امشب بارها شرکت کرده و تجربه دارد بارها اصرار داشت مناظرات این چنین بیشتری با اوباما داشته باشد. عقب ماندن مک کین در نظرسنجی ها که بسیاری آن را ناشی از اعتماد رای دهندگان به اوباما در رسیدگی به اوضاع نابسامان اقتصادی می دانند به مناظره ی امشب حساسیت خاصی بخشیده است.
آخرین نظرسنجی سراسری رویترز و زاگبی از رای دهندگان احتمالی نشان می دهد اوباما با ۳ درصد اختلاف یعنی با ۴۸ درصد از مک کین با ۴۵ درصد جلوست. این نظرسنجی حدود ۳ درصد حاشیه ی خطا دارد. نظرسنجی سی ان ان هم که میانگینی از چند نظرسنجی است اوباما را با ۴۹ درصد در برابر مک کین با ۴۳ درصد پیشتاز نشان می دهد و حدود ۸ درصد هنوز مرددند.
کمپین مک کین از چند روز پیش بار دیگر مساله ی ارتباط سوال برانگیز اوباما با بیل ایرز را که چهار دهه پیش عضو یک گروه تروریست داخلی بود و ماجراهای جرمایا رایت، کشیش پیشین کلیسای سابق محل عبادت اوباما را زیر ذره بین قرار داده است.
کمپین اوباما نیز در تلاش برای طرح دوباره ی نقش مک کین در یک رسوایی مالی دهه ی هشتاد است و از نقش مک کین در رسوایی سیاسی ایران کنترا و دوستی او با ژنرال بازنشسته جان سینگلاب، از فعالان در خرید و فروش اسلحه برای کمک به شورشیان ضد دولت کمونیست نیکاراگوئه، و حضورش در انجمن تحت نظر سینگلاب سخن می گوید که گویا سویه های ضد یهودی داشته است. بسیاری از این اتهامات صرفا با هدف تخریب شخصیت کاندیداها و ایجاد تردید در ذهن رای دهنده طراحی شده است.
باید دید تنسی سرزمین سه رئیس جمهور و بزرگان موسیقی آمریکا امشب شاهد مناظره ای با هیجان موسیقی راک اند رول خواهد بود یا یک مناظره ی آرام و بی هیاهوی دیگر را میزبانی خواهد کرد.
نشویل شهر موسیقی در ایالت تنسی، میعادگاه مشتاقان الویس پریسلی، مهد دانشگاهها در جنوب آمریکا، آتن جنوب خوانده می شود. دانشگاه خصوصی بلمانت با حدود ۵ هزار دانشجو از ۲۵ کشور جهان در رقابت میان ۱۶ دانشگاه موفق به کسب میزبانی دومین مناظره ی تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری، سناتور جمهوریخواه جان مک کین و سناتور دموکرات براک اوباما شد.
مناظره ای منحصر بفرد با حضور حدود ۱۰۰ تن از رای دهندگان مردد که از سوی موسسه ی نظرسنجی گالوپ انتخاب شده اند تا پرسش های خود را بطور مستقیم با رهبران آتی کشور در میان بگذارند.
دکتر سیبرا بنت، استاد دانشگاه بلمانت، مدیر برنامه ی ژورنالیسم قرن بیست و یکم و برنده ی دو جایزه ی امی، می گوید این شیوه بزرگترین بخت را در اختیار مک کین قرار می دهد تا وجه دیگری از خود را نشان دهد.
به باور دکتر نیتن گریفیت، استاد علوم سیاسی دانشگاه بلمانت، مک کین فردی رو راست و بی غل و غش است و زمانی که با افراد یک به یک روبرو می شود این مساله کاملا دیده می شود. به باور دکتر گریفیت شکل اجرای این مناظره با مناظره ی پیشین متفاوت است. کاندیداها بر روی صندلی های بلند می نشینند، در صحنه در میان مردم حرکت می کنند. احتمالا با پرسش کننده دست می دهند یا از طریق نگاه با او ارتباط برقرار می کنند. گریفیت می گوید کاندیداها همچنین از سوالات هیچ ایده ای ندارند چرا که پرسش ها هنوز از سوی پرسش کنندگان در اختیار تام بروکا قرار نگرفته است.
پرسش کنندگان توسط تام بروکا، اداره ی کننده ی مناظره و ژورنالیست شبکه ی خبری ام اس ان بی سی، تعیین خواهند شد. این نخستین بار در تاریخ مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری خواهد بود که گروهی از مردم از طریق اینترنت پرسش هایشان را با کاندیداها در میان می گذارند.
دکتر بنت می گوید حملات تند انتخاباتی دو کاندیدا در چند روز گذشته زمینه را برای یک مناظره ی احتمالا تند نسبت به مناظره ی نخست فراهم کرده است.
کمپین مک کین و سارا پیلین، کاندیدای معاونت ریاست جمهوری، ارتباط اوباما با بیل ایرز، عضو سابق یک گروه تندرو را که در دهه ی هفتاد در ساختمان های دولتی بمبگذاری می کرد به عنوان دوستی اوباما با تروریست های داخلی به پرسش گرفته اند. کمپین اوباما معتقد است مک کین به دلیل نگرانی از شکست در انتخابات ضمن پرهیز از پرداختن به بحران اقتصادی کنونی قصد منحرف کردن اذهان رای دهندگان را دارد. اما، کمپین او نیز مستند کوتاهی را در بر روی وب سایتش گذاشته که به رابطه ی مک کین با دوستش چارلی کیتینگ، رئیس انجمن وام و سپرده ی لینکلن، و رسوایی های مالی پس از آن در دهه ی هشتاد می پردازد و می کوشد بین آن ماجرا و بی مقرراتی سیستم مالی آمریکا ارتباط برقرار کند.
دکتر گریفیت می گوید مک کین آنقدر از اوباما عقب نیست که در مناظره دست به کاری غیرمنتظره بزند البته در کمپین او تلاش کردند از او بخواهند به کارهایی بر خلاف ماهیتش دست بزند ولی باید بگذارند او همان مرد رو راستی باشد که هست.
وخامت اوضاع اقتصادی و روند رو به رشد ثبت نام کنندگان جوان واجد شرایط شرکت در انتخابات به تقویت موضع اوباما افزوده و فشار مضاعفی را بر مک کین برای کسب پیروزی در مناظره ی دوم وارد می کند.
به باور دکتر بنت روشن نیست آنهایی که در نظرسنجی ها می گویند به اوباما رای می دهند در روز انتخابات نیز چنین کنند اما، تاکید می کند هر دو باید طرحی برای حل مشکلات ارائه کنند و اگر چنین نکنند حدود ۱۰ درصد رای دهندگانی که کماکان نسبت به قابلیت کاندیداها تردید دارند مردد خواهند ماند.
کارشناسان یک ماه مانده به انتخابات چهارم نوامبر رقابتی نزدیک را پیش بینی می کنند و از احتمال برابر شدن آرای کالج انتخاباتی دو کاندیدا سخن می گویند.
دکتر گریفیت می گوید بر مبنای قانون اساسی آمریکا در صورت برابر شدن آرای کالج انتخاباتی دو کاندیدا این مجلس نمایندگان است که رئیس جمهور را انتخاب می کند و سنا نیز وظیفه ی انتخاب معاون ریاست جمهوری را برعهده خواهد داشت.
مبنای سناریوی برابر شدن دو کاندیدا این است که اوباما در 'آیوا، نوادا، و نیومکزیکو پیروز شود و مابقی ایالت ها به همان شکل انتخابات ۲۰۰۴ باقی بماند یا اوباما آیوا، نیومکزیکو و کلورادو را به خود اختصاص دهد و مک کین در نیوهمشایر پیروز شود و بقیه ی نقشه کالج انتخاباتی دست نخورده بماند. این احتمال وجود دارد زمانی که دو کاندیدا هر دو ۲۶۹ رای کالج انتخاباتی را داشته باشند مثلا مجلس نمایندگان سناتور مک کین را انتخاب کند و سنا به سناتور بایدن رای بدهد و یکبار دیگر در تاریخ آمریکا شاهد دولتی ترکیبی از دموکرات ها و جمهوریخواهان باشیم.
امروز همسر سناتور جمهوریخواه چاک هیگل رسما از سناتور اوباما اعلام حمایت رسمی کرد ولی سناتور هیگل هنوز موضع گیری انتخاباتی نکرده است. همسر هیگل که با مک کین و همسرش سیندی، دوستی دارد می گوید تصمیم او هیچ پیامی به مک کین در بر ندارد بلکه تائید قابلیت های رهبری اوباماست.
در همین حال گزارش ها از نتایج مثبت روند رو به فزونی ثبت نام کنندگان شرکت در انتخابات برای سناتور اوباما حکایت دارد. حدود ۴ میلیون تن به صف واجدین شرایط شرکت در انتخابات ۲۰۰۸ پیوسته اند که عمدتا زیر ۲۹ سال دارند. در فلوریدا تعداد ثبت نام کنندگان دو برابر دوره ی گذشته است. در کلورادو و نوادا نسبت ثبت نام کنندگان دموکرات به جمهوریخواه ۴ به ۱، در کارولاینای شمالی ۶ به ۱ و در ویرجینیا بیش از ۳۱۰ هزار تن به صف شرکت کنندگان افزوده شده اند. امید اوباما این است افزایش مشارکت عمومی به پیروزی او در ایالت هایی منجر شود که بطور سنتی جمهوریخواهان برنده ی آن بوده اند اما، روشن نیست چه تعداد از این جوانان در شب انتخابات در پای صندوق های رای حاضر شوند.

۱۳۸۷ مهر ۱۴, یکشنبه

شوخی با سیاست

برنامه ی تلویزیونی طنز محبوب مردم در شنبه شب ها موسوم به «ستردی نایت لایو» که از شبکه ی ان بی سی پخش می شود و طبق روال معمول سیاست روز را به شکلی ظریف به شوخی می گیرد این بار مناظره ی بایدن و پیلین را به سخره گرفته است. به لینک زیر مراجعه کنید و کمی بخندید.
http://www.nbc.com/Saturday_Night_Live/video/clips/vp-debate-open-palin-biden/727421

شب مناظره و فضای سیاسی در دانشگاه واشنگتن سینت لوئیس

تصاویری از گردهمایی های دانشجویی در شب برگزاری مناظره ی کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا.

دو گروه عمده ی سیاسی دانشگاه موسوم به «جمهوریخواهان کالج»
و «دموکرات های کالج» هیاهوی زیادی به راه انداخته بودند.


سالن دانشکده ی هنر مملو از دانشجویان مشتاق بود که سخت در بحث و تبادل نظر با یکدیگر بودند.



سردبیران نشریات دانشگاه طی سخنرانی هایی از مواضع کاندیدای مورد علاقه شان
در کنار هم بدون پرخاشگری و در کمال آرامش دفاع می کردند
و به نوعی پیش مناظره دست زده بودند.

در دانشکده ی حقوق از گروهی از کارشناسان برای تشریح
پیامدهای حقوقی سیاست های دو کاندیدا
در چارچوب قانون اساسی آمریکا دعوت شده بود.

۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

سیاست در زادگاه راک اند رول

پس فردا راهی ایالت تنسی می شوم؛ زادگاه موسیقی راک اند رول و جایی که الویس پریسلی در آن مشهور شد و آوازه ی او تمام جهان را فراگرفت. هفته ی پیش در ایالت میسیسیپی، زادگاه الویس، نخستین مناظره ی کاندیداهای ریاست جمهوری برگزار شد این هفته در ایالت شمالی در همسایگی مناظره ی دوم جان مک کین و براک اوباما در سرزمینی برگزار می شود که هنوز میعادگاه عاشقان موسیقی راک است. باید دید معجون راک و سیاست اکسیر نجات مک کین خواهد بود یا نه. بسیاری تصور می کنند نحوه ی برگزاری مناظره با حضور مستقیم پرسش کنندگان فرمتی ایده آل برای مک کین است. مک کین برای جبران عقب ماندگی در نظرسنجی ها باید با تمام توان برای پیروزی در این مناظره حاضر شود. وضعیت برابر بسود او نخواهد بود بویژه که اخیرا کمپین خود در میشیگن یکی از ایالت های سرنوشت ساز را تعطیل کرد و یک ماه مانده به انتخابات آن ایالت را پیشاپیش به اوباما واگذار کرد. وضعیت خوب اوباما در چند ایالت سرنوشت ساز دیگر چون اوهایو، فلوریدا، و پنسیلوینیا نیز نگرانی هایی را در کمپین مک کین ایجاد کرده است. بسیاری این پیشتازی اوباما در نظرسنجی ها را ناشی از اوضاع نابسامان اقتصادی می دانند. نظرسنجی ها حاکی است مردم اوباما را در حوزه ی امور اقتصادی بهتر از مک کین می دانند. گزارش روز جمعه حاکی از بیکارشدن حدود ۷۰۰ هزار تن در آمریکا در یک سال گذشته وضع را بغرنجتر کرده است. باید دید تصویب طرح ۷۰۰ میلیارد دلاری نجات مالی که بدلیل معافیت های مالیاتی افزوده شده به آن در واقع ۸۵۰ میلیارد هزینه بر دوش مالیات دهنده ی آمریکایی وارد خواهد کرد می تواند در چند هفته ی آینده اخبار خوب اقتصادی را به همراه داشته باشد. کارشناسان معتقدند رئیس جمهور بعدی در شرایطی مشابه روزولت پا به کاخ سفید می گذارد؛ زمان سقوط بانک ها و بحران اقتصادی. گروهی دیگر می گویند بحران کنونی از بحران مالی دهه ی هشتاد بدتر نیست و آمریکا از آن عبور خواهد کرد.
اگر درباره ی روند مناظره ها یا هر موضوع مرتبطی سوالی دارید با من در میان بگذارید در حد توان سعی خواهم کرد پاسخ دهم یا پاسخ آن را بیابم.

آیا پیلین فولاد آبدیده می شود؟

تیتر بزرگ تمام خبرگزاری ها و نشریات بزرگ دیروز و امروز در آمریکا و بسیاری از نقاط جهان کماکان به تنها مناظره ی کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری آمریکا، سارا پیلین و سناتور جوزف بایدن، و تبعات آن اختصاص دارد. مناظره ی آرام و بی هیاهوی دانشگاه واشنگتن سینت لوئیس در ایالت میزوری که بسیاری آن را مناظره ای برابر توصیف کردند اما، در نظرسنجی سی بی اس و سی ان ان بایدن با اختلافی دو رقمی برنده معرفی شد. مناظره ای که با ۷۰ میلیون بیننده ی تلویزیونی رکورد مناظره ی سال ۱۹۸۴ بین جرج بوش پدر و خانم جرالدین فرارو، کاندیداهای وقت معاونت ریاست جمهوری، با حدود ۵۷ میلیون بیننده را شکست. مناظره ی هفته ی پیش مک کین و اوباما هم حدود ۵۲ میلیون بیننده داشت. آنچه که مسلم است هر دو کاندیدای معاونت ریاست جمهوری به آنچه که در پی آن بودند دست یافتند. پیلین توانست چهره ی آسیب دیده اش در چند مصاحبه ی تلویزیونی اخیر را ترمیم کند و اعتماد به نفسی بدست آورد تا امروز اوباما را با تروریست های داخلی پیوند بزند. بایدن نیز ماهرانه با پرهیز از مواجهه ی کلامی با پیلین تا توانست مک کین را مورد حمله قرار داد. پیلین سرحال از حضور موفقش در مناظره که در آن اوباما را چند بار به تندی مورد انتقاد قرار داد امروز دوستی اوباما با بیل ایرز را زیر سوال برد. بیل ایرز یکی از اعضای سابق یک گروه آنارشیستی موسوم به «ودر آندرگراندز» است که چند دهه پیش در اعتراض به سیاست های دولت در ساختمان های دولت فدرال از جمله پنتاگون بمبگذاری کردند. تمام اعضای گروه دستگیر شدند و سالها در زندان بودند. بیل ایرز سالهاست که در دانشگاه تدریس می کند و در نزدیکی اوباما در شیکاگو زندگی می کند و چند باری در جلسات محلی با اوباما ملاقات کرده اند.
در حالی که آخرین نظرسنجی ها در سراسر آمریکا و ایالت های سرنوشت ساز از پیشتازی روشن سناتور دموکرات براک اوباما بر رقیب جمهوریخواه سناتور جان مک کین حکایت دارد گروهی پیشاپیش پیش بینی می کردند که حملات شخصی علیه اوباما از سرگرفته شود و از این رو مناظره ی سارا پیلین و سناتور دموکرات جوزف بایدن هم بیشتر به انتقاد از مواضع کاندیداهای ریاست جمهوری اختصاص داشت. تحلیلگران معتقدند مناظره ی معاونین به تغییری در روند رقابت های انتخاباتی منجر نشده و کمپین مک کین در فاصله ی یک ماه مانده به انتخابات راهی جز وارد کردن اتهامات برای تخریب چهره ی اوباما ندارد. در مناظره ی پیلین و بایدن هم که عمده ی وقت در بخش نخست به بحران مالی آمریکا و مالیات و در بخش دوم به عراق و ایران اختصاص داشت بارها و بارها نام مک کین و اوباما شنیده شد.
بایدن در فرازهایی با نقل گفته های اخیر مک کین که چند هفته پیش از قدرتمند بودن بنیان اقتصادی آمریکا دفاع می کرد و حال از بحران مالی سخن می گوید کوشید ثابت کند جان مک کین مشکلات اقتصادی مردم را درک نمی کند و بر خلاف ادعا در بسیاری از موارد سرنوشت ساز برای کشور سناتوری مستقل نبوده و با دولت بوش همراه بوده است.
پیلین اوباما را فردی بیش از حد با تعلقات حزبی توصیف کرد که قادر نیست برای رسیدن به تغییر دست به رویکرد دوحزبی بزند و او را متهم کرد با طرح شانزده ماهه ی خروج نیروها در واقع پرچم سفید تسلیم در عراق را بالا برده است.
هر دو کمپین بلافاصله پس از مناظره مدعی پیروزی در مناظره ی ۹۰ دقیقه ای شدند.
تاکر باندز، سخنگوی سناتور مک کین حضور پیلین را استثنایی و با تسلط توصیف کرد و به صدای آمریکا گفت واشنگتن در معاون ریاست جمهوری آمریکا صدایی جدید را خواهد شنید که برای اعمال تغییرات ضروری است. به گفته ی تاکر پیامدهای انتقادهای پیلین از اوباما در ارتباط با افزایش هزینه های دولت و افزایش مالیات می تواند در فاصله ی کوتاه مانده به انتخابات بر افکار عمومی تاثیرگذار باشد.
کارشناسان معتقدند پیلین فراتر از انتظار ظاهر شد.
دیوید اکسلراد، استراتژیست ارشد اوباما، به صدای آمریکا گفت آنچه پیلین ارائه کرد ادامه ی همین وضعیت کنونی و همین فسلفه ی حاکم بود اما بایدن با تکیه بر نیازهای طبقه ی متوسط ضرورت تغییر را مورد تاکید قرار داد.
پیلین چند بار بایدن و اوباما را برای اینکه ریشه ی همه ی مشکلات را در گذشته می بینند به جای اینکه نگاه به آینده داشته باشند مورد انتقاد قرار داد. پیلین با اشاره به چند دهه سابقه ی بایدن در سنا گفت مردم در پی چیزی جدیدند.
بایدن در بخشی از مناظره در پاسخ به اینکه بودجه ی طرح ۷۰۰ میلیارد دلاری نجات مالی از کجا تامین می شود و از چه برنامه هایی باید صرفنظر کرد از احتمال بررسی مجدد طرح دو برابر کردن کمک های خارجی در کنگره سخن گفت.
دبی واسرمن شولتز، عضو دموکرات کمیته ی تخصیص بودجه ی مجلس نمایندگان، که یکروز پیش از تصویب لایحه ی نجات مالی در کنگره در گفتگویی با صدای آمریکا از احتمال تائید آن خبر داده بود گفت بایدن صحبتی از قطع کمک های خارجی نکرد بلکه صحبت از کند کردن روند بعضی برنامه ها بود. او یادآوری کرد خروج نیروها از عراق می تواند ماهانه ۱۲ میلیارد دلار در کاهش هزینه های کشور موثر باشد و بخشی از هزینه ها از این محل تامین شود.
دو کاندیدا بر سر کارآیی اجرای الگوبرداری از طرحی مشابه طرح اعزام نیروی بیشتر به عراق در افغانستان با یکدیگر جدال کلامی داشتند و بار دیگر سخنان ضد اسرائیلی محمود احمدی نژاد بخشی از مناظره را به خود اختصاص داد.
پیلین اصرار اوباما برای گفتگو با احمدی نژاد را از سر خامی و بسیار خطرناک توصیف کرد.
بایدن گفت شگفت زده است که چرا مک کین نمی داند ساز و کار امنیتی ایران زیر نظر احمدی نژاد نیست بلکه رهبری دینی کشور آن را در دست دارند. بایدن گفت تمام متحدان آمریکا، پنج وزیر خارجه ی آمریکا از جمله دو جمهوریخواه از گفتگو با ایران استقبال می کنند. بایدن گفت حتی پرزیدنت بوش نیز به این امر واقف شده اما، مک کین هنوز راه خودش را می رود.
از سوزان رایس، مشاور سیاست خارجی اوباما، درباره ی دادن مجوز تاسیس دفتر به شورای ملی آمریکاییان ایرانی تبار در تهران و ادعای ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم در برابر سوخت هسته ای تضمینی پرسیدم. او بدون اشاره ی مستقیم گفت اوباما از هر گونه گفتگو و افزایش تماس و تصریح اهمیت غیر اتمی ماندن ایران حمایت می کند.
تاکر باندز می گوید مک کین همواره از تبدیل ایران به یک عضو مسول جامعه ی جهانی استقبال کرده است.

۱۳۸۷ مهر ۱۱, پنجشنبه

نگاهی به پیلین و بایدن پیش از مناظره

بار دیگر یک زن در دومین مناظره ی تاریخی آمریکا

سناتور دموکرات جوزف بایدن و سارا پیلین، فرماندار جمهوریخواه آلاسکا،
کاندیداهای معاونت ریاست جمهوری،
تا ساعاتی دیگر برای نخستین و آخرین بار
پیش از انتخابات چهارم نوامبر ریاست جمهوری
در برابر یکدیگر قرار خواهند گرفت.

ایستادن پشت این تریبون چه هیجان ناخواسته ای را القا می کند.
پس از جرالدین فرارو، کاندیدای دموکرات معاونت ریاست جمهوری، در سال ۱۹۸۴،
این دومین بارست که یک زن در مناظره در برابر کاندیدای مرد برای معاونت حاضر می شود.
فرارو آنسال در برابر جرج بوش پدر قرار گرفت.

دانشگاه واشنگتن پنج بار برای میزبانی مناظرات انتخاب شده است
و به خوبی همه چیز را برنامه ریزی کرده اند.

انتظار می رود بیش از ۵۰ میلیون تن از تلویزیون بطور مستقیم مناظره ی بایدن و پیلین را تماشا کنند.

مرکز رسانه ها تا چند ساعت دیگر جای سوزن انداختن نخواهد بود.

رسانه های خارجی توجه خاصی به این دوره ی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشان می دهند.

تمام شخصیت های سرشناس حاضر در دانشگاه در مرکز رسانه ها مورد مصاحبه قرار می گیرند.

نشریه ی دانشجویی سیاسی دانشگاه شماره ی اخیر خود را کاملا
به مناظره ی بایدن و پیلین اختصاص داده است.

دانشجویان دانشگاه واشنگتن سخت در تکاپوی برگزاری هر چه بهتر مناظره هستند.

ماشین های مخصوص مسابقات گلف در جابجایی خبرنگاران
به این سو و آنسوی دانشگاه عریض و طویل واشنگتن سینت لوئیس نقش مهمی بازی می کنند.

صف کنار هم فشرده ی دوربین رسانه ها در برابر ساختمان محل برگزاری مناظره.