۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

مسکو و بحران در ایران

تاثیر بحران پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بر سیاست خارجی آمریکا در قبال تهران در دستور کار کنگره ی آمریکا قرار می گیرد. کنگره در طول بیش از یک ماه گذشته بدقت رویدادها در ایران را زیر نظر داشته است و چند لایحه را در باره ی ایران در دست بررسی دارد.
کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به ریاست هاوارد برمن، تنظیم کننده ی لایحه ی تحریم فروش بنزین و فرآورده های نفتی، این هفته میزبان چندین نشست پیاپی مربوط به ایران است. تحریم، اطمینان از جریان آزاد اطلاعات، و نقش روسیه در بحران در ایران در کانون نگاه کنگره قرار دارد.
نارضایی مردم در ایران از نقشی که مسکو در بحران چند هفته ی گذشته پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران بازی کرد در شعارهای مردم در خیابانها تجلی یافته است.
مایک مک انتایر، عضو دموکرات کمیسیون امنیت و همکاری اروپا در کنگره ی ایالات متحده، که اخیرا نشستی را با هدف بررسی رابطه ی بحران در ایران با تحولات در کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی سابق برگزار کرد، می گوید اینکه آیت الله خامنه ای به غرب هشدار داد ایران گرجستان دیگری نیست نشان می دهد گسترش ابعاد اعتراضات مردم به انتخابات هولناک ترین کابوس رژیم های سرکوبگر است و از این رو جای شگفتی نیست که دیمتری مدودیف، رئیس جمهوری روسیه، با سرعت پیروزی محمود احمدی نژاد را در همان روزهای اوج تنش در ایران تبریک بگوید و در حرکتی در تضاد با رویکرد پرزیدنت اوباما در قاهره تاکید کند روسیه مخالف تلاش های غرب برای ترویج دموکراسی در جهان اسلام است.
دیوید کریمر، مدیرکل پیشین حقوق بشر وزارت امور خارجه ی آمریکا، در گزارش خود به کنگره می گوید رهبری تمامیتخواه روسیه در پی ظهور ولادمیر پوتین بشدت در پی ایجاد سیستمی در منطقه بوده است تا امکان هر گونه انقلاب رنگی را به حداقل برساند.
کارشناسان معتقدند تحولات در ایران از یک سو به تهییج دموکراسی خواهان در منطقه می انجامد و از سویی حکومت های منطقه را به پیروی از الگوی همدیگر در سرکوب سریع و شدید سوق می دهد.
به باور کریمر رویدادها در آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، و بویژه قرقیزستان که این هفته در آستانه ی انتخابات خود به تدابیری در راستای مرعوب کردن منتقدان و کنترل رسانه ها دست زده است نشانگر شدت یافتن خودکامگی و سرکوب شدید هر گونه اعتراضی است.
جلوگیری از امکان دریافت برنامه های صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد الگوی مشابهی است که نمونه ی آن در این کشورها چون ایران دیده می شود.
مدودیف خود در آستانه ی دیدار با پرزیدنت اوباما تاکید کرده بود با هر گونه تشدید تحریم ایران مخالفت دارد زیرا مسکو خواهان یک ایران باثبات است.
به باور جنیفر ویندزور، مدیر خانه ی آزادی، روسیه چه در درون مرزهای خود و چه در میان همسایگانش نقش رهبری را در تضعیف دموکراسی بدست گرفته است.
ویندزور به قانونگذاران آمریکایی گفت سه ویژگی مشترک در میان تحولات در ایران و دیگر کشورهای منطقه می بیند.
نخست، کنترل جریان اطلاعات از راههای سنتی و از طریق هدف قرار دادن اینترنت و تلفن های همراه؛ دوم، وضع قوانین سختگیرانه و اعمال روش های ارعاب با هدف محدود کردن قابلیت شهروندان برای سازماندهی؛ و دست آخر، تلاش برای کنترل شدید برگزاری انتخابات از طریق محدود کردن گزینه ها، سوء استفاده از امکانات دولتی، پر کردن صندوق های رای، و سرکوب معترضین.
استیون بلنک، استاد امور امنیت ملی در کالج جنگ در آمریکا، به اعضای کمیسیون امنیت و همکاری اروپا در کنگره گفت آنچه در ایران شاهد آن بوده ایم که کماکان نیز ادامه دارد تنها بخشی از یک جنبش بین المللی است و سرکوب مسلمانان در چین گوشه ای دیگری از این تصویر است.
به اعتقاد پروفسور بلنک حکومت ایران با لگدمال کردن مشروعیت اش در واقع حکم مرگ خود را امضا کرد. این کارشناس امور استراتژیک می گوید نتیجه ی تحولات در ایران این خواهد بود که تهران با امید به ادامه ی حمایت پکن و مسکو تمایل کمتری به همکاری و تعامل جدی با غرب بر سر برنامه ی هسته ای اش نشان خواهد داد.
کارشناسان متفق القول اند که سرکوب اعتراضات مردمی نمی تواند در بلندمدت نتیجه بخش باشد و با توجه به سابقه ممکن است طی چند هفته، تا چند ماه یا چند سال اعتراضات مردم به تغییر دولت بیانجامد.
این هفته جلسات متعددی درباره ی ایران در کنگره برنامه ریزی شده است.
بامداد چهارشنبه نشستی با حضور شش کارشناس برجسته ی ایران به دعوت هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان، برگزار می شود.
ساعتی پیش از این نشست، ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی امور خارجی، با دعوت از الیوت ابرامز، معاون پیشین امنیت ملی کاخ سفید، و جان بولتون، معاون پیشین کنترل تسلیحات وزارت خارجه ی آمریکا و سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل متحد، جلسه ای غیرعلنی را برای اعضای کمیته برنامه ریزی کرده است.
راس لتینن در بیانیه ای می گوید آمریکا بیش از این نمی تواند سیاست انتظار برای یافتن یک مشوق جادویی را به امید تغییر سیاست ایران تحمل کند و بدون تاخیر باید شریان اقتصادی رژیم را قطع کرد.
روز پنج شنبه هم رابرت وکسلر، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور اروپا، از دن استین، مدیر صدای آمریکا، و جفری گدمن، مدیر رادیو آزادی، دعوت کرده است تا مساله ی چالش های پیش روی جریان آزاد اطلاعات مورد بررسی قرار گیرد.

۸ نظر:

م گفت...

خبر گزاری جمهوری اسلامی ایرنا که از خبرگزاری های رسمی و تندرو جمهوری اسلامی است خبر از سفر مدیر عامل آن به مسکو داده و در تاریخ 29/4/88 چنین نوشته است.
"مدير عامل ايرنا، تشکيل ائتلاف خبرگزاري هاي کشورهاي عضو سازمان همکاري شانگهاي را پيشنهاد کرد
مسکو- "محمد جعفر بهداد" مدير عامل خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) در مذاکره با "ويتالي ايگناتنکو" مدير عامل خبرگزاري ايتارتاس روسيه، تشکيل ائتلاف خبرگزاري هاي کشورهاي عضو، ناظر و مهمان سازمان شانگهاي را پيشنهاد کرد."
و در همان روز در مقاله ای که از طرف رهبر جمهوری اسلامی با تیتر نخبگان مراقب باشند زیرا در امتحان عظیمی قرار گرفته اند در قسمتی از مقاله نوشته شده است"حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به ادعاي دشمنان ملت ايران مبني بر دخالت نکردن در مسائل داخلي کشور افزودند: در حاليکه دخالت دشمنان بويژه نقش رسانه هاي آنها کاملاً آشکار است، اين ادعا نشان دهنده بي حيائي است. "
حال این سوال مطرح است آیا خبرگزاری ایتارتاس روسیه خبرگزاری بیگانه نیست وباید برای دستبوسی آنها به مسکو سفر کرد وروابط با آنها نزدیکتر شود و دیگر خبر گزاری ها بیگانه اند.
دخالت مستقیم روسیه در ایران پسندیده است اما نشان دادن حقایق از سوی دیگر کشورها دخالت مستقیم در امور داخلی ایران محسوب می شود که موکدا" از سوی سران جمهوری اسلامی نیزتکرار می شود.
http://www.irna.ir/View/FullStory/?NewsId=596359

ناشناس گفت...

محمود احمدى نژاد روز دوشنبه براى آنچه كه گسترش هر چه بيشتر حلقه مديريتى خواند از مردم ایران دعوت به همکاری کرد.
آقای مهندس موسوی مایل به همکاریست میشود کنار بروید تا ایشان بعنوان رئیس جمهور واقعی مردم مدیریت کنند ?!!!

baron گفت...

درود بر سیامک دهقانپور و همه ایراندوستان

در رابطه با رفتار روسیه در قبال جمهوری اسلامی و سایر کشورهای تحت سلطه دیکتاتوری - لازم به ذکر است . نوع جدید دیکتاتوری امروزه در جوامع عقب مانده - عمدتا مسلمان آسیا در حال شکل گیری است که از نظر سیاسی بر الگوی شوروی پیشین منطبق است و سیاستمردان آنها برای بقای خود به روسیه متکی میشوند ( علیرغم تفاوت نوع ایدئولوژی - ازنظر نظام سرکوب مردم ). الگوی شوروی یعنی تظاهر به وجود انتختبات آزاد که ادعای پشتیبانی مردم را یدک میکشد , و در عین حال استفاده از دستگاه سرکوب پنهان و آشکار - این نظام ها هنگامی که اعتراضات مردم علنی میشود به یک پشتیبان بین المللی نیاز دارند تا در مجامع بین المللی و شورای امنیت محکوم نشوند - ( جمهوری اسلامی - سوریه - برمه - پاکستان -.... )-در تنگنای سیاسی رژیم روسیه به داد این حکومت ها میرسد . اما در مقابل چه چیزی عاید روس ها میشود ؟
این رژیم ها ثروتمند هستند - برخی منابع نفتی در اختیار دارند -و برخی از راههای دیگر - ثروت این جوامع در دست اقلیت های محدود سیاستمدار مالی و به شکل غیر قانونی از راه تبانی- قاچاق و رانت خواری متمرکز شده ,و طبیعتا این قشر ثروتمند غیر قانونی همیشه خود را در خطر نابودی میبیند - زیرا در طول هزار سال گذشته در این جوامع همیشه بخش بزرگی از ثروت جامعه در اختیار قشر متکی به نیروی مسلح بوده و با سقوط این سیاستمداران از قدرت - حتی خانواده ها و فرزندان کوچکشان هم قتل عام شده اند ( مثل خاندان هاشمی در عراق و خاندان نادر شاه افشار و پهلوی و داود خان و .... ) در چنین شرایطی وجود یک متحد قدرتمند اهمیت پیدا میکند - فقط با توجه به نظم نوین جهانی - لازم است دیکتاتوری های جدید با استاندارد های جدید هماهنگ شوند - تا بهانه غیر دموکراتیک بودن را به دست دول اروپائی ندهند - و البته برخی امتیازات مالی در این راه کمک میکند - پس رژیم های بسیار عقب مانده نظیر جمهوری اسلامی هم پز دموکراتیک و اتکا به رای مردم میگیرند و حتی هوگو چاوز هم جهت دائمی کردن حکومتش - برعکس الگوی کوبا -دست به رفراندوم میزند .
در چنین شرایطی روسیه , از زمان ولادیمیر پوتین به آرامی و در پشت صحنه مشغول عضو گیری برای این بلوک جدید بوده - او در وهله اول که روسیه کمک تکنولوژیک و مالی غرب را جهت تغییر در صنایع عقب مانده و رفع مشکل مالی و تثبیت واحد پول خود نیاز داشت - با کشور های غربی همسو شد , و سپس همگام با رشد مالی و ثبات اجتماعی - سازمانهای زیر زمینی نظامی و مافیا - با کمک وچشم پوشی دولت
در روسیه رشد کردند - و امروز نظام سیاسی روسیه شباهت زیادی به دوران استالین دارد - بایک تفاوت مهم - امروزه حتی مدودف هم جنایات سازمان پیشین را مردود میشمارد اما سازمانی نظیر ورشو - به طور غیر رسمی - حول منافع مشترک دیکتاتوری های کوچک با بردر بزرگ در حال شکل گیری است , این سازمان کشورهائی از امریکای لاتین - افریقا و آسیا را در بر میگیرد که به شکل پنهان و آشکار به روسیه وابسته میشوند و سالانه میلیاردها دلار سلاح و تجهیزات غیر لازم را به آنها میفروشد که جز با کمک روس ها قادر به استفاده از آنها نیستند , البته این معاملات با کمک شرکت های بزرگ وابسته به دولت و به شکل ظاهرا دموکراتیک انجام میشود - وضمن عدم تعهد رسمی دولت روسیه - این شرکت ها سیل سود را به خزانه روسیه - و حسابهای پنهانی دو طرف معاملات- تواما سرازیر میکنند .
اما ذر رابطه با جریانات امروز ایران - نظام شکنجه در زندانها کاملا بر الگوی شوروی پیشین منطبق است و شامل ارعاب زندانی - از بین بردن مقاومت روانی او - و قراردادن عامل وحشت در ذهن او - ( حتی امریکائی هائی که از زندان جمهوری اسلامی خارج شده اند جرات سخن گفتن ندارند - مانند زندانیان شوروی پیشین ) - نمونه های آن را نیز میتوان با ذکر مورد مشخص بیان کرد که ..(؟؟؟)

هاله نور گفت...

اگریادتان باشد احسان طبری و نورالدین کیانوری از سران حزب توده هم بعد از رفتن به زندان ولایت فقیه مسلمان و آنهم از نوع شیعه شدند !! و ازبعد باصطلاح اسلام آوردن آزاد شدند ولی چند سال بعد با آمدن گالیندوپل نماینده سازمان ملل در حقوق بشر پرده از شکنجه خودشان در زندان برداشتند بخصوص کیانوری اظهار داشت که دست او را زیر شکنجه شکسته بودند تا مسلمان شود! و بعد رژیم بجرم این باصطلاح خبررسانی به بیگانگان دوباره او را به زندان افکند و تا آخر عمر او و همسرش مریم فیروز را را اذیت و آزار کردند

fgdfffffffffffffg گفت...

انتخاب جانبدارانه تیتر به نفع جمهوری اسلامی برای سخنان موسوی درسایت بی بی سی حیرت آور است نوشته ملت ایران دوباره متولد شده است .. ولی رادیو فردا از قول موسوی نوشته بود همه ملت ایران دربندند و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود
بی بی سی به جمهوری اسلامی باج میدهد , مامور سفارت انگلیس آزاد شد و بی بی سی لحنش آرام شد ! عجب خبرگزاری مزدوریست !
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2009/07/090720_mg_mousavi_freedom_ir88.shtml
رادیو فردا
http://www.radiofarda.com/content/f2_Iran_postelection_Mousavi_detained_families_Constitution_State_TV/1781058.html

ناشناس گفت...

چرا اینقدر سایت فارسی صدای آمریکا بی نظم شده الان سه شنبه ات هنوز برنامه خبرها و نظرهای روز دوشنبه 20 ژوئیه رو آپلود نکردید.

F-35 JSF گفت...

به امید پیوستن روسیه فعلی به پدرش شوروی در زباله دانی تاریخ

ALLENE VICTORY گفت...

بنظر اینجانب دیگر کم کم غرب دارد حوصله اش از جمهوری اسلامی سر می رود و می خواهد شاهرگ های اصلی ایران را ببندد می خواهم بگویم هر کاری یا تصمیمی هزاران کیلومتر آنطرفتر بگیرید در ایران چوبش را مردم می خورند آخوندها ککشان هم نمی گزد 70 میلیون ایرانی بمیرند یا بمانند . پس بیایید تصمیمات بهتر و عاقلانه تری در قبال کشورهای مختلف بگیرید مردم ایران و آخوندها بی آزار هستند در طول 400 سال گذشته ایران به هیچ کشوری حمله نکرده است و تمام ژست هایی که حکومت ایران می گیرد جنگ روانی و فریب افکار است اینها با اصول روانشناختی می خواهند دشمن فرضی ایجاد کنند و اگر امریکا و اسراییل هم نمی بودند باز هم آخوندها دشمن فرضی می تراشیدند تا با اوهامات مذهبی امام زمان زودتر ظهور کند اینها همه نیرنگ شیاطین جن و انس است برای بدبختی جنگ کشتار که همه بیهوده و بی حاصل است ایران هیچ قصد حمله به جایی را ندارد همه بلوف است و اگر هم حرفی می زنند از روی عقل و منطق نیست کدام بمب اتم ؟ کدام تهدید همه اینها اوهاماتی که از مغز علیل بعضی سران حکومت تراوش می کند مردم ایران مردمی راحت طلب هستند و همه می خواهند بدون کار و زحمت راحت بخورند و در رفاه باشند و آخوندها هم همینطور و همه چیز پول و مسائل مادی است بشر جنگ می کند و کشتار می کند تا ثروتمند شود