۱۳۸۸ تیر ۳۰, سه‌شنبه

شصت روز ضرب الاجل برای تشدید تحریم ایران

قانونگذاران ارشد کنگره ی آمریکا فشارها بر پرزیدنت اوباما را در راستای آمادگی برای اعمال تحریم های جدید و سنگین اقتصادی علیه ایران آغاز کرده اند.
گروهی از اعضای جمهوریخواه و دموکرات ارشد سنای آمریکا از رئیس جمهوری آمریکا می خواهند در صورت کوتاهی تهران در متوقف کردن مولفه های ظن برانگیز برنامه ی هسته ای اش تا اواخر سال میلادی جاری در نخستین گام بانک مرکزی ایران را مشمول تحریم کند.
سنای ایالات متحده در میانه ی مباحثه و رای گیری بر سر لایحه ی اختیارات بودجه ی امور دفاع برای سال دو هزار و ده با مجموعه ای از متمم ها روبروست.
سناتورهای جمهوریخواه جان مک کین و جان کایل و سناتورهای دموکرات اون بای و جوزف لیبرمن با ارائه ی متممی به این لایحه موسوم به S. 1390 از پرزیدنت اوباما می خواهند در صورتی که تهران پیشنهاد مذاکره ی مستقیم را تا پیش از نشست گروه بیست در بیست و چهارم سپتامبر نپذیرفته یا در توقف برنامه ی غنی سازی و بازپردازش اورانیوم کوتاهی کرده باشد طی شصت روز تحریم های جدید و سنگینی را علیه ایران اعمال کند.
سناتور جان مک کین، عضو ارشد کمیته ی نیروهای مسلح سنا، با اشاره به گذشت زمان بدون وقوع تحولی خاص می گوید این متمم نشانگر این است که رژیم ایران باید بسرعت مسیرش را عوض کند یا برای ادامه ی بی اعتنایی به جامعه ی جهانی با تحریم های کمرشکن روبرو شود.
بعضی تحلیلگران معتقدند در بدترین سناریو احتمال دارد ایران طی شش ماه تا یک سال آینده بتواند مواد لازم برای تولید یک بمب اتم را بدست بیاورد.
سناتور جان کایل، قائم مقام رهبری اقلیت جمهوریخواه در سنا، در بیانیه ای می گوید فارغ از اینکه تعامل رو در رو با ایران به نتیجه ای برسد یا نه تردیدی نیست که زمان اهمیت حیاتی دارد.
به باور سناتور کایل ایران از گذشت هر روز برای تکمیل برنامه ی جنگ افزار هسته ای اش استفاده می کند.
شماری از کارشناسان می گویند پیشنهاد تعلیق در برابر تعلیق با توجه به افزایش روز افزون سنتریفیوژهای غنی سازی اروانیوم در ایران بسرعت معنای خود را از دست می دهد.
سناتور دموکرات مستقل جوزف لیبرمن، رئیس کمیته ی امنیت ملی سنا، می گوید از رویکرد تماس مستقیم با ایران حمایت می کند اما، تاکید دارد رهبران ایران باید درک کنند زمان این پیشنهاد محدود است.
سران گروه هشت در ایتالیا توافق کردند در نشست آتی گروه بیست در پیتزبورگ پنسیلوانیا که در آستانه ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود میزان همکاری ایران را مورد ارزیابی قرار دهند.
اعضای سنا می گویند پرزیدنت اوباما تنها در شرایطی می تواند از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران چشم پوشی کند که شورای امنیت تحریم های شدیدتری را تا پایان سال میلادی جاری وضع کرده باشد.
محمود احمدی نژاد تا کنون هیچ نشانه ای مبنی بر آمادگی برای توقف غنی سازی اورانیوم نشان نداده است اما، بدنبال بحران داخلی در ایران و در پی موضع گیری گروه هشت از آماده کردن بسته ی پیشنهادی برای مذاکرات هسته ای خبر داد.
سناتور دموکرات اون بای، عضو متنفذ کمیته ی اطلاعات و نیروهای مسلح سنا، به آیت الله خامنه ای توصیه می کند از فرصت تاریخی پیشنهاد شده توسط پرزیدنت اوباما برای بازگشت ایران به آغوش جامعه ی جهانی استفاده کند.
سنا متمم دیگری را در دست دارد که از رابرت گیتس، وزیر دفاع، می خواهد در مشورت با هیلری کلینتون، وزیر خارجه، تیموتی گایتنر، وزیر خزانه داری، و دریاسالار دنیس بلیر، مدیر اطلاعات ملی، حداکثر طی نود روز گزارشی از توانایی حکومت ایران در کنترل مکالمات و مکاتبات اینترنتی مردم ایران به کنگره ارائه دهد.
متمم خواستار معرفی پنج فرد حقیقی و حقوقی است که بیشترین تجهیزات شنود و کنترل اینترنت را در اختیار ایران قرار داده اند.
سنا در بودجه ی مصوب امور خارجی که هنوز با نسخه ی مصوب مجلس نمایندگان یکی نشده است تخصیص چهل میلیون دلار برای برنامه هایی در جهت حمایت از اصلاحات در ایران و مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه را پیشنهاد کرده است. در لایحه ی سنا آمده است کمیته از خواست مردم ایران برای برخورداری از دولتی نماینده ی مردم آن کشور حمایت می کند و نسبت به افزایش عدم مشروعیت روحانیون حاکم و مقامات وابسته شان در ایران و دیگر نقاط آگاهی دارد.
البته مذاکرات میان دو مجلس ادامه دارد و روشن نیست این بند در نسخه ی نهایی لایحه به همین شکل باقی خواهد ماند یا نه.
اجرای تحریم های مصوب کنگره علیه ایران ابعاد جدیدی یافته است.
ویلیام تامسن، بازرس مالی شهر نیویورک، دیروز در حالی که سناتور دموکرات چارلز شومر را در کنار خود داشت از فروش حدود یازده میلیون دلار از سرمایه صندوق های بازنشستگی آن شهر در دو شرکت طرف همکاری با ایران خبر داد.
این حرکتی در جهت اقداماتی است که از شهر لس آنجلس و پانزده ایالت دیگر آغاز شده است. دو شرکت که سرمایه ها از آنها خارج می شود پترو چین و شرکت نفت و گاز طبیعی هند اند. ویلیام تامسن گفت به اعضای هیات مدیره صندوق های بازنشستگی توصیه کرده است سرمایه های خود را از هشت شرکت دیگر طرف قرارداد ایران خارج کنند.
سناتور شومر به خبرنگاران گفت هر کجا رژیم از لحاظ اقتصادی تحت فشار قرار می گیرد امید ما این است که موضع مردم تقویت شود.

۱ نظر:

م گفت...

با سلام
ایندفعه می خوام یکم خودمونی تر صحبت کنم.
این همه مدته موش و گربه بازی می کنین و تحریم می کنین و وقت می دهید و منتظر جواب می شینین فکر می کنم جوابی که تا حالا بیش از هر چیزی دریافت کرده اید نزدیک شدن ایران به سلاح اتمی هست.
اینبار که می خواهید تحریم کنید امیدوارم تحریمهائی نکنید که مردم کمرشون بشکنه نه دولت.
آقایون و خانمها ئی که در راس هستید اینبار تحریمی بکنید که کارشناسانه تر باشه و کمر این دولت مزدور رو بشکنه.
شکی نیست که ایران اتمی تحدیدی برای خیلی از کشورها و همچنین مردم ایران است.
به امید موفقیت شما در این ماموریت سنگین که کوچکترین اشتباه در آن می تواند اثرات جبران ناپذیری را بدنبال آورد.
و اینرا هم بدانید خامنه ای و احمدی نژاد هیچگاه به آغوش جامعه جهانی باز نخواهند گشت و این فرصت هم تلف کردن وقت بیشی نیست و به نظر من این فرصت هم فرصتی تاریخی نیست.