۱۳۸۸ مرداد ۶, سه‌شنبه

صدای طبل تحریم بلند می شود

سنای آمریکا با اکثریت قاطع متممی را به تصویب رسانده است که شرکت های فروشنده ی بنزین و دیگر فرآورده های نفتی به ایران را مشمول تحریم می کند.

این متمم که توسط دو سناتور جمهوریخواه جان کایل و سوزان کالینز ارائه شد خرید نفت از این شرکت ها برای ذخایر استراتژیک نفتی آمریکا را ممنوع می کند.
در برنامه ی جمعه شب کوشیدیم به این پرسش ها پاسخ دهیم: آیا فشارهای کنگره بر ایران نتیجه ی ادامه اعتراضات مردمی است یا ادامه ی سکوت رژیم در برابر مذاکرات هسته ای؟ آیا ایران قادر خواهد بود با توجه به اختلافات داخلی تا پایان سپتامبر در مذاکرات شرکت کند؟ اهرم های فشار آمریکا بر چین در باره ی ایران چیست؟ و آیا وزیر دفاع آمریکا در سفر به اسرائیل قصد منصرف کردن تل آویو از حمله به ایران را داشت؟
مصاحبه ای اختصاصی داشتیم با سناتور تد کافمن، عضو کمیته ی روابط خارجی سنای آمریکا؛ و گفتگویی با دکتر کنت کتزمن، کارشناس ارشد امور ایران در مرکز تحقیق کنگره.
در بخش دوم کارشناسان برنامه، آقایان آرام حسامی، استاد علوم سیاسی دانشگاه مانتگمری، بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، تحولات را زیر ذره بین قرار دادند.

لینک برای دانلود با سرعت پایین و بالا:

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv

ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

لینک وبلاگ بابک داد:

http://babakdad.blogspot.com/

متن کامل مصاحبه ی اختصاصی با سناتور تد کافمن، عضو کمیته ی روابط خارجی سنا و یکی از پنج تنظیم کننده ی طرح موسوم به «قانون ندا»:

سیامک دهقانپور:
«مراسم چهلم کشته شدگان ناآرامی های اخیر بر سر مزار ندا آقا سلطان با خشونت رژیم پاسخ داده شد. واکنش شما به موج تازه ی ناآرامی ها در ایران چیست؟»
سناتور تد کافمن:
«خیلی نگرانم. هم از بابت رفتار خشونت آمیز با مردم و هم نگرانی از اینکه این وضعیت ادامه خواهد داشت. زیرا تنش پیامدهای نحوه ی برگزاری انتخابات و برخورد با مردم کماکان در جامعه موجود است. از رفتار رژیم شگفت زده نیستم اما، نگران اینم که مردم آسیب می بینند و کشته می شوند. به باور من تا یک تغییر سیستماتیک عمده در شیوه ی عمل در ایران پدید نیاید این حرکت های اعتراضی متوقف نخواهد شد.»
سیامک دهقانپور:
«رژیم سی سال مردم را ترغیب می کرد شعار مرگ بر آمریکا سر دهند اینک مردم مرگ بر روسیه و مرگ بر چین را فریاد می زنند. برداشت شما چیست؟»
سناتور تد کافمن:
«این روند طبیعی یک تحول و انقلاب است. آمریکا سالها به عنوان کشوری خوب در دل ایرانیان جای داشته و دارد اما، حکومت می کوشید با آمریکا و ارزش های فرهنگی اش مخالفت کند. امروز نکته ی مهم وجود پرزیدنت اوباما است که در تغییر این نگاه به آمریکا بسیار موثر بوده است.»
سیامک دهقانپور:
«شما در سخنرانی خود زمان تصویب لایحه با اشاره به مشارکت مردم ایران در انتخابات گفتید بطرزی دردناک روشن است که راه بلند دموکراسی به برگزاری انتخابات ختم نمی شود. مخاطبان ما از طریق وبلاگ و فیس بوک می پرسند کنگره چگونه در این راه بلند در کنار مردم ایران خواهد بود؟»
سناتور تد کافمن:
«کنگره قاطعانه و راسخ در کنار مردم ایران ایستاده است. کنگره یکپارچه نگران رویدادها در ایران است و به فکر اینکه چگونه می توانیم مانع خشونت، حبس، سانسور، و بلوکه کردن گردش آزاد اطلاعات شویم. کنگره از هیچ اقدامی در جهت حمایت از مردم ایران در راه دموکراسی فرونگذار نخواهد کرد.»
سیامک دهقانپور:
«حکومت ایران بسرعت لایحه ی شما را محکوم کرد و آن را کمک به اغتشاشگران توصیف کرد. مخاطبان برنامه می پرسند این طرح چگونه عملی خواهد شد؟»
سناتور تد کافمن:
«ماده ی اول؛ سی میلیون دلار برای افزایش برنامه های تلویزیونی فارسی صدای آمریکا به دست شما و رادیو فردا می رساند. ماده ی دوم؛ با تخصیص بیست میلیون دلار، سایت های اینترنتی ای را در اختیار ایرانیان قرار می دهد که در جهت آموزش و اطلاع رسانی استفاده خواهد شد. ماده ی سوم؛ شرکت هایی را که تجهیزات کنترل و شنود در اختیار ایران قرار داده اند مشمول تحریم می کند. و ماده ی چهارم؛ پنج میلیون دلار در اختیار وزارت خارجه قرار می دهد تا بدقت مدارک نقض حقوق بشر را در کل و بویژه پس از انتخابات جمع آوری کند. این تلاشی جدی است و گر چه هنوز به قانون بدل نشده است و مصوبه ی سنا محسوب می شود اما، بخت بسیار بالایی دارد که به قانون کشور بدل شود.»
سیامک دهقانپور:
«شما سیزده سال یکی از اعضای هیات مدیره ی ناظر بر پخش برنامه های رادیویی تلویزیونی موسوم به بی بی جی بودید که صدای آمریکا زیر مجموعه ای از آن است و بیش از سه دهه در کنگره فعالیت کرده اید. مخاطبان برنامه دوست دارند بدانند این مواد قانونی برای آنها چه معنی دارد؟»
سناتور تد کافمن:
«وقتی بودجه ی سال آتی بی بی جی در کنگره تخصیص می یابد طبیعتا منابع مالی بیشتری در اختیار صدای آمریکا قرار می گیرد. پنج میلیون دلار هم به بودجه سال آتی وزارت خارجه افزوده می شود. این برنامه ای بسیار صریح و روشن برای حمایت از مردم ایران است.»
سیامک دهقانپور:
«این برنامه ها دقیقا چه موقع فعال می شوند؟»
سناتور تد کافمن:
«من سی و شش سال درگیر تصویب لوایح بوده ام. روند پر دردسری است. می توانم بگویم زود رخ خواهد داد اما، تاریخ دقیقی نمی توانم بدهم.»
سیامک دهقانپور:
«مخاطبان برنامه می گویند ما تمام تصاویر و اسناد زنده ی رویدادهای اخیر در ایران را برای شما فرستاده ایم دیگر به چه چیزی نیاز دارید؟ و سرانجام چگونه از این مدارک گردآوری شده استفاده خواهید کرد؟»
سناتور تد کافمن:
«گزارش های وزارت خارجه به کنگره امری معمول است. این طبیعتا درخواستی برای تهیه ی گزارشی جداگانه و جامع درباره ی وضعیت حقوق بشر در ایران خواهد بود و از سوی کنگره به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری های بعدی بسیار جدی گرفته می شود.»
سیامک دهقانپور:
«مخاطبان ما می پرسند آیا این برنامه امکانی ایجاد خواهد کرد تا بدون نگرانی از کنترل رژیم با صدای آمریکا تماس اینترنتی یا تلفنی برقرار کرد؟»
سناتور تد کافمن:
«امید ما این است که چنین شود. البته نمی توانیم تضمین کنیم اما، این هدف اصلی لایحه است تا امکان تماس مطمئن با صدای آمریکا را فراهم کنیم. صدای آمریکا درباره ی گزارش رویدادها در ایران بسیار عالی عمل می کند. قصد ما این است که فضای بیشتری برای این فعالیت ها ایجاد کنیم.»
سیامک دهقانپور:
«ماده ی مربوط به جلوگیری از فروش تجهیزات شنود و کنترل به ایران دقیقا چه تبعاتی دارد؟»
سناتور تد کافمن:
« تقریبا همان عملکرد تحریم را دارد. یعنی شرکت های فروشنده ی این تجهیزات به ایران از هر گونه تجارت با کشورها محروم می شوند. بویژه شرکت های وابسته به آمریکا را بابت هر گونه همکاری های مرتبط با سانسور و بلوکه کردن اینترنت در ایران به کل از قرارداد با دولت فدرال محروم می کند.»
سیامک دهقانپور:
«حکومت ایران اخیرا گروهی از زندانیانی را که بدنبال سرکوب اعتراضات مردمی دستگیر کرده بود آزاد کرد و گروهی را هم محاکمه می کند. واکنش رژیم را در این چند هفته چگونه ارزیابی می کنید؟»
سناتور تد کافمن:
«تحلیل رفتار حکومت ایران با توجه به پیچیدگی های تصمیم گیری میان رهبر جمهوری اسلامی، شورای نگهبان، احمدی نژاد، گروهی از روحانیون محافظه کار، و سپاه کار دشواری برای یک ناظر بیرونی است. من به عنوان یک جعبه ی سیاه به آن نگاه می کنم تا ببینم چه از آن بدست می آید. آنچه که روشن است حکومت به یک رشته تصمیم گیری های غلط دست زده است و وقتی شما در این روند می افتید تصمیم گیری های نادرست پیاپی ای انجام می دهید. امید من این است که متنفذین در ایران درک کنند باید جلوی این دور تسلسل تصمیم گیری های غلط را بگیرند و اگر نه رویدادهای ناگواری را شاهد خواهند بود.»
سیامک دهقانپور:
«چین پس از سرکوب تیانانمن مجبور به پذیرش مجموعه ای از تغییرات و اصلاحات شد. فکر می کنید ایران نیز در زیر فشارهای داخلی و خارجی مجبور به پذیرش اصلاحات و تغییرات شود؟»
سناتور تد کافمن:
«واقعا روشن نیست چه اتفاقی خواهد افتاد. آیا سیستم حاکم کنونی به این باور خواهد رسید که ناگزیر از تغییرات جدی است یا گروهی دیگر در یک حرکت انقلابی حکومت را سرنگون و اداره ی امور را بدست خواهند گرفت. وضعیت فعلی ایران بنظر مشابه دیگ آب جوشی است که اگر کسی بخار آن را خالی نکند خواهد ترکید. امیدوارم همانطور که در دوران سقوط دیوار برلین کشورهای اروپای شرقی روند آرام تغییرات را به اجرا گذاشتند مقامات ایران هم درک کنند که ادامه ی این فشار بر مردم بسیار خطرناک است.»
سیامک دهقانپور:
«در سنا موج جدیدی از فشارها برای ممانعت فروش بنزین به ایران آغاز شده است. اسم شما در میان این لایحه که هفتاد و یک سناتور حامی آن هستند دیده نمی شود. علت چیست؟
سناتور تد کافمن:
«درست است من از حامیان این طرح نیستم. سناتور باب کیسی هم لایحه ی مشابهی دارد. مبنای رویکرد من اعتماد کافی به عملکرد دولت پرزیدنت اوباما و روشی است که در برابر ایران در پیش گرفته اند. معاون رئیس جمهوری، وزیر خارجه، و دنیس راس شخصیت های بسیار آگاهی در باره ی ایران هستند. من می خواهم به آنها زمان بدهم و عقیده ندارم افراد متعددی باید در اجرای استراتژی در برابر ایران مداخله کنند. من نهایت احترام را برای سناتور اون بای و سناتور باب کیسی قائلم ولی امیدم این است که رویکرد دولت نتایج مثبتی در بر داشته باشد. من برای دولت کار نمی کنم و نماینده ی مردم ایالتم هستم. اگر لازم باشد به روند تحریم ها خواهم پیوست.»
سیامک دهقانپور:
«پس اگر لایحه آنطور که دیگر اعضای سنا می گویند پایان ماه سپتامبر به رای گذاشته شود شما به آن رای نمی دهید؟»
سناتور تد کافمن:
«نمی دانم شرایط آن موقع چگونه باشد ولی در حال حاضر چنین قصدی ندارم.»
سیامک دهقانپور:
«مخاطبان برنامه می پرسند چطور دولت اوباما با وجود تمام ناآرامی ها در ایران کماکان قصد دارد با این رژیم سر میز مذاکراه بنشیند؟»
سناتور تد کافمن:
«این بازی بسیار پیچیده ای است. طبیعتا دولت اوباما قصد برون رفت از بن بست فعلی را دارد اما، نباید برای این رژیم با رفتار هولناکی که با مردم داشته است کوچکترین احترامی قائل شد. بنظر من مهم است که ایرانیان را در دستیابی به آرمانهایش یاری داد. حفظ خط فاصل در این میان بسیار دشوار است. من سی و شش سال در کنگره کار کرده ام کنگره جای مناسبی برای تعیین تاکتیک های منفرد در برابر کشورها نیست. کنگره باید استراتژی کلی را تعیین کند و انتخاب تاکتیک های روز به روز را برعهده ی دولت فارغ از اینکه از چه حزبی باشد بگذارد.»
سیامک دهقانپور:
«آیا برای پانزده بیست میلیون ایرانی که برنامه های ما را می بینند سخنی دارید؟»
سناتور تد کافمن:«ایرانیان واقعا مردمی بسیار شجاع اند. برای ما دیدن این تصاویر ساده است. اما، بودن در آن موقعیت غیرقابل تصور است. من شجاعت و هوشمندی مردمی که جان و سلامتشان را در این راه در دست گرفته اند و خواهان چیزی بیش از حق رای و انتخاب نیستند تحسین می کنم. دوست دارم به مردم ایران بگویم به آنچه انجام می دهید ادامه دهید تا به جامعه ای آزاد دست یابید. این چیزی است که ما برای شما می خواهیم و تصور می کنم شما هم همین را می خواهید.»

۲۴ نظر:

Unknown گفت...

Dear Siamak

You are aware only a small percentage of Iranians have access to high speed internet; Has the senator considered any alternative way of communication to cover a larger population of Iranians?

mojgan گفت...

لطفا بپرسید بعد از تصویب لایحه چه راهکارهای عملی در نظر گرفته شده و با توجه به وجود شبکه شارع ایا باز هم میتوانند امنیت کاربران را در اینترنت تامین کنند؟ممنون

ناشناس گفت...

سلام جناب آقای دهقانپور
می خواستم بپرسید اگر سرعت اینترنت را بشدت پایین بیاورند، در اینصورت سایتهایی مثل یوتیوب، فیس بوک و تویتر (حتی اگر به راحتی هم در دسترس باشند) چگونه قابل استفاده خواهند بود؟
به نظر من ابتدا باید کاری کنند که استفاده اینترنت از کانالی غیر از کانال دولتی در دسترس قرار بگیرد ( مثلا بصورت بی سیم)، که آن هم باز مشکلات خاص خودش را دارد از جمله آنکه روی امواج آن هم پارازیت خواهند فرستاد و مشکل دیگر آنکه این سیستم باید آنقدر قوی باشد که پاسخگوی تعداد کاربران ایرانی را داشته باشد و در ضمن تحت هیچ شرایطی قابلیت ردیابی نداشته باشد.

م گفت...

با سلام خدمت شماو سناتور کافمن
آیا بعد از اجرائی شدن این طرح
ساعت پخش برنامه های صدای آمریکا افزایش می یابدو یا شبکه های دیگر خبری نیز افتتاح خواهند شد؟
و آیا این امکان برای ایرانیان بوجود می آید که بدون دغدغه خاطر بتوانند از راههای مختلف با این شبکه ها ارتباط داشته باشند بدون اینکه هویت آنها فاش شود؟
چند درصد امکان دارد که جمهوری اسلامی بتواند دوباره با این طرحها مقابله کند و برخی از اثرات آنرا خنثی کند؟
و آیا بودجه ای که در اختیار وزیر خارجه قرار می گیرد تنها برای نقض حقوق بشر در ایران پس از انتخابات است و یا اینکه به نقض حقوق بشر در حیات 30 ساله جمهوری اسلامی نیز می پردازد؟
با نام زیبای این قانون که به قانون ندا نام گذاری شده امیدوارم با اجرای این طرح ها صدای مردم ایران را فریاد کند و به گوش جهانیان برساند.
NEDA'S blood seeds the freedom tree.

ناشناس گفت...

سلام جناب آقای دهقانپورمتاسفانه این فرکانسهای امواج کوتاه
صدای امریکا در ایران ضعیف هستش و کیفیتش پایین هستش و تعداد فرکانس های رادیویی را بیشتر کنید و لطفا این مشکل رو به مدیران یا بخش فنی صدای امریکا بگویید

رستم فرخزاد گفت...

با درود،
در ارتباط با این لایحه ای که به تصویب رسیده باید بگم عقلانی ترین و منطقی ترین و علمی ترین لایحه ای بوده که تا کنون برای کمک به توسعه دمکراسی تصویب شده.

دقیقا این طرحی بوده که ما مدتهای طولانی اون رو فریاد زدیم و هر موقع مهمانی در موارد مربوطه به صدای آمریکا دعوت شد ما به انواع مختلف گفتیم که آقا جان رهایی مردم ایران از شر سانسور اینترنتی و گردش آزاد اطلاعات بزرگترین خدمتی هست که میشه به این مردم انجام داد.

هزینه این کار به مراتب از جنگهای آنچنانی و لشکر کشی کمتر هست و نتایج بسیار انسانی تر و بشر دوستانه تری داره.

شما مطمئن باشید اگر سانسور اطلاعات و اینترنت کمکی به رشد دمکراسی خواهی و حرکتهای مردمی نمیکرد ، جمهوری اسلامی با این هزینه های سنگین دنبال تکنولوژی سانسور نبود.

من امید روزی رو دارم که با کمک تکنولوژی دسترسی به اینترنت بدون فیلتر به صورت مستقیم با استفاده از ماهواره در اختیار مردم ایران قرار بگیرد.

البته بنده احساس میکنم که این بودجه برای عبور از فیلترینگ ایران خیلی کم هست ولی برای شروع بد نیست.


در قسمت بعدی چیزی که برای من جای سوال داره 5 ملیون دلاریست که برای جمع آوری مدارک جنایات رژیم تخصیص داده شده. تصور بنده اینه که امروزه که حتی با استفاده از Google Earth تمام کوچه پس کوچه ها هم قابل مشاهدست چطور ممکن است اسناد و مدارکی از آنچه که در ماههای اخیر در ایران گذشته توسط ماهواره های امریکایی دریافت نشده باشد. لطفا در این مورد حتما سوال بفرمایید .


rostamfarokhzad.blogspot.com

زندانی سیاسی گفت...

خبر مهم و فوری
سران رژیم در حال فرارند
هیجده میلیارد دلار و نیم در یک کامیون از ایران در ترکیه !
20 تن طلا و 5/7 میلیارد دلار که جمعا 5/18 میلیارد دلار است، در بازرسی گمرکی آنکارا کشف شد
http://www.peiknet.com/1388/08mor/08/PAGE/torkie.htm

م گفت...

احمدی نژاد یهودی نیست جاسوس عرب است یک مسلمان افراطی عرب .
طرز تفکر ضد اسراییل رو هم خودش در ایران رواج داده
چرا هر ضد ایرانی رو اسراییلی و یهودی میدانید این طرز فکر رو رژیم عرب پرست جمهوری اسلامی رواج داده , اسراییل هیچوقت ملت خودش یعنی اسراییلیها را سرکوب نمیکند ولی عربها مثل صدام ملت خودشان را هم به خاک و خون میکشند.
فلسطینیها دشمن خارجی و بیگانه نسبت به اسراییلیان هستند هونطور که ایران روستاهای کردنشین عراق را به توپ میبندد اسراییل هم غزه را که از آن به شهرهای اسراییل موشک می اندازند بمباران میکند و حق هم دارد .
در ضمن زمان صدام فلسطینیها داوطلبانه در صفوف ارتش عراق علیه ایران جنگیدند ما اسیر فلسطینی هم داشتیم , اسراییل دشمن ایران نیست عربها دشمن ایرانند

ارش گفت...

با سلام
از اقای کافمن سوال شود ایا شما تردیدی دارید رژیمی که مردم خود را اینگونه در خیابان ها تکه واره مکند اگر روزی به سلاح اتمی دست یابد امریکا و ارا رانابود کند.

roya گفت...

بعضیها میگن ترجمه حرفای احمدی نژاد نمیگه خودش شخصا اسراییل رو محو میکنه مثل گالووی جیره خوار جمهوری اسلامی
ببخشید شما انتظار داشتید احمدی نژاد رسما به اسراییل اعلان جنگ بده و بگه به حضرت عباس خودم بمب اتم رو میندازم رو کله اسراییل ? این دیگه کجاش ترجمه غلطه که میگی اسراییل محو خواهد شد ?مگه باید ده بار قسو بخوره خوب معلومه هیتلر هم در کتاب نبرد من قبل از جگ نوشته بود آلمان به فضای حیاتی روسیه نیاز داره ولی قسم حضرت عباس هم نخورد که من شخص خودم به روسیه حمله خواهم کرد ولی مقاصد او روشن بودند ولی کسی جدی نمیگرفت .

م گفت...

هموطن عزیز من کلمه" م" را برای اظهار نظر های خودم انتخاب کرده ام و مدتهاست با این اسم مستعار در بلاگها نظر می دهم. .
لطفا" اکر نظری دارید با کلمه یا اسم دیگر نظرات خود را بیان کنید.
با عرض معذرت این در وجهی دزدی عقاید است.
اگر شما می خواهید با این اسم مستعار حضور داشته باشید من نام دیگری را برای خود انتخاب می کنم.
من در این بلاگ یک نظر و فقط در تاریخ 28 جولای گذاشته ام.
نظر مربوط به 30 جولای مربوط به هموطن دیگری است.
لطفا" خانم یا آقای م جواب منرا در همین بلاگ بدهید و خواهشمندم این عمل غیر اخلاقی را مجددا" تکرار نکنید.
با تشکر

شهرام بیطار گفت...

تحریم چاره کار نیست . فعلاً تا وقتی که این مهره ها توی ایران سر کار هستن نه تحریم و نه مذاکره هیچ کدوم فایده ای نداره




با درود و سپاس فراوان : شهرام

م گفت...

میخواستم از آقای محمدحسين آقاسی بپرسم آیا با توجه به ناپدید شدن مشکوک رابرت لوینسون و دستگیری اخیر سه آمریکایی فکر نمیکنید جمهوری اسلامی در صدد گروگنیری از آمریکا و معطوف کردن توجهات از تقلب انتخاباتی خود و بمب اتمی به جای دیگریست

م گفت...

در راستای سیاست نرمخویی اوباما در برابر ایران دولت احمدی نژاد ترانه "سیا نرمه نرمه" را دسته جمعی سر دادند.

زندانی سیاسی گفت...

گویا ارباب بزرگ (خامنه ای )اجازه صحبت از نقش روسیه در روزنامه های ایران را نمیدهد !!
آفرین بر ارباب روسی او!
روی فتحعلی خان قاجار سفید شد , آیا روسها دارای کاپیتولاسیون هستند
که روزنامه های ایران جرات چاپ پیامهای ملت بپاخاسته ایران علیه روسیه استثمارگر را ندارند ?
ایکاش ایران شاهد چنین ننگی نبود .

م گفت...

دوست عزیز م که از اسم مستعار من استفاده می کنید.
من از این به بعد با نام دیگری در بلگها نظر میدهم.

ناشناس گفت...

احمدی نژاد در مراسم تنفیذ گفت کشورهای خارجی در جریان انتخابات و پس از آن در امور ایران دخالت کردند.
تنها دولت خارجی که با حضور هزاران مامور و مستشار در ایران دخالت کرده و میکند ارباب احمدی نژاد
یعنی دولت روسیه است !!!

سيامک دهقانپور گفت...

Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg E
Downlink Frequency: 12.226 GHz
FEC: 3/4
Symbol Rate: 16.3 MSym/s
Downlink Polarization: V
VC/Service ID: 295
********
Eutelsat Hotbird 8 (13 Deg East
Downlink Frequency: 12.242 GHz
FEC: 3/4
Symbol Rate: 3.7 MSym/s
Downlink Polarization: V
VC/Service ID: 295

farid salavati گفت...

انتظار بیشتری هم از شما نیست.
http://www.faridsalavati.blogfa.com/

رها گفت...

با تشکر از برنامه ها و وبلاگهای خوب شما.
وقتی رژیم شعار مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل و یا شعار مرگ را برای دیگری می خواهد.
نا خود آگاه به یاد کودکیم می افتم که درآن زمان جنگ بود و می بایست ما هر روز در سن 8 یا 9 سالگی این شعار ها را تکرار می کردیم.
هنوز هم بخاطر دارم که می گفتیم مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر منافقین و صدام درود بر رزمندگان اسلام و گاهی نیز بعضا" در مراسم 13 آبان پرچمهای آمریکا و اسرائیل را به آتش می کشیدیم.
هیچ موقع آن مراسم را دوست نداشتم و ازهمان سنین کم نیز احساس بدی نسبت به این شعارها داشتم.
اکنون مردم شعار مرگ بر روسیه و مرگ بر چین می دهند.
شاید آنها در امور کشور ما دخالت کرده باشند ولی حتی به نظر من برای محکوم کردن آنها شعار ننگ بر روسیه و ننگ بر چین مناسب تر باشد.
آخر چقدر مرگ را فریاد بزنیم پس کی زندگی کنیم و برای چه کسی زندگی بخواهیم.

رها گفت...

اگر یک مقام نظامی با شرف در ارتش یا سپاه وجود دارد لطفا استبداد را سرنگون نماید
مردم و همه دنیا از قیام او پشتیبانی خواهند کرد
, آیا یک با شرف پیدا میشه در ارتش و سپاه ایران پیدا میشه ?

سناتور گفت...

سیا نرمه نرمه یا سیاست نرم اوباما در برابر احمدی نژاد
http://www.youtube.com/watch?v=lorc9fH6zfE

ناشناس گفت...

خانم یا آقای رها و " م" که با نام مستعار من که اول م بود و حالا رها را انتخاب کرده ام نظر می دهید.
لطفا" دنبال شرف در ارتش و سپاه نگردید.
ببینید این کاری که خود انجام می دهید چیست؟
دنبال شرف در وجود خودتان بگردید.
اگر می خواهید آزادی در ابراز عقیده را نیز از اینجا بگیرید و محیط را مسموم کنید .
که متاسفانه اینکار را کرده اید.
این نشانه این است که صدای امریکا در ابراز عقیده مردم ایران موفق عمل کرده که افرادی مثل شما مجبور می شوند دست به چنین کارهائی بزنند.
ولی همانقدر که شما حق دارید در این وبلاگها و دیگر ارتباطات با رسانه های آزاد ابراز عقیده کنید ما نیز حق داریم.
و مطمن باشید با این کارها نمی توانید جلوی شنیدن و گوش دادن نظرات مخالف خود را بگیرید.
چشم خود را باز کنید افراد دیگر با نظرات دیگر نیز هستند که شاید به مزاق شما خوش نیاید .
اگر در یک نظرم گفتم مرگ را برای کسی نخواهیم اما با شعار مرگ بر دیکتاتور کاملا" موافقم.
حق این دیکتاتور ها که در مملکت ما جنایت می کنند فقط مرگ و دق مرگ شدن است.
که فکر میکنم اکنون در مرحله دق مرگ شدن باشند.

roya گفت...

تا دیر نشده باید تاسیسات بمب اتم سازی احمدی نژاد را نابود کرد
, ایران بدون سلاح اتمی منبع شرارت و حامی توریسم است وای به حال وقتیکه ببیند بخاطر بمب اتم ترسش هم بریزد .
سر چشمه شاید گرفتن به بیل
چو پر شد نشاید گذشتن به پیل .