۱۳۸۸ مرداد ۱۹, دوشنبه

ایران در کانون گفتگوهای قانونگذاران آمریکایی با رهبران اسرائیل

گروه بزرگی از اعضای دموکرات و جمهوریخواه کنگره ی آمریکا در راه سفر به خارومیانه هستند. ایران عمده ترین هدف دیدار قانونگذاران آمریکایی از منطقه است.
بازدید از اسرائیل در کانون سفر قانونگذاران قرار دارد که استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان، و عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی در میان آنان قرار دارد.
به فاصله ی چند روز پس از سفر بیست و پنج جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا از اسرائیل و مناطق فلسطینی این هفته حدود سی دموکرات و چند جمهوریخواه ارشد از جمله ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، برای تقویت روابط آمریکا و اسرائیل با رهبران و مقامات اسرائیلی ملاقات می کنند.
راس لتینن، یکی از قانونگذاران متنفذ و یهودی کنگره، می گوید هدف از سفرش نمایش حمایت آمریکا از هم پیمان نزدیکش در برابر افراط گرایی اسلامی است. راس لتینن از جمله با شیمون پرز، رئیس جمهور، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ملاقات خواهد کرد. این عضو جمهوریخواه کنگره در آستانه ی سفرش در بیانیه ای گفت آمریکا و اسرائیل با توجه به تهدیدهای مشترکی که با آنها روبرو هستند باید به همکاری در راستای روابط هر چه نزدیکتر ادامه دهند.
رسانه ها در چند ماه گذشته از بروز اختلاف میان دولت نتانیاهو و دولت اوباما بر سر ایران و صلح با فلسطینیان خبر می دهند.
جیم هایمز، عضو دموکرات کمیته ی امنیت ملی مجلس نمایندگان، در آستانه ی سفر به منطقه می گوید ایران یکی از دو تهدید عمده ی متوجه امنیت ملی آمریکا و اسرائیل است و در راس گفتگوها با رهبران اسرائیل قرار خواهد داشت.
به گفته ی هایمز یکی از اهداف این سفر آگاهی از میزان آمادگی اسرائیل برای واکنش به این تهدید است.
کنگره ماه گذشته یک کمک دو میلیارد و دویست میلیون دلاری امنیتی به اسرائیل را مورد تصویب قرار داد.
پنتاگون در عین حال مدتهاست بر روی پروژه ی مشترک دفاع موشکی پیکان دو اسرائیل کار می کند که اخیرا آزمایش موفقیت آمیزی را پشت سر گذاشت.
هایمز، عضو دموکرات کنگره، می گوید ضروری است ابتدا هر چه در توان داریم برای توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران به کار ببندیم اما، باید کاملا روشن کرد که هیچ چیز حتی گزینه ی نظامی از مد نظر خارج نیست.
این دومین سفر هایمز به اسرائیل است و طی آن برنامه ای در رام الله برای دیدار با رهبران تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه ی باختری در نظر گرفته شده است.
تراویس چیلدرز، از جمله گروه دموکرات های عازم اسرائیل می گوید به عنوان یک مسیحی انجیل او را به حمایت از اسرائیل فرا می خواند و به عنوان یک آمریکایی معتقد است حمایت از اسرائیل به عنوان یک متحد برای اقتصاد و ساختار نظامی آمریکا از اهمیت برخوردار است. چیلدرز، قانونگذار ایالت میسیسپی، طی سفرش با مدیر صنایع هوایی فضایی اسرائیل که شرکت مادر صنایع هوایی فضایی استارک در ایالت او است ملاقات می کند.
این سفرهای اعضای کنگره که عمدتا با حمایت مالی کامل موسسات مروج روابط آمریکا و اسرائیل انجام می گیرد با انتقاد گروههایی در آمریکا روبروست. منتقدان معتقدند حمایت بی چون و چرای کنگره از هر کشوری می تواند تاثیرات نامطلوبی بر منافع ملی آمریکا بگذارد.
این روزها شماری از کارشناسان مسائل ایران به رویکرد کنگره در برابر ایران انتقاد می کنند.
بنظر می رسد رهبران کنگره طوری برنامه ریزی کرده اند که با توجه به بی اعتنایی ایران به ضرب الاجل ماه سپتامبر همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد در سازمان ملل طرح تشدید تحریم ایران و احتمالا تحریم فروش بنزین و تحریم بانک مرکزی را به رای بگذارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند اگر هدف از تشدید تحریم های اقتصادی بلند کردن صدای اعتراض مردم در برابر رژیم است که این امر پیشاپیش رخ داده است و تشدید تحریم می تواند اثر مخرب بگذارد. این گروه معتقدند در صورت تحریم بنزین رژیم با تولید داخلی اش نیازهای دستگاههای دولتی را تامین می کند و فشار تنها بر گرده ی مردم وارد خواهد آمد و با توجه به عدم همراهی روسیه و چین کنترل قاچاق بنزین از مرز ترکیه و عراق و دیگر همسایگان دشوار خواهد بود.
ریشه ی انتقاد در این است که کنگره از پیش از تحولات انتخابات به این سو سیاست تحریم را تغییر نداده است.
البته قانونگذاران چنین اعتقادی ندارند و طرح مقابله با سانسور اینترنتی و رسانه ای را واکنشی به تحولات اخیر می دانند.

۷ نظر:

رها گفت...

سیامک در مورد سنتور مک کاتر از ایالت میشیگان بیشتر بگو کانالش در یوتیوب در مورد ندا آقا سلطان و ترانه موسوی چند تا کلیپ گذاشته بود .

ثمین گفت...

اکنون که قانون گذاران آمریکائی با رهبران اسرائیلی در باره خطر احتمالی ایران گفتگو می کنند.
امیدوارم در تصمیمات خود سران جمهوری اسلامی را به زانو در آورند و فشارهای بیشتری به مردم ایران وارد نشود.
شاید آنها به خوبی نداند و یا شرایط ایران را همانند یک ایرانی درک نکنند که اکنون در ایران مردم تحت چه فشارهای طاقت فرسائی هستند.
فشارهای اقتصادی ، اجتماعی ،روحی و روانی ، عدم آزادی بیان و...
و همانند تحریمهای پیشین که نتوانست باعث تغییر رفتار رژیم شود و برخی از فشارها را بر مردم بیشتر کرد و اوضاع را بعد از هفت سال روز به روز بحرانی تر کرده است.
اکنون که شما در مسندی قرار گرفته اید که می توانید تصمیماتی در سطح وسیع بگیرید ،ممکن است کوچکترین اشتباهی در تصمیمات شما بتواند اثرات جبران ناپذیری بگذارد.
رژیم جمهوری اسلامی اکنون سرش پائین است و حتی با سیلی هم نمی تواند صورت خود را سرخ نگه دارد.
امیدوارم شما در تصمیمات خود سر بلند بیرون بیایید.
زیرا که وقت برای شما نیز تا ابد نیست.

سيامک دهقانپور گفت...

رها جان، آقای تدئوس مک کاتر قرار بود همان هفته ای که آن سخنرانی درباره ی ندا را در صحن مجلس نمایندگان ایراد کرد مهمان برنامه باشد اما، در آخرین لحظات بدلیل رای گیری فشرده در کنگره عذرخواهی کرد و مصاحبه را به بعد موکول کرد. امیدوارم بتوانم در اولین فرصت دوباره از ایشان دعوت کنم.

ثمین گفت...

صادق لاریجانی منگول به ریاست قوه قضاییه رسید تو رو خدا به قیافه این صادق لاریجانی نگاه کنید , یا اون حد خاتمی امم جمعه گوریل صفت تهران ! جمهوری اسلامی هم در باطن و هم در ظاهر زشت و کریه است . ثمین

مردم ایران گفت...

دیگر برای دیپلماسی جایی نیست.
احمدی نژاد ثابت کرد که دیوانه ای مانند هیتلر است و همانطور که هیتلر قبل از جنگ در کتاب نبرد من برنامه های شوم خود را اعلام کرده بود ولی کسی او را جدی نگرفت اینبار احمدی نژاد هم وعده محو کردن اسراییل از روی زمین داده و اگر به تاسیات اتمی او حمله نشود با افکندن بمب اتم روی اسراییل نقشه شوم خود را عملی خواهد کرد .

زندانی سیاسی گفت...

انتخاب وزیر بهداشت زن توسط احمدی نژاد که اولین هدفش به جای ارتقا سطح بهداشت تاسیس بیمارستانهای زنانه و مردانه !و باصطلاح اسلامی کردن و زنانه مردانه کردن بهداشت جامعه! و انتخاب وزیر دیگر زن یعنی فاطمه آجرلو که از مدافعان سرسخت چند همسری برای مردان است دروغ بودن توجه و انگیزه احمدی نژاد در حمایت از حقوق زنان را ثابت میکند .
و عمق افکار طالبانی رژیم حاکم را نشان میدهد

سارا گفت...

احمدی نژاد واقعا در فکر نابودی اسراییل با بمب اتم است و حتی میداند که در تلافی ایران هم با مم هفتاد میلیون جمعیتش نابود میشود ولی معتقد است همه شهید شده و به بهشت رفته و امام زمان هم ظهور میکند , خطر بسیار جدی و افکار خطرناک او توجه و مقابله فوری و حتی آنی را میطلبد هر چند باورکردنی نیست ولی باور کنید و بپاخیزید .فاجعه ای در راه است
احمدی نژاد بنا به گفته محسن رضایی بعد از قتل دکتر سامی دو سال در تیمارستانی بستری بود