۱۳۸۸ تیر ۱۰, چهارشنبه

تفاوت حل اختلافات انتخاباتی در آمریکا و ایران

پس از هشت ماه کشاکش سیاسی سرانجام دیوان عالی ایالت مینه سوتا ال فرنکن را سناتور پیروز انتخابات آن ایالت معرفی کرد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که نورم کلمن، سناتور جمهوریخواه، که برای دفاع از کرسی اش در انتخابات در برابر ال فرنکن، کمدین پیشین، رقابت می کرد پس از شمارش آرا چند روز پس از انتخابات با دویست و شش رای اختلاف از میان سه میلیون رای پیروز معرفی شد. درخواست فرنکن برای بازشماری آرا او را با دویست و بیست و پنج رای پیشتاز نشان داد. از آن پس روند شکایات قضایی و رسیدگی دادگاه ادامه داشت تا دیروز روشن شد دموکرات ها اکثریتی را در سنا بدست آوردند که از هزار و نهصد و هفتاد و هشت به این سو سابقه نداشته است. سناتور منتخب دموکرات ال فرنکن و رقیب جمهوریخواهش نورم کلمن بلافاصله واکنش نشان دادند.
دموکرات ها با این پیروزی صاحب شصت کرسی در سنا می شوند که می تواند راه را برای پیشبرد بسیاری از برنامه های پرزیدنت اوباما و رهبری حزب دموکرات باز کند اما، این اکثریت بر سر طیفی از مسائل چون بهداشت، انرژی، و مالیات اختلاف نظر دارد و چندان متشکل نیست.
فکر می کردم در آمریکا برای دویست رای اختلاف هشت ماه وکلا و قضات بکوشند رای مردم محفوظ بماند و آراء بارها بازشماری شود اما، در ایران کسی حاضر نباشد برای کسب اعتماد مردم یکبار در حضور رقبا آرا را بازشماری کرده و با کد ملی رای دهندگان تطبیق دهد.
نورم کلمن و ال فرنکن هر راهی را برای پیروزی رفتند تا اطمینان حاصل کند رای مردم به آنها محترم شمارده می شود و در پی این روند شفاف است که کاندیدای رقیب با احترام شکست را هر چند تلخ و تنها با اختلاف دهها رای می پذیرد.

هیچ نظری موجود نیست: