۱۳۸۸ تیر ۱۸, پنجشنبه

«ادامه ی اعتراضات مردمی در ایران بر سیاست آمریکا در برابر ایران تاثیر خواهد گذاشت»

در برنامه ی تفسیر خبر جمعه شب این هفته بدنبال یافتن پاسخ چند پرسش بودیم: آیا بیانیه ی گروه هشت درباره ی ایران واکنشی قاطعانه بود؟ آیا توافق های پرزیدنت اوباما با رهبران مسکو موجب نزدیکتر شدن روسیه به آمریکا در برابر ایران خواهد شد؟ تظاهرات دهمین سالگرد قیام هیجده تیر و ادامه ی اعتراضات مردمی در ایران چه تاثیری بر سیاست آمریکا در برابر ایران خواهد گذاشت؟
مصاحبه ای اختصاصی با الیوت اینگل، رئیس دموکرات کمیته ی امور نیمکره ی غربی در مجلس نمایندگان آمریکا، و دکتر کنت کتزمن، تحلیلگر ارشد امور ایران در مرکز تحقیق کنگره ی آمریکا، داشتیم و در گفتگو با کارشناسان برنامه، دکتر آرام حسامی، استاد علوم سیاسی کالج مانتگمری، بابک یکتافر، سردبیر نشریه ی اینترنتی واشنگتن پریزم، و بابک داد، تحلیلگر و وبلاگ نویس، کوشیدیم به پرسش های مطرح پاسخ دهیم.
کارشناسان برنامه اتفاق نظر داشتند که بدنبال تحولات پس از انتخابات در ایران روسیه به موضع آمریکا در برابر ایران نزدیکتر می شود و ادامه ی تظاهرات مردم بر سیاست آمریکا در برابر ایران تاثیر خواهد گذاشت.



لینک برای دانلود برنامه با سرعت بالا و پایین:
ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vFRI.wmv
ftp://8475.ftp.storage.akadns.net/wm/voa/nenaf/pers/video/pers1930vbFRI.wmv

لینک به وبلاگ بابک داد برای مشروح مطالبی که در برنامه مطرح می کند.
http://babakdad.blogfa.com/

متن کامل مصاحبه اختصاصی با قانونگذار آمریکایی الیوت اینگل:

سیامک دهقانپور:
«تظاهرات روز پنج شنبه مردم در دهمین سالگرد قیام هیجدهم تیرماه و ادامه ی اعتراضات از نظر شما نشانگر چیست؟»
الیوت اینگل:
«نشان می دهد اکثریت مردم ایران از ادامه ی این وضعیت بستوه آمده اند. آنها خواهان همان آرمان هایی هستند که مردم تمام جهان در پی آنند؛ کشوری دموکراتیک که بتوان در آن انتخاباتی واقعی برگزار کرد. دیدن جوانان ایرانی که چنین شجاعانه در برابر مقامات ایستاده اند حیرت آور است چون قابل درک است مردم عادی بدلیل پیامدهای ناگوار حضورشان در تظاهرات از بیان عقایدشان وحشت داشته باشند. ما که در آمریکا نظاره گر ایستادگی هزاران هزار ایرانی برای باورهاشان هستیم آنها را که فارغ از برخورد دولت گام به پیش برمی دارند عمیقا ستایش می کنیم.»
سیامک دهقانپور:
«میرحسین موسوی گفته است به اعتراضات خود علیه دولت احمدی نژاد که آن را فاقد مشروعیت می داند ادامه می دهد. از نظر شما دولت احمدی نژاد دولتی دارای مشروعیت است؟»
الیوت اینگل:
«وقتی می بینیم در حوزه هایی بیش از صد در صد واجدین شرایط رای داده اند. وقتی شاهد اگر نگوییم تقلب مسلم دست کم بی نظمی و تخلفات گسترده بوده ایم. و اینکه در مناطق تمرکز جمعیتی حامیان اپوزیسیون و موسوی شاهد آرای هفتاد هشتاد درصدی احمدی نژاد هستیم به جدیت قانونی بودن شمارش آراء مردم را به پرسش می گیریم. شواهد بسیاری وجود دارد که این انتخاباتی آزاد و عادلانه نبوده است. پرسش های کافی مبنی بر جعلی بودن انتخابات وجود دارد که آن را در زیر سایه ی بلندی از شک و تردید قرار می دهد.»
سیامک دهقانپور:
«آیا درک شما از آیت الله خامنه ای در پی انتخابات تغییر کرده است؟»
الیوت اینگل:
«خامنه ای با حمایت آشکار از احمدی نژاد خود را از موضع یک رهبر بیطرف خارج کرد و از این منظر گفته های او دیگر وجاهت قانونی ندارد. هیچ کس قصد مداخله در امور داخلی کشورها را ندارد. بخش عمده ای از انتخابات در جهان حتی در آمریکا با حضور ناظران بین المللی صورت می گیرد. اخیرا انتخاباتی در آلبانی با حضور ناظران بین المللی برگزار شد و آنها بر آن مهر تائید زدند. در ایران چنین اتفاقی رخ نداد و من فکر می کنم اگر خواهان برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه در ایران هستیم باید ناظران بین المللی حضور داشته باشند. مخالفت حاکمان ایران با این بازرسی ها نشان می دهد آنها چیزی برای پنهان کردن دارند. ما فقط خواهان برگزاری انتخابات آزاد هستیم. انتخاب فرد مورد نظر ایرانیان به خود آنها مربوط است و هیچ ربطی به ما و هیچ کس دیگری ندارد. مساله این است که تمام شواهد نشان می دهد احمدی نژاد پیروز انتخابات نیست. البته خامنه ای پا وسط گذاشت تا بر مشروعیت آن صحه بگذارد اما، ما چنین اعتقادی نداریم.»
سیامک دهقانپور:
«با این وصف تماس با ایران تا چه حد دشوار شده است؟»
الیوت اینگل:
«دشوار است. ایران و آمریکا باید روابط خوبی داشته باشند و روابط خوبی هم داشتند. ما مشترکات بسیاری داریم. با دیدن تصاویر تظاهرات و شجاعت مردم ایران بیش از پیش یقین پیدا کردم که مردم ایران هم چون مردم آمریکا خواهان زندگی در جامعه ای آزاد و دموکراتیک هستند. اما، مشکل احمدی نژاد است. ما نه تنها معتقدیم انتخاب او جعلی بوده است بلکه اظهارنظرات او ما را در غرب با این پرسش جدی روبرو کرده است که آیا واقعا او خواهان همزیستی مسالمت آمیز ایران با دیگر کشورها است. او صراحتا نشان داده در پی تغییر روابط خصمانه با آمریکا نیست. مردم ایران و مردم آمریکا خواهان روابطی دوستانه با یکدیگر هستند و افرادی چون احمدی نژاد مانع اند.»
سیامک دهقانپور:
«آیا بیانیه ی گروه هشت از شکاف در این گروه نسبت به چگونگی برخورد با ایران حکایت دارد؟»
الیوت اینگل:
«روسیه از جمهوری اسلامی حفاظت و حمایت می کند و همواره کوشیده است شدت لحن متن بیانیه ها علیه ایران را به حداقل برساند. در بسیاری موارد هم نه تنها در گروه هشت بلکه در سازمان ملل موفق شده است. امیدوارم مسکو از این حمایت ها دست بکشد و جهان واکنش قوی تری نشان دهد. با این وجود همه چشم به پایان ماه سپتامبر، ضرب الاجل تعیین شده در بیانیه، خواهند دوخت تا جهان در صورت ادامه ی بی اعتنایی ایران به تعهدات هسته ای اش تصمیمی قاطع بگیرد.»
سیامک دهقانپور:
«آیا این توجیه دولت اوباما را که موضع روسیه در حال نزدیکتر شدن به موضع آمریکا در برابر ایران است قبول می کنید؟»
الیوت اینگل:
«پرزیدنت اوباما در دیدارهایش با مدودیف و پوتین روشن کرد در پی آغاز فصلی نوین در روابط آمریکا و روسیه است اما، توفیق در میزان همکاری واشنگتن و مسکو تا حدود زیادی در گرو اتفاق نظر بر سر ایران است. روسیه باید به تصمیماتی دست بزند. اگر مسکو به حفاظت از حکومت ایران ادامه داده و مانعی در برابر واکنش جامعه ی جهانی باشد روابط آمریکا و روسیه رو به وخامت خواهد گذاشت.»
سیامک دهقانپور:
«تا چه حد توافق بر سر کاهش تسلیحات اتمی و سپر دفاع موشکی می تواند در جلب همکاری روسیه بر سر ایران موثر باشد؟»
الیوت اینگل:
«تقریبا برای همه روشن است که سپر دفاع موشکی در برابر تهدید احتمالی کشورهایی از جمله ایران طراحی شده است. با این وجود ما به نگرانی ها و شکایات روس ها در این باره گوش می کنیم همانطور که انتظار داریم آنها نیز چنین کنند. مسکو تا به حال نه تنها نقشی مفید در برابر ایران ایفا نکرده بلکه حمایت هایش از تهران غیرسازنده هم بوده است.»
سیامک دهقانپور:
«پرزیدنت اوباما از رئیس جمهوری برزیل خواسته است ایران را بر سر مساله ی هسته ای تحت فشار بگذارد. برزیل چه نقشی می تواند در این میان ایفا کند؟»
الیوت اینگل:
«همانطور که می دانید پیشتر از احمدی نژاد دعوت شده بود به برزیل برود. سفر به دلیل مسائل حول و حوش انتخابات لغو شد. حالا دوباره از او دعوت شده است. لولا دسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، نخستین رهبر جهان آزاد است که می تواند برای احمدی نژاد به خوبی روشن کند اگر کماکان به حرکت در مسیر غیرقابل قبول دستیابی به قابلیت تولید جنگ افزار هسته ای ادامه دهد باید بهای آن را نیز بپردازد.»
سیامک دهقانپور:
«آمریکا بارها از روسیه خواسته است از فروش موشک های فوق پیشرفته ی دفاعی اس سیصد به ایران خودداری کند اما، تا کنون نتیجه ای نگرفته است. چرا فکر می کنید تحویل این موشک ها به ایران با وجود دفاعی بودنشان تعادل نظامی را در منطقه به هم خواهد زد؟»
الیوت اینگل:
«قطعا تعادل نظامی را در منطقه به هم می زند. روسیه باید در سیاست خود در این باره تجدید نظر کند. مواردی بوده است که قراردادهای منعقد شده ی نظامی به دلایلی ملغی شده است. ایران باید درک کند نمی تواند با بی توجهی به قطعنامه های شورای امنیت انتظار برخوردی عادی از سوی جهان داشته باشد. ما در واشنگتن تحریم های شدیدتری را در نظر داریم که سرعت فعال شدن آنها ارتباط مستقیم با عملکرد ایران دارد.»

۱۱ نظر:

م گفت...

با تشکر از برنامه ها و وبلاگهای خوب شما.
ماهیت جمهوری اسلامی و موجودیت آن موجودیتی غیر دموکراتیک است که حتی کوچکترین تغییرات دمکراتیک در بدنه خود را نمی تواند بپذیرد.
نمونه بارز آن انتخاباتی بود که شاید کمی دمکراتیک بود که البته همین انتخابات هم با انتخابات آزاد فاصله زیادی داشت.
انتخابات را آقایان به خاک و خون کشیدند که کمی با افکار آنها متفاوت بود.
چگونه سران کشورهای غربی و گروه G8 فکر می کنند با جمهوری اسلامی می شود گفتگو کرد.
مهلت گفتگو با ایران جز وقت تلف کردن چیزی را برای غرب به ارمغان نمی آورد.
و هر چه مهلت کمتر شود و جمهوری اسلامی به اهداف اتمی خود نزدیکتر می شود و نزدیک شدن به اهداف اتمی جمهوری اسلامی بوی جنگی دیگر را در منطقه می دهد.
که فکر نمی کنم به نفع کشورهای غربی یا ایران باشد.
باید هر چه سریعتر جمهوری اسلامی را فلج کرد که نتواند به نقض آشکار حقوق بشر در کشور خود و نقض قانونهای بین المللی بپردازد.
وقتی روسیه چند روز پس از انتخابات خونین دست احمدی نژاد را به گرمی فشرد آیا فکر می کنید به همین سادگی از منافع خود در ایران کنار بیاید.
اگر جمهوری اسلامی بتواند حتی قیامهای مردم را بیشتر از این سرکوب کند آمریکا نباید انچه در ایران گذشت را فراموش کند و فکر کند مردم ایران این شرایط ننگین را پذیرفته اند.
آمریکا این را فراموش نکند که نقض حقوق بشر در ایران بیداد می کند.
و مردم این روز به رزو به کمکمهای کشورهای غربی و امریکا برای احقاق حقوق از دست رفته خود نیازمند هستند.

roya گفت...

حمله نظامی را مداخله نامیدن نوعی مغلطه است اگر اینطور باشد هر کشوری برای دفاع از موجودیت خود دست به عملیات نظامی بزند مداخله گر است !
اگر اسراییل برای جلوگیری از محو و نابودی خود به تاسیسات اتمی ایرن حمله کند کاملا حق دارد .
مداخله گر احمدی نژاد است که دائم شعار محو اساییل میدهد
در حالیکه این کشور هیچ تضاد منافعی با ایران نداشته است , اتفاقا اعراب بیشتر دشمن ایران هستند تا اسراییل !نگاه کنید به پشتانی حماس از صدام و اعراب از امارات متحده عربی در اشغالگر خوندن ایران در جزایر ابوموسی و تنب بزرگ و کوچک و شعار خلیج عربی آنها در ضمن آمریکا خواستار گزینه خونین نیست مگر این همه راههای صلح آمیز تنوانست جلوی بمب سازی احمدی نژادرا بگیرد ? فکر نمیکنید وقت کافی برای راه صلح آمیز به احمدی نژاد داده شده ? آیا اسراییل و آمریکا باید صبر کنند تا ایرن بمب ا تم بسازد و گفته احمدی نژاد اسراییل ا محو کند ?و امام زمان را ظاهر کند ? !!

سروش علیزاده گفت...

اسراییل برای دفاع از هستی و موجودیت خود کاملا حق دارد به تاسیسات اتمی ایران حمله کند.
ملت ایران اینرا درک میکند که تهدید دائمی و احمقانه احمدی نژاد به محو از روی زمین متاسفانه این بهانه را به اسراییل داده است
بهتر است آمریکا هم در صورت عکس العمل جمهوری اسلامی به حمله اسراییل بکمک ملت ایران بیاید و رژیم جمهوری اسلامی را به زباله دان تاریخ بیندازد
مردم به پا خاسته این به سرنگونی رژیم کمک خواهند کرد

Unknown گفت...

درود به سيامك عزيز و كاربري كه از طرف من در اين پست نظر گذاشته است.
1. نظر ارائه شده از طرف من نيست.
شايد اين روز ها هميشه اين شعر اخوان ثالث در ذهن من هم بچرخد كه
نادري پيدا نخواهد شد اميد
كاش تا اسكندري پيدا شود
اما به هيچ دليل من نظري را كه شما نوشته ايد ندارم.
1. من تحت هيچ عنوان مايل نيستم به كشورم حمله شود و علاقه دارم اگر قرار است تغيير مثبتي در كشورم رخ دهد به دست مردم كشورم باشد و نه نيروي خارجي
2.من در ايران زندگي مي كنم . در شهر خودم هم شناخته شده هستم. از سال 76 تا به حال از درس و شغل و ازدواج و ... به خاطر دلبستگي به آزادي و دموكراسي باز مانده ام.
بار ها احضار شده چه در قبل از انتخابات جديد و چه در انتخابات اخير هم كه باز كارم به دستگيري و ... و زندان هم كشيد و با قيد وثيقه آزادم.
دوست عزيز اين ها را گفتم تا بداني كسي مانند من آن قدر عقل دارد كه با اسم خودش هيچ گاه در هيچ سايت و يا وبلاگي و يا روزنامه اي به اين شكل از خود بهانه اي براي بازداشت و زنداني شدن نگذارد.
پس بسيار از ارائه آزادانه نظرم مي ترسم. هم از طرف استبداد حاكم بر ايران و هم از نظر استبداد حاكم بر ذهن تو كاربر گرامي وبلاگ سيامك دهقانپور عزيز و سخت كوشم.
شما كار بر عزيز ناجوانمردانه وبلاگي ساختيد و با گذاشتن عكس من در آن و با نام من به فاطمه زهرا توهين كرديد. به رهبر و سران كشور توهين كرديد.
دوست عزيز هر دو موردي كه شما در آن وبلاگ جعلي گذاشتيد در ايران حكم اعدام دارد. آيا به نظر شما هيچ عقل سليمي به مقدسات يك ملت(فاطمه زهرا س) حمله مي كند آن هم با الفاظ و تهمت هايي غير اخلاقي و غير بشري؟
و يا مستقيما خود را به چنگال اژدها مي اندازد.
فكر مي كنم زندگي در محيط آزاد هم نتوانسته تاثيري بر ذهن انجماد بسته شما بگذارد. اميد دارم سلامت باشيد.
من شما را بخشيدم. هم به خاطر اين كامنت دروغ به نام من و هم بخشيده بودم به خاطر آن وبلاگي كه ساختيد. همان طور كه باز جو ها و دادستان دادگاه انقلاب و ... را بخشيده ام.
با سپاس از سيامك دهقانپور عزيز و كاربران انديشمند و فرهيخته وبلاگ راهرو هاي كنگره
در ضمن هميشه با نمايه خودم كه مستقيما با نمايه خودم كهوبلاگ روايت پارسي در آن است و بيانگر نظرات شخصي اينجانب است كامنت مي گذارم.
سروش عليزاده

م گفت...

با تشکر از رویای عزیز
که جواب نظر من در بلاگ قبلی را در این بلاگ دادی.
آری آقای اوباما هیچ راهی نمانده است.
آدم مهمی مثل احمدی نژاد گفته است اسرائیل باید نابود شود.
هیچ راه دیگری برای مقابله با این فرد بزرگ نیست.
بعضی از هموطنانم هم مشتاقانه منتظر بمبهای شما هستند که بر سر ما فرود آید.
هر چه سریعتر از بمبهای خود برای محو این موجود استفاده کنید وآنها رابر سر ما فرود آورید.
در ضمن همتای این فرد بزرگ در مقابل آمریکا شما نیستید آقای اوباما جو بایدن همتای اوست.
همتای او سران القاعده و حماس نیستند.
حمایت و گفتگو با احمدی نژاد و سر کرده او رهبر جمهوری اسلامی خیانت به مردم ایران است.
که لحظه لحظه خطر اتمی شدن ایران را زیاد تر می کند.

سروش علیزاده گفت...

جناب سروش علیزاده وبلاگ نویس !
بنده فقط تشابه اسمی با شما دارم و یک ایرانی بهایی پناهنده ساکن ترکیه هستم,
بنده برای هیچکس وبلاگ جعلی درست نکردم و اصلا نمیدانم در موردچی حرف میزنید , عقاید منهم با شما فرق داد چون تا سرنگونی رژیم قصد بازگشت ندارم با اسم و فامیل خوم حرف میزنم.

یک ایرانی گفت...

من معتقدم احمدی نژاد یک هیتلر در حال ظهور است و قبل از اینکه بجای غیرقابل بازگشت برسد با حمله نظامی باید جلویش گرفته شود کافیست نگاهی به تاریخ جنگ جهانی دوم بیندازید که چگونه اتریش و چکسلواکی را دو دستی به هیتلر دادند ولی او بجای کوتاه آمدن به لهستان تجاوز کرد و باز هم برای بلعیدن کشورها طعمه میخواست .بعنوان یک ایرانی میگویم اگر الان تاسیات هسته ای بمباران نشود احمدی نژاد بمب اتم را به حزب الله خواهد داد تا با دروغگویی هایش بعدا بگوید ما نبودیم که روی اسراییل بمب انداختیم حزب الله از مثلا روسیه و اکراین بمب را تهیه کرده!! غافل از اینکه به دنیا نمیتوان مثل ملت ایران رایش را دزدید و دروغ گفت و آمریکا و اسراییل در جواب ایران را با انفجار اتمی متقابل خاکستر خواهند کرد .
پس بهتر که مانند صدام شر احمدی نژاد کم شود و ایران از نابودی کامل در آینده نجات پیدا کند .
یک ایرانی

Unknown گفت...

جناب هم نام عزيز
تا جايي كه من در جريان هستم و به طور موثق از طريق دوستان بهايي ام خبر دارم. هموطنان بهايي ابدا وارد سياست نمي شوند. و گمانم اين است كه اين ازفرمايشات حضرت بها الله هم باشد.
اميد دارم اين نكته را در ذهن داشته باشيد كه اين تشابه اسمي از جهتي خوب و از جهتي دارد مشكل ساز مي شود.
از آن جا كه دوستان بهايي من جزو صادق ترين دوستان من هستند و تا به حال از آن ها دروغ نشنيده ام. حرف شما را مي پذيرم.
حال اگر امكان دارد فكري براي اين مساله تشابه فكري بكنيد.چون من در ايران زندگي مي كنم.
سپاس

م گفت...

به نظرم جو اینجا کمی مسموم شده است.
ظاهرا" فردی با هویتهای مختلف در بلاگها نظر میدهد و خودش هم خود را تائید می کند.
فردی با نام سروش علیزاده در بلاگ بحث آزاد آقای مستقیم در مخالفت با من نظری را گذاشته که دقیقا" همان نظر را بدون کوچکترین تفاوتی فردی به نام یک ایرانی در بلاگ آقای دهقانپور "جوبایدن می گوید همه گزینه ها روی میز است." با تفاوت زمانی ارسال یک ثانیه ای ارسال کرده است.
زمان ارسال دهم جولای 12:26 و 12:27 بوده است.
همچنین در همان بلاگ آقای دهقان پور فردی به نام (س) و فردی به نام یک ایرانی نظرات مشابه با ادبیاتی شبیه به هم در ساعت 11:12 و 11:22 دقیقه را ارسال کرده است.
البته من منکر نظر مخالف نیستم و این بحثهاست که واقعیات را بیشتر روشن می کند.
من خودم هویت"م" را برای خودم انتخاب کرده ام که هیچ ربطی به نام و نام خانوادگی من هم ندارد.
زیرا در ایران زندگی میکننم و نمی خواهم ارتباط با صدای امریکا برای من مشکل ساز شود.
حال که اکثرا" در اینجا هویتی مجازی دارند سعی کنیم یک هویت و یک شخصیت را برای خود و اظهار نظر خود که انتخاب کنیم.

Unknown گفت...

درود
با سپاس از سيامك عزيز و م عزيز
اين هم بگذرد. اين مساله نشان مي دهد كه سيامك دارد خوب كار مي كند.
بايد عرض كنم من فقط وبلاگ سيامك را مي خوانم. و فقط در همين جا نظر مي دهم.
باور نمي كني شايد يك بار هم وبلاگ وفاي عزيز را نديده باشم تا نظر بدهم. از طرز نوشتن و كلاس كاري سيامك و كلا تيپش (كاري اش) خوشم مي آيد نه اين كه ساير وبلاگ هاي صداي امريكا بد باشند.
كلا محيط كنگره را دوست دارم و البته نسبت به سيامك عزيز ارادت.
گمان من اين است نظرات مختلف قابل احترام است. من سعي مي كنم در اينجا ديالوگ كردن متقابل را ياد بگيرم كه متاسفانه اين اتفاق گاهي به مسايلي كه شما عنوان كرديد مي كشد.
اين وبلاگ هم مانند هزاران وبلاگ ديگري است كه هركس از جمله خبر نگار خوبي مانند سيامك دهقانپور مي تواند داشته باشد.
ايشان كه سخنگوي صداي امريكا نيستند كه نوشتن در اين وبلاگ ارتباط با voa تعبير شود. اما به طور كلي داشتن يك اسم مستعار ثابت به نظر من هم پسنديده است با توجه به حكايت معروف الاغ جانشين شير و روباه وزيري كه كلاه نداشت!
خوشحال مي شوم سري هم به وبلاگ من بزنيد.

baroni گفت...

آقای دهقانپور بسیار عزیز - با درود و آرزوی بهروزی همه ایرانیان .
------ تذکر بسیار مهم ---
صدای امریکا یک سازمان غیر حکومتی معتبر است که توجه همه مردم ایران را به گفتار و تفسیر های خود جلب کرده است - پس لازم است در به کار بردن لقب هائی نظیر « آیت ال - آیت اله العظمی - دکتر - پروفسور و.... » که بار علمی و اجتماعی سنگینی دارند دقت بیشتری به عمل آید به ویژه درباره تیتر «آیت اله » .
واژه « آیت اله » از 150 سال پیش در جامعه شیعیان در نجف پدید آمد و ابتدا فقط به میرزا حسن شیرازی - مرجع بلامنازع و جانشینان او اطلاق میشد و بعدها به هرمجتهدی ک ه «دورهاجتهاد » را در مدارس دینی گذرانده باشد اطلاق میگردد. مجتهدین در مدارس دینی پس از گذرانیدن «مقدمات » و«سطح» که حدود 15- 20 سال طول میکشد در صورت قبول آیات عظام و استادان حوزه باید 10 - 15 سال دیگر درس اجتهاد را بخوانند و در این مدت سیره عملی آنان مورد رضایت شیوخ حوزه باشد, که نهایتا مدرک کتبی که « جواز اجتهادو فتوی » نام دارد -از سوی حداقل دو تن از مراجع صادر و وسیله آنان مهر و امضا میشود .
این مدرک تحصیلی مانند دکترا است و به کار بردن لقب « دکتر » در مورد کسانیکه دوره آن را نگذرانیده اند از سوی گوینده نشان دهنده بی اطلاعی - چاپلوسی - و یا تمسخر گوینده نسبت به شخص است . همچنین است به کار بردن لقب «آیت اله» در مورد کسی که دوره اجتهاد را نگذرانیده است .
لذا به عرض رادیوی محترم صدای امریکا میرسد :
آقای سید علی خامنه ای در سال 1368 که به مقام رهبری بر گزیده شد هنوز دوره اجتهاد را نگذرانیده بود -و حتی اصولی از قانون اساسی را جهت تطبیق به ایشان تغییر دادند - و همین مسئله اعتراضات زیادی در حوزه ها ایجاد کرد و خود ایشان در همان موقع در سخنرانی معروفی اعلام کرد که به شیعیان داخل ایران ادعای مرجعیت ندارد اما به سئوالات شیعیان خارج پاسخ میدهد - و هنوز مدرک موثقی دال بر گذرانیدن دوره اجتهاد ایشان از سوی مراجع معتبر قم اعلام و چاپ نشده است لذا به کار بردن لقب آیت اله در مورد ایشان نشانه« بیخبری - چاپلوسی و یا تمسخر گوینده نسبت به ایشان » است و شایسته نیست که سازمان معتبری مانند صدای امریکا چنین لقبی را به کار ببرد - و به ویژه بدتر اینکه به وسیله سیاستمداران امریکائی هم که اطلاعی از ماجرا ندارند همین القاب گفته شود و آنان هم تکرار کنند . امیدواریم این مورد بسیار مهم رعایت شود . به امید دیدار