۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

آیا افغانستان در مسیر تکامل دموکراسی قرار دارد؟

یک گروه از سناتورهای ارشد آمریکایی، طی بازدیدی از افغانستان، در آخرین ساعات منتهی به آغاز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آن کشور، نسبت به سیر تکاملی دموکراسی در افغانستان ابراز خوش بینی می کنند.
این گروه چهار نفره که در راس آن سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، قرار دارد شامل سناتور جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، سناتور سوزان کالینز، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امنیت ملی سنا، و سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، است.
برگزاری یک انتخابات زیر خشونت و ناامنی شدید می تواند واکنش منفی کنگره و کاهش حمایت افکار عمومی آمریکا از جنگ افغانستان را بدنبال داشته باشد.
یک نظرسنجی سی ان ان که پس از اعلام چهل و چهار تلفات آمریکا در افغانستان طی ماه ژوئیه انجام گرفته است نشان می دهد پنجاه و چهار درصد آمریکایی ها مخالف جنگ افغانستان و چهل و یک درصد با ادامه ی آن موافق اند. این یک رکورد از بابت نگاه منفی به جنگ در افغانستان است.
اما، گروهی از اعضای متنفذ سنای آمریکا که سفر خاورمیانه ای خود را با بازدیدی دو روزه از افغانستان به پایان می برند نسبت به تکامل دموکراسی در افغانستان خوش بین اند.
سناتور مستقل دموکرات جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، می گوید مشاهده ی یک کمپین پر شور و طراوت در افغانستان بسیار هیجان انگیز و شعف آور است. به اعتقاد لیبرمن گروه کثیری که برای سالهای طولانی از مشارکت در آینده ی این مردم پر افتخار و این کشور بزرگ محروم بوده اند بروشنی فعالانه در صحنه حضور دارند.
برغم افزایش شدید خشونت در کابل نیروهای آیسف می گویند کمتر از یک درصد از حدود شش هزار و پانصد حوزه ی اخذ رای زیر خطر حملات تروریستی قرار دارد.
مقامات امنیتی پیشتر گفته بودند تا دوازده درصد از حوزه های اخذ رای خارج از حیطه ی نظارت دولتی قرار گرفته است.
سناتور جمهوریخواه جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنای آمریکا، دیروز در کابل خواستار افزایش چشمگیر نیروهای نظامی در افغانستان شد و گفت در انتظار توصیه های ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده ی آمریکایی نیروهای چند ملیتی، خواهد ماند.
انتظار می رود مک کریستال بزودی کنگره را در جریان بازبینی اوضاع افغانستان و کمبودهایش قرار دهد.
مک کین تاکید کرد افزایش سه گردان از تفنگداران دریایی آمریکا و نیروهای افغان در هلمند، بزرگترین مرکز تولید تریاک جهان، می تواند توفیق های چشمگیری را در پی داشته باشد.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، و دموکرات ها در سنا معقتدند پیش از هر گونه افزایش نیروهای آمریکا این نیروهای ناتو هستند که باید فعالتر عمل کنند.
در جریان استراتژی پرزیدنت اوباما شمار نیروهای آمریکا تا پایان سال دو هزار و نه با اعزام بیست و یک هزار نیروی تازه نفس به رکورد شصت و هشت هزار می رسد. جمع نیروها باتفاق ناتو بیش از یکصد هزار تن است.
سناتور جمهوریخواه لیندزی گراهم، عضو کمیته ی نیروهای مسلح سنا، که پیش از بازدید از افغانستان نسبت به تکرار اشتباه دانلد رامسفلد، وزیر دفاع دولت بوش، مبنی بر کمبود نیرو در عراق در افغانستان هشدار داده بود در کابل گفت هر کس در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود با چالش جدی محو فساد، استقرار حکومت قانون، و توسعه ی اقتصادی روبروست. گراهم یکی از دلایل ظهور دوباره ی طالبان را قصور دولت افغانستان در رسیدگی به مشکلات مردم عنوان کرد و تاکید کرد پس از انتخابات آمریکا، افغان ها و ناتو راه دشواری را پیش رو دارند.
سناتور جمهوریخواه سوزان کالینز، عضو ارشد کمیته ی امنیت ملی سنا، با انتقاد از تصویب قوانین محدود کننده ی حقوق زنان در دوران دولت حامد کرزای می گوید آنچه او را آزار می دهد افزایش کمک های مالیات دهندگان آمریکایی به افغانستان در حالی است که دختران و زنان افغان تحت سرکوب بیشتر قرار دارند.
سناتور جان مک کین و دیگر قانونگذاران آمریکایی از ضرورت حضور بیشتر نیروهای غیر نظامی سخن گفتند و ضمن رد هر گونه جانبداری از کاندیدایی در انتخابات مداخله ی آمریکا در انتخابات افغانستان را رد کردند.جان مک کین و گروه همراهش سفر خاورمیانه ای خود را از لیبی و دیدار با رهبر آن کشور، معمر قذافی، آغاز کردند و سپس راهی کویت، عراق، و یمن شدند. سناتور مک کین طی این سفر نسبت به ادامه ی نفوذ ایران در خاورمیانه هشدار داد.

هیچ نظری موجود نیست: