۱۳۸۸ تیر ۲۶, جمعه

«الان زمان مشارکت ایران در خط لوله ی گاز ناباکو نیست»

کمیته ی روابط خارجی سنای ایالات متحده امروز با حضور چهار تن از مدیران ارشد وزارت خارجه ی آمریکا تاثیر افزایش بهای نفت را بر ثبات، تروریسم، و اختلال اقتصادی در منطقه و جهان مورد بررسی قرار می دهد.
مناطق بزرگ تولید کننده ی انرژی جهان در دریای خزر، خلیج فارس و شمال آفریقا در کانون نشست امروز قرار داشت.
در نشست امروز کمیته ی روابط خارجی سنا؛ ریچارد مورنینگستار، فرستاده ی ویژه ی وزارت خارجه در امور انرژی اروپا آسیا، ویلیام هادسن، کفیل معاون مدیرکل وزارت خارجه در امور خاور نزدیک، ریچارد شمیرر، سفیر آمریکا در عمان، و فیلیپ کارتر، معاون مدیرکل وزارت خارجه در امور آفریقا، حضور دارند.
سناتور دموکرات جان کری، رئیس کمیته ی روابط خارجی سنا، معتقد است هر چند بهای نفت مدتی پایین بوده است اما، پیش بینی می شود بین دو هزار و ده و دو هزار و سیزده بهای نفت بار دیگر بشدت بالا برود.
آمریکا روزانه دوازده میلیون بشکه نفت وارد می کند. به گفته ی سناتور کری با جایگزین کردن گاز و مصرف بهینه انرژی می توان تا سال دو هزار و بیست یازده میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت را کاهش داد.
پرزیدنت اوباما عهد کرده است برای حفظ امنیت آمریکا وابستگی این کشور به نفت خاورمیانه را از میان ببرد. آمریکا حدود 21.6 دهم درصد از نفت خود را از عربستان،الجزایر، عراق و کویت در خاورمیانه وارد می کند.
بهای نفت مدتی است در حدود شصت دلار باقی مانده است. بسیاری از اعضای کنگره معتقدند پایین نگاه داشتن بهای نفت یکی از مهمترین راههای ضربه زدن به اقتصاد ایران است و می تواند به تغییر رفتار رژیم ایران کمک کند.
خط انرژی ناباکو از موضوعات مطرح بود.
ریچارد مورنینگستار و سناتور ریچارد لوگر در امضای توافقنامه ی خط لوله ی ناباکو در ترکیه به نمایندگی از آمریکا در آنکارا حضور داشتند. این خط لوله وابستگی اروپا به گاز روسیه را بسیار کاهش خواهد داد. این خط نفت دریای خزر و عراق را به اروپا می رساند اما، ایران در حال حاضر در آن نقشی ندارد.
ریچارد مورنینگستار که در مذاکرات ناباکو حضور داشت در پاسخ به پرسشی درباره ی موضع کشورهای شرکت کننده در توافق و نظر دولت آمریکا درباره ی مشارکت ایران در این خط لوله ی گاز گفت بعضی کشورها خواهان مشارکت ایران هستند اما، ما مخالفیم زیرا در تلاش برای تماس ها با ایران هیچ پاسخ مثبتی نگرفته ایم و نمی دانیم تحولات پس از انتخابات در ایران چه تاثیراتی خواهد گذاشت. دیپلمات ارشد وزارت خارجه سپس تاکید کرد اگر ایران تصمیم بگیرد نگرانی های ما را بویژه در حوزه ی برنامه ی هسته ای رفع کند آنوقت ایران از مشارکت در این خط لوله سود خواهد برد.
مورنینگستار تاکید می کند الان مطلقا بدترین زمان برای ترغیب به مشارکت ایران است در حالی که مطلقا چیزی در برابر دریافت نمی شود.
آمریکا تحریم هایی را در بخش انرژی ایران وضع کرده که شرکای آمریکا را در صورت مشارکت با ایران مورد تحریم های سنگین قرار می دهد.
در سایه ی طرحهایی برای افزودن یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار بشکه نفت به تولید روزانه ی نفت عراق؛ نوری المالکی، نخست وزیر عراق، عهد کرده است نیمی از ظرفیت خط لوله ی گاز به اروپا را عراق تامین کند.
باید توجه داشت ذره ای از انرژی این خط لوله نصیب آمریکا نمی شود بلکه آمریکا در پی اطمینان از امنیت انرژی است.
نقش چین در رقابت برای انرژی با آمریکا موضوع بحث بود.
دوشنبه ی این هفته وزارت نفت ایران از توافقی با پکن برای یک سرمایه گذاری چهل میلیارد دلاری در پالایشگاههای تولید بنزین ایران خبر داد. ایران روزی صد و سی هزار بشکه بنزین وارد می کند. البته هنوز چین این توافقنامه را امضا یا تائید نکرده است.مقامات دولت از جستجوی راههایی برای مشارکت چین و آمریکا در بخش انرژی صحبت می کردند.

هیچ نظری موجود نیست: