۱۳۸۸ تیر ۳۱, چهارشنبه

ایران تا اوایل پاییز برای پرهیز از تحریم بنزین فرصت دارد

تاثیر بحران در ایران بر سیاست خارجی آمریکا موضوع نخستین نشست کامل کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا درباره ی ایران بود که در آن از شش کارشناس سرشناس امور ایران دعوت شده بود.
سرعت تحریم یا تعامل با ایران مهمترین چالش مطرح در نشست کمیته بود.
هاوارد برمن، رئیس دموکرات کمیته ی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، ضمن مروری بر تحولات پنج هفته ی اخیر در ایران گفت اگر سیاست تعامل و تماس با ایران نتیجه بخش نباشد ابتدای پاییز امسال لایحه ی تحریم بنزین به ایران را که به عنوان شمشیر داموکلس بالای سر ایران گرفته بود به رای خواهد گذاشت.
ایلیانا راس لتینن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته، به قدرت گرفتن سپاه و نفوذ آن بر تمام ارکان قدرت در ایران پرداخت و عقب نشینی سپاه در پیگیری برنامه ی جنگ افزار هسته ای را به کل زیر سوال برد. راس لتینن گفت احمدی نژاد نشان داده حاضر به مذاکره بر سر غنی سازی اورانیوم نیست و توصیه کرد بهتر است سیاست واشنگتن بر واقعیت و نه بر امید پایه ریزی شود.
راس لتینن با اشاره به اظهارات هیلری کلینتون، وزیر خارجه ی آمریکا، در تایلند مبنی بر اینکه اگر ایران عقب نشینی نکند آمریکا قابلیت دفاعی متحدانش را تقویت خواهد کرد این پرسش را مطرح کرد که آیا دولت اوباما پیشاپیش یک ایران مسلح به جنگ افزار هسته ای را پذیرفته است.
بی صبری بسیاری در میان اعضای کمیته بر سر تعلل در اعمال تحریم های کمر شکن دیده می شود.
گری اکرمن، رئیس دموکرات کمیته ی فرعی امور خاورمیانه، از حامیان تحریم ایران و منتقد دولت های پیشین آمریکا در عدم اجرای دقیق تحریم ها، در صحبت هایی تامل برانگیز بر توفیق هر تحریم جدیدی سایه ی تردید انداخت و گفت ممکن است برای اعمال تحریم بسیار دیر شده باشد.
دن برتن، عضو ارشد جمهوریخواه کمیته ی فرعی امور خاورمیانه، تاکید داشت لایحه ی تحریم بنزین که تا کنون دویست و شصت نفر از اعضای مجلس نمایندگان پای آن را امضا کرده اند باید هم اینک به اجرا گذاشته شود و نباید تعلل کرد.
ایران حدود چهل درصد از بنزین مصرفی اش را از چندین شرکت اروپایی و هندی خریداری می کند.
شش کارشناس دعوت شده به نشست امروز اتفاق نظر داشتند اینک زمان مناسبی برای تعامل و تماس با ایران نیست. باور بسیاری بر این بود که خامنه ای دیگر تصمیم گیرنده ی نهایی بر سر برنامه ی اتمی نیست.
پتریک کلاوسن، از انستیتو واشنگتن برای خاور نزدیک، با مقایسه ی اوضاع اقتصادی ایران طی سی سال گذشته گفت اینک زمان کاملا مناسبی برای تحریم های شدید است زیرا افکار عمومی ایران تندروها را عامل انزوای اقتصادی ایران خواهند دانست.
اما، سوزان ملونی، کارشناس ارشد مرکز سبان در بروکینگز، با توجه به سابقه ی قاچاق کالاها در ایران نسبت به کارآیی تحریم بنزین ابراز تردید کرد.
عباس میلانی، مدیر مرکز مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد، تاکید داشت سنگین ترین تحریمی که می توان با اعمال آن به تغییر رفتار ایران امیدوار بود عدم خرید نفت از ایران است. مایکل روبن، از انستیتو آمریکایی انترپرایز، بر این نکته انگشت گذاشت که حتی اگر آمریکا به توافقی با رژیم برسد روشن نیست آنها به آن پایبند بمانند.
مایکل روبن، انستیتو آمریکایی انترپرایز، بر این نکته انگشت گذاشت که حتی اگر آمریکا به توافقی با رژیم برسد روشن نیست آنها به آن پایبند بمانند و گفت رژیم رویکرد آمریکا را ناشی از ضعف واشنگتن تعبیر می کند.
به باور سوزان ملونی واشنگتن باید برای طیفی از شرایط گوناگون از آمادگی تهران برای مصالحه و امتیاز دهی تا اتخاذ رویکرد تخاصمی آماده باشد تا به تناسب واکنش دهد.
کریم سجادپور، کارشناس موقوفه ی کارنگی برای صلح بین الملل، گفت سی سال طول کشید واشنگتن مشروعیت جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد درست زمانی که رژیم مشروعیت خود را از دست داده است. سجادپور گفت رژیم برای جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات دهها میلیون دلار در هفته برای پارازیت افکنی بر برنامه های صدای آمریکا و بی بی سی فارسی هزینه می کند.
اودری کیتری، از مدیران پروژه ی انرژی ایران در بنیاد دفاع از دموکراسی ها، با دفاع از استراتژی تحریم گفت تحریم سنگین می تواند محاسبه ی سود و زیان ایران را تغییر دهد. او به نمونه ی لیبی، عراق، و آفریقای جنوبی اشاره کرد و از ضرب الاجل اعلام شده ی هاوارد برمن در ابتدای پاییز برای تحریم بنزین استقبال کرد.

۱ نظر:

baron گفت...

آقای دهقانپور - با درود و بهترین آرزوها برای شما

در چند سال گذشته نوعی بنزین که بوئی شبیه پیازداغ دارد از کشور های شوروی پیشین -از بنادر شمالی وارد میشد که ادامه ورود قاچاق آن با توجه به پشتیبانی روسیه از ملاها تضمین شده .
به همین دلیل مسئولین با اعتماد نفس میگویند مخازن بنزین ماپراست ( منظور در روسیه پر است ) و کمبود نخواهیم داشت .
پس جهان آزاد باید در جستجوی راهی برای قطع نفس حکومت باشد , این تحریم ها به زیان مردم خواهد بود و ناکارآمدی آن همچنانکه آزموده شده - باعث تمسخر بلوک قدرت و نفرت مردم از شما خواهد شد .
در فاصله آزمایش ناکارامدی این تحریم تا « تحریم بعدی » که ماهها طول خواهد کشید - پس از اولین آزمایش هسته ای ملاها - جهان متمدن ناچار خواهد شد که هرچه ملاها میخواهند - از جمله «آزادی تروریسم اسلامی در سطح جهان » و «احترام به آن» را با تحلیل ها اجباری دودستی تقدیم کنند - تا ملاها از انفجار بمب خودداری کنند. به جای این کار در وهله اول بهتر است خطوط مخابرات و اینترنت و ماهواره های تروریستی در ایران و عراق و لبنان تحریم شود -در ضمن امکان استفاده از خطوط موبایل ارزانقیمت برای ملت ایران فراهم شود .

در ضمن همه سایت های مرتبط با«آزادی » به شدت فیلتر شده و حتی سایت تفسیر خبر - و امکان دسترسی روز به روز کمتر میشود - ارسال پارازیت بر ماهواره هم شدیدتر شده و به تدریج کل ارتباطات قطع خواهد شد .
سوال این است :
آیا راهی حقوقی وجود ندارد که شرکت های ارسال امواج تلویزیون و خدمات اینترنت که همه امریکائی هستند را ناچار به پذیرش اصولی در حقوق بین الملل جهت ترویج آزادی های ناشی از اعلامیه حقوق بشر کند - مثلا از ارائه خدمات به سایت ها و کانالهای دولتی چنین کشورهائی تا لغو سانسور در اینترنت و ماهواره جلوگیری شود ؟

قطع ماهواره و اینترنت دولتی در ایران و لبنان و هرجائی که پخش میشود ملا ها را به عصر حجر برمیگرداند ضمن اینکه ملت کماکان قادر به استفاده از این امکانات خواهندبود .