۱۳۸۸ مرداد ۱, پنجشنبه

صدای آمریکا ۱۵ میلیون بیننده در ایران دارد

مدیر صدای آمریکا و رادیو آزادی از بامداد امروز در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا حاضر شدند تا قانونگذاران در کنگره را درباره ی چالش های پیش روی جریان آزاد اطلاعات بگذارند.
«قدرت نرم و جریان آزاد اطلاعات» عنوان نشست کمیته ی فرعی امور اروپا به ریاست رابرت وکسلر، رئیس دموکرات این کمیته، در کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان است.
وکسلر ضمن محکوم کردن سانسور و ارعاب خبرنگاران در ایران، روسیه و دیگر نقاط جهان گفت حمایت آمریکا از آنهایی که در پی دسترسی به اخبار هستند بسیار حیاتی است. وکسلر گفت انقلاب تویتری در ایران و واکنش خشونت بار حکومت در سرکوب آزادی رسانه ای نشان از این است که جریان آزاد اطلاعات جدی ترین خطر برای رژیم های استبدادی است.
رابرت وکسلر با تقدیر از تلاش های صدای آمریکا و رادیو آزادی تاکید کرد کنگره بودجه ی کافی برای اطمینان از جریان آزاد اطلاعات در اختیار آنان قرار دهد.
دنفورد آستین، مدیر صدای آمریکا، و جفری گدمن، مدیر رادیو اروپای آزاد - رادیو آزادی، در جلسه ی امروز شرکت داشتند.
دن آستین در ابتدا به سابقه ی آغاز فعالیت صدای آمریکا از سال ۱۹۴۲ پرداخت که با پخش برنامه به آلمان در زمان جنگ سرد با این پیام آغاز شد که «ما حقیقت را به شما می گوییم.»
صدای آمریکا با پخش برنامه به ۴۵ زبان مختلف دنیا از طریق برنامه های رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی هر هفته حدود ۱۳۴ میلیون مخاطب در سراسر جهان را به برنامه های خود جذب می کند.
دن آستین اینترنت و خدمات خبررسانی از طریق تلفن همراه و رسانه های اجتماعی را جدیدترین جلودار صدای آمریکا در ایران عنوان کرد و گفت کاملا واقفیم این آینده و جایی است که ما نسل جدید مخاطبان صدای آمریکا را خواهیم یافت.
آستین با اشاره به تظاهرات مردم پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت توجه جهان به این ماجرا واکنش دیکتاتوری ایران علیه صدای آمریکا را بدنبال داشت.
مدیر صدای آمریکا گفت ترافیک وبسایت شبکه ی فارسی خبری صدای آمریکا طی ماه ژوئن، همزمان با تحولات انتخابات، هشتصد درصد افزایش داشته است و در مجموع وبسایت ده و نیم میلیون بار مورد مشاهده قرار گرفته است.
مدیر صدای آمریکا گفت مردم ایران در این مدت روزانه تا سیصد ویدئو، هزاران تصویر، و ای میل فرستاده و هزاران تماس تلفنی با صدای آمریکا داشته اند و صدای آمریکا یکی از نخستین رسانه هایی بود که تصاویر کشته شدن ندا آقاسلطان را در جریان یک تظاهرات پخش کرد.
استین تاکید کرد در طول این روزها با دقت تمام ویدئوها ارسالی را بررسی می کردیم و بدون اطمینان از داشتن منبع دوم آنها را پخش نمی شدند.
بر مبنای یک مطالعه در مارس ۲۰۰۹ شبکه ی تلویزیونی فارسی صدای آمریکا در هر هفته حدود ۱۵ میلیون مخاطب دارد.
دن استین همچنین تاکید کرد برغم تلاش های دولت ایران برای پارازیت افکنی بر برنامه های تلویزیونی ماهواره ای و بلوکه کردن اینترنت ملاها نتوانسته اند مانع دریافت هشت ساعت برنامه های صدای آمریکا شوند.
به اعتقاد مدیر صدای آمریکا مشکلی که رژیم ایران با آن روبروست این است که وقتی به بستن اینترنت اقدام می کند با خطر تعطیل کردن اقتصاد کشور روبرو می شود زیرا مبادلات اقتصادی ایران بسیار به اینترنت متکی است و حتی در هنگام پارازیت افکنی مهندسین صدای آمریکا امواج برنامه ها را چنان به برنامه های تلویزیون دولتی ایران نزدیک می کردند که اگر رژیم می خواست پارازیت بیاندازد تلویزیون خودشان هم غیر قابل دریافت می شد.
بررسی پخش برنامه ها برای کشورهای منطقه ی بالکان، روسیه، اوکراین، گرجستان، ترکیه و یونان، ارمنستان، آذربایجان و ازبکستان بخش دیگری از گزارش مدیر صدای آمریکا به کنگره بود.
جفری گدمن، مدیر رادیو اروپای آزاد - رادیو آزادی، در پاسخ به پرسش اد رویس، عضو جمهوریخواه کمیته، که به لایحه ی تحریم فروشندگان تجهیزات پارازیت افکنی و کنترل اینترنت اشاره داشت به چالش های پیش روی دیپلماسی عمومی پرداخت و گفت روسیه و ایران نسبت به کاربرد قدرت نرم کاملا آگاهی دارند و برای تسخیر روح و روان مردم در این مسیر سرمایه گذاری کافی می کنند. گدمن تاکید کرد نمونه ی جدید آن راه اندازی یک ایستگاه رادیو اف ام از سوی ایران در بوسنی است که به گفته ی آقای گدمن هدف آن ترویج دموکراسی، کثرت گرایی و تساهل نیست.

۱۱ نظر:

م گفت...

با سلام و احترام
وقتی امریکا اعلام کرد برای گسترش دموکراسی در ایران بودجه برنامه های صدای آمریکا را افزایش می دهد در آن موقع فکر نمی کردم که اطلاع رسانی شفاف صدای آمریکا در گسترش دموکراسی در ایران چنین تاثیر بسزائی داشته باشد.
اکنون نیز وقتی لوایحی همچون لغو سانسور اینترنتی و شنود ارتباطات در دست اجرا دارد امیدوارم با تصویب و اجرائی شدن چنین لوایحی ودر وضعیت کنونی ایران کمک زیادی به جنبش دموکراسی خواهانه مردم ایران همچون برنامه های موفق تلویزیونی صدای آمریکا را داشته باشد.
با تشکر

هاله نور گفت...

سایت فارسی رادیو بی بی سی همچنان برای رضایت جمهوری اسلامی تلاش میکند خبرهای کشته شدن تظاهرکنندگان و سخنان مخالفین را مسکوت بگذارد در حالیکه سایت رادیو فردا با اخبار ایران بروز میشود
بی بی سی فارسی خبرهای بی مشتری و مسخره ای مثل تقلب در انتخابات قرقیزستان یا قانون تک فرزندی چین را در صفحه اول خود گذاشته!
برای گردانندگان سایت فارسی بی بی سی متاسفم .

کودتای مخملی گفت...

اینهم شکنجه
ماموران امنیتی جمهوری اسلامی دنده‌های عیسی
سحرخیز، مدیرکل مطبوعات داخلی ِ ایران در دولت محمد خاتمی را هنگام بازداشت، شکسته‌اند.محسنی اژه ای وزیر اطلاعات رژیم انتقام آن جلسه معروف را از عیسی سحرخیز گرفت , در آن جلسه از عصبانیت شانه او را گاز گرفت و امروز کارش را با ضربات مشت مامورانش به قفسه سینه سحرخیز تمام کرد.

شهرام بیطار گفت...

فکر میکنم بیشتر از این هم باشه
برای اینکه این روز ها دیگه عملاً مردم تحریم کردن صدا و سیمای ایران رو و فقط صدای آمریکا رو نگاه میکنن . 24 ساعته بودن برنامه ها و تکرارا اون هم باعث میشه که هر کسی با ساعت خودش بتونه تنظیم کنه و ببینه . ممنونم برای زحمتی که میکشین




با درود و سپاس فراوان :شهرام

ناشناس گفت...

با درود به شما....
من از بینندگان ثابت صدای امریکا هستم ولی در تفسیر خبر دیشب وقتی صدای دکتر سازگارا را قطع کردید خیلی از شما بدم آمد.نکنید این کارارو...
ما در کشوری زندگی میکنیم که مهد سانسور دنیاست....شما دیگه چرا؟
ضمنا" یادتون باشه بینندگان شما در چهارشنبه شبها بیش از 30 میلیون نفره.قدر دکتر نوریزاده و دکتر سازگارارو بدونین.
ممنون از دموکراسی شما
امیر-نوشهر

ناشناس گفت...

حتی تجسم یک زندگی بدون صدای آمریکا هم مو را بر تن ما ایرانیان راست میکند. تماشای برنامه های کانالهای ج.ا. واقعا مشمئزکننده است. در ضمن تعداد تماشاگران صدای امریکا بیش از 15 میلیون میباشد. از تمام کارکنان و دست اندرکاران صدای امریکا کمال تشکر را داریم

ناشناس گفت...

با سلام حدود یک ماه است که کانال صدای آمریکا فقط در ساعت 3 بعد از نیمه شب تا * صبح قابل دسترسی می باشد که در این ساعات اکثر مردم خواب هستند و عملا یک ماه است که دسترسی به این کانال و همچنین بی بی سی فارسی برای اکثریت مردم ایران قابل دسترسی نیست.

سیاوش تقوی گفت...

از بینندگان برنامه جدید فق هستم.برنامه دیشب با شرکت خانم وفا و اقای زندی یکی از بهترین برنام های افق بود.
لطفا باز از این میهمانان گرامی دعوت بعمل آوردی
با سپاس
سیاوش تقوی

ناشناس گفت...

منم موافقم برنامه خانم وفا و اقای زندی از بهترین برنامه ها بود ولی برنامه دکتر بنی صدر و دکتر منصور هم خیلی خوب بود. ادمهای متخصصی همانند اینچند نفر ذکر شده بیاورید لطفا

ناشناس گفت...

منم موافقم برنامه خانم ژاله وفا و اقای زندی یکی از بهترین برنامه ها بود. برنامه دکتر بنی صدر و نیز برنامه دکتر منصور را نیز پسنیددم لطفا از افراد متخصصی همچون افراد فوق الذکر بیشتر استفاده کنید.

ناشناس گفت...

اقای دهقانپور
با سلام. جدا برنامه امشب و سخنان اقای دکتر بنی صدر به دل ما جوامان نشست. دسته جمعی پای سخنان ایشان نشستیم و لذت بردیم از تحلیل به این شیوایی و محکمی
حق با ایشان است ما مردم باید هدفمان را تغییر کل نظام قرار دهیم.
و به حرف اصلاح طلبان گوش ندهیم و بدون ترس به خیابانها بیاییم .حاصل سیاست اصلاح طلبان چپیدن ما در خانه ها است .و خاموش شدن جنبش.
بی ایندگی برای ما جوانان بس است.
ما همیشه پیشتاز جنبش دموکراسی خواهی بوده ایم چطور شاهد باشیم مردم تونس و مصر تجربه ما را پی بگیرند ولی ما خود آنرا دنبال نکنیم.
شاهد آزادی را با مقاومت در آغوش میگیریم.