۱۳۸۸ مرداد ۱۵, پنجشنبه

جمهوریخواهان: مشکل ایران است نه یهودی نشین ها

گروهی متشکل از بیست و پنج نماینده ی جمهوریخواه کنگره ی آمریکا از پرزیدنت اوباما می خواهند توقف برنامه ی جنگ افزار هسته ای ایران را در کانون تلاش های خود قرار دهد.
این قانونگذاران جمهوریخواه در پایان سفر سه روز ه ای به اسرائیل و دیدار با رهبران آن کشور از رئیس جمهوری آمریکا خواستند به جای فشار بر اسرائیل برای توقف ساخت یهودی نشین ها در کرانه ی باختری خطر ناشی از ایران را در مرکز توجه قرار دهد.
اریک کنتور، قائم مقام حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، در راس بزرگترین گروه قانونگذاران جمهوریخواه بازدید کننده از اسرائیل، گفت دولت اوباما تمایلی برای ایفای نقش در مسائلی چون گسترش طبیعی یهودی نشین ها و ساخت و ساز در بخش شرقی اورشلیم نشان داده است ولی من فکر می کنم الویت های مهمتری چون تهدید وجودی ناشی از ایران وجود دارد که متوجه نه تنها اسرائیل بلکه آمریکا است.
رسانه های اسرائیل امروز از درخواست دولت اوباما از اسرائیل برای سپردن تعهدی یک ساله در راستای توقف ساخت یهودی نشین ها در کرانه ی باختری خبر دادند که به عنوان مقدمه ای برای مجاب کردن کشورهای عرب به عادی سازی روابط با اسرائیل استفاده خواهد شد.
هآرتض می نویسد این پیشنهاد طی دیدار هفته ی گذشته ی جرج میچل با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، ارائه شده است. به نوشته ی این روزنامه دولت اسرائیل شش ماه توقف را ترجیح می دهد.
محمود عباس، رهبر فلسطینیان، تاکید کرده است مذاکرات صلح تا توقف ساخت یهودی نشین ها نمی تواند از سر گرفته شود. وزیران خارجه عربستان و اردن طی چند روز گذشته پیشنهاد وزیر خارجه ی آمریکا برای آغاز عادی سازی روابط با اسرائیل را رد کردند.
کنتور مخالف طرح صلح پیشنهادی عربستان است.
بنا به گزارش ها، شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، به قانونگذاران آمریکایی،
گفته است اسرائیل تلاش فراوانی برای بهبود زندگی فلسطینیان در کرانه ی باختری از جمله برداشتن پست های بازرسی و محدودیت های مسافرتی به خرج می دهد.
پرز هشدار داده است اگر فرصت صلح از دست برود خاورمیانه به منطقه ای بدون بازگشت مملو از جنگ افزار هسته ای بدل خواهد شد.
مایک کافمن، عضو جمهوریخواه کنگره، با تاکید بر تهدید رو به رشد ایران می گوید به اعتقاد او پرزیدنت اوباما و دولت اش در این مقطع ابعاد تهدید ناشی از دستیابی ایران به جنگ افزار هسته ای و تبعات بی ثبات کننده اش را بر تمام منطقه کاملا درک نمی کنند.
اریک کنتور، تنها جمهوریخواه یهودی مجلس نمایندگان آمریکا، با تروریست خواندن رژیم ایران می گوید از تعامل با ایران حمایت نمی کند و معتقد است واشنگتن هر چه سریعتر باید متحدانش در سراسر جهان را به اعمال تحریم و فشار بر ایران ترغیب کند.
از زمان روی کار آمدن دولت نتانیاهو دولت اوباما اسرائیل را برای پیوستن به گفتگوهای صلح و موافقت با رویکرد دیپلماتیک با ایران تحت فشار گذاشته است.
کنتور گفت هدف از سفر به اسرائیل بررسی راههای تقویت روابط اسرائیل و آمریکا است.
هزینه های سفر هیات بیست و پنج نفره جمهوریخواهان را بنیاد آموزشی آمریکا و اسرائیل حامی کمیته ی امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک پرداخت کرده است. همین بنیاد هزینه های سفر سی و پنج عضو دموکرات را برای هفته ی آینده به اسرائیل تامین می کند. در راس این هیات استنی هویر، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان، قرار دارد.

۱ نظر:

roya گفت...

ازآقایاریک کنتور، قائم مقام حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا، بخاطر درک صحیح و بینش درست در تشخیص الویت تمرکز آمریکا در خاورمیانه ستایش و تشکر میکنم وامیدوارم پرزیدنت اوباما نیز هر چه زودتر این راهبرد صحیح را در پیش بگیرد چرا که در راستای تامین منافع آمریکا و صلح جهانی خواهد بود وگرنه احمدی نژاد نقش سرجوخه اتریشی یعنی هیتلر را بازی کرده و فاجعه ای هولناکتر و پرتلفات تر از جنگ جهانی بوجود خواهد آورد که همانا جنگ اتمیست .